کد خبر 153058
تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۰:۰۳

متاسفانه ما هنوز صنعت خودرو را نمی شناسیم و یا شناختی از تولید خودروی استاندارد نداریم و همچنان خودروهای ما متعلق به هزاره گذشته است.

به گزارش مشرق به نقل از مهر، سید علی رضوی مدیرعامل ستادهای مرکزی معاینه فنی شهر تهران در مراسم معاینه فنی سرویس مدارس که صبح روز دوشنبه برگزار شد با بیان اینکه چندین سال است تاکسیها در شهر تهران مسئولیت سرویس مدارس را تقبل کرده اند گفت: این سرویس ها برای سنجش ایمنی و آلایندگی باید مورد سنجش قرار گیرد.

وی با بیان اینکه سالانه ۲۰ هزار کشته در سوانح رانندگی داریم، گفت: بخش اعظمی از این حوادث به دلیل عدم ایمنی خودروهاست و چنانچه رانندگان خودروهایشان را معاینه فنی می کردند چنین اتفاقی رخ نمی داد.

رضوی با اشاره به سنجش آلایندگی خودروها در مراکز معاینه فنی گفت: متاسفانه شاهد روزافزون سرطان در کودکان و بالارفتن آمار سکته قلبی هستیم که در صورتی که آلایندگی خودروها مورد سنجش قرار گیرد این چنین آماری را نخواهیم داشت.

وی از تدوین لایحه ای جهت کنترل کلیه خودروهای فاقد معاینه فنی توسط سیستم هوشمند و نظارت تصویری شهر تهران خبر داد و گفت: امیدواریم با تصویب این لایحه در شورای شهر بانک اطلاعاتی خوبی از تعداد خودروهای معاینه فنی به دست آوریم.

رضوی با بیان اینکه خودروی استاندارد سرویس مدارس وجود ندارد گفت:۳۰ آیتم برای سرویس مدارس تعریف شده که سرویس های فعلی هیچکدام از آنها را ندارند.

وی همچنین از مسئولان آموزش و پرورش خواست به ایمنی حاشیه مدارس توجه کنند زیرا یک چهارم حوادث در مقابل درب مدارس اتفاق می افتد.

هنوز صنعت خودرو را نمی شناسیم/ حوادث جاده ای به دلیل بی دقتی در خودروسازی است نه رانندگی

محمد احمدی بافنده مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران با بیان اینکه ایران جزو برترین های تولید خودرو در جهان است گفت: اما متاسفانه ما هنوز صنعت خودرو را نمی شناسیم و یا شناختی از تولید خودروی استاندارد نداریم و همچنان خودروهای ما متعلق به هزاره گذشته است.

وی با بیان اینکه ما از فرهنگ تولید و نگهداری خودرو عقب هستیم گفت: خودروهای ما تا هنگام خراب شدن به مراکز معاینه فنی مراجعه نمی کنند در حالیکه در حال حاضر تعمیرات پیشگیرانه و چالاک است.

احمدی بافنده با بیان اینکه سهم تاکسیها در جابه جایی های روزانه ۲۳ درصد است گفت: با تکمیل شدن خطوط مترو و اتوبوس از این سهم کاسته نمی شود بنابراین باید به فکر استانداردسازی این ناوگان باشیم. این در حالی است که هیچکدام از تاکسی ها مناسب به کارگیری در این ناوگان نیستند.

وی با بیان اینکه ۴۰۰ هزار تاکسی در کل کشور داریم، گفت: اگر سالانه از هر ۱۰ تاکسی یک تاکسی نوسازی شوند زمینه تولید ۴۰ هزار خودرو را در سال داریم که این خط تولیدی اقتصادی برای صنعت خودروسازی محسوب می شود.

بافنده با محکوم کردن خودروسازان در حوادث رانندگی گفت: در حالی که اعلام می شود به دلیل بی دقتی رانندگان حوادث جاده ای شکل می گیرد به طور قاطع می گویم به دلیل بی دقتی خودروسازان است که این مشکلات ایجاد می شود چرا هنوز خودروهای ما مجهز به ترمز ای بی اس نیستند. متاسفانه خودروسازان ما ارزشی برای جان آدم هایی که سوار تولیداتشان می شوند نیستند.

وی در ادامه با اشاره به توقف روند نوسازی ناوگان تاکسیرانی گفت: پس از گذشته ۶ ماه از سال هنوز ۱۷ هزار تاکسی در نوبت نوسازی قرار دارند.

کارخانه های تولید خودرو خدمات مرگ ارائه می دهند

مرتضی طلایی رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران نیز در این مراسم با تایید انتقادات مسئولان نسبت به صنعت خودروسازی گفت: این کارخانه ها خدمات مرگ ارائه می دهند اما بیان مجدد این گلایه ها تنها کام ما را تلخ می کند.

وی ادامه داد: باید در هر مسئولیت و نقشی که هستیم فرهنگ استفاده کاربردی را مشخص کنیم و با فرهنگ حرف زدن کار به جایی نمی رسد. ما به جای توسعه فرهنگی باید فرهنگ توسعه را ترویج دهیم.

طلایی در ادامه با اشاره به گازسوز شدن خودروها گفت: حداقل استاندارد این است که پس از ۳ هزار بار سوختگیری پمپ های گاز تعویض یا نوسازی شوند در غیر این صورت به یک مخزن انفجاری تبدیل می شوند اما چند سال از گازسوز شدن خودروهای ما گذشته و هنوز این مخازن مورد معاینه فنی قرار نگرفته اند نباید اتفاق بیفتد تا ما به فکر چاره باشیم.

وی به مسئولان تاکسیرانی پیشنهاد کرد به جای آنکه منتظر کمک های دولتی برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی باشند بخش خصوصی را وارد عرصه کنند.

طلایی همچنین در خصوص سرویس مدارس گفت: متاسفانه ما خودروی با کیفیت برای سرویس مدارس نداریم زیرا حداقل سرنشینان یک سرویس مدارس ۱۰تا ۱۵ نفر است که ما در حال حاضر چنین خودرویی نداریم.

وی ادامه داد: ما به جای اینکه هر ساله یک مراسم تشریفاتی برای معاینه فنی سرویس مدارس بگذاریم بهتر است یک خودرو تا پایان سال مناسب سرویس مدارس طراحی کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس