گفتگوی امیر قطر و بایدن درباره تبادل زندانی با ایران

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر سه‌شنبه با "جو بایدن" رئیس جمهوری آمریکا درخصوص موضوع تبادل زندانیان با ایران تلفنی گفت وگو کردند.

به گزارش مشرق به نقل از شبکه خبری "الجزیره" قطر، در این تماس تلفنی همچنین بایدن از نقش تأثیرگذار و سازنده دوحه در عرصه بین‌الملل تشکر و بر عمق روابط میان دوحه و واشنگتن تأکید کرد.

امیر قطر نیز در این گفت وگوی تلفنی بر تعهد دوحه به عنوان یک میانجی‌گرقابل اعتماد که محدود به مرزهای منطقه‌ای نباشد، تأکید کرده است.

شیخ تمیم در این تماس تلفنی به بایدن گفته که دوحه به اهمیت گفت وگو به عنوان تنها راه برای حل اختلافات ایمان و باور دارد.

دو طرف در این تماس تلفنی روابط راهبردی میان دو طرف و راه‌های حمایت از آن و تحولات منطقه را بررسی کردند.

همچنین محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر امورخارجه قطر نیز ۳۰ شهریورماه گفت که کشورش بسیار مفتخر است که در چارچوب توافق مبادله زندانیان با ایران، بازگشت پنج زندانی آمریکایی را تسهیل کرده است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا این توافق می‌تواند نشان دهنده نزدیک شدن به روابط میان ایران و آمریکا باشد، گفت: نمی‌توانم ادعا کنم که این امر منجر به توافق هسته‌ای می‌شود اما مطمئنا فضای بهتری را فراهم می‌کند.

وزیر خارجه قطر افزود: آنچه که اتفاق افتاد در واقع سنگ بنای بزرگی برای بازسازی اعتماد بین دو کشور بود.

«محمد بن عبدالعزیز الخلیفی» وزیر مشاور در وزارت امور خارجه قطر روز یکشنبه (۲۷ شهریورماه) در آستانه اجرای توافق ایران و آمریکا اعلام کرد که تعدادی از ایرانیان زندانی در آمریکا به عنوان بخش از توافق بین دو کشور با وساطت قطر آزاد شدند. تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا دوشنبه انجام گرفت.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه نیز روز دوشنبه (۲۸ شهریورماه) درخصوص تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا، گفت: روند اجرای توافق میان دو طرف در دو موضوع رفع انسداد مالی دارایی‌های ایران در کره جنوبی و تبادل زندانیان گام به گام و با سرعت مطلوبی پیش رفته و امیدواریم که امروز شاهد وصول دارایی‌های خود از کره جنوبی باشیم.

وی افزود: بر همین اساس است که در همین روز تبادل زندانیان هم انجام می‌شود و پنج زندانی شهروند ایرانی از زندان‌های آمریکا آزاد می‌شوند. البته ۲ نفر از این تعداد به ایران باز خواهند گشت و یک نفر هم به کشور ثالثی نزد خانواده‌ خود می‌رود و ۲ نفر دیگر هم اظهار تمایل کرده‌اند که در آمریکا همچنان حضور داشته باشند و متقابلا پنج زندانی هم به آمریکا تحویل داده خواهند شد.

قطر به همراه عمان و سوئیس از جمله کشورهایی بودند که در مذاکرات ایران و آمریکا بر سر تبادل پنج زندانی و آزادسازی ۶ میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران نقش داشتند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس