مجارستان: تحریم‌ها بیشتر از روسیه به اروپا آسیب می‌زند

وزیر خارجه مجارستان گفت لزومی به بسته‌های تحریمی جدید علیه روسیه وجود ندارد، زیرا تحریم‌های اروپا بیشتر به خودش آسیب می‌زند تا روسیه.

به گزارش مشرق، وزیر خارجه مجارستان جمعه در مصاحبه با خبرگزاری دولتی «تاس» روسیه گفت تحریم‌های اروپا علیه روسیه بیشتر از این کشور به اروپا آسیب می‌زند.

او با بیان این که لزومی به بسته‌های تحریمی جدید وجود ندارد، گفت: اگر به تحریم‌ها از منظر عملی نگاه کنیم، می‌بینیم بیشتر از روسیه به اروپا آسیب می‌زند.

«پیتر سیارتو» همچنین درباره تنش اخیر بین اوکراین و همسایگانش بر سر صادرات غلات این کشور هم اظهارنظر کرد و گفت: عرضه غلات اوکراین به کشورهای اروپای مرکزی بخش کشاورزی آن‌ها را نابود خواهد کرد.

وی که کی‌یف از کشورش به دلیل ممنوعیت واردات محصولات اوکراینی در سازمان تجارت جهانی شکایت کرده، گفت مجارستان آمادگی دارد امکان ترانزیت رایگان غلات اوکراینی را از خاک خود فراهم کند.

وی افزود: آنطور که متوجه شدم، آن‌ها (اوکراینی‌ها) ترجیح می‌دهند غلات را در اروپای مرکزی توزیع کنند اما توافق اولیه در مورد خطوط همبستگی در این مورد نبود. توافق به اجازه ترانزیت اشاره می‌کرد نه تجارت دوجانبه.

اتحادیه اروپا در ماه مه قانونی را تصویب کرد که بر اساس آن واردات گندم، ذرت، کلزا و تخمه آفتابگردان به بلغارستان، مجارستان، لهستان، رومانی و اسلواکی برای مقابله با خطر آسیب‌دیدگی کشاورزان این کشورها به دلیل قیمت ارزان غلات اوکراینی، ممنوع اعلام شد.

جمعه (۲۴ شهریور) اتحادیه اروپا اعلام کرد قصد دارد ممنوعیت موقت صادرات غلات اوکراین به تعدادی از کشورهای شرق اروپا را به حالت تعلیق در آورد. سه کشور لهستان، مجارستان و اسلواکی با تصمیم اتحادیه اروپا مخالفت کرده و ممنوعیت موقت بر واردات غلات اوکراین را تمدید کردند، اقدامی که خشم کی‌یف را در پی داشت و به دعوا با ورشو منجر شده است.

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین در سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل با کنایه اعلام کرد، برخی از دوستان اوکراین در جریان یک «تأتر سیاسی» به ظاهر سعی در حمایت از واردات غلات از اوکراین دارند در حالی که اقداماتشان از حمایت از مسکو حکایت دارد. زلنسکی در ادامه سخنان اعتراضی‌اش، عنوان کرد کی‌یف در تلاش برای حفظ مسیرهای زمینی جهت صادرات غلات است.

همزمان با تشدید تنش‌های سیاسی بر سر ممنوعیت واردات غلات از اوکراین به لهستان، نخست‌وزیر لهستان نیز اعلام کرد دیگر به اوکراین سلاحی ارسال نمی‌کند. نخست‌وزیر لهستان همچنین در یک موضع‌گیری جدی خطاب به رئیس‌جمهور اوکراین، به وی هشدار داد دیگر به لهستانی‌ها «توهین» نکند.

اوکراین از تامین کنندگان عمده غلات در جهان به شمار می‌آید و پس از لغو توافق غلات دریای سیاه، برای صادرات غلات خود به همسایگانش وابسته است. توافق صادرات غلات از دریای سیاه توسط نمایندگان روسیه، ترکیه، اوکراین و سازمان ملل در تاریخ ۲۲ ژوئیه ۲۰۲۲ امضا شد اما این توافق در ۲۲ ژوئیه امسال در پی موافقت نکردن روسیه با تمدید آن، فسخ گردید.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه اخیرا در نشست خبری مشترک با «رجب طیب اردوغان» همتای ترکیه‌ای خود در جریان سفر وی به روسیه گفت: «فقط با لغو محدودیت‌های غرب علیه صادرات محصولات کشاورزی روسیه، به توافق غلات بازمی‌گردیم».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۶:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
    0 0
    خوب به درک، برای اربابهای یانکی گاوچرون تروريست همجنس باز آدمکشتون که مهم نیست!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس