کد خبر 1527941
تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۴
محسن مهدیان

آیا جریانی که از شکست هیمنه ایران خوشحال می شود، ممکن است دلسوز هویت ایرانی باشد؟پروژه تحقیر ملی او برای هر سطحی از جامعه ایران برنامه دارد.

به گزارش مشرق، محسن مهدیان طی یادداشتی در روزنامه همشهری نوشت:

یکم. خبر شکست یزدانی مقابل تیلور را تبدیل کردند به پروژه تحقیر مردم ایران. چرا؟ چون جامعه ایرانی فارغ از برد و باخت احساس قدرت و غرور داشت. طبیعی هم بود. یک سو حریم ورزشکاران ایرانی برای پرچم ملی بود و یک سو تقدس و تبرک و توسل شان به ائمه اطهار. یک سوی دیگر رجز های شنیدنی برای باز کردن چشم و گوش خناسان بود و سوی دیگر نمایش پی در پی اخلاق و جوانمردی در میدان رقابت.

همه اینها باعث می‌شد مردم فراتر از برد و باخت، حس غرور و سرور داشته باشند. خوشی و شعف ناشی از ارج نهادن به یک هویت عمیق ایرانی - اسلامی. ضدانقلاب هم حق داشت عصبانی باشد.

دوم. هواداری طبیعی و استقبال از رونالدو نیز ضدانقلاب را عصبانی کرد. کسانی که تا دیروز میدان داران اصلی فرهنگ شهرت و سلبریتی سازی بودند امروز هواداری را بهانه تحقیر ملی کردند. هواداری جزء لاینفک دنیای جدید رسانه است. به بازیکن و بازیگر هم خلاصه نمی شود. تا شهرت هست، هواداری هم هست و چه بسا اصل و اساس آن در فرهنگ غیرایرانی و سبک زندگی غربی است. قابل نقد است اما هرچه هست در تاروپود زندگی امروز بشر است. برای امروز و دیروز هم نیست. برای ایرانی و غیرایرانی هم نیست. اما سوال این است که چه اتفاقی افتاده که ضدانقلاب برخلاف ذاتش، این واکنش طبیعی در استقبال از یک ستاره فوتبال را بهانه تحقیر ملی ساخته است؟

آیا جریانی که از شکست هیمنه ایران خوشحال می شود، ممکن است دلسوز هویت ایرانی باشد؟ او عصبانی است، از شادی مردم، روح و روانش به هم می‌ریزد. خاصه وقتی این شادی مردمی همراه با بی اعتنایی و تحقیر ضدانقلاب در فراخوان ۲۵ شهریور باشد. برای او فرقی نمی کند این شادی از آزادشدن پول های بلوکه شده باشد یا اخلاق و جوانمردی و ملی گرایی تیم کشتی یا استقبال از یک ستاره فوتبال. پروژه تحقیر ملی او برای هر سطحی از جامعه ایران برنامه دارد. از نخبه تا توده، باید حس خودتحقیری پیدا کند. خط همین است و در نهایت اینکه مراقبت کنیم این خط را کامل نکنیم؛ به هر بهانه ولو نقد اجتماعی.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • دهه هشتادی IR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۸
    8 11
    بعضیا انگار از اومدن ملت (خصوصا جوانان) برای استقبال از رونالدو خیلی عصبانی اند حقم دارن اینا میخواستن این جوونا رو ۲۵ شهریور تو کف خیابون ببینن ولی پوزه شون به خاک مالیده شد من از موافقین صد در صد از این استقبال هستم
  • IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۸
    1 9
    یه مشت احمق بی شعور مفنگی شدن اپوزوسیون جمهوری اسلامی
  • IR ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۸
    4 13
    اتفاقا استقبال از رونالدو از یه نظر خیلی برانداز سوز بود. درست دور روز بعد از فرخوانشون که کسی محل سگ بهشسون نداد هزاران نفر رفتن استقبال رونالدو! یکیشون توییت زده بود "یعنی رونالدو از ازادیتون عزیز تره؟" نه غزیزتر نیست ولی مردم از تو شعورشون بیشتره
  • IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۸
    4 0
    انگ زدن که واقعیت نیست
  • IR ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۸
    1 1
    فرهنگ مون رو مقایسه کنید با زمانیکه پله به ایران اومد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس