کد خبر 1526156
تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۰
با «کبد چرب» چه کنیم؟

یک دکترای پزشکی حرفه‌ای در حوزه پیشگیری و مدیریت بیماری‌ها می گوید: شایعترین دلیل چرب شدن کبد ، چاقی و اضافه وزن است .

به گزارش مشرق، فاطمه نوروزیان دارای مدرک دکترای پزشکی حرفه ای در حوزه پیشگیری و مدیریت بیماری ها به بیان نکات و موضوعات بسیار مهمی پیرامون بیماری کبد چرب، علل و عوامل بروز و نشانه های آن و راههای درمانش پرداخته است.

چرا کبد چرب می شود ؟

شایعترین دلیل چرب شدن کبد ، چاقی و اضافه وزن است. این روزها آمار چاقی رو به افزایش است به همین دلیل کبد چرب هم بیشتر دیده میشود. ۷۰ تا ۸۰ درصد موارد کبد چرب در افراد چاق و با وزن بالا رخ می دهد که چربی های تجمع یافته در بدن در کبد هم رسوب می کنند ولی افراد با وزن نرمال نیز به دلیل مصرف قند بالا و کم تحرکی میتوانند به کبد چرب مبتلا شوند.

کبد چرب چند گرید دارد؟

کبد چرب سه درجه یا گرید دارد (درجه یک تا سه ). در کبد چرب درجه سه ، چربی‌ها در کبد متراکم شده و اگر درمان نشود، به تدریج فیبروز و سفت می شوند. فیبروز کبدی هم اگر در مراحل اولیه تشخیص داده شود قابل درمان است ولی اگر تشخیص و درمان فیبروز کبدی انجام نشود و به درجه سه برسد به سیروز کبدی منتهی می شود که دیگر درمانی ندارد و تنها راه برای درمان، پیوند کبد هست که با مخاطرات زیادی همراه هست .

مهمترین علت کبد چرب چیست؟

خوردن کربوهیدرات ها، کم تحرکی و چاقی که هر دو مورد اول باعث افزایش چربی در بدن از جمله تری گلیسرید ها و افزایش وزن بدن و چاقی که موجب ( تجمع چربی در بدن ) و کبد چرب می شود.

پس بالا بودن تری گلیسرید به دنبال خوردن زیاد شیرینی جات و کربوهیدرات ها نیز یکی دیگر از عوامل چاقی و کبد چرب می باشد.

علل دیگر کبد چرب :

گاه عوارض جانبی دارو داروها نیز به کبد چرب منجر می شود. بروز برخی کبدهای چرب ارثی و ژنتیکی است. دیابت، کاهش وزن سریع و چربی های خون نیز به کبد چرب منجر می شود.

علائم بیماری کبد چرب چیست؟

بطور کلی بیماری کبد چرب علامت اختصاصی و منحصر به فردی ندارد و گاها بیمار تا درجات بالای کبد چرب هم ممکن است بدون علامت باشد و از بیماری خود خبر نداشته باشد. ولی برخی از این علائم بالینی می تواند مشکوک به کبد چرب باشد. خستگی شدید، ضعف، کاهش وزن، زرد شدن پوست یا چشم ها، خارش طولانی مدت و بدون دلیل بدن، از دست دادن اشتها، تهوع و استفراغ و درد در ناحیه مرکز شکم یا در یک چهارم راست و بالای شکم گاه از علائم بیماری کبد چرب هستند.

بهترین روش تشخیص کبد چرب چیست ؟

سونوگرافی کبد، فیبرواسکن کبدی ( که هم برای تشخیص کبد چرب و هم فیبروز کبدی با تعیین گرید و درجه فیبروز از آن استفاده می گردد و دقیق ترین روش میباشد از جمله راههای تشخیص کبد چرب هستند.

چرا آزمایش آنزیم های کبدی برای تشخیص کبد چرب ، خیلی قابل اطمینان نیستند؟

چون بالا بودن آنزیمهای کبدی لزوما به دلیل کبد چرب نیست چرا که دلایل دیگری همچون آسیبهای ورزشی و تروما یا ویروسها و التهاب‌های کبدی به دلایل دارویی و سایر علل، می توانند علت بالا رفتن آنزیمهای کبدی باشند.

نرمال بودن آنزیمهای کبدی هم همیشه نشانه سالم بودن کبد نیست، چرا که دیده شده برخی از بیماران با وجود کبد چرب ، آنزیمهای کبدی بالایی ندارند.

درمان اصلی کبد چرب چیست ؟

کنترل نشاسته ها و قندهای ساده، تغذیه مناسب با کاهش مصرف قند، شکر، مربا، آبمیوه های صنعتی، کیک و شکلات و بیسکویت. کاهش مصرف چربی ها به ویژه روغن های جامد و داشتن تحرک فیزیکی راههایی برای درمان کبد چرب هستند.

از آن جا که درمان کبد فیبروز شده و سیروز کبدی فقط پیوند کبد است لذا مراقب کبد به عنوان پرکارترین عضو بدن تان باشید.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۳
    0 0
    با صابون بشورش چربیش میره
  • IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۳
    7 5
    کمتر بخورید
  • IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۳
    0 0
    من خودم ازاونایی بودم که میگفتم شکم وهیکل داشته باشیم اونم نه زیادتا تنومند حساب بشیم الان باقرص ودارو سی کیلو کم کردن دوره ی لاغری چاقها رسیده وگرن هبعدش باید بیماری بکشند
  • IR ۲۲:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۳
    0 0
    چیزهای قندی شیرینی‌جات آبمیوه فست فود و الکل نخورید. ورزش کنید. سبزیجات بخورید. سیر بخورید. قهوه بخورید. سرکه و زرد چوبه در خوراک استفاده کنید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس