برنامه شش ماهه سازمان ملل برای کمک به آوارگان قره باغ

سازمان ملل از اجرای یک برنامه پاسخ اضطراری با هدف کمک به ده‌ها هزار آواره ارمنی‌تبار فرار کرده از قره باغ خبر داد.

به گزارش مشرق، دفتر کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل اعلام کرد، این نهاد به همراه دیگر نهادهای سازمان ملل و سازمان‌های شریک روز شنبه یک برنامه پاسخ اضطراری را با هدف کمک به ۱۳۶۰۰۰ آواره ارمنی فرار کرده از قره باغ تاسیس کرده و درخواست بودجه‌ای ۹۷ میلیون دلاری برای پاسخ به نیازهای ضروری و فوری این آوارگان و میزبان‌های آنها در ارمنستان را دارند.

به گزارش پایگاه سازمان ملل، «فیلیپو گراندی»، کمیسر عالی پناهندگان سازمان ملل گفت: «ما از جامعه بین‌المللی می‌خواهیم با فوریت از این آوارگان و میزبان‌های آنها حمایت کند. برای حفظ پذیرش این آوارگان و این که ما بتوانیم به نیازهای فوری آنها پاسخ بگوییم و این جمعیت را بهبود بخشیم، حمایت بین‌المللی ضروری است.»

قره‌باغ کوهستانی قلمرویی است که جامعه بین‌الملل به عنوان بخشی از جمهوری آذربایجان به رسمیت می‌شناسد. در تاریخ ۲۰ سپتامبر (۲۹ شهریورماه) یک روز پس از عملیات نظامی برق‌آسای ارتش جمهوری آذربایجان در این منطقه، آتش‌بس اعلام شد و به دنبال آن، در عرض کمتر از یک هفته تعداد زیادی از ارمنی‌تبارها قره باغ را ترک کرده‌ و وارد ارمنستان شدند.

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل به همراه دیگر نهادهای وابسته به سازمان و سازمان‌های غیردولتی شریک، به موجب این برنامه پاسخ، خواستار دریافت بودجه‌ای اضطراری برای تامین حمایت‌ها و کمک های انسانی فوری این آوارگان و کسانی که از آنها در ارمنستان میزبانی می‌کنند شد.

برنامه پاسخ اضطراری برای آوارگان ارمنی قره باغ با مشارکت ۶۰ شریک از جمله ۴۳ سازمان غیردولتی برای پوشش امدادرسانی در یک دوره شش ماهه تا پایان مارس ۲۰۲۴ در نظر گرفته شده است.

این برنامه در نظر دارد از ۲۳۱۰۰۰ نفر از جمله ۱۳۶۰۰۰ آواره ارمنی تبار و ۹۵۰۰۰ عضو جوامع محلی میزبان آنها حمایت کند.

به دنبال عملیات اخیر ارتش جمهوری آذربایجان و امضای توافق آتش بس میان باکو و دولت محلی قره باغ توافق شد که تمامی نهادهای نظامی و اداری دولت خودمختار قره باغ منحل و اداره این منطقه در اختیار دولت جمهوری آذربایجان قرار بگیرد.

دولت جمهوری آذربایجان از ارامنه قره باغ خواسته است که محل زندگی خود را ترک نکنند و در جامعه چند قومیتی این کشور حضور داشته باشند.

با این وجود در حال حاضر طبق گزارشها تقریبا اکثر قریب به اتفاق ارمنی تبارها در حال ترک خانه و کاشانه خود به مقصد ارمنستان هستند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • US ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۶
    3 3
    عاظربایجان جعلی شرورمنطقه است.
    • US ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۶
      1 3
      والبته پانترکهای شرور.
    • IR ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۶
      2 1
      شما هم شکست خورده های بی عرضه زر زرو هستین
    • IR ۱۶:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۶
      0 1
      بی عرضه عرعرو،بی ادب،بی وجود،حرام لقمه،حقیر=پان ترک
    • IR ۱۶:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۶
      1 1
      پان ترک هاتهوع آورند.
    • US ۲۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۶
      1 1
      حقیرترین موجودات تجزیه طلبهای پانترک اند.
    • US ۲۰:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۶
      1 1
      حقیرترین موجودات تجزیه طلبهای پانترک اند.
  • امید IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۹
    0 1
    پان = بی وطن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس