واقعیت گزارش نت‌بلاکس در مورد اختلال اینترنت چیست؟

برخی رسانه‌ها امروز سه‌شنبه روی گزارش جدید نت بلاکس در خصوص اختلال اینترنت در نیمه‌شب گذشته مانور دادند؛ در حالیکه وزارت ارتباطات بارها اعلام کرده اختلال در برخی ساعات بامداد، یک اقدام فنی رایج برای توسعه ظرفیت شبکه ارتباطات کشور است.

به گزارش مشرق، شب گذشته چهارم مهر ماه، نت‌بلاکس (NetBlocks) در گزارشی اعلام کرد که اینترنت ایران برای سومین بار طی یک ماه اخیر دچار اختلال شده و به سطح ۸۲ درصد کاهش پیدا کرده است. در این گزارش آمده است که این اختلال یک بامداد رخ داده است.

واقعیت گزارش نت‌بلاکس در مورد اختلال اینترنت چیست؟

این در حالی است، شرکت ارتباطات زیرساخت در تاریخ 20 شهریور ماه و پس از انتشار اخباری مبنی بر کندی اینترنت در برخی نقاط کشور که توسط نت بلاکس منتشر شده بود، در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «به‌ منظور ارتقاء و توسعه ظرفیت شبکه ارتباطات زیرساخت و براساس نیازسنجی و طراحی‌های انجام شده قبلی، تجهیزات مورد نیاز تامین شده و از چند روز گذشته مراحل جایگزینی و ارتقاء تجهیزات آغاز شده است. بدین منظور براساس فرآیند رایج و مصوب، تغییرات در ساعات کم ترافیک شبانه روز (اکثراً بامداد )، در قالب down time فنی انجام می‌شود.

بدیهی است جهت آمادگی اپراتورهای مخابراتی و سایر ذی‌نفعان و مدیریت ترافیک از مسیرهای جایگزین در ساعت دان تایم، قبل از شروع عملیات اجرایی، اطلاع‌رسانی لازم با اپراتورها و ذی‌نفعان انجام می شود. دان تایم شبکه ارتباطی زیرساخت در بامداد روزهای یکشنبه و دوشنبه هفته جاری در بعضی از مراکز انجام شده و با توجه به تعدد مراکز و گستردگی شبکه ارتباطی شرکت ارتباطات زیرساخت، این تغییرات به صورت مرکز به مرکز و طی چندین روز انجام می شود.»

پس از این اطلاعیه عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در جمع خبرنگاران نیز ضمن تاکید ارتقا زیرساخت‌ها در کشور، گفت: «در حال توسعه شبکه هسته مادر مخابراتی کشور هستیم، و ظرف 6 ماه آینده 50 درصد لایه آی پی به شبکه آی پی اضافه می شود و تجهیزات جدید در شبکه قرار می‌گیرد. معمولا از ساعت 1 نصف شب به بعد با اطلاع قبلی برخی نقاط ممکن است اختلالات محضی داشته باشند که از قبل اطلاع رسانی می‌شود.»

در همین راستا نیز صبح امروز، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات نیز با باز انتشار گفت‌وگوی اخیر وزیر ارتباطات در جمع خبرنگاران، اعلام کرد: «قبلا هم گفته شد که در طول پاییز، به دلیل توسعه در هسته شبکه کشور و برای نصب تجهیزات جدید، ممکن است در ساعت‌های نخستین بامداد، برخی لینک‌های ارتباطی شرکت زیرساخت به مدت محدود قطع شوند که عمدتا کاربران اثر آن را احساس نمی کنند، اما در سامانه های نظارتی لاگ می شود؛ برخی این توسعه را با نام اختلال فاکتور نکنند.»

واقعیت گزارش نت‌بلاکس در مورد اختلال اینترنت چیست؟

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
    3 0
    سرعت اینترنت عالیه عالیه عالیه عالیه عالیه عالیه عالیه عالیه عالیه عالیه عالیه عالیه عالیه عالیه عالیه ........
    • IR ۰۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۵
      0 0
      افعال معکوس؟
  • IR ۲۲:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
    3 1
    وزیر راستگو..خخخ

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس