نخست وزیر لهستان به زلنسکی درباره توهین‌های جدید به کشورش هشدار داد

ماتئوش موراویتسکی نخست‌وزیر لهستان خطاب به ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین درباره توهین‌های جدید به کشورش هشدار داد و تاکید کرد که هرگز بار دیگر به لهستانی‌ها توهین نکنید.

به گزارش مشرق، موراویتسکی جمعه در جریان سخنرانی خود در یک گردهمایی انتخاباتی، با اشاره به صحبت‌های اخیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در سازمان ملل، خطاب به وی گفت: در سخنرانی خود در سازمان ملل این کار را انجام دادید اما هرگز بار دیگر به لهستانی‌ها توهین نکنید.

به نوشته گلوب اند میل، لهستان انتخابات پارلمانی را در ۱۵ اکتبر (۲۳ مهر) برگزار می‌کند و حزب موراویتسکی به نام حزب ملی‌گرای قانون و عدالت (PiS) در آستانه این انتخابات به دلیل آنچه که از سوی مخالفان نگرش مطیع دولت لهستان در قبال اوکراین نامیده شده مورد انتقاد جناح راست افراطی این کشور قرار گرفته است.

این انتقادها، حزب ملی‌گرای قانون و عدالت را که در انتخابات پیش رو اگرچه به نظر می‌رسد بیشترین کرسی‌های پارلمان لهستان را اشغال کند اما ممکن است اکثریت را به دست نیاورد مجبور کرده است تا در مبارزات انتخاباتی خود رویکرد تقابلی‌تری را در قبال کی‌یف اتخاذ کند.

در همین ارتباط زبیگنیو راو وزیر خارجه لهستان در مقاله‌ای برای پولیتیکو نوشت: ورشو مایل است شاهد ظهور یک دولت اوکراینی قوی با اقتصاد پویا باشد و لهستان به حمایت از تلاش‌های اوکراین برای پیوستن به ناتو و اتحادیه اروپا ادامه خواهد داد.

راو با اشاره به ناخشنودی ورشو از سرازیر شدن غلات اوکراینی به بازار لهستان، تاکید کرد: در اینجا مطلقا هیچ تناقضی وجود ندارد، چرا که حمایت از اوکراین در برابر تهاجم روسیه و محافظت از شهروندان لهستانی در برابر رقابت ناعادلانه اقتصادی (جلوگیری از اشباع بازار داخلی لهستان با غلات ارزان‌قیمت اوکراین)، هر دو به طور هم‌زمان، در خدمت منافع ملی لهستان است.

وی افزود: در حالی که ورشو سیاست خود را در قبال اوکراین تغییر نداده اما تغییر اساسی در درک افکار عمومی لهستان از روابط این ۲ کشور رخ داده است و برای بهبود نگرش افکار عمومی لهستان نسبت به اوکراین باید یک تلاش فوق‌العاده و سخت صورت پذیرد.

آندری دودا رئیس‌جمهور لهستان سه‌شنبه در اظهاراتی در حاشیه سخنرانی‌های مجمع عمومی سازمان ملل، اوکراین را با فردی در حال غرق شدن مقایسه کرد که می‌تواند ناجیان خود را به زیر بکشد.

دودا بعد از سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل به خبرنگاران گفت: خوب است اوکراین به خاطر داشته باشد از ما کمک دریافت می‌کند و به یاد داشته باشد ما همچنین کشور ترانزیتی به اوکراین هستیم.

چند ساعت بعد زلنسکی رئیس جمهور اوکراین به تلافی این سخنان گفت این خطرناک است که بعضی از دوستان اروپایی اوکراین در یک تئاتر سیاسی هم‌بستگی را کم کم رها می‌کنند و از مساله غلات یک سوژه مهیج می‌سازند.

کمیسیون اروپا پیشتر ممنوعیت ورود غلات اوکراین به پنج کشور اروپایی را که به پایان رسیده بود، تمدید نکرد و کی‌یف نیز با اعمال محدودیت‌های جدید برای جلوگیری از انباشت غلات خود در اتحادیه اروپا موافقت کرد.

این در حالی است که سه کشور لهستان، اسلواکی و مجارستان با انتقاد از عملکرد اتحادیه اروپا تاکید کردند که به طور یکجانبه بر واردات غلات اوکراین ممنوعیت اعمال می‌کنند.

ممنوعیت واردات محصولات اوکراین از ۲ ماه مه (۱۲ اردیبهشت) اعمال شده و شامل پنج عضو اتحادیه اروپا واقع در همسایگی اوکراین شامل لهستان، مجارستان، اسلواکی، رومانی و بلغارستان است.

بر اساس این ممنوعیت‌ها، مسئولان ترانزیت محصولات کشاورزی اوکراین می‌توانستند چهار محصول از کی‌یف شامل گندم، ذرت، کلزا و آفتابگردان را از طریق پنج کشور اروپای شرقی حمل و نقل کنند اما نمی‌توانستند این محصولات را در بازارهای داخلی این پنج کشور عرضه کرده یا برای مصارف آتی ذخیره‌سازی کنند.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • امیر IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۲
    0 0
    دوتا دوست باهم دعوا کنند ابلهان باور کنند
    • ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۹
      0 0
      بیچاره این موضوع دوستی نیست دنیای امروز دنیای تنازع بقا وامنیته الان لهستان تعارض منافعش داره با اوکرایین ببشترمیشه وفاصله کشورهای اروپایی با اونا درحال افزایشه چون هم منابع مالیشون روازدست میدادن هم ذخایرتسلیحاتیشون که ضامن امنیتشونه کاهش پیداکرده پس باید هم نگران باشند این لهستانی‌ها اول جنگ اتیششون بیشترازاوکرایین بود ولی حالا دیگه به زمین سفت خوردن و دارن آگاه میشن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس