کد خبر 1531323
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۳

به گزارش مشرق، کانال اندیشکده راهبردی سعداء در ایتا نوشت:

قدرت های دنیا در طول تاریخ، بارها از بهانه نجات زنان برای توجیه مداخله و حمله نظامی به کشورهای دیگر استفاده کردند. یکی از این کشورها یوگسلاوی است که آمریکایی‌ها و ناتو به همین بهانه و موضوعات حقوق بشر به این کشور حمله نظامی کردند.

یوگسلاوی یکی از کشورهای موفق اقتصادی از نظر رفاه مردم بود به این صورت که خدماتی مانند بهداشت، تحصیل و حتی در برخی موارد مسکن برای مردم رایگان بود. نظام اقتصادی این کشور نه شرقی بود و نه غربی و آمریکایی‌ها نمی‌خواستند یک الگوی موفق اقتصادی خارج از نظام سرمایه‌داری به دنیا معرفی شود.

یوگسلاوی که از ۶جمهوری خودمختار تشکیل شده بود، پتانسیل بالایی برای تجزیه شدن داشت؛ غرب میتوانست قومیت‌های مختلف را علیه یکدیگر، جهت تضعیف و نابودی دولت مرکزی، تحریک کند و همین‌طور نیز شد و پس از درگذشت یوسیپ تیتو، رئیس جمهور یوگسلاوی در سال ۱۹۹۱ جنگ های تجزیه طلبانه در این کشور با حمایت غربی‌ها شروع شد.

آمریکا تصمیم گرفته بود صربستان را که مانع ادغام کامل یوگسلاوی در چارچوب برنامه‌های غرب بود، شکست دهد. به همین خاطر آلبانی و کوزوو را علیه صربستان تحریک کرد و در این بین آمریکایی‌ها نیاز به بهانه‌هایی برای مداخله مستقیم و حمله نظامی به این کشور داشتند و باز هم بهانه های حقوق بشری و زن مطرح شد و در سال ۱۹۹۹ ناتو به کوزوو حمله نظامی کرد.

یکی از این بهانه‌های حقوق بشری، تجاوز سیستماتیک نیروهای امنیتی صربستان به دختران بود که در رسانه‌های دنیا مطرح شد و به قطب اصلی پروپاگاندای آمریکا علیه صربستان شد.

اما بعدها مشخص شد ادعای تجاوز سیستماتیک دروغ بوده است، یک روزنامه‌نگار مستقل به نام لتمایر به دنبال شواهد بصری رفت. مثلا در مانیاکا، جایی که زنی به تلویزیون آلمان گفته بود که در حضور ۱۵۰۰ تماشاگر در استادیوم مورد تجاوز قرار گرفته است، مشخص شد که استادیومی وجود ندارد.

لتمایر در بازگشت به زاگرب، از او خواسته شد تا پوشش تصویری گزارش رادیویی را ارائه کند که کلینیکی در آنجا مملو از زنان باردار ناشی از تجاوز جنسی در اردوگاه‌های صرب است. کارکنان پزشکی آن کلینیک گفتند که تنها سه زن مورد تجاوز در هفت ماه گذشته در آنجا مداوا شده‌اند و حالا لتمایر چیزی برای فروش و عرضه به رسانه‌ها نداشت.

ادعا شده بود ۲۰۰۰۰ مورد تجاوز مستند شده است اما مارتین لتمایر گلایه کرده بود که پیدا کردن حتی یک قربانی تجاوز برای مصاحبه گرفتن چقدر سخت شده است.

رابرت بائر افسر سابق سیا آمریکا در ‌مصاحبه هایی اعلام کرد که میلیون‌ها دلار به ما دادند تا یوگسلاوی را تجزیه کنیم و من شخصاً از حجم دروغ‌ هایی که از سوی آژانس‌ها و سیاستمداران ما تغذیه می‌شد شوکه شدم.

او در پیامی به مردم یوگسلاوی می‌گوید:

گذشته را فراموش کنید، صحنه‌سازی و دروغین بود. آنها اذهان شما را دستکاری کردند، به آنچه می‌خواستند رسیدند و احمقانه است که شما هنوز از یکدیگر متنفر هستید، باید نشان دهید که قوی‌تر هستید و متوجه می‌شوید که چه کسی این را ایجاد کرده است.

اینگونه بود که آمریکا با استفاده از بهانه های حقوق بشری، نجات زنان و تجاوز نیروهای امنیتی به زنان توانست افکار عمومی دنیا را جهت حمله نظامی به یوگسلاوی اقناع کند و یوگسلاوی را تجزیه کرد و حالا دیگر خبری از نظام موفق اقتصادی این کشور نیست و کشوری مانند کوزوو نیز به یکی از منابع قاچاق دختران تبدیل شده است که از میراث های ناتو در این کشور است.


*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۶:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    23 8
    با سلام امام خمینی ره آمریکا را شیطان بزرگ نامیدند. این تسمیه بلا وجه نبوده و نیست. آمریکا فجایع بزرگ و عظیمی را در جهان رقم زده است که برخی از آنها برای بشریت روشن شده است. جنایت های بی شمار آنان در جای جای جهان بایستی افشا شده و مردم جهان را بر علیه شیطان بزرگ بسیج کرد.
  • IR ۰۶:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    22 5
    با سلام امام خمینی ره آمریکا را شیطان بزرگ نامیدند. این تسمیه بلا وجه نبوده و نیست. آمریکا فجایع بزرگ و عظیمی را در جهان رقم زده است که برخی از آنها برای بشریت روشن شده است. جنایت های بی شمار آنان در جای جای جهان بایستی افشا شده و مردم جهان را بر علیه شیطان بزرگ بسیج کرد.
  • IR ۰۷:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    5 14
    عجب موجودی هستید شما..کوزوو بعد از جنگ بوسنی بود که از ایران هم برای کمک به بوسنی رفتن. نکنه تو نقشه ناتو و آمریکا بازی کرده بودید؟؟؟!!!!
  • محمد US ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    8 2
    نویسنده هیچ اشاره ای به کشتار وسیع مسلمانان بوسنی نکرده است
  • IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    1 0
    اگر این مقاله را یک اندیشکده نوشته است ناامید شدم. بحران کوزو در زمانی اتفاق افتاد که یوگسلاوی کوچک وجود داشت. سال 1991 هم یوگسلاوی بزرگ بود. بعد کاری که صرب های بوسنی در سال 1992 تا 1995 انجام داده بودند، تجاوز را باورپذیر کرده بود.
  • FR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    0 2
    وظیفه تک تک شما روسگدایان وطنی به عنوان کاخ دربار کرملین جانفشانی در راه ارباب پوتین است در نبود پریگوژین رهبر واگنر به جبهه های جنگ اوکراین و روسیه بشتابید و به عنوان مدافعان کرملین بجنگید و به درک واصل شوید که اگر خدای نخواسته شکستی برای روسیه در این معرکه حاصل شود هیمنه ارباب برای مدت های طولانی و شاید همیشه به باد فنا خواهد رفت و بی سرپرست خواهید شد
  • IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    0 0
    برای کرامته مثل ایران
  • IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    1 0
    با سلام هنوز خاطرات توحش صربها در بوسنی و هرزگوین وجود دارد اگر نویسنده محترم درصدد تطهیر صربها هستند بدانند کار کثیفی را دارند دنبال می کنند.
  • من IR ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    1 2
    واقعا این نویسنده شرف نداره هنوز داغ دل مادران مسلمان بوسنی تازست اونوقت شما شدید نوکر صرب و ارمنی کلا نوکر روسها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس