متخصصان ایرانی مچ تحریم و غول‌های نفتی دنیا در پارس جنوبی را خواباندند

کارشناس ارشد انرژی گفت: سهم ایران از میدان مشترک پارس جنوبی فقط ۳۰ درصد و سهم قطر ۷۰ درصد بود اما با اتکا به توان داخلی اکنون ما تولید گاز بیشتری از آن میدان نسبت به قطر داریم.

به گزارش مشرق، محمدصادق مهرجو با اشاره به افزایش تولید گاز ایران در شرایط تحریم عنوان کرد: قبل از تحریم‌های سال ۹۰، ظرفیت تولید گاز ایران حدود ۴۰۰ میلیون متر مکعب در روز بود اما در حال حاضر ظرفیت تولید به ۸۶۰ میلیون متر مکعب در روز رسیده است.

این کارشناس ارشد انرژی گفت: البته منظور بنده از ظرفیت تولید «گاز» همان گاز طبیعی یا متان است و گرنه ظرفیت تولید «گاز غنی» ایران بیش از یک میلیارد متر مکعب در روز است. این توان تولید در شرایط تحریم و با اتکا به توان متخصصان و مهندسان ایرانی ایجاد شده است.

وی افزود: سهم ایران از میدان مشترک پارس جنوبی فقط ۳۰ درصد بوده ولی سهم قطر ۷۰ درصد است، اما با اتکا به توان داخلی اکنون ما تولید گاز بیشتری از آن میدان نسبت به قطر داریم.

بیشتر بخوانید:

توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی؛ بدون برجام و بدون توتال

*مقایسه درآمد صادراتی ایران و قطر مغلطه است

مهرجو اظهار داشت: البته یک مقایسه غلطی بین درآمدهای صادراتی گاز ایران و قطر صورت می‌گیرد که به نظر بنده درست نیست؛ زیرا قطر یک کشور کوچک با جمعیت ۲ الی ۳ میلیون نفر است که نیاز چندانی به مصرف گاز در داخل ندارد و آن را صادر می‌کند.

این کارشناس ارشد انرژی گفت: اما جمعیت ایران ۸۶ میلیون نفر است و برعکس قطر، اکثر گاز تولیدی را برای نیاز داخلی مصرف می‌کند. ضمن اینکه ضریب نفوذ گاز در ایران نیز بسیار بالاست. در نتیجه هر چند تولید گاز ایران از قطر در میدان پارس جنوبی بیشتر است اما قطر به دلیل جمعیت کمتر، گاز بسیار بیشتری برای صادرات دارد.

وی به این نکته هم اشاره کرد که ما جامعه‌ای پرمصرف و بدمصرف در حوزه گاز هستیم و باید در این زمینه حتما پروژه‌های بهینه‌سازی را اجرایی کنیم.

مهرجو تاکید کرد: هر چند تولید گاز ایران در سال‌های گذشته بیش از ۲ برابر شد و حتی در تابستان گاز بیشتری نسبت به قطر از میدان مشترک پارس جنوبی (گنبد شمالی) تولید می‌کنیم، اما اشتباه ایران این بود که به جای توسعه فازهای مرزی ابتدا از فازهای عقب‌تر توسعه و تولید گاز را شروع کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، طبق اعلام شرکت ملی نفت در حال حاضر تولید ایران از میدان مشترک پارس جنوبی بیش از ۵۰ میلیون متر مکعب در روز از قطر بیشتر بوده و سال گذشته ایران رکورد تولید ۷۰۵ میلیون متر مکعب در روز را با اتکا به توانمندی داخلی شکست.

در هفته جاری نیز پس از نصب موفقیت‌آمیز سکوی فاز ۱۱ پارس جنوبی، جواد اوجی وزیر نفت اعلام کرد که به زودی تولید روزانه ۱۵ میلیون متر مکعب گاز از مرزی‌ترین فاز این میدان مشترک با قطر آغاز می‌شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ایرانی IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۹
    1 2
    جناب حضرت اون جرثقیلی که اون سازه رو نصب کرد کاردستی صد سال پیش غول های نفتی هستش واقع گرا باشید تا بتوانیم از اون ها سبقت بگیریم دائم مردم رو توی توهم نگه میدارید
  • IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۹
    1 0
    اونا پترو پالایش دارن وتکنولوژی ودرصدبندی برای تولیدمشتقات وکالاهای نفتی نه خام فروشی
  • مولا IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۹
    1 2
    پس مسئولین مشغول مچ خواباندن هستند که در زمستان مملکت و مردم دارن از دود مازوت خفه میشن
  • IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۰
    1 0
    دروغگو کم حافظه است . در همین سایتها 5 سال قبل گفته شد که توتال پول سرمایه گذاری خود را از طرح گازی قطر تسویه کرده و داره سود اصلی به جیب قطری ها میره الان حرف دیگه میزنن شماها همونایی هستین که کرسنت رو به مردم ایران تحمیل کردین
  • هموطن IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۶
    0 0
    اللهم عجل لولیک اللهم الحفظ قاعدنا الامام خامنه ای مرگ بر منافق داخلی فتنه گر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس