کمک ۲.۵ میلیون دلاری کانادا به پناهجویان قره‌باغ

وزیر خارجه کانادا اعلام کرد که این کشور برای کمک به پناهجویان قره باغ ۲.۵ میلیون دلار در اختیار کمیته بین‌المللی صلیب سرخ قرار می‌دهد.

به گزارش مشرق، در ادامه واکنش‌ها به پناه بردن ۸۸ هزار نفر از ارمنی‌تبارهای منطقه قره باغ کوهستانی به ارمنستان، وزیر خارجه کانادا از تصمیم دولت این کشور برای کمک مالی به آنها خبر داد.

بنا بر گزارش رسانه‌های ارمنستانی شامل «رادیو عمومی ارمنستان»، وزیر خارجه کانادا اعلام کرد که این کشور برای رفن نیازهای فوری پناهجویانی که از منطقه قره باغ متواری شده‌اند، مبلغ ۲.۵ میلیون دلار تخصیص داد.

به گفته «ملانی جولی»، دولت کانادا این مبلغ را در اختیار کمیته بین‌المللی صلیب سرخ قرار می‌دهد تا به پناهجویان ارمنی‌تبار کمک کند.

در روزهای اخیر و به دنبال عملیات جمهوری آذربایجان در منطقه قره باغ کوهستانی، خروج ارامنه از این منطقه خبرساز شده است.

قره‌باغ کوهستانی قلمرویی است که جامعه بین‌الملل به عنوان بخشی از جمهوری آذربایجان به رسمیت می‌شناسند. در تاریخ ۲۰ سپتامبر (۲۹ شهریورماه) یک روز پس از عملیات نظامی برق‌آسای ارتش جمهوری آذربایجان در این منطقه، آتش‌بس اعلام شد و به دنبال آن، تعداد زیادی از ارمنی‌تبارها قره باغ را ترک کرده‌اند.

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل اعلام کرد که تا کنون بیش از ۸۸ هزار ارمنی تبار منطقه قره باغ کوهستانی را ترک کرده و وارد ارمنستان شده‌اند.کمیساریا با اعلام این موضوع تاکید کرد که دولت ارمنستان برای رفع نیازهای این پناهجویان با چالش‌هایی مواجه است.

دولت ارمنستان روز پنجشنبه (دیروز) اعلام کرده بود که از مجموع ۱۲۰ هزار نفر از ساکنان قره باغ، بیش از ۸۶ هزار ارمنی‌تبار وارد ارمنستان شده‌اند.

نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان روز پنجشنبه (دیروز) گفت: مهاجرت ارامنه از قره‌باغ کوهستانی در نتیجه سیاست پاکسازی قومی جمهوری آذربایجان ادامه دارد. تحلیل‌ها نشان می‌دهد هیچ ارمنی‌ در روزهای آینده در این منطقه باقی نخواهد ماند. این اقدام مستقیم پاکسازی قومی و [سلب مالکیت] است. چیزی که مدتهاست درباره آن به جامعه بین‌المللی هشدار داده‌ایم».

این اظهارنظر نخست‌وزیر ارمنستان، واکنش وزارت خارجه جمهوری آذربایجان را به دنبال داشت و این وزارتخانه اعلام کرد پاشینیان به خوبی می‌داند خروج ساکنان ارمنی منطقه قره‌باغ کوهستانی تصمیم شخصی آن‌هاست.

وزارت خارجه جمهوری آذربایجان افزود: «اگر برخی از ارامنه قره‌باغ مایل به زندگی و پیروی از قوانین (جمهوری) آذربایجان نیستند، نمی‌توانیم آن‌ها را وادار کنیم. برعکس، از ساکنان ارمنی می‌خواهیم محل زندگی خود را ترک نکنند و بخشی از جامعه چند قومیتی (جمهوری) آذربایجان باشند».

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    2 4
    دمش گرم روسیه گدا کمک نمیکنه غارت هم میکنه
  • علیرضا IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    16 5
    واقعا چقدر وقیح هستتد. اینها .۳۰ سال انواع جنایت و غارت و تخریب رو انجام دادن .حالا هم از ترس اعمال خودشون در حال خارج شدن از قره باغ هستند .شیون و زاری هم میکنن
    • US ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
      6 9
      وقیح تویی پانترک که اراجیف تکراری و مسخره ات حال همه رو بهم زده.
  • هادی IR ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    3 7
    خدا پدر اینها رو بیامرزه. جمهوری اسلامی که حتی منفعت خودش رو هم نمیدونه چیه. معلوم نیست با علیف صهیونیست مخالف شیعه است یا با پاشینیان ارمنی غرب گرا. ۳۰ سال علیف از شیعیان آذری کشت و غارت کرد و زندون انداخت و حالا که شده نوکر اسرائیل و جمهوری اسلامی که مثلا مدافع شیعیان جهانه ولی یه اعتراض به این جنایت ها نکرد. جمهوری اسلامی بهتره تو خلوتش با خودش فکر کنه که چه خیانتی به شیعیان کرده. البته اگه پانترک های نوکر علیف بهش اجازه بدن.
  • سید IR ۲۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
    6 3
    کوچ لاکچری ارمنه ها...هر چور حساب کنیم کوچ می صرفه،یک خانه در ارمنستان بهشون می دهند، مال خودشون را می فروشند. گسفنداشون را که قبل از خانوادهاشون بردند...برای برخی اقوام همه چی پوله مثل ارمیها،یهود و...
  • US ۰۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۸
    2 1
    روس گدا آواره میکنه غرب کمک... پیمان امنیتی بستند ، با کی !!! روسیه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس