کد خبر 1532382
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۰
توسعه میدان گازی پارس جنوبی از سوی قطر

امیر قطر گفت: امروز سنگ بنای پروژه توسعه میدان گازی شمال را در راستای استراتژی‌مان برای تقویت جایگاه قطر به عنوان یک تولید کننده گاز طبیعی مایع قرار دادیم.

به گزارش مشرق به نقل از روسیاالیوم، تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر، سنگ بنای پروژه توسعه میدان گازی الشمال را بنا نهاد که موجب افزایش تولید گاز مایع می شود.

وی گفت: امروز سنگ بنای پروژه توسعه میدان گازی شمال را در راستای استراتژی مان برای تقویت جایگاه قطر به عنوان یک تولید کننده گاز طبیعی مایع و تقویت نقش پیشگام آن در پاسخ به نیازهای بازار جهانی به انرژی قرار دادیم. امیدواریم قطر و شرکایش در این پروژه موفق باشند.

از طرفی دیگر شرکت انرژی قطر اعلام کرد که انتظار می رود حجم تولید سالانه گاز مایع پس از این پروژه به ۱۲۶ میلیون تن در سال از سال ۲۰۲۷ برسد.

این میدان گازی مشترک در ایران با نام «پارس جنوبی» شناخته می‌شود که بزرگترین میدان گاز طبیعی در جهان و دارای ۵۰.۹۷ تریلیون متر مکعب گاز و تقریباً ۷.۹ میلیارد متر مکعب میعانات گازی طبیعی است.

دولت قطر با سرعت بالایی طی سال‌های گذشته اقدام به برداشت گسترده از این میدان کرده، به طوری که به بزرگترین صادر کننده گاز طبیعی جهان تبدیل شده است. قطر همچنین قرار دادهایی به ارزش ۲۸.۷۵ میلیارد دلار با شرکت‌های اینی، اکسون موبیل، کونوکو فیلیپس، شل، توتال و سینوک برای توسعه این میدان گازی منعقد کرده است.

مساحت این میدان گازی تقریباً ۹۷۰۰ کیلومتر مربع است که ۶۰۰۰ آن در آب‌های سرزمینی قطر و مابقی در سمت ایران است. این میدان در سال ۱۹۷۱ کشف و عملیات استحصال گاز از سال ۱۹۸۹ آغاز شد.

طبق آمار انجمن صادرکنندگان گاز (GECF) قطر در سال ۲۰۲۲ توانست با صادرات حدود ۸۰ میلیون تن گاز، جایگاه خود را به عنوان برزگترین صادر کننده گاز طبیعی مایع در جهان، از استرالیا باز پس گیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۱
    0 0
    رئیسی مچکریم!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس