به گزارش مشرق، محمد صرفی،فعال رسانه در رشته توئیتی نوشت:

اعطای جایزه نوبل صلح ۲۰۲۳ به نرگس محمدی جای تعجب ندارد. مباحث و مذاکرات منجر به انتخاب فرد برنده در کمیته نوبل نیم قرن محرمانه است. جایزه پارسال رویکرد ضدروسی داشت. یک فرد و دو نهاد به اصطلاح حقوق بشری که پیش از نوبل از NED آمریکا جایزه و حمایت دریافت کرده بودند. آلن واینستین،از پایه گذاران NED می‌گوید: «بسیاری از کارهایی که ما امروز انجام می دهیم ۲۵ سال پیش به صورت مخفیانه توسط سیا انجام می‌شد.»
آلفرد نوبل پس از آنکه او را به دلیل ساخت دینامیت «تاجر مرگ» نامیدند برای تسلای خاطر خود و زدودن این بدنامی جایزه نوبل را به ارث گذاشت. اما وصی‌های او گاهی در انتخاب برندگان این جایزه کارنامه‌ای تاریک از خود به یادگار گذاشتند. برای نمونه فریتز هابر در سال ۱۹۱۸ جایزه نوبل شیمی را برای یافتن راه تولید انبوه آمونیاک دریافت کرد.او از این راه در تولید انبوه سلاح شیمیایی در جنگ اول جهانی استفاده و تا پایان عمر از آن دفاع کرد.
با اعطای جایزه نوبل صلح به افرادی همچون هنری کیسینجر، اسحاق رابین صهیونیست، یاسر عرفات، باراک اوباما، اتحادیه اروپا و شیرین عبادی و انتخاب امسال، بعید است روح سازنده دینامیت از استفاده ابزاری از میراثش چندان در آرامش باشد.

روح سازنده دینامیت از استفاده ابزاری از جایزه نوبل صلح در آرامش نیست

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۲۲:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۴
    0 0
    بنظرم بخاطرعدم برخوردناصحیح این جایزه بدرستی به اوتعلق گرفت
  • IR ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۴
    1 6
    شما بیا سیمرغ فجر رو بده به یه فعال ضد آمریکایی! ببین همینا چطور خودشون رو میکشن که چرا جایزه رو سیاسی میکنید! حالا یه معیار یه جایزه شده مخالفت با نطام هتی روسیه ایران و چین! این سیاست نیست؟ این مسخره نیست؟
    • IR ۰۰:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
      0 1
      حتی رو بلد نیستی بنویسی مجبوری نظر بدی؟
    • سلام IR ۰۰:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
      0 0
      ابتدا برو نوشتن رو یاد بگیر بعد وارد بحث سیاسی شو. متن خودتو بخون
    • رضا IR ۰۴:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
      0 0
      نه بابا مسخره کجاست ؟! اتفاقاً رسانه ها باید استقبال میکردند چیز کمی نیست یه هموطن برنده نوبل شده ، افتخارش مال ماست اینقدر سطح شو مبتذل نکنید تو رو خدا !
  • IR ۰۷:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
    0 0
    جهت اطلاع !! جایزه صلح نوبل نه در سوئد بلکه توسط کمیته ای نروژی اعطا می شود و اصلا خود نوبل وصیتی در خصوص اعطای جایزه صلح نداشته است
  • ... IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۵
    0 0
    نرگس باید بمیره برای جایزه ای که دشمنان کشورت بهت دادن برای مبارزه علیه کشور خودت خجالت بکش از خون های شهدا خون های که از ملت ایران ریخت بلاهای که صاحبان نوبل و حقوق هر جا به نفع غرب بشری سر بیگناهان دنیا اوردن دامانتو میگیره نان در خون بیگناهان نزن
  • IR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۶
    0 0
    سازنده دینامیت بایدم جایزش به اوباما و سوچی خانوم میانماری و نرگس خانوم ما برسه. جایزه انهدام دسته جمعی مردم توسط یک نفر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس