مصوبات سفر رهبر انقلاب به سیستان و بلوچستان چه بوده است؟

مصوباتی که در سفر رهبر انقلاب به سیستان و بلوچستان به تصویب رسید باید از سال ۸۲ طی سه سال انجام می‌شد که متاسفانه بخش اعظم آن به واسطه کم کاری مسئولان وقت مغفول ماند و هرگز انجام نشد.

به گزارش مشرق، رهبر معظم انقلاب، هفته جاری در دیدار با مردم سیستان‌وبلوچستان و خراسان جنوبی از عدم انجام مصوبات سفرشان به استان سیستان و بلوچستان در سال ۸۱ گلایه کردند و فرمودند که اگر این مصوبات انجام می‌شد امروز چهره این استان فرق می‌کرد اما متاسفانه بعضی از دولت‌ها تنبلی و بی‌توجهی کردند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار علاوه بر اشاره به برخی اقداماتی که در استان سیستان و بلوچستان انجام شده، یادآور شدند: «کارهای زیادی هم پیش‌روی ما هست که باید انجام بگیرد. اگر آن مصوباتی که در اوائل دهه‌ ۸۰، که بنده آمدم بلوچستان، تصمیم‌گیری شد اگر دولت‌ها آن مصوبات را عمل می‌کردند امروز چهره‌ استان فرق می‌کرد. تنبلی شد، بی‌توجهی شد از طرف بعضی از دولت‌ها. امروز بحمدالله مشغولند، کار می‌کنند، تلاش می‌کنند. بنده امیدوارم و ان‌شاءالله که این امید به نتیجه برسد.»

اما با نگاهی به مصوبات جلسه مسئولین وقت کشور که برای محرومیت‌زدایی این استان شکل گرفته بود، مشخص می‌شود که موارد مهمی به دست فراموشی سپرده شده است.

رهبر انقلاب به کدام مصوبات اشاره کردند

در ۱۸ اسفند ۱۳۸۱ و در جریان سفر رهبر انقلاب اسلامی به سیستان و بلوچستان، جلسه جمعی از مسئولان نظام در حضور رهبر انقلاب برای بررسی راه‌های تسریع محرومیت‌زدایی سیستان و بلوچستان برگزار شد. مسئولان وقت کشور از جمله رئیس‌ جمهور، معاون‌ اول‌ رئیس‌ جمهور، ۱۳ نفر از وزیران‌، دبیر شورای‌ عالی‌ امنیت‌ ملی‌، رئیس‌ سازمان‌ صدا و سیما، رئیس‌ سازمان‌ مدیریت‌ و برنامه‌ریزی‌، رئیس‌ کل‌ بانک‌ مرکزی‌، رئیس‌ ستاد کل‌ نیروهای‌ مسلح‌، فرماندهان‌ عالی‌رتبه‌ نظامی‌ و انتظامی‌ و مسئولان‌ دستگاه‌های‌ مختلف‌ و استاندار و نمایندگان‌ ولی‌ فقیه‌ در استان‌ سیستان‌ و بلوچستان‌ در این جلسه حضور داشتند.

یکی از مهم‌ترین اهداف این جلسه، تامین آب شرب سالم و لزوم مقابله با خشکسالی در این استان بوده در حالی‌که در آن دوران، بحران کم‌آبی این منطقه تا این حد نبود.

محمد ستاری‌فر، رئیس وقت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور گفت: طبق این جلسه، ۱۰۴۰ میلیارد ریال بودجه برای بهبود شرایط این استان در طول سه سال در نظر گرفته شده بود که از این میزان، ۵۵۰ میلیارد ریال از بودجه عمومی دولت، ۳۸ میلیارد ریال از بودجه دفتر مناطق محروم و ۲۸۰ میلیارد ریال از محل تسهیلات بانکی تامین می‌شد.

همچنین ۸۰ میلیارد ریال از بودجه دستگاه‌های اجرایی تامین می‌شد و دفتر مقام معظم رهبری نیز ۹۰ میلیارد ریال به اجرای طرح‌های محرومیت‌زدایی اختصاص داده بود.

بر این اساس قرار بود این بودجه صرف احداث کارخانه سیمان، اجرای طرح چاه نیمه‌چهارم و احداث کتابخانه مرکزی دانشگاه شود.

همچنین خانه‌سازی برای محرومان، ایجاد استخرهای پرورش میگو و برق‌رسانی به روستاها از طرح‌های پیش‌بینی شده در این جلسه بود.

اجرای طرح‌ آبیاری تحت فشار، ایجاد و اصلاح شبکه‌های آبرسانی و احداث زمین‌های ورزشی نیز از دیگر موارد بود.

علاوه بر این موارد، فعال‌سازی معادن، ترانزیت دریایی، حمایت از صنایع دستی سیستان‌وبلوچستان و فعال شدن سازمان عمران سیستان، از تاکیدات رهبر انقلاب بود.

همچنین رهبر معظم انقلاب دستورات دیگری مثل بهبود راه‌های استان، احداث ینادر صیادی، گازرسانی به مناطق محروم و احداث بازارچه‌های مرزی را به مسئولین وقت داده بودند.

مصوبات باید از سال۸۲ طی سه سال انجام می‌شد

بر همین اساس، این مصوبات باید از آغاز سال ۱۳۸۲ و طی سه سال انجام می‌پذیرفت که متاسفانه بخش اعظم آن مغفول ماند و هرگز انجام نشد.

برنامه ریزی دولت سیزدهم برای اجرای مصوبات

با توجه به کم کاری مسئولان و دولت وقت در اجرای مصوبات سفر مقام معظم رهبری به سیستان و بلوچستان، امروز مطالبه رهبر معظم انقلاب از دولت سیزدهم است که تا در حد توان دولت این مصوبات اجرا نشده را اجرا کند که در همین رابطه، طی روزهای گذشته محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در دیدار مردم سیستان و بلوچستان، اظهار داشت: باور و اهتمام جدی دولت مردمی اجرای کامل مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب است تا بتواند کاستی ها و عقب ماندگی های استان سیستان و بلوچستان را تا حد امکان جبران کند.

وی سازمان برنامه و بودجه، استاندار سیستان و بلوچستان و معاونین خود را مکلف کرد در اسرع وقت و حداکثر تا پایان مهر طرح موجود را در زمانبندی ۳ ساله اصلاح و نهایی کنند به نحوی که همه ابعاد و جوانب این طرح نظیر ظرفیت های استان، منابع مالی و امکانات مورد نیاز در آن دیده شود و بتواند چهره استان را هم در بعد زیرساختها و هم در بعد رفاه اجتماعی مردم دگرگون کند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس