از تشکیل خانواده هایی با یک والد چقدر شنیده اید؟ چرا خانواده های غربی به سمت تک والدی شدن پیش می روند؟ آسیب های خانواده های تک والدی چیست؟ ایران چقدر در معرض خطر فروپاشی خانواده قرار دارد؟ برای پاسخ به این پرسش ها با گزارش ویژه مشرق همراه شوید...

گروه گزارش ویژه مشرق: نگاهی به آمارهای دنیای صنعتی و مدرن نشان می دهد بحث فروپاشی و گسستگی خانواده در این کشورها، از یک مشکل  اجتماعی به یک "بحران اجتماعی" تبدیل شده است. براساس آمارهای دو الی سه دهه گذشته، در آمریکا تا سال 1988 از هر سه ازدواج یکی به طلاق انجامیده و در این نسبت در سال 1989 به دو سوم رسیده است. در سال 1980 بیش از 40 درصد کودکان سوئدی از مادران بی شوهر متولد شده اند و در فرانسه نیز تا سال 1986 این آمار در حدود 50 درصد بوده است. در سال 1989 یک میلیون کودک آمریکایی از مادرانی متولد شده اند که هرگز ازدواج نکرده اند و در فرانسه نیز به ترتیب 27 و 26 درصد مردان 30 تا 40 سال و زنان 30 تا 34 سال تنها زندگی می کنند.

این آمارها نمونه بسیار مختصری از وضع گسستگی خانواده در جهان غرب در سه دهه گذشته است که تصور آن ها در جامعه امروز نیز تکان دهنده است. اما آمارها در سال های ابتدایی قرن 21 بسیار تکان دهنده تر از این است.

براساس آمار وزارت بهداشت آمریکا در سال 2007، 63 درصد جوانانی که اقدام به خودکشی می کنند، از خانواده های بدون پدر و تک والدی هستند. 85 درصد کودکان با اختلالات و ناهنجاری های رفتاری و 90 درصد کودکان بی خانمان و فراری نیز نیز مربوط به همین خانواده هاست. 80 درصد از افرادی که در بزرگسالی به متجاوز و خشن تبدیل می شوند، در کودکی در خانواده های بدون پدر رشد یافته اند و 85 درصد کودکان بزهکار و زندانی نیز از داشتن کانون خانواده و یکی از والدین محروم بوده اند.

«از سال 1960 تا 1990 تولدهای نامشروع در آمریکا 400% افزایش یافته است. در ابتدای قرن 21 از هر دو کودک آمریکایی یکی نامشروع به دنیا می آید، 80 % مادرانی که این فرزندان را به دنیا می آورند گرفتار فقر می شوند. در آمریکا روزانه 1300 کودک نامشروع به دنیا می آید و 1100 جنین نیز سقط می شوند».

به گزارش مشرق، در آمریکا نسبت به سالهای گذشته تعداد کودکان متولد شده از زوج های ازدواج نکرده، شش برابر شده، به طوری که تقریباً از هر سه کودک متولد شده یکی حرام زاده است...!


تقریبا از هر سه کودک آمریکایی یکی نامشروع است

تعداد کودکانی که در خانواده‌های تک والدی بزرگ می‌شوند همچنان رو به رشد است. این امر در آفریقا، اروپا، آمریکای لاتین، آمریکای شمالی و اقیانوسیه بیشترین شیوع و در آسیا و خاورمیانه کمترین شیوع را دارد. با این که شکل‌گیری این گونه خانواده‌ها در کشورهای غربی به امری عادی تبدیل شده، هم فرزندان و هم والدین با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند.

در این گونه خانواده‌ها فشار بیشتری بر روی والد است تا به تنهایی از پس وظایف مالی و تربیتی‌اش برآید. بسته به شرایط، این عدم تعادل گاهی منجر به خلل در انجام وظایف تربیتی می‌شود که می‌تواند مشکلات اجتماعی متعددی هم برای فرزندان و هم برای والد در پی داشته باشد. کودکانی که در کنار پدر و مادر بزرگ می‌شوند دارای مزایای مالی و تحصیلی بیش‌تری هستند. تأثیرات خانواده تک والدی برروی رفتار کودک می‌تواند بسیار گسترده باشد و حوزه‌های مختلفی از زندگی، از دستاوردهای تحصیلی تا رفتارهای اجتماعی، را دربرگیرد.



دلایل شکل گیری خانواده های تک والدی و رواج زندگی بدون ازدواج

زمانی مرگ شایع‌ترین دلیل شکل‌گیری خانواده‌های تک والدی بود. ابتلا به بیماری، فوت مادر هنگام زایمان و وقوع جنگ منجر به از دست رفتن یکی از والدین می‌شد. اما امروزه با پیشرفت در علم پزشکی و بهبود شرایط بهداشتی میزان مرگ و میر در افرادی که در سنین باروری هستند به شدت کاهش یافته است و جای مرگ را عواملی چون طلاق، خیانت هریک از طرفین، روابط نامشروع و بارداری های ناخواسته، ترک خانواده از سوی مرد پس از بارداری زن و ... گرفته است.

طلاق

با توجه به نرخ 50 درصدی طلاق در آمریکا، در سال 2009 چیزی حدود 1 میلیون کودک یکی از والدین خود را از دست دادند. احتمال ابتلای فرزندان طلاق به افسردگی در بزرگسالی هفت برابر بیشتر از همسالانشان که در خانواده‌های معمولی بزرگ شده‌اند گزارش شده است.


سن  ازدواج

زنان

مردان

زیر 20 سال 

27.6%

11.7%

 20 تا 24 سال

36.6%

38.8%

25 تا 29 سال

16.4%

22.3%

30 تا 34 سال

8.5%

11.6%

35 تا 39 سال

5.1%

6.5%

سن ازدواج زنان و مردان آمریکایی که زندگیشان به طلاق ختم شده است


جدایی پدر و مادر بسته به سن فرزندان آثار متفاوتی در پی دارد

- کودکان 2.5 تا 6 سال اغلب خود را مقصر این جدایی تلقی می‌کنند و همواره از این می‌ترسند که والد موجود نیز آن‌ها را طرد کند. دچار سردرگمی می‌شوند و خیال‌پردازی‌هایی درباره آشتی پدر و مادرشان دارند. نمی‌توانند به راحتی احساساتشان را ابراز کنند. دخترها و پسرها به مشکلات متفاوتی در نتیجه طلاق پدر و مادر دچار می‌شوند. در سال‌های بعد رابطه‌ نزدیکی با والدشان برقرار می‌کنند و نسبت به والد غایبشان احساس خشم خواهند داشت.

- کودکان 7 تا 12 سال اغلب ناراحتی، ترس و عصبانیت خود را ابراز می‌کنند. کمتر خودشان را مقصر می‌دانند. قادرند از محیط خارج از خانواده حمایت جلب کنند. بهتر است کودکان در این سن با والد همجنس خود باشند. در سال‌های بعد دچار افت تحصیلی می‌شوند و نمی‌توانند به خوبی با همسالان خود ارتباط برقرار کنند.


افت تحصیلی، خشونت، بزهکاری، افسردگی و فحشاء از جمله آثار خانواده های تک والدی بر کودکان است


- نوجوانان 13 تا 18 سال به سختی می‌توانند با احساس خشم، شرمندگی و ناراحتی خود کنار آیند. اغلب ارزش‌های خود را از نو بررسی می‌کنند و ممکن است برای این کار از خانواده فاصله گیرند. عواطف این گروه سنی مشابه عواطف کودکان 7 تا 12 سال است اما شاید قادر به ابرازش نباشند. ممکن است از روابط طولانی مدت با دیگران وحشت داشته باشند. همچنین ممکن است نتوانند خود را با شرایط وفق دهند و به سمت فرار از خانه، مدرسه و یا بزهکاری کشیده شوند.

بارداری ناخواسته زنان مجرد

یکی از عواملی که منجر به شکل‌گیری خانواده‌های تک سرپرست می‌شود بارداری ناخواسته زنان مجرد است. در سال  1990 در آمریکا، 73 درصد از زایمان‌های زنان مجرد به دلیل بارداری ناخواسته بوده است. از جمله عوامل بارداری ناخواسته می‌توان به عدم استفاده از روش‌های پیشگیری، عدم موفقیت روش‌های پیشگیری، روابط خارج از چارچوب و پیش از ازدواج و تجاوز اشاره کرد. بارداری ناخواسته خود پیامدهای ناگواری در پی دارد و تنها بودن مادر نیز در این روند بر مشکلات می‌افزاید.

از هر 10 آمریکایی 9 نفر پیش از ازدواج رابطه جنسی داشته اند

روابط جنسی پیش از ازدواج در آمریکا به امری عادی تبدیل شده و درصد بالایی از جوانان این کشور تجربه رابطه پیش از ازدواج را داشته اند. این امر به حدی در جامعه آمریکا رواج یافته که سارا پالین، معاون جان مک کین کاندیدای جمهوری خواهان در سال 2008، اعلام کرد که دختر 17 ساله اش در شرف بچه دار شدن است و این خبر برای جامعه آمریکا چندان عجیب به نظر نمی رسید. آن چه مردم این کشور را متعجب ساخته بود تصمیم دختر سارا پالین به تولد فرزندش بجای سقط جنین بود.

بریستول پالین دختر سارا پالین که در سن 17 سالگی و پیش از ازدواج باردار شد

در مطالعه و نظرسنجی صورت گرفته از سال 1982 در مورد رابطه جنسی پیش از ازدواج، پاسخ 95 درصد از پرسش شوندگان به سوال در مورد داشتن رابطه قبل از ازدواج، مثبت بوده است. براساس این تحقیق که نتایج آن در سال 2006 منتشر شد، زنان نیز به اندازه مردان پیش از ازدواج رابطه جنسی داشته اند.

لارنس فاینر محقق و جامعه شناس آمریکایی با اشاره به آمار بالای روابط جنسی پیش از ازدواج، عادی شدن این امر در جامعه آمریکا را یکی از عوامل به تاخیر افتادن ازدواج و شکل نگرفتن خانواده معرفی می کند. به گفته وی، زمانیکه جوانان آمریکایی به سنین اوج نیاز جنسی می رسند و پاسخ آن را بدون ازدواج و به آسانی در جامعه می یابند، دیگر رغبتی برای تشکیل خانواده در سالهای اولیه جوانی باقی نمی ماند.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های آمریکا طی سال های 2002 تا 2007 تحقیقی در مورد روابط جنسی خارج از چاچوب و خطرآفرین نوجوانان آمریکایی پیش از ازدواج انجام داده است. براساس این تحقیق بیشتر جوانان و نوجوانان دارای اینگونه روابط هستند و پیامدهای زیر نیز از جمله موارد شایع در بین آنان است:

در سال 2004 بیش از 745 هزار مورد بارداری در میان دختران آمریکایی با سن کمتر از 20 سال گزارش شده است.

طی یک سال، در حدود 1 میلیون نوجوان و جوان 10 تا 24 ساله به بیماری های مقاربتی مبتلا شده اند.

در سال 2006، 25 درصد از دختران 15 تا 19 سال و 45 درصد از زنان 20 تا 24 سال به ویروس HPV یا ویروس پاپیلوم انسانی مبتلا شده اند.

در سال 2006، بیش از 22 هزار نوجوان و جوان 10 تا 24 ساله مبتلا به ویروس HIV شده اند.

میزان ابتلا به ایدز در میان مردان 15 تا 24 سال نیز افزایش چشمگیری داشته است.

به فرزندی پذیرفتن کودکان بی سرپرست

به تازگی به فرزندی پذیرفتن کودکان بی‌سرپرست از سوی افراد مجرد شیوع بیشتری پیدا کرده است. این موضوع موافقان و مخالفانی دارد. مخالفان بر این باورند که این کودکان با ورود به یک خانواده تک سرپرست با مشکلات عاطفی رو به رو خواهند شد. موافقان از سوی دیگر می‌گویند چون این قبیل افراد معمولاً از نظر تحصیلات و شغل در سطح بالایی قرار دارند می‌توانند فضای امنی برای کودک فراهم آورند، فضایی که دستکم از اضطراب موجود در خانواده‌های تک سرپرست به دلیل طلاق به دور است. اما در نهایت این کودکان نیز با قدم گذاشتن به خانواده ای تک والدی، با مشکلات پیش روی این دسته از کودکان روبرو خواهند شد و به دلیل مشغله کاری تنها سرپرست خود، فرصت رشد و آموزش در خانواده را از دست می دهند.

زندانی شدن یکی از والدین

یکی دیگر از دلایل شکل‌گیری خانواده‌های تک والدی زندانی شدن یکی از والدین است. در آمریکا، تا پایان سال 2004 بیش از 2.1 میلیون نفر زندانی شده‌اند. اکثر این زندانیان دارای فرزند هستند. از سال 2002، بیش از 1150000 نفر والد با 2.413.700 کودک خردسال در زندان‌های ایالتی و فدرال حبس شدند.

آمار و ارقام:

63 درصد از افرادی که اقدام به خودکشی می‌کنند در خانواده‌های تک سرپرست بزرگ شده‌اند.

75 درصد از بارداری‌ها در دوران نوجوانی مربوط به نوجوانانی است که در خانواده‌های تک سرپرست بزرگ شده‌اند.

75 درصد از کودکان و نوجوانان بستری در بیمارستان‌های سوء مصرف مواد در خانواده‌های تک سرپرست بزرگ شده‌اند.

از هر 5 کودک 1 کودک به دلیل تغییرات در ساختار خانواده دچار مشکلات آموزشی، عاطفی یا رفتاری می‌شود.

علاوه بر این حتی آخرین تحقیقات روانشناسان غربی نیز ثابت کرده است که نداشتن رابطه پیش از ازدواج - اعم از عاطفی و جنسی - یکی از فاکتورهای مهم موفقیت در ازدواج و تشکیل خانواده است. براساس مطالعه محققان انگلیسی، افرادی که پیش از ازدواج رابطه ای نداشته اند، نسبت به سایر افرادی که تجربه رابطه جنسی پیش از ازدواج داشته اند تا 25 درصد در تشکیل خانواده و داشتن زندگی مشترک موفق تر هستند.

انگلستان و معضل فرزندان نامشروع

انگلستان هم از جمله کشورهایی است که همانند آمریکا میزان موالید غیر مشروع درصد قابل توجهی را به خود اختصاص داده است. سال گذشته کلیسای انگلیس برای اولین بار اعلام کرد زوج هایی که پیش از اینکه ازدواج کنند بچه دار شده اند برای ازدواج رسمی به کلیسا بیایند. آمار منتشر شده از سوی اداره ملی آمار انگلیس نشان می دهد میزان ازدواج و جمعیت متاهل این کشور از سال 1862 تا کنون به پایین ترین حد خود رسیده است. براین اساس، زنان 25 سال و کمتر از آن بیشتر تمایل دارند بدون ازدواج بچه دار شوند. در همین حال، 44 درصد از کودکان انگلیسی بدون ازدواج بدنیا می آیند و نامشروع هستند.

رابطه غربی تر شدن خانواده ها و افزایش میزان طلاق

« دیوید اولسن » استاد علوم اجتماعی در دانشگاه مینه سوتا و از صاحبنظران حوزه خانواده در آمریکا در ارتباط با پیشرفت و رابطه مدرن شدن زندگی با افزایش طلاق و فروپاشی خانواده می گوید: « شواهد، بیانگر آن است که هر چه جوامع غربی تر می شوند، بر میزان طلاق در آن ها افزوده می شود. بیست سال پیش پدیده طلاق به ندرت در ژاپن اتفاق می افتاد، پنج سال پیش پدیده طلاق در چین پدیده غیر محسوسی بود، اما در همین مدت کوتاه آمار طلاق و شکل گیری پدیده هم خانگی بدون ازدواج در پکن به نحو فزاینده ای افزایش یافته... »

دکتر اولسن: با روی آوردن زنان به کار بیرون از خانه، روابط صمیمی گذشته - با همسرانشان - به روابطی سست و متزلزل تبدیل شده است


اولسن اینگونه ادامه می دهد: « متأسفانه حدود بیست سال پیش در آمریکا زوجین علیه نظام ارزشی والدین و جامعه شان دست به اعتراضاتی گسترده زدند، نتیجه اش تجویزی برای زندگی جدید شد. یعنی هم خانگی بدون ازدواج که در آن زوجین نیازی به زندگی مشترک در خود احساس نمی کنند و چون بخشی از مسائل ازدواج به روابط جنسی باز می گردد، و شرایط امروزی به نحوی است که دیگر افراد نیاز به چنین انتظاری در زندگی مشترک ندارند و می توانند به سهولت در جامعه خود را ارضاء نمایند و از این رو با ارضای خود خارج از زندگی مشترک، تعهدی نسبت به مقوله ازدواج هم ندارند، اساساً بی قید و بندی جنسی و عرف شدن هم خانگی بدون ازدواج ، مردم را بسیار منفعت جو و بی توجه به ارزش های روابط خانوادگی ساخته است.»


وی می گوید: «با روی کار آوردن زنان به کار بیرون خانه، پس از ساعات کار و بازگشت همسرانشان به منزل، روابط صمیمی گذشته جای خود را به روابطی سست و متزلزل داد...»


«آنچه بیش از همه چیز جامعه را به سوی طلاق سوق می دهد، استرس و شتاب زدگی در زندگی جدید است. همه چیز در این زندگی به قدری شتاب گرفته که شتاب در کارها، به نیاز یکایک افراد تبدیل شده، مردم باید با یکدیگر مبارزه نمایند تا وقتی، برای تنهایی بیابند و خلوتی بدون دردسر داشته باشند.»

 دکتر جمیز سی دابستون در رابطه با بحران خانواده در آمریکا می گوید: خانواده هایی که با زوج های ازدواج نکرده اداره می شود رشد 72% یافته و هم چنین تعداد خانواده هایی که یک مادر مجرد یا پدر مجرد آن را اداره می کند با رشدی 25 و 62% رو به روست و برعکس؛ تعداد خانواده های سنتی مرسوم به کمتر از 25% کل خانواده ها کاهش یافته است.

امروزه 33% نوزادان به مادران ازدواج نکرده تعلق دارند، در حالی که آمار مشابه در سال 1940 میلادی فقط 5/3% بود. هم خانگی یک زن و مرد – بدون ازدواج رسمی – در دوره ای 38 ساله از 1960 تا 1998 رشد 1000 درصدی داشته است. هم چنین تعداد خانواده های مربوط به هم جنس بازان سر به فلک گذارده است. از دیگر سو، ما با رشد فزاینده تعداد زنان ازدواج نکرده در دهه های سوم و چهارم زندگی آن ها رو به رو هستیم که تمایل دارند فرزندان خود را به تنهایی به دنیا بیاورند و تربیت کنند.»

کم رنگ شدن مذهب در نتیجه فروپاشی خانواده

وی در ادامه می گوید:« خانواده سنتی، مؤثرترین محیط برای گسترش تعالیم دین بوده، اکثر مؤمنین در کودکی متدین شده اند و این انتخاب دین تحت تأثیر و راهنمایی والدین آن ها صورت گرفت و با نابودی این نهاد؛ به هر ترتیب ایمان و اعتقادِ نسل ها به مخاطر ه می افتد.»

  به گفته دکتر دابستون: « یکی از پژوهشگران افکار عمومی به نام جورج بارنا معتقد است اگر یک دختر یا پسر تا سن 14 سالگی با دین مسیح آشنا نگردد، تنها 4% احتمال دارد در سنین 14 تا 18 سالگی به مسیحیت ایمان آورد و احتمال گرایش این فرد در بقیة عمر تنها 6% است. این آمارها نکته ای را روشن می کند که خانواده در تبلیغ و گسترش مذهب نقش اساسی دارد.

آثار عاطفی

از هر 10 فرزندی که تنها با مادرش زندگی می‌کند حدود 6 نفر نزدیک یا زیر خط فقر هستند. زندگی در فقر بسیار اضطراب‌آور است و می‌تواند آثار روانی مخربی بر فرزندان داشته باشد، از جمله عزت نفس پایین، عصبانیت و درماندگی بیشتر و احتمال بیشتر برای نشان دادن رفتارهای خشونت‌آمیز. به جز محدودیت‌های مالی، بزرگ شدن در یک خانواده تک والدی می‌تواند به کودک احساس طردشدگی، تنهایی و غمگینی بدهد و در ارتباط بر قرار کردن وی با دیگر افراد مشکل ایجاد کند. هرچند این آثار در کودکان یکسان نیست و شیوه تربیتی والد نیز تأثیر بسیاری بر رشد و پیشرفت فرزندان دارد.



بنا بر تحقیقات فرزندانی که تنها در کنار مادرشان بزرگ‌ شده‌اند دو برابر بیشتر از فرزندانی که در خانواده‌های سنتی دو والدی بزرگ شده‌اند دارای ناهنجاری‌های رفتاری هستند. 12 درصد از فرزندانی که تنها با یکی از والدینشان بوده‌اند تا سن هفت سالگی از خود مشکلات رفتاری نشان می‌دهند، این در حالی است که این رقم در مورد فرزندانی که در خانواده‌های دو والدی بودند شش درصد است. این یافته بخشی از یک مطالعه گسترده بر روی حدود 14 هزار کودک متولدشده در انگلیس بین سالهای 2000 و 2002 است.

بنا بر این مطالعه ساختار خانواده، قابلیت‌های پدر و مادری و درآمد دارای تأثیر برجسته‌ای بر رفتار فرزندان در سنین پایین است، که ممکن است "پیامدهای مخرب و طولانی‌مدتی" داشته باشد.

در مطالعه دیگری، پژوهشگران دریافتند که فرزندانی با مادران جوان "آغاز به مراتب سخت‌تری در زندگی" نسبت به آن‌ دسته که مادرانشان بالای 30 سال بودند داشتند. از هر 10 فرزند دارای مادر جوان 4 نفر تغییرات خانوادگی شدیدی را تجربه کرده‌اند، مانند ورود ناپدری به خانواده. این رقم در فرزندانی که مادرانشان 40 سال به بالاست تنها 13 درصد است. این مطالعه خواستار اقدامات بیشتر برای کاهش بارداری نوجوانان شده است تا کودکان بتوانند در آغاز زندگی ثبات بیشتری داشته باشند.

به علاوه شواهد حاکی از آن است که نوجوانانی که در خانواده های تک والدی بزرگ شده‌اند بیش از همسالان خود در خانواده‌های دو والدی به سمت رفتارهای پرخطر تمایل دارند، شامل مصرف دخانیات، نوشیدن الکل، خشونت، روابط جنسی ناامن و اقدام به خودکشی. مطالعات همچنین حاکی از آن است که فرزندان خانواده‌های تک والدی بیشتر به مشکلات ذهنی، بیش‌فعالی و اختلال رفتاری، اختلالات جسمی‌شکل مبتلا می‌شوند.

بنا بر مطالعه‌ای در سال 2003 68.7 درصد از جوانان آمریکایی در خانواده‌های غیرسنتی زندگی می‌کنند، یعنی 7 نفر از هر 10 نفر.

این جوانان

- 23.3 درصد با مادر خود

- 4.4 درصد با پدر خود

- 1 درصد با خانواده‌هایی که آنها را به فرزندی پذیرفته‌اند

- 3.7 درصد با افرادی غیر از فامیل خود

- 6.3 درصد با پدربزرگ و مادربزرگ خود و

- 30 درصد با خانواده‌‌های ناتنی زندگی می‌کنند.


زنگ خطر برای خانواده های ایرانی

جامعه ایران نیز همگام با سایر کشورهای در حال توسعه، مراحل صنعتی شدن و توسعه را به سرعت طی می کند و انتقال علم و فناوری همواره ناگزیر از ورود فرهنگ نیز بوده است. فرهنگ کشورهای در حال توسعه یکی از نقاط ضربه پذیر از غرب و کشورهای توسعه یافته است و به تناسب پیشرفت و ورود تکنولوژی، مظاهر زندگی و فرهنگ غربی نیز وارد این جوامع می شود. متاسفانه در بخش فرهنگی توجه کافی به حفظ ارزش های فرهنگی ایرانی -  اسلامی نشده و زنگ خطر برای خانواده های ایرانی به صدا در آمده است. آمار بالای طلاق، افزایش سن ازدواج، رواج زندگی های مجردی و هم خانگی از جمله مظاهر فرهنگ غربی است که کانون خانواده های ایرانی را تهدید می کند.




افزایش 14 درصدی طلاق در سه ماهه اول سال جاری نسبت به سال گذشته

در حال حاضر وضعیت دادگاه های خانواده و کثرت مراجعان، افزایش طلاق در 4 سال اول زندگی و طلاق بدلیل سوء رفتار یکی از زوجین از جمله مسائلی است که باید از فرهنگ خانواده دوست ایرانی زدوده شوند.

براساس آمارها، میزان طلاق در سه ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال گذشته با 14 درصد افزایش، به 34 هزار مورد رسیده است. محمدعلی اسفنانی سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفته است که عمر برخی از زندگی های مشترک در ایران به 6 ماه کاهش یافته و آمار طلاق در کشور را به زلزله تشبیه کرده است. این آمار حاکی از آن است که در هر ماه 11 هزار و 586 واقعه طلاق و در هر شبانه روز 382 مورد طلاق و همچنین در هر ساعت نیز به طور متوسط 16 واقعه طلاق در کشور به ثبت رسیده است.

به گفته کارشناسان، رواج سبک زندگی غربی، تاثیر شبکه های ماهواره ای در رواج هم خانگی و عادی سازی روابط پیش از ازدواج، عادی سازی بارداری پیش از ازدواج در تولیدات این شبکه ها یکی از مهمترین راه های نفوذ فرهنگ ضد خانواده غربی و سبک زندگی نوین غرب به کشور است.




درون مایه بیشتر سریال ها و فیلم های تولیدی و به نمایش درآمده در این شبکه ها غالبا روابط خارج از عرف، خیانت زوجین به یکدیگر، عادی جلوه دادن این گونه روابط و سناریوهایی از این دست بوده است

در داخل نیز، معضلاتی از جمله اقتصاد و بیکاری، ازدواج بدون شناخت و مطالعه قبلی و خشونت علیه زنان از عوامل افزایش سن ازدواج معرفی شده اند که نیازمند پیگیری جدی در راستای حفظ نظام خانواده ایرانی می باشد. براساس برخی آمارها و اظهارات غیر رسمی، نزدیک به 50 درصد از زنان و مردان ایرانی نیز بدلیل اختلالات جنسی و عدم درمان به دلیل فرهنگ شرم و حیاء زندگی خانوادگی بادوامی را تجربه نمی کنند.

منابع و مآخذ:

http://citation.allacademic.com//meta/p_mla_apa_research_citation/0/2/3/3/6/pages23369/p23369-3.php

http://www.asriran.com/fa/news/145949/%D9%81%D8%B1%D9%88%D9%BE%D8%A7%D8%B4%DB%8C-%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A8%DB%8C%D8%B4%D8%AA%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%DB%8C%D8%A7-%D8%AF%D8%B1-%D8%BA%D8%B1%D8%A8

http://tinylink.ir/rc2u

http://www.telegraph.co.uk/education/educationnews/8064435/Children-in-single-parent-families-worse-behaved.html

http://www.livestrong.com/article/83670-effects-single-parent-home-childs/?utm_source=popslideshow&utm_medium=a1

http://www.hejabonline.com/pages/view/pageid/1183/lang/fa

http://fallenfathers.blogspot.com/2007/03/children-without-fathers-statistics.html

http://wickedreport.com/top-10-countries-with-highest-divorce-rate-us-on-3rd

http://suite101.com/article/sex-before-marriage-a83165

http://www.telegraph.co.uk/health/healthnews/8226959/Couples-who-dont-have-sex-before-marriage-are-happier-study-claims.html

http://waitingtillmarriage.org/stds-and-pregnancy-rates-among-u-s-teens-and-young-adults

http://www.guttmacher.org/media/nr/2006/12/19/index.html

http://www.telegraph.co.uk/health/healthnews/8226959/Couples-who-dont-have-sex-before-marriage-are-happier-study-claims.html

http://articles.cnn.com/2008-09-01/politics/palin.daughter_1_bristol-palin-sarah-palin-john-mccain?_s=PM:POLITICS

http://www.people.com/people/article/0,,20222767,00.html

http://aftabnews.ir/vdcb8wb85rhb00p.uiur.html

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 46
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 11
  • حسین ۰۱:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۴
    0 0
    این مطلب رو من به چشم خودم دیدم ولی‌ اونا خیلی‌ وقته گرفتار این مسائل هستن زنگ خطر اینه که ما داریم کم کم تو این مسائل اونا رو جا میذاریم !!! بعد از چند سال اومدیم کشور خودمون بعد از درس همینجاها کار کنیم ،وضعیتی رو دیدم که آه از نهاد آدم بلند میشه. (به غیر از مسائل اقتصادی) خدا وکیلی دخترای اروپایی‌ با تمام بی‌دینی و بی بندو باری که ازشون میگن تو حیا و شخصیت از خیلی‌ دخترایی که تو تهران دیدم بهترن. چرا اینطور شده؟ این همه تبلیغاتو این همه بودجه فرهنگی‌،ایراد کار کجاست که به اینجا رسیدیم!؟
  • علی ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۴
    0 1
    بسم رب الشهدا و صدقین جالبه یک مشت یانکی حروم زاده با اون اسراییل های مشروبی مارو تهدید به جنگ و نابودی میکنن هدایت شدند که هیچ و گرنه به امید خدا به دست یوسف فاطمه همشونو نابود میکنیم یا علی
  • منتظر ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۴
    0 0
    به نام آنكه در زمان انتظار به ما صبر مي‌دهد. الهم عجل لوليك الفرج فلسفه انتظار اين نيست كه وايستيم ببينيم چي ميشه. فلسفه انتظار يوسف فاطمه اينه كه هر كاري از دستمون بر مياد بكنيم ولي در نهايت با تمام تلاشها و مصائب نتونيم. عزيز! اگه فكر كردي با وايستادن و انتظار، مهدي (عج)، مياد و ما رو نجات ميده راه رو اشتباه رفتي. براي مهدي چيكار كرديم كه حالا منتظر اون باشيم. خيلي ساده‌ايم اگه فكر كنيم با اين كارهايي كه مي‌كنيم خدا روزي رو به ما نشون ميده كه زيارتش كنيم. الان جمعه است ولي مطمئنم كه با حلوا حلوا گفتنها چشممون شيرين نميشه تا با اون عشق بازي كنيم. بريم بجاي اينكارها، كمي تلاش كنيم. اگر قرار بود با فساد و جنگ و تباهي حضرت ظهور كنه كه زمان چنگيز و بقيه از همه مواقع واجب تر بوديم. پس بجاي اين حرفها بريم تلاش كنيم در بهبود اوضاع و اونوقت دعا كنيم براي ديدار يار. چون وقتي نتونستي كاري از پيش ببري اونوقت پيش امامت سرت بالاست ولي وقتي هيچ كار نكردي اونوقت... وا مسيبتا. التماس دعا
  • ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۴
    1 0
    وضع ایران بدتره بخصوص تو این 10 سال اخیر
  • احسان ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۴
    0 1
    و جنود شیطان در آخرالزمان باید از حرامزادگان باشند تا تاثیر حرف حق در آنان به حداقل برسد. این یک بی رحمی سیستماتیک غرب به خودش است و اتفاقی نیست. و آیا صبح نزدیک نیست ...
  • علی ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۴
    0 1
    عاشق اینجور مطالب تحقیقیت هستم بازم از اینجور مطالب نو بذار
  • ایرانی ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۴
    0 1
    باید مردم ما بداند ! کشورهای چپاولگر غربی از جمله امریکاو انگلیس در جنگ مستقیم توسط فرزندان دلاور شما شکست خوردند ! ورفتند با امواج صوت وتصویری بر گشتند ! وهزینه گلوله وتوپ وموشک وهواپیما را خرج فیلم وسریال سازی می کنند تا ریشه فرهنگ ممتاز همیشگی تازیخی ایرانی را متزلزل کنند تااهدافی که در جنگ مستقیم بدست نیا وردندبااخلال در فرهنگ ایمان واجتماع ایرانی بدست اورند وتاریخ نشان داده ایرانی ها همیشه از توطئه دشمنان سربلند بیرون امده اند در صورتی که تاکتیک های دشمن وحقه وکلک های فرهنگی وهنری انها را به اطلاع رساند .زنده باد فرهنگ ناب وبی نظیر ایرانی.
  • جمال ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۴
    0 1
    برای فرزندان یک تا 7سال ما برنامه ریزی کرده اند که از سن کم آنها را به بی راه بکشند
  • ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۴
    1 3
    با همه این چرت و پرتائی که سعی کردی باسم مطلب علمی به خوردمون بدی، چیزی که مثل آفتب روز روشنهاین که مردم بافرهنگ غرب بسیار بسیار بسیار خوشبخت تر و خرسندتر و شادتر از مردم بافرهنگ شرقی و اسلامی و سنتی هستن و هیچکدومشون حاضر نیستن حتی برای یه مدت محدود بیان تو کشورای باصطلاح اسلامی و سنتی زندگی کنن. و هیچ کدومشون حاضر نیستن فرهنگ موجودشونو با فرهنگ سنتی و مذهبی شرق عوض کنن به هیچ وجه
  • نکته بین ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۴
    0 0
    بویژه که آماردقیقی هم منتشر نمی شود؟؟
  • محمد ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۴
    0 0
    شیطان تمام تلاشش رو داره میکنه که هر چه زودتر ارتشش رو کامل کنه از فرماندهان فراماسون و صهیونیست تا آدمای بی خیال تا مؤمن نماهایی که در لباس اسلام به اون ضربه می زنن. و همچنان بسیاری از مؤمنان در خواب غفلت به سر می برند. اللهم عجل فی فرج مولانا صاحب العصر والزمان.
  • ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۴
    0 0
    باید مراقب باشیم گرونیها مارو هم مجبور به فراموشی فرهنگ ایرانی و اسلامی نکنه پیامبر اکرم فرموده اند: من لا معاش له لا معاد له” کسی که زندگی مادی ندارد زندگی معنوی هم نخواهد داشت به قول شریعتی:وقتی فقر وارد خانه ای میشود،دین از در دیگر خارج میشود
  • حسین نجار ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۴
    0 0
    اینم از علائم ظهور امام زمان هست. مسائل زیادی هست که قبحش به اشتباه در میان مردم داره از بین میره. یکی از این مسائل رابطه بین دختر و پسر هست. سالیان پیش اگر پسر و دختری در خیابان باهم دیده میشدن همه با نگاه حیرت نگاه میکردن و حتی بعضی ها برخورد هم میکردن اما الان چی؟؟؟ الان به وفور در خیابان ها دیده میشه این قضیه. سالیان گذشته کلمه سخیف دوست دختر و دوست پسر انقدر زشت بود که اگر فرزندی جلوی والدینش این کلماتو به کار میبرد، در بعضی موارد مورد تنبیه بدنی هم قرار میگرفت اما الان چی؟؟؟ برای خیلی ها عادی شده که مثلاً فرزندشونو با یکی میبینن و ازش میپرسن این کیه؟؟؟ جواب میشنون که دوست دخترم یا دوست پسرم هست. در فضای نت و شبکه های به اصطلاح اجتماعی که مبلغ فرهنگ غربی هست این مسئله بیداد میکنه. شبکه هایی مثل فیس بوک، تویتر. اگر کسی داره این این کامنت منو میخونه و صاحب فرزند هست لطفاً نگران فرزندش بشه و فرزندشو داخل خانه از مهرو محبت ارضا کنه تا خارج از خانه شاهده ارضا شدن مصنوعی و کوتاه مدتش نباشه. والدین محترم به داد جوانانتون برسید که غربی ها دارن از چنگتون درشون میارن. ماهواره این نماینده و جاسوس غربیو از خانه هاتون بیرون کنید و تفریح واقعیو به فرزندانتون از تعالیم اسلامی پیدا کنید. به خدا پیامبران و امامان ما سنخیتی با این چیزها ندارن. به خدا اون دنیا بخاطره این فحشایی که بین فرزندان خودتون با دست خودتون دارید رواج میدید بازخواست میشید. منی که الان صاحب فرزند نیستم بیشتر از شماها نگران وضعیت اسفباره فرهنگ فرزندانتون هستم. بترسید از نگاهی که امام زمانتون در لحظه لحظه از زندگیتون بهتون داره. شرم کنید از اشکهایی که امام زمانتون از این حرمت شکنی ها هر روزو هر روز به درگاه خدا میریزه. شرم کنیدو توبه کنید قبل از شرم و توبه ای که اون دنیا بخواهید بکنیدو دیگه زمانی براتون نیست. از خواب غفلت بیدار شیدو به داد فرزندانتون برسید که دارن از دستتون میرنو شما ها خوابید. بیدار شید که غربیها از شماها بیدارترن. فرزندانتون سرمایتونن. نذارید سرمایه هاتونو ازتون بگیرن. شما را به خدا بیدار شید.
  • ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۴
    0 0
    ّاین فیلمهای مسلسلی فارسی 1 و پی ام سی و جم تی وی مستقسم خانواده های ایرانی رو هدف گرفته و فکر رشد نکرده مردم این مرزوبوم، کورکورانه از روابط حاکم بر این سریالها تاسی میپذیرد
  • ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۴
    1 0
    یه دعا میکنم همه دوستان آمین بگن: خدایا همه مریض ها به خصوص مریض های روانی و عقب مانده های ذهنی علی الخصوص آن دسته ای که به اینترنت دسترسی دارند را شفای عاجل عنایت فرما بارالهی تو را شکر و صد شکر میگوییم که به خر شاخ ندادی.
  • ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۴
    0 0
    خوشم میاد اصلا کاری نداری خبر چیه ، همین جوری تفنگ گرفتی دستت عینه رمبو میخوای همه رو نابود کنی !! با اصل نظرت مشکلی ندارم ولی جاش اینجا نیست .
  • سعید ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۴
    0 0
    بیش از پیش زنان را به کار در جامعه کشیده و مردان را بیکار و خانه نشین کرده است.
  • سروش ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۴
    0 0
    معنی و مفهوم کارتن پسر شجاع رو حالا می توان فهمید از دوران کودکی ما و تا به الآن برروی این سیستم کار شده است در این کارتن خانواده های قهرمانان اصلی تک والدین هستند خرگوش کوچولو هم خانواده ای ترسو دارد و دکتر هم مجرد است
  • ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۴
    0 0
    با سلام و تشکر از مشرق من یه مدتی هست/سایت شما را و هم چنین نظرات را دنبال می کنم.از زحمات شما سپاسگذارم/ مشکلات خیلی واضح هستند. نبود برنامه مناسب در شبکه ها خودمون/ و حتی چند اثر هم که خیلی چیز خاصی نداره/شما ها اون را می زنید/و استدلالتونم اینه که درسته فارسی 1 و ... بدن و نباید کسی بره و ماهواره ببینه ولی دلیل نمیشه که تلویزیون خودمون هم بیاد و مثلا این سریال را بده/در حالی که این سریال چیزی نداره مورد بعدی گرونی هست/درسته گرونی فعلا برای من چندان مهم نیست/چون من فعلا مصرف کننده هستم/ولی کسی که می خواهد ازدواج کند/باید چه کند؟یکی جواب بده/شاید من و شاید افرادی بتونند/صبر پیشه کنند/شاید/ولی ایا همه این کار را می کنند/ فکر می کنیید/چرا این روابط بین پسر دختر پیش میاد/من خودم دانشجو هستم و اشراف کامل دارم/ بنا به دلایل گفته شده و ... کمتر کسی می تونه ازدواج کنه و بنابراین افراد دنبال راحترین گزینه می رن که اونم متاسفانه همینه/ 1 سوال ایا کسی که توانایی ازدواج را داره/و مسلمونه/ایا مریضه بره دنبال این کار ها/اینا نگفتم که توجیه کار اونا را بکنم/دارم از تمام زوایا نگاه می کنم. ما ها بین 2 گزینه گیر کردیم/گزینه 1 هم پیرو اسلام هستیم/و باید ازش دفاع کنیم پس از همه طرف می زنند ما را فرهنگی/می بینید که/اقتصادی اونم مشخصه/و... و در اخر نظامی/که اونم تحدید هر روزشونه/ گزینه بعدی/دست از دفاع مستحکم برداریم و سازش/ من می گم/اگر ما گزینه 1 را انتخاب کردیم.باید تاوان بدیم و بدون تاوان نمی شه /تاوانشم همیناست/متاسفانه شرمنده طولانی شد/
  • ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۴
    0 0
    ناشناس جاشو بگو
  • ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۴
    0 0
    تو حتی 1 دقیقه در غرب زندگی نکردی..وگرنه سیلی همان خانواده های سالم مسیحی امریکایی در گوش تو بود...که اینطوری داری به اسلام و دین توهین می کنی
  • ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۴
    1 0
    در احادیث ظهور اخبار ارتشی از زنا زادگان که در برابر قیام امام زمان(عج) از روم (غرب) قیام خواهد کرد بسیار زیاده.. اما قبلش اتفاق عجیبی می افته! و آن رفتن طرفداران خدا از غرب به شرق و برعکس مخالفین خداوند و هر دینی از شرق به غربه که دومی رو دارم به چشم می بینم..
  • ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۴
    0 2
    هیچ کدوم از غربی ها حاضر نیستند حتی یک مدت محدود بیان توی کشور اسلامی زندگی کنند. ياد داستان مقنّی مولوی افتادم که اومده بود توی بازار عطرفروش ها و سرگیجه گرفت و افتاد و کسی آمد مدفوع رو گرفت جلوی بینی اش تا حالش جا اومد. حالا معلوم شد کی چرت و پرت میگه.
  • ایرانی ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۴
    0 1
    من هم موافقم آگهی های بر در ودیوار می بینم که برای کودکان یاد دادن انگلیسی را آگهی داده اند ؟
  • سید اکبر کولر ساز ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۵
    0 0
    خداییش بدتر که نیست، اما داره به سمت اون بی بی بی .... ها میره
  • ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۵
    0 0
    چه ربطي داشت ؟
  • ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۵
    1 0
    در مقابل 3 تا شبكه و سريال زانو زدين ؟ پس چجوري ميخواين روبروي توپ و موشك ايستادگي كنيد ؟ بابا ايولله .
  • ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۵
    1 0
    الان دليل مجرد بودن ملت , كارتون پسر شجاع نيست , همونطور كه با ديدن كارتون فوتباليستها قهرمان جام جهاني نشديم بلكه ميريم به فوتبال لبنان ميبازيم . توهم توطئه رو كنار بگذاريد . اين فيلمها و كارتونها همه جاي دنيا پخش ميشن مشكل از جاي ديگه است .
  • ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۵
    0 0
    من هم دعا می کنم خدا همه خوابها را بیدار کنه حتی اونهایی را که خودشون را به خواب زدند
  • حسین نجار ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۵
    1 0
    حالا آقایون نویسنده داخلی برن طنزهایی با مزمون همجنسگرایی درست کنن و وقتی ملت صداشون در اومد برن با شبکه 3 هماهنگ کنن و در چند روز پیاپی به دروغ از مجموعه طنزشون که بشدت شخصیت مرد را در مقابل زن میکوبه تعریفو تمجید کنن. همه میدونن کدومو میگم من. ساختمان پزشکان این طنز با موضوع های سخیف غربی نظیر همجنسگرایی و فمنیسم، به شدت بروی مغز مردم در حال کار کردن بود و وقتی جماعتی به نشانه اعتراض صداشون در اومد، شبکه 3 سیما در حرکتی که بیشتر یک تقابل با مردم و فرهنگ اسلامی - ایرانی بود، در چند روزه پیاپی با دعوت از عوامل این سریال به تمجید از این طنز مورد دار پرداخت و از مصاحبه های انجام شده از بین مردم تنها آنهایی را به نمایش گذاشت که تعریف کرده بودند و حتی کوچکترین انتقادی را نه به نمایش گذاشت و نه به سازندگان این مجموعه وارد کرد. مگر نه اینکه این موضوعی که اینها دنبال میکردند را در قرآن در مورد قوم لوت خوانده ایم که چه عاقبت وحشتناکی داشتند؟؟؟ مگر نه اینکه بعد از آن هم حضرت علی علیه السلام فرمودند که هرکس این گناه را مرتکب شود و تا پیش از مرگ توبه نکند، پس از گذشت 3 روز از مرگش از خانه قبرش به جایگاه قوم لوت انتقال داده میشود و با آنها محشور میشود. آیا این حدیث از حضرت علی علیه السلام نیست؟؟؟ خدا به داد همه ماها برسد!!! در برابر خون پاک شهدا جداً چه کرده ایم؟؟؟ حتی خوده من هم هیچکار نکردم و منع دیگران را هم نمیکنم. الهم عجل لویک الفرج ...
  • ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۵
    0 0
    به توهم توطئه متهم کردن و بی تفاوت کردن مردم هم یک روش مزدوری برای اربابان صهیونیست شماست.
  • صادقی ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۵
    0 0
    چندین بار پیام گذاشتم و عالمانه هم نوشتم ولی هیج وقت پیامم نمایش داده نشد؟؟؟؟
  • آشنا ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۵
    0 0
    می شه دوستانی که نظر دادن الان بگن کلا مشکل چیه ؟ شما ها به هم بد و بیراه می گین مشکل حل شد ؟؟؟؟
  • غیر دوست ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۵
    0 0
    سلام دوست ناشناس من یکی از مواردی که شما درباره آن صحبت کردی مورد مالی در مورد ازدواج هست در روایات هست اگر کسی ازدواج نکنه از ترس مشکل مالی مسلمون نیست. چون همان کسی که دندان میده نون هم میده بحث رو بریم سره جاش یکی از مشکلات کشور ما این است که بعضی وقتها به سنت های خودمون زیادی وابسته میشیم(بگم من طرفتار زده سنت نیستم بعضی سنتها درست و بجاست چون برگرفته از دین اسلام هست)یکی از سنت های که پشتیبانه دینی نداره(ولی بگم عقلی هم نداره) ماندن دختر عقد کرده در خانه است که صحبت های خاله زنکی داره که خیلی مهم نیست حالا راه کار: اگر پسری مشکل مالی نداشت که کاری نداره بر عروسش ببره خونش مورد دوم که مهم هست و در دوران ما خیلی مورد داره پسری که مشکل مالی داره ازدواج میکنه ولی دختر خونه پدر میمونه تا پسر مشکلش حل بشه به نظر من با این راه کار شما اول سن ازدواج رو پایین میارید و دوم پسر یا دختر جوان به گناه آلوده نیشند سوم پسر سریع تر مشکل رو حل میکنه چون یک کسی هست براش که تلاش یا سختی بکشه از سوی همه‌ی مواردی که شما قید کردی حل میشه چون رابطه دزدکی نیست چون خانواده ها درجریان هستند و باعث سو استفاده کردن هم نیست چون این مورد آخرش انجام میشه ولی چند سال دیگه فرقش این هست که پسر پیر شده و دختر افسرده آن وقت هم بچه ای که به دنیا میاد با یک مشت بابابزرگ و مادربزرگ مواجه میشه که حوسله سرکله زدن رو ندارند با بچه چون رمقشون در اومده اگر در خانواده اسلامی باشه وگرنه آن بچه حرام زاده به دنیا میاد برای چی؟چون که مادر و پدرش به هم میلی نداشتن و از روی غریزه جنسی با هم ازدواج کردند حالا بماند بقیه موارد نمیخوام بازش کنم حالا دوست دارم در مورد این نظریه بچه ها نظر بدند نه به صورت عددی به صورت نوشتاری چون می خوام اگر منفی هست دلیل شو بدونم
  • ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۵
    0 0
    خيلي خيلي معركه اس واقعا خوشم اومد
  • ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۵
    0 0
    تو عاشقش هستی و من از این آمار متنفرم !!!
  • ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۵
    1 0
    ظاهراً تبلیغات غرب روی این دوستمون خیلی خوب جواب داده . . .
  • ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۶
    0 1
    برو بابا شکم سیر از شکم کرسنه چه خبر داره به کجا رسیدبم با این ایمان قوی کدوم مشکل را حل کردیم بجز تل انبار کردنشان روهمهیچکی به فکر ملت نیست
  • ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۶
    1 0
    یعنی هرکی تلاق می گیره و به مشکل بر می خوره مال این شبکه ها هست دیگه ! دزدی چی ؟ تجاوز چی ؟ مشکل جای دیگه هست دوست عزیز . فقر، بی کاری، بالا رفتن سن ازدواج، مشکلات فرهنگی و آموزشی، جدا بودن زن و مرد از هم توی جامعه و عدم شناخت دقیق و درست از هم دیگه و ...
  • ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۶
    1 0
    دوست عزیز این اثر تبلیغات غرب نیست، واقعیت است
  • امیر ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۷
    0 0
    حالا کی حرف مارو می خونه آخر جدولی اگرم خوندی کرمته من میگم راست میگن که این ماهواره همش آموزشه و نتیجش روهم می بینیم وگرنه اونا تو 400 سال اخیر تا حالا دلشون برا ما نسوخته که مف مف برامون فیلم میسازن تو این زمونه همه هیکل گنده می کنن و لی عقل . . . . .
  • ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    1 1
    وای نمیدونستم انقد خشکه مقدس داریم تو کشورمون
  • بی نام ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    ایرانی ها همیشه ازتوطئه مهاجمین و دشمنان این کشور سر بلند بیرون اومدن بجز یک مورد 1400 ساله که هنوز هم عاشقش هستن و امروز ما می بینیم فرهنگ غربی با همه تلاشها هنوز حتی 1 صدم تاثیر فرهنگ جنوبی رو که قدیمیترین مطالبی که از اون تو تاریخ های معتبر مشاهده میشه تهاجمه-تهاجم به دانش-تهاجم به کتابخانه و دانشگاه گندی شاپور جالب تر اولین آثار تولید شده توسط دست توی این فرهنگ محبوب 2500 سال سابقه داشته که توی فرهنگ غنی ولی سخیف ایرونی مون 10000 سال.. ما 1400 سال پیش به فرهنگی که یکی از اولین نشانه هاش تو تاریخ تجاوز به ما بود که امروز افتخار ماست از خود باختیم نه امروز منابع تاریخی : ویل دورانت
  • صبح ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 1
    آخه کدوم صبح ؟کدوم بعد از ظهر ؟ بابا ول کنین این خرافاتو ... یه ذره منطق هم بد نیست یه نیگا به ابر انسان نیچه و اندیشه هاشم بنداز گالیله میگه انسان ضعیف قهرمان می سازد و منتظر آن میماند انسان قوی خودش قهرمان میشود..
  • بعععععع ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 1
    په نه په آگهی تبلیغاتی یاد دادن زبان قبیله ای ترینیداد توباگویی بزنن یعنی من کشته این آگهیای زبان انگلیسیم.. این مسخره ترین جوابی بود به این موضوع که دیدم.. توهم ناب توطئه..
  • بیخی ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۰
    0 0
    یعنی من عاشق شیطونیم که به جای خرافه خرد ورز باشه و این همه دشمن و فرا ماسون رو خدای سرنوشتش نکنه.. یعنی من داوطلبانه به ارتش دانشی می پیوندم که کمی در زمینه خرافه ستیزی بجنگه حالا فرمانده شم شیطان باشه تلاشم لازم نیست...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس