رئیس مرکز آمار قوه قضاییه: آماده استفاده از فناوری هوش مصنوعی در صدور آرا هستیم

رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه از عزم دستگاه قضا برای استفاده از هوش مصنوعی در صدور آرای قضایی در پرونده‌های فاقد پیچیدگی در برنامه هفتم توسعه خبر داد.

به گزارش مشرق به نقل از روابط عمومی دادگستری استان گلستان، محمد کاظمی‌فرد روز شنبه در جلسه شورای قضایی این استان اظهار کرد: در راستای اجرای فرامین رهبر معظم انقلاب مبنی بر استفاده از فناوری‌های نوین در سیاست‌های کلان برنامه هفتم توسعه، یکی از برنامه‌های پیشنهادی دستگاه قضا در برنامه هفتم توسعه استفاده از فناوری نوین و هوش مصنوعی در ارجاع هوشمند پرونده‌ها به شعب و کارشناسی و همچنین اتخاذ تصمیم قضایی در پرونده‌های فاقد پیچیدگی است.

وی بیان کرد: در صورت تصویب این بندهای پیشنهادی از سوی مجلس شورای اسلامی، قوه قضاییه آماده اجرای فناوری‌های نوین است.

رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه از عزم دستگاه قضا همچنین از راه‌اندازی سامانه تحلیل و نقد آرای دادگستری (تناد) خبر داد و اضافه کرد: با استفاده از هوش مصنوعی تاکنون ۲۸ میلیون رای صادر شده در محاکم کشور پس از حذف مشخصات افراد در آرا، در این سامانه بارگزاری شده که از این تعداد ۶۰۰ هزار رای مربوط به استان گلستان است.

کاظمی‌فرد با بیان این که سامانه تناد به نوعی دستیار هوشمند برای قضات در محاکم محسوب می‌شود، افزود: استفاده از این سامانه علاوه بر افزایش دانش قضایی قضات جوان، به سایر قضات نیز کمک می‌کند تا آرای صادر شده در پرونده‌های با موضوع مشابه را مشاهده کنند و قضات دیوان عالی هم می‌توانند با استفاده از این سامانه برای نظارت بر آرا استفاده کنند.

وی همچنین گفت: هم‌ اکنون دسترسی به سامانه «تناد» برای همه افرادی که دارای سِمت قضایی هستند یا این که در پژوهشگاه قوه قضاییه فعالیت دارند، فراهم شده است و این سامانه هم‌ اکنون سه هزار کاربر فعال دارد.

رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه، ایجاد پنجره واحد خدمات الکترونیک قضایی را یکی دیگر از تلاش‌های دستگاه قضا برای هوشمندسازی عنوان کرد و گفت: تمام خدماتی که مردم می‌توانند از دستگاه قضا بگیرند در این پنجره متمرکز شده تا افراد بین سامانه‌های مختلف جابجا نشوند و فقط با یک نقطه تبادل کار داشته باشند.

وی یادآور شد: یکی از سامانه‌هایی که به تازگی در سبد سامانه‌های این پنجره واحد اضافه شده، سامانه ارسال لایحه به صورت خودکاربری است تا افراد بدون حضور در دفاتر خدمات قضایی و شعب لوایح خود را ارسال کنند.

وی گفت: به زودی خدمات جدید دیگری هم به سبد خدمات فناوری قوه قضاییه اضافه خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس