انگلیس

پزشکان جوان و متخصص انگلیس که در اعتراض به شرایط نامطلوب کاری، مقابل ساختمان کنفرانس سالانه حزب حاکم محافظه‌کار که از یکشنبه گذشته در شهر «منچستر» آغاز شده است، تظاهرات کردند.

به گزارش مشرق، افراد شرکت کننده در این حرکت اعتراضی، با حمل پلاکارد و شعارنوشته‌هایی خواستار رسیدگی دولت به مشکلات اقتصادی و معیشتی خود شدند. «اما رانزویک» معاون رئیس شورای انجمن پزشکی بریتانیا به شبکه خبری اسکای گفت که به رغم رایزنی‌های صورت گرفته طی یک سال گذشته «متأسفانه هنوز هیچ حرکتی در زمینه حل اختلاف دستمزد پزشکان صورت نگرفته است.» وی با بیان اینکه «ما به دنبال حل بحران نیروی کار هستیم» ابراز امیدواری کرد که تظاهرات امروز، مقامات دولت را تحت فشار قرار دهد.

گزارش‌ها حاکیست که اعتصاب پزشکان، سطح خدمات‌دهی در بیمارستان‌های انگلیس را بشدت کاهش داده و به حد تعطیلات کریسمس رسانده است. معترضان، طبق آمارها چهار پنجم پزشکان شاغل در نظام سلامت انگلیس را تشکیل می‌دهند. به این ترتیب خدمات غیر اورژانس عملا متوقف و هزاران نوبت پزشکی و عمل جراحی به زمان دیگری موکول شده است.

پزشکان جوان و متخصصان دو هفته پیش هم برای نخستین بار به‌صورت مشترک به‌مدت ۲۴ ساعت دست از کار کشیدند اما دور جدید اعتراض آن‌ها از دیروز (دوشنبه) آغاز شده و تا روز پنجشنبه ادامه دارد.

مدیر سازمان خدمات ملی سلامت انگلیس گفت؛ این حرکت اعتراضی در حالی صورت می‌گیرد که بیمارستان‌ها زمانی کوتاهی را برای جبران خسارت‌های ناشی از اعتصاب دور گذشته داشتند و اکنون با یک چالش جدید مواجه هستند.

طبق آمارها، از دسامبر سال گذشته که کارکنان بخش درمان انگلیس دست به تظاهرات زدند، افزون بر یک میلیون نوبت پزشکی لغو شده است. طبق گزارش مراکز درمانی انگلیس، نوبت برخی بیماران تا سه بار به تعویق افتاده و این مساله باعث بروز نارضایتی عمومی شده است. این درحالیست که نخست وزیر انگلیس ابتدای سال جاری وعده داد که تا پایان امسال، لیست انتظار بیماران را کاهش خواهد داد.

«استیو بارکلی» وزیر بهداشت انگلیس طی سخنانی نسبت به تبعات برگزاری این اعتصاب ابراز نگرانی کرد و خواستار پایان سریع اعتراضات شد. در پاسخ رئیس انجمن پزشکی انگلیس تصریح کرد که پزشکان تمایلی به اعتصاب نداشته و خواستار رسیدگی دولت به مطالبات آن‌ها هستند.

نخست وزیر انگلیس چند ماه پیش جلسه اضطراری مشترکی را با حضور وزرای دارایی، بهداشت و اتحادیه های معترض برگزار کرد اما نتیجه ملموسی را که مانع تداوم اعتصاب‌ها شود به همراه نداشت؛ در واقع این جلسه به تشکیل ستادی در داخل بیمارستان‌ها منجر شد که بیماران در مواقع برگزاری اعتصاب کارکنان این بخش، بین مراکز درمانی توزیع شوند.

نتایج تازه‌ترین تحقیقات صورت گرفته نشان می‌دهد که بیشتر انگلیسی‌ها از عملکرد نظام سلامت این کشور در بحبوحه افت شدید خدمات درمانی و اعتصاب گسترده پزشکان، پرستاران و رانندگان آمبولانس‌ها ناراضی هستند.

یافته‌های مشترک نظرسنجی موسسه معتبر «یوگاو» و نشریه «تایمز» لندن نشان می‌دهد که از نظر دو سوم مردم انگلیس سطح خدمات درمانی در این کشور وخیم است و ۸۰ درصد معتقدند که اوضاع طی پنج سال گذشته، یعنی پس از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا وخیم‌تر شده است.

خدمات بهداشت ملی انگلیس (ان اچ اس) برای نخستین بار در سال ۱۹۴۸ و پس از پایان جنگ جهانی دوم به‌منظور ارائه خدمات درمانی به آسیب دیدگان و مجروحان جنگی راه‌اندازی شد و در حال حاضر با داشتن یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار کارمند، به‌صورت رایگان به مردم انگلستان خدمات بهداشتی ارائه می‌کند.

بودجه این سازمان در سال راه‌اندازی‌اش در سال ۱۹۴۸ میلادی، بیش از ۴۳۷ میلیون پوند (به ارزش امروزی‌اش در حدود ۹ میلیارد پوند) بود و این رقم در سال جاری میلادی به حدود ۱۳۶ میلیارد پوند رسیده که فشار زیادی را بر بودجه دولت این کشور وارد کرده است.

این درحالیست که شرایط اقتصادی انگلیس بر اثر چندین بحران متوالی در بدترین شرایط نیم قرن گذشته قرار دارد و کشور به گفته رئیس بانک مرکزی دوره طولانی رکود اقتصادی را تجربه می‌کند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس