ایران عربستان

استاد روابط بین‌الملل و رئیس‌ دپارتمان امور بین‌الملل دانشگاه تگزاس اِی‌ اَند اِم عنوان داشت: عربستان به این نتیجه رسید که باید با ایران تعامل داشته باشد.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: «گریگوری گاوز» در نشستی در موسسه کشورهای عربی خلیج(فارس) در واشنگتن (AGSIW) درباره تحرکات دیپلماتیک اخیر عربستان سعودی و موقعیت آن به عنوان یک بازیگر منطقه‌ای و جهانی و آینده روابط ایالات متحده و عربستان سعودی بحث کرد.

وی در این نشست عنوان داشت: نخستین موج از سیاست خارجی پادشاه عربستان و پسرش بن‌سلمان شکست خورد. دخالت در یمن بیشتر یک نوع سیاست قلدربازی در منطقه بود. این سیاست شکست خورد.

این استاد روابط بین‌الملل همچنین افزود: با آغاز سال ۲۰۱۷ نیز دولتی در آمریکا روی کار آمد که از این ایده حمایت می‌کرد که ما از وزن (به اصطلاح) سنگین خود علیه ایران استفاده می‌کنیم و به ایران درسی حسابی خواهیم داد ولی هیچ‌کدام جواب نداد و چه بسا نتیجه معکوس داد.

او در ادامه افزود: عربستان در یمن راه به جایی نبرده است، تحریم قطر جواب نداد و تلاش‌ها برای به لرزه در آوردن داخل لبنان ثمره‌ای نداشت و به ویژه سیاست تندروانه علیه ایران نیز جواب نداد.

گاوز تصریح کرد عربستان تا حدی یادگیری داشته و حالا تلاش می‌کند تا سیاستش را پس از چندین سال شکست با واقعیت‌ها تنظیم کند.

وی در پایان عنوان داشت: در سطح جهانی هم فکر می‌کنم که ما از یک دوره نظام غیر معمول تک قطبی خارج شده‌ایم واقعا در دهه ۹۰ و دهه اول هزاره سوم میلادی(۲۰۰۰ الی ۲۰۱۰)چالشی برای آمریکا به عنوان قدرت جهانی وجود نداشت. متناسب با افول جهان تک قطبی قدرت‌های متوسط مانند عربستان نیز گزینه‌ها و سیاست‌های جدیدی خواهند داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
    0 0
    عربستان تنها به دستور آمریکا غلط می کند و با دستور همان آمریکا با ایران رابطه برقرار کرد چون ادامه این وضع به سقوط آل سقوط منجر می شد. جنگ نافرجام و هزینه میلیاردی، پروژه های الکی بن سلمان و گول زدن او توسط شرکتهای غربی برای چپاول ثروت عربستان و به نتیجه نرسیدن عمده آنها، تقابل مردم و دینداران با آزادی های ناگهانی و ضد دینی بن سلمان، رقابتهای درون قبیلگی خاندان سلطنتی و فشار بر تمامی شاهزادگان، از عوامل این بود که آمریکا به بن سلمان گفت برو یه جوری یه غلطی بکن! وگرنه سقوط میکنی.
  • IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
    1 2
    بين قمپز در كردن هاتون يادآور بشيم كه عربستان وارد باشگاه اقتصادهاي تريليون دلاري شد!!!!!
  • عباس IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
    1 1
    عربستان به این نتیجه رسید که ایران مانعی برای توسعه اقتصادی ایش هست.با ایران تعامل کرد و یه مزاحم رو از سر راه کنار زد.مسئولین بی لیاقت ما هم همچنان دنبال شعار و بد بخت کردن روز افزون ملت...فقر و بی عدالتی بی داد میکنه مسخره عالم شدیم...انگار در سال1360زندگی میکنیم...انشالله که خدا جوابشون رو بده و

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس