کد خبر 1527209
تاریخ انتشار: ۲۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۶

به گزارش مشرق، اعظم سادات سیدمومنی، یکی از کاربران فضای مجازی با انتشار پستی در صفحه توئیتر خود نوشت:

در تاریخ ششم آبان ماه ۱۳۲۰ دولت ایران لایحه ای تحت عنوان "استرداد املاک" به مجلس شورای ملی تقدیم کرد.اما داستان این لایحه چه بود؟

رضاشاه در دوران سلطنت خود در بسیاری از نقاط کشور به خصوص خطه شمالی زمین های فراوانی را به تصاحب خود درآورده بود.

وی تمام املاک اش را پیش از آنکه در تاریخ ۲۵ شهریور ۱۳۲۰ از کشور خارج شود به نام فرزندش محمدرضا انتقال داد. اما پس از خروج وی از کشور که فضای آزادی به وجود آمده بود بسیاری از مالکان سابق ادعای بازگشت مالشان را نمودند.

محمدرضا پهلوی طی فرمانی در۳۰ شهریورماه تمام دارایی هایی که ازطرف پدرش منتقل شده بود را به دولت واگذار کرد تا ظاهرا در راه آبادانی مملکت به مصرف برسد.اما مالکان سابق که این ملک ها به زور از آنان گرفته شده بود دست به اعتراض و تحصن در مجلس زدند و خواستار بازگشت اموالشان شدند.

کثرت و شدت این معترضان به اندازه ای بود که دولت مجبور به واکنش شد. مقرر گردید لایحه ای تنظیم و به مجلس ارسال شود تا قانونی برای نحوه بازگشت اموال این مالکان تصویب گردد. حد و اندازه اموال غصبی رضاشاه به اندازه ای بالا بود که این لایحه ماه ها زمان برد تا تبدیل به قانون شود.

در ماده اول این قانون چنین آمده است:

شکایات و دعاوی اشخاص نسبت به املاک و اموال غیر منقولی که از طرف اعلیحضرت پادشاه سابق با اعلیحضرت همایون محمدرضا شاه پهلوی منتقل شده و به موجب فرمان ۳۰ شهریور۱۳۲۰ به دولت انتقال یافته است به موجب مقررات این قانون رسیدگی و قطع و فصل می شود.

شاهی که کارش زمین خواری بود!

شاهی که کارش زمین خواری بود!

شاهی که کارش زمین خواری بود!

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 11
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۷:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۶
    0 0
    شهمیری ک ناخون کوچیکه شاه هم نبود با هزاران میلیارد از زندان فراری ش دادن گندشو در نیاوردن اونوقت از شاه بدبخت مفلوک میگی؟
  • IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۷
    2 0
    الان هم زمین خواری،حتی بیشتر از گذشته وجود دارد!،فرقش این است که او شاه بود،ولی امروز،به قاضی،وکیل ،نماینده ی مجلس،خلاصه به یک قدرتی وصلند ودارند میخورند!.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس