1

عنصر غافلگیری در عملیات مقاومت مشهود بود و موجب شکست اطلاعاتی سازمان‌های اطلاعاتی سازمان‌هایی چون موصاد، شین‌بت، شاباک و آمان است که نتوانستند تحرکات عملیاتی حماس و جهاد اسلامی را رصد و رهگیری کنند.

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل بانام «ویژه‌های مشرق» شمارا در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید

************

روزنامه‌های امروز یکشنبه ۱۶ مهرماه در حالی چاپ و منتشر شد که عملیات درخشان مقاومت در قلب فلسطین اشغالی برجسته‌ترین خبری امروز است که با عناوینی همچون شنبه سیاه اسراییل، اسب بازنده از نفس افتاد، ناگهان پیروزی، طوفان الاقصی اسرائیل را در هم شکست و «اسب بازنده» در پرتگاه جهنم در صفحات نخست روزنامه‌ها تیتر اول شده است.

صبح دیروز شنبه یکی از بی‌سابقه‌ترین اتفاقات در تاریخ فلسطین و حتی خاورمیانه رقم خورد. تأثیرات و تبعات این عملیات دیگر به مناسبات اسرائیلی- فلسطینی محدود نخواهد بود و کل منطقه غرب آسیا را تا سال‌ها تحت تأثیر قرار خواهد داد. از این جهت باید عملیات طوفان‌ الاقصی را نقطه عطف تلقی کرد. فرمانده شاخه نظامی حماس صبح دیروز (شنبه) و پس از حملات گسترده راکتی مقاومت فلسطین به شهرک‌های اسرائیلی در اطراف غزه، آغاز عملیات طوفان الاقصی را اعلام کرد.

روزنامه شرق در گزارشی با عنوان «شنبه سیاه اسرائیل» به تحلیل این ماجرا پرداخته و نوشته است:

عملیات که برای اولین بار شامل حمله نظامی زمینی و دریایی از نوار غزه به سمت اراضی اشغالی بود. بی‌شک این اتفاق با هر عینکی که مورد بررسی قرار گیرد، باید به‌عنوان یک غافلگیری تمام‌عیار از آن یاد شود؛ چراکه تقریبا هیچ کارشناس، تحلیلگر و رسانه‌ای نمی‌توانست وقوع چنین عملیاتی در این سطح را پیش‌بینی کند. نه‌تنها محافل تحلیلی و رسانه‌ای که حتی نهادهای امنیتی رژیم صهیونیستی هم در یک شوک بزرگ قرار گرفتند تا جایی که در نتیجه این عملیات و تا لحظه تنظیم این گزارش به گفته شبکه ۱۲ اسرائیل ۱۰۰ نفر کشته و بیش از ۸۰۰ نفر مجروح شده‌اند. البته ایرنا به نقل از وزارت بهداشت آمارهای بیشتری را مطرح کرد؛ چنان‌که در گزارشش به کشته‌شدن ۱۵۰ نفر اشاره دارد و احتمال افزایش آنها در ساعات آینده وجود دارد.

چرا موساد در عملیات «طوفان الاقصی» غافلگیر شد؟/ برجام مانع از جنگ در مناطق اشغالی می‌شود!

روزنامه سازندگی ارگان سیاسی حزب کارگزاران از غافلگیری سیستم اطلاعاتی رژیم صهیونیستی در عملیات مقاومت گلایه کرده و می‌نویسد:

طوفان الاقصی نه یک طوفان معمولی بلکه گردبادی عظیم بود که در درجه اول سازمان‌های امنیتی و نظامی اسرائیل که سال‌ها برای خود هیمنه‌ای ساخته بودند را غافلگیر کرد، پرتاب هزاران راکت به سمت اسرائیل اتفاق تازه‌ای نیست اما ورود به خاک این رژیم چه از طریق هوا چه از طریق زمین و به اسارت گرفتن تجهیزات و نیروهای اسرائیل و کشتن آنها موضوعی نیست که سیستم امنیتی و نظامی اسرائیل بتواند از آن دفاع کند. هر چقدر هم اسرائیل با ماشین جنگی خود به تلافی بپردازد بهبود دهنده این زخم عمیق امنیتی نخواهد بود.

چرا موساد در عملیات «طوفان الاقصی» غافلگیر شد؟/ برجام مانع از جنگ در مناطق اشغالی می‌شود!

روزنامه اعتماد نیز در یادداشتی غافلگیری موساد را مورد ارزیابی قرار داده و نوشته است:

عملیات توفان الاقصی یک عملیات پیچیده به لحاظ نظامی و همچنین از منظر اطلاعاتی و عملیاتی است. این عملیات که عنصر غافلگیری در آن مشهود بود موجب شکست اطلاعاتی سازمان‌های اطلاعاتی سازمان‌هایی چون موصاد، شین‌بت، شاباک و آمان است که نتوانستند تحرکات عملیاتی حماس و جهاد اسلامی را رصد و رهگیری کنند. این یک شکست بزرگ اطلاعاتی برای اسراییل تلقی می‌شود. از سوی دیگر به لحاظ عملیاتی، تشکیل یک جبهه و یک اتاق جنگ مشترک با شرکت همه جنبش‌های مبارز فلسطینی نشان می‌دهد که اراده مقاومت نزد همه فلسطینی‌ها بالاست؛ ضمن اینکه به لحاظ تاکتیکی هم دستاوردهای قابل توجهی خلق شده است چرا که در عرض ۸ ساعت ۵ هزار موشک نقطه‌زن و ۱۰۰ پهپاد رادارگریز از سوی حماس و جهاد اسلامی به سمت مراکز حساس نظامی - اقتصادی اسراییل پرتاب شده است.

در ادامه این یادداشت آمده است:

این روند به گونه‌ای است که روز شنبه همه فرودگاه‌های داخلی و بین‌المللی رژیم صهیونیستی از جمله فرودگاه بین‌الملل بن‌گریون تعطیل شده و همه پروازهای فرودگاه‌ها هم لغو شده است. این امر نشان می‌دهد که سطح آسیب‌پذیری رژیم صهیونیستی بسیار بالا رفته و اسراییل به ‌شدت در مقابل تجربه نظامی و عملیاتی رزمندگان فلسطینی آسیب‌پذیر شده است.

چرا موساد در عملیات «طوفان الاقصی» غافلگیر شد؟/ برجام مانع از جنگ در مناطق اشغالی می‌شود!

روزنامه هم‌میهن اما موضعی عجیب و البته کمدی درباره عملیات مقاومت در منطقه داشته و آن را به برجام نسبت داده و نوشته است:

اگرچه حماس جنگ را شروع کرده است اما نمی‌تواند قطعاً پایان‌دهنده آن باشد. اینکه اسرائیل تا کجا حرکت کند، بستگی به این دارد که بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی چگونه وارد این معادلات شده و روی طرفین تاثیر بگذارند!

در بخشی دیگر از این اظهار نظر آمده است:

عمولاً ایران می‌تواند در درگیری‌ها مؤثر باشد اما در جهان دیپلماسی غایب هستیم و این مشکل‌ است. یعنی بازی را دیگران مدیریت می‌کنند. طبیعتاً ممکن است به دلیل عدم حضور در زمان توافقات دیگران سود آثار اقدامات ما را ببرند و تبعات منفی آن را ما تحمل کنیم. این عملیات معمولاً با اهداف سیاسی صورت می‌گیرند و با یک عملیات ماجرا تمام نمی‌شود بلکه هدف کوتاه‌مدت سیاسی و هدف بلندمدت سیاسی در این ماجراها وجود دارد. برای اینکه بتوانیم نتیجه بگیریم باید سبد سیاسی داشته باشیم تا میوه‌های عملیات را از آن سبد برداشت کنیم. متاسفانه به دلیل عدم حضور ایران در میان بازیگران بین‌المللی در دیپلماسی منطقه‌ای و بین‌المللی نتیجه و آثار این موضوع بر ایران مشخص نیست.

چرا موساد در عملیات «طوفان الاقصی» غافلگیر شد؟/ برجام مانع از جنگ در مناطق اشغالی می‌شود!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 32
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 3
  • سید IR ۲۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۶
    25 6
    سرمایه های اسرائیل در ایران یعنی اصلاح طلبان تهوع آور بهتر است به دوران پسااسرائیل بیندیشند تا ببینند در آن موقع با مرگ ارباب چه خاکی باید به سرشان بریزند !!!!!
    • IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
      2 1
      در جواب کسی یا کسانی که میگویند چرا غیرنظامیان صهیون را میکشید اولا هیچ کس غیرنظامی نیست ثانیا اگر کسی توان جنگ کردن و اسلحه گرفتن نداشته باشد مثل نوزادان و بعضی کودکان و پیرمردها و زنها که تسلیم بشوند کشته نمیشوند و هر کس تسلیم بشود نظامی و غیرنظامی کشته نمیشود و امثال آن در این موضوع در همه چزز مطالب و اینکه جنازه دشمن را با لگدمالی و عکس و فیلم تحقیر میکنند از تاکتیکها و تکنیکهای جنگ برای تسلیم طرف مقابل است و در ضمن تاییدی بر صحت نادرستی منش و مذهب و شخصیت دشمن است ولی عقل نفسانی و شیطانی نمیفهمد و هیجان زده با فقط احساسات ظاهری و از روی ترحم غیر عقلانی و به خاطر ترس از جان خود و هم کیشانش آن را محکوم میکند و یا اصلا از ترس خفه میشود و هیچ چیزی نمی گوید و کار حزب الله و نیروهای مقاومت و حماس و جهاد و سرایا و غیره و ... عقلانی و شرعی و قانونی و درست است و امثال آن در همه چیز مطالب شما زمانی که طرف کشته میشود اعتراضی نمیکنی و نداری ولی با عکس مشکل داری قلبت منافق است مشکلت این است و اسراییل بینهایت برابر فلسطین در این هشتاد سال در مکانهای مختلف از غیرنظامیان ملتهای منطقه را قتل عام کرده است از جمله زنان و کودکان را بینهایتی توطئه گر اااابببلللهههه ناتوان زپرتی ابتر معنوی و مادی و غیره ....مشرق از دشمن ما چاپ کردی از ما هم چاپ کن بی انصافی نکن ...
  • IR ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۶
    3 9
    آقای نویسنده این چه تحلیلیه؟ میوه های سیاسی بچینی؟ پس انسانیت چی میشه؟ اگه دین نداری آزاد مرد باش
    • IR ۲۳:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۶
      14 1
      ببین کی داره از آزاد مردی حرف میزنه! لیبرالهای غرب پرست لجن! سرمایه های اسرائیل و آمریکا در ایران
    • ایرانی IR ۲۳:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۶
      2 0
      .کلمات روزی نامه هم میهن از روی جهله.کسی که باد میکاره توفان درو می‌کنه.این توفان حاصل بادیه که رژیم بچه کش کاشته.
  • IR ۲۰:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۶
    9 3
    در جواب کسی یا کسانی که میگویند چرا غیرنظامیان صهیون را میکشید اولا هیچ کس غیرنظامی نیست ثانیا اگر کسی توان جنگ کردن و اسلحه گرفتن نداشته باشد مثل نوزادان و بعضی کودکان و پیرمردها و زنها که تسلیم بشوند کشته نمیشوند و هر کس تسلیم بشود نظامی و غیرنظامی کشته نمیشود و امثال آن در این موضوع در همه چزز مطالب و اینکه جنازه دشمن را با لگدمالی و عکس و فیلم تحقیر میکنند از تاکتیکها و تکنیکهای جنگ برای تسلیم طرف مقابل است و عقلانی و شرعی و قانونی و درست است و امثال آن در همه چیز مطالب شما زمانی که طرف کشته میشود اعتراضی نمیکنی و نداری ولی با عکس مشکل داری قلبت منافق است مشکلت این است و اسراییل بینهایت برابر فلسطین در این هشتاد سال در مکانهای مختلف از غیرنظامیان ملتهای منطقه را قتل عام کرده است از جمله زنان و کودکان را بینهایتی توطئه گر اااابببلللهههه ناتوان زپرتی ابتر معنوی و مادی و غیره ....مشرق از دشمن ما چاپ کردی از ما هم چاپ کن بی انصافی نکن ...
    • حاجی از سه راه جوبشور قم IR ۲۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۶
      1 0
      قرار نیس کسی تسلیم بشه
    • US ۲۱:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۶
      15 0
      نوبت حیفا ،باید قبر متعفن عبدالبها، رو بزنند تا بهاییان مزد خیانت رو بگیرند
  • IR ۲۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۶
    9 0
    دست برتر ایران در اتفاقات منطقه به وضوح قابل مشاهده ست بعد نشریه هم میهن میخواد بگه چون برجام احیا نشده ما در سیاست منطقه حرفی برای گفتن نداریم،شرط امریکا برای احیای برجام کاهش نفوذ امریکا در منطقه بود
  • سهیل IR ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۶
    10 0
    آنوسیم در دولت و بانک ها و بازار حضور دارند و با کوچکترین واکنش علیه اسرائیل، برای حمایت از اربابشان بازار را با افزایش اجاره مغازه ها و گران کردن اجناسشان بازار را ملتهب میکنند تا به مردم فشار بیاورند تاکنون با تعرفه های نجومی موجب التهاب در بازار خودرو شده اند
  • IR ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۶
    8 0
    عرض شد که اخلالگران به بهانه واهی جنگ، جو گرانی دلار درست میکنند که متاسفانه کردند. اگر امشب باعوامل پیداوپنهان برخوردنشود خطرناک است و موج‌ تورم جدید شکل میگیرد در این اوضاع حساس داخلی و خارجی!
  • IR ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۶
    3 2
    من متن کاملش رو نخوندم.اما این مطالب رو کاملا تایید میکنم.همیشه کار کردن از ماست و بعد عرررردوغان بیشرف که رفیق گرمابه و گلستان سگیونیستهاست سر و کله اش پیدا میشه و بدون دادن هزینه ای خودش رو در نقش نجات دهنده جا میزنه.کاملا با این مطالب موافقم.البه که منظورم انجام کارهای عررردوغان بیشرف نیست و نباید مثل دیوثهای سیاسی رفتار کرد.ولی باید در کنار میدان دیپلماسی رو هم اداره کرد.البته نه توسط ظریف و حسن روحانی بلکه توسط کسانی که گوششان به دهان سید علی هست.
  • IR ۲۱:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۶
    0 7
    بد نگفته هم میهن ، ما که تو قیمت دلار دیدیم اگر قراره باز صلح کنند چیش به ما میرسه، افزایش قیمت دلار باز؟
  • رضا IR ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۶
    5 1
    یعنی حافظه ما اینقدر مشکل داره؟در قرآن گفته شده که دشمن تر از یهود و نصارا وجود نداره،گول ظاهر اینارو میخورین
  • بختیاری IR ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۶
    10 0
    روزنامه هم‌میهن و دوستانش چه شد که یکباره نگران سبد خالی کشور شدند؟ چرا در ماجرای باغ گلابی و امضای کری و توهین به شرکت ها و مقامات سیاسی چین و سایر کشورهای دوست چنین نگرانی بروز ندادید و از محاسن آفتاب تابان میگفتید؟ واینکه اگر ما بدقولی نکنیم آمریکا بدقولی نخواهد کرد.!؟ حقیقتا که به سنگ پا گفتید زکی! بهرحال شیرمردان مقاومت روز شبات و اعیاد توراتی شما و اسقاطیل رو به دهان شما زهر کردند.از شدت ناراحتی و غافلگیری هم کیشان خودتون حساب داغ کرده و به هذیان گویی افتادید.
  • IR ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۶
    2 0
    در این غافلگیری دست خدا دیده میشه.یدالله فوق ایدیهم
  • FR ۲۳:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۶
    17 0
    کلمه برجام عین خود اصلاحطلبان تهوع آور شده .....دنیا هم زیر و رو بشه این عتیقه ها دست از پادویی برنمیدارند
  • صالح کریمی IR ۲۳:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۶
    1 0
    عالی
  • IR ۲۳:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۶
    2 2
    پوست تروریست هارو میکنن
  • سید فروزان CH ۰۰:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
    0 0
    آن احمقی که مقاله در هم میهن نوشته ، کلا خیلی خیلی کلاغ تشریف دارد ، عدم حضور ایران در میان بازیکران بین المللی ؟؟؟؟؟ ایران مرکز و کارگردان در منطقه است
  • IR ۰۰:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
    0 0
    شب دراز است و قلندر بیدار، یکم صبر کنید ببینید اسرائیل چ میکنه
  • مهرداد IR ۰۰:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
    1 0
    ننگ بر اصلاح‌طلبان و غرب گدا ها و لیبرال ها...
  • IR ۰۱:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
    0 0
    آمریکا یکم خر کیف نشدی!؟ اول نوداستریم ترکید و اروپا ضربه ی اقتصادی خورد حالا هم جنگی تو اسرائیل شکل گرفته و اتفاقا از امکانات جنگی آمریکا در اون استفاده شده حالا می فهمم چرا تو بوغ و کرنا می کردی مقامات اوکراین فاسد هستند و سلاح های اهدایی آمریکا رو می فروشند از اینها گذشته بهانه ات برای کمک نکردن و رها کردن اوکراین جور شد چون باید به اسرائیل کمک کنی
  • NL ۰۴:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
    0 0
    یه داستانی از جنگ احد شنیده بودیم که کسانی بخیال پیروزی محل نبرد را ترک وبرای جمع کردن غنایم پست خود را ترک کردن اینها هم به تصور اینکه نیروهای غزه هیچگاه جنگ را شروع نمیکنند با خیال راحت به مرخصی عید کپور رفته و بقیه هم بی توجه به شرایط منطقه شاید در پستهای خود نبودند ولی احتمالا اینها بعد این شکست غزه را برای مدتی تصرف کنند همانطور که مسلمانان مکه را تصرف کردند به وعده خداوند
  • عبدالله IR ۰۶:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
    1 0
    تحلیل گران روزنامه هم میهن دقیقا ثابت کرده اند که چقدر پلید و نجس و تهوع آورند.واقعا سرمایه های رژیم صهیونییتی هستند.
  • BE ۰۷:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
    0 1
    خیلی ایلهانه و احمقانه است که چنین عملیاتی از چشم موساد دور مونده باشه وچرا شنبه ویکشنبه که قرار بود کل اسراییل ضد نتانیابو ورژیم پلیدش قیام سراسری کنند التماس تفکر
  • IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
    0 0
    اسرائلیها،غربیها وآمریکاییها باگفتن(اینکه هنوز دخالت ایران،حزب الله،عراق،مصر...ثابت ومشخص نشده)میخواهندایران ودیگر مسلمانان را ازجنگ حماس جدا کنند تا بتوانند بعدا بایکی یکی این کشورهاتلافی کنند(اتحاد بیشترمسلمان کل دشمنان را نابود میکند)
  • مهدی IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
    0 0
    با امداد الهی و مجاهدت رزمندگان اسلامی ، رژیم صهیونیستی جنایتکار سامری پرست بزودی نابود میشود
  • IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
    0 0
    نتانیاهوهنوزدست ازلاف وگاز برنمیداره!؟(تمام اسراییلیها دارند برمیگردنندهمونجایی که ازش اومدنند)ولی هنوزدست از پروپاگاندا و هارتوپوت برنمیداره
  • IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
    0 0
    هیچ( قدرت امنیتی اطلاعاتی سیاسی زور ظلم اشغال فساد ترور ثروت وماشین جنگی نظامی سیستماتیک)حریف(اتحاد مردم,فقرا،غارت شده ها،مظلومین,ارمان گراها،ازادیخواهان وجنگهای پارتیزانی)نمیشود
  • CA ۲۰:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
    0 0
    روزنامه های غربی میگن حمله غافلگیر کننده !!! از این به بعد قبل از حمله یه زنگ به ناتانیابو بزنید و به ایشون اطلاع بدبد لطفا !!!
  • IR ۲۲:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۷
    0 0
    سوال بزرگ:چرا(غربیها وحتی انواع احزاب،فرقه ها،نژادها،زبانها،ادیان گ،مذاهب مسیحیی کاتولیک پروتستان ویهودی و...) بخاطر اسراییل همه متحد میشوند وانواع حمایت ازاسراییل میکنند ولی مسلمانان حتی میترسند بگویند ما از فلسطینیها حمایت ودفاع میکنیم!؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس