یک شلیک مناسب از طرف یک تک تیرانداز می تواند سرنوشت یک نبرد را تغییر داده و در نهایت سرنوشت یک جنگ و یک ملت را رقم بزند. اما برای به ثمر رساندن آن یک شلیک شما به یک سلاح دقیق و نیرومند نیاز دارید.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، سربازی پنهان شده در گوشه ای از میدان نبرد که خود را با محیط اطراف استتار کرده و به یک سلاح دارای دوربین مجهز است تصویر عمده ای است که بعد از شنیدن واژه تک تیرانداز در ذهن بسیاری از ما نقش می بندد. از زمان جنگهای داخلی آمریکا تا به امروز در عراق و افغانستان تک تیر اندازها و سلاح های آنان توانسته اند نقش بسیار مهمی در تغییر مسیر نبردها داشته و به نوعی تاریخ ساز باشند. در کشور ما تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی سلاح های دوربین دار آنچنان که باید و شاید وجود نداشت و تنها تعدادی از سلاح های ژ-3 به عنوان سلاح سازمانی ارتش به دوربین مجهز شدند.

با شروع جنگ تحمیلی و رو به رو شدن با ارتش عراق که با شکل شرقی آموزش دیده و به تعداد زیادی سلاح دوربین دار سری " SVD " مسلح شده بودند رزمندگان ایرانی با غافل گیری غیرمنتظره و تلخی رو به رو شدند. این مسئله باعث شد تا به غیر از سلاح "سیمینوف " در سال های اخیر چندین مدل سلاح تک تیرانداز دیگر توسط ایران وارد خدمت شده و به نیروهای مسلح تحویل شود. در این مطلب نگاهی به سلاح های تک تیرانداز در ایران خواهیم داشت.

دراگانوف
به صورت سنتی و تا سال های دهه 60 میلادی سلاح های سازمانی ارتش های مختلف دنیا با نصب یک عدد دوربین تبدیل به یک تفنگ تک تیرانداز می شدند. از میان می توان به سلاح هایی همچون : ماوزر مدل 98 آلمانی، لی انفیلد انگلیسی، مویسین ناگات روسی و یا اسپرینگ فیلد ام 1903 آمریکایی اشاره کرد. سلاح هایی با مکانیزم گلنگدنی و تک تیر که با نصب یک دوربین می توانستند مسافتهایی در حدود 1000 متر و بیشتر را پوشش دهند.

 تا سال 1963 میلادی این روش ادامه داشت و عمده ارتش ها با تغییر این سلاح ها و یا مدل های شکاری صاحب تفنگ های تک تیرانداز می شدند. اما در این سال ارتش شوروی سابق سلاحی را وارد خدمت کرد که بسیاری از آن به عنوان اولین سلاح ساخته شده برای " تک تیر اندازی " یاد می کنند.


تک تیرانداز ایرانی مسلح به "دراگانوف"

" دراگانوف " یک سلاح نیمه اتوماتیک با کالیبر 54*7.62 بود که با یک خشاب 10 تیر مسلح شده و مکانیزم کلی مسلح شدن و عملکرد آن یک کپی از سلاح معروف AK – 47 به شمار می رفت. این سلاح با یک دوربین مدل " PSO – 1 " با توانایی بزرگ نمایی 4 برابر مجهز شد که به آن توانایی هدف قرار دادن به صورت موثر تا فاصله در حدود 800 متری را می دهد.

 سادگی کار با این سلاح، ارزان قیمتی و مقاومت بالای آن در برابر شرایط سخت میدان نبرد باعث شده است تا این سلاح به یکی از پرطرفدارترین سلاح های تک تیرانداز در جهان بدل شود. یک جستجوی کوتاه در فضای مجازی به شما می گوید که با وجود طی شدن سالهای زیاد از طراحی این سلاح، " داراگانوف " هنوز به عنوان یکی از سلاح های محبوب تک تیرانداز در جهان به شما می رود.

تک تیراندازها در کشورهایی همچون روسیه، ایران، چین، ونزوئلا، ویتنام، پاکستان، ترکیه و یا فنلاند از این سلاح استفاده می کنند.

M40 ایرانی
سلاح تک تیرانداز " M40 " یکی از مشهورترین تفنگ های تک تیرانداز در جهان به شمار می رسد که از زمان جنگ ویتنام تا به امروز به عنوان سلاح استاندارد سپاه تفنگ داران دریایی آمریکا شناخته مورد استفاده قرار می گیرد. اخیر در یکی از نمایشگاه های محصولات دفاعی و امنیتی در تهران یک سلاح تک تیرانداز در غرفه سلاح های صنایع دفاع وجود داشت که به شکل عجیب و جالبی به " ام 40 " آمریکایی شبیه است.


تفنگ تک تیرانداز ساخت "M40" ساخت آمریکا

این سلاح آمریکایی بر پایه تفنگ شکاری مدل 700 ساخت کمپانی اسلحه سازی " ریمینگتون " ساخته شده است. با توجه به نبود اطلاعات در مورد مدل ایرانی این سلاح و البته شباهتهای بسیار جالب و نزدیک بین دو نمونه آمریکایی و ایرانی می توان بر اساس اطلاعات موجود از مدل آمریکایی به این اعداد دست پیدا کرد. وزن این سلاح در حدود 6.5 تا 7.5 کیلوگرم، کالیبر 51*7.62، سیستم مسلح سازی گلنگدنی و توانایی پذیرش 5 گلوله که به صورت دستی در مخزنی در درون سلاح قرار می گیرد.


سلاح ایرانی شبیه به M40

در مقام مقایسه با سیمینوف روسی، باید گفت که این سلاح از سرعت تیراندازی پایین تری برخوردار است. اما باید به این نکته توجه داشت که استفاده از مکانیزم گلنگدنی باعث می شود تا تمامی نیروی موجود در سلاح برای راندن گلوله به جلو صرف شده و سلاح از برد و دقت بهتری برخوردار باشد. دست یافتن به بردهای بیش از 800 و 1000 متر با کالیبر 51*7.62 امری سخت و مشکل است که به توانایی های بالا و تمرینات فوق العاده زیاد از طرف تک تیرانداز نیاز دارد. استفاده از مکانیزم گلنگدنی خود برای رسیدن به بردهای بالای 1000 متر یک کمک و مزیت به حساب می آید.


سلاح ایرانی شبیه به M40

تصاویر موجود از سلاح ایرانی نشان از تعبیه شدن بخش مخصوص بر روی قنداق برای افزایش راحتی کاربر داشته و اضافه شدن پایه در جلوی سلاح می تواند به ثبات بهتر سلاح در هنگام تیراندازی کمک کند. می توان انتظار داشت که تیراندازان ایرانی با این سلاح بتوانند اهداف مورد نظر را به راحتی در فاصله نزدیک به 1000 متر هدف قرار دهند.

ایران و تک تیرانداز کالیبر 12.7
سال 1982 میلادی یکی دیگر سالهای مهم در تاریخ سلاح های تک تیرانداز به حساب می آید. در این سال طراح آمریکایی "رانی برت " یک سلاح تک تیرانداز به نام " مدل 82 " را معرفی کرد که به عنوان اولین سلاح تک تیرانداز با کالیبر 12.7 میلی متری شناخته شد.

 تا پیش از این این گلوله تنها از مسلسل های سنگین مثل سری " دوشکای " روسی و یا " ام 2 " آمریکایی شلیک می شد. استفاده از این کالیبر بزرگ و سنگین منجر به معرفی سلاح های تک تیرانداز " ضد مواد " شده است که نه فقط می توانند نفرات دشمن و بلکه خودروها و تاسیسات آنها مثل سنگرهای بتونی را نیز از بین ببرند.

تجربیات موفق این سلاح باعث شد تا همه در دنیا به سمت طراحی و ساخت گونه ای از این سلاح ها بروند. در کشور ما و با توجه به عدم وجود نمونه قبلی و یا دانش مورد نیاز برای ساخت این سلاح مسئولین امر سعی کردند تا با خرید از یک منبع خارجی نیاز اولیه داخلی را تامین کنند.


HS-50 ساخت اتریش در ایران

این اسلحه ها بسیار شبیه سلاح تک تیرانداز اتریشی مدل " HS.50 " ساخت شرکت اتریشی اشتایر است؛ سلاحی دقیق و قدرتمند با کالیبر 12.7 میلی متر که می توان با کمک آن اهدافی در فواصل 1500 تا 2000 متری را به راحتی هدف قرار داد. به طور کلی این سلاح در دو مدل ارائه شده است که در مدل اول گلوله ها به صورت دستی و به تنهایی درون جان لوله قرار گرفته و سپس سلاح مسلح می شود.

البته این شیوه قدری وقت گیر بوده و باعث هدر رفت زمان می شود. در مدل دیگر این سلاح از خشاب 5 تیر بهره گرفته می شود که باعث می شود تا زمان کمتری برای گلوله گذاری طی شود. این سلاح با وزنی در حدود 12 کیلوگرم و طول بیش از 1 متر و 30 سانتی متر یک انتخاب مناسب برای نبردهای هزاره جدید به حساب می آید.

تک تاب
اما سلاح دیگری که طی سالهای اخیر در دست نیروهای مسلح کشورمان دیده می شود نمونه ای بسیار قدرتمند تر و تواناتر از مدل 12و7 میلی متری فوق است.


سلاح 20 میلی متری " تک تاب "

سلاح تک تیرانداز " تک تاب " یک سلاح 20 میلی متری است که می تواند بر علیه اهداف بسیاری از جمله خودروهای زرهی، بالگردها، سنگرهای تقویت شده و البته نفرات دشمن در بردهای فراتر از 2000 متر مورد استفاده قرار بگیرد.

سلاح مورد نظر وزنی در حدود 22 کیلوگرم دارد که به نوعی حمل و استفاده از آن را تا حدودی مشکل کرده و به نظر می رسد که کاربران آن باید نیروهای ورزیده ای به مانند پرسنل تیپ 65 نزاجا و نفرات یگان "صابرین" نیروی زمینی سپاه باشند. توجه داشته باشید که سلاحی مثل "تک تاب" با توجه به کالیبر خود یک "توپ" به حساب می آید و بر اساس رده بندی جهانی از گروه سلاح های انفرادی خارجی می شود.


گلوله 20 میلی متری با مرمی آبی و گلوله های دیگر 12.7 میلی متری

در تصاویر موجود دوربینی بر روی تک تاب نصب نشده است اما می توان ریل مخصوص نصب را بر روی این سلاح مشاهده کرد. نگاهی به تصویر مربوط به گلوله 12.7 و 20 میلی متری که در بالا آمده است می تواند تا حدی به شما کمک کند تا متوجه شوید که قدرت تخریبی "تک تاب" در چه اندازه ای خواهد بود.

باید توجه داشت در چند سال اخیر که واژه ای با عنوان "نبرد نامتقارن" بارها از زبان فرماندهان نیروهای مسلح ایران شنیده شده است، حوزه پیاده نظام ایده آل ترین بخش و رسته برای اجرای این تاکتیک به حساب می آید. در سالهای اخیر دستاوردهایی مثل موشک دوش پرتاب میثاق، موشک ضد تانک دهلاویه و البته این سلاح های تک تیرانداز جدید با برد بالای 1.5 کیلومتر همگی نشان از یک جهت گیری واضح و مشخص در صنایع دفاعی ایران دارد.

تاکتیک نبرد نامتقارن در رسته پیاده بر دسته های عملیاتی کوچک با توانایی تحرک بالا تاکید دارد. گستره وسیع ایران و داشتن شرایط مختلف جغرافیایی مکان هایی ایده آل برای انجام این گونه تاکتیک ها به شمار می روند.

گروهی که به این مجموعه از تسلیحات مجهز شده باشد می تواند با گستره متنوعی از تهدیدات شامل انواع بالگردها، تانکها و خودروهای زرهی و همچنین نیروهای پیاده دشمن در فواصل دور درگیر شود. تجربه استفاده از تک تیراندازها در جنگهای گذشته بارها استفاده شده و موفقیت آمیز بوده است. شاید بتوان برای مثال به نبرد استالینگراد و حضور تک تیراندازهای نخبه روسی مثل "واسیلی زایتسزف" اشاره کرد که در مدتی در حدود 1 سال به تنهایی بیش از 200 سرباز آلمانی را از بین برده و نقش مهمی را در پیروزی شوروی در این نبرد ایفا کرد.

ذکر این نکته در انتها خالی از لطف نیست که یک تک تیرانداز خوب، با آموزش و سلاحی مناسب می تواند اثر روانی بسیار مخربی را بر روی دشمن ایجاد کرده و در نهایت با تعدادی شلیک مناسب خط سیر یک نبرد و در نهایت یک جنگ را تغییر دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 117
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 11
  • ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۷
    2 2
    به نظر در زمینه سلاحهای تک تیرانداز توان خوبی داریم ...امیدوارم علاوه بر تولیدات با کیفیت رو تخصص نیروهامونم کار کنیم انشالله....
  • حسین س ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۷
    6 1
    آفرین بر دلیر مردان ایرانی
  • ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۷
    2 2
    درحالیکه سرعت امروزه در میدان نبرد بسیار اهمیت ویژه ای یافته و برای جلوگیری از هدر رفتن وقت خشابهای با ظرفیت بالاتر برای سلاح ایجاد می شود، تک تیراندازی را انتخاب کردی ایم که از نوع روسی هم کندتر و زمانبر تر است. سلاح هایی که تبدیل یه تک تیرانداز می شوند با تعویض لوله و متعلقات دچار تغییراتی می شوند. پروتوتایپ ایکس 8 امریکا یا سلاح جدید ژ36 آلمانی هم با تعویض لوله و نصب دوربین در عرض چند دقیقه تغییر ماموریت داده تبدیل به تک تیر انداز می شوند. اینکه بیاییم مانند جنگ جهانی از سلاح های تک تیر استفاده کنیم فقط جان خود را به خطر انداخته ایم. در حالیکه تک تیراندازهای کالیبر بالای آمریکایی مانند ام 82 و ام107 از خشاب های ده تیر استفاده می کنند و نیازی به درآوردن پوکه و فشنگ گذاری و گلنگدن کشیدن ندارند تک تیرانداز ما باید نیم ساعت معطل این کارها شود تازه اگر تفنگش گیر نکند!
  • صالح ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۷
    0 0
    من همیشه دوست داشتم یه تک تیرانداز باشم اما جایی نیست آموزش بدن به شیوه ی نظامی نه محض بازی
  • ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۷
    0 0
    khoobe
  • سیدمحمد ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۷
    1 3
    اسم منو به عنوان تک تیرانداز اول ایران در آینده نچندان دور به یاد داشته باشید
  • ابی ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۷
    1 3
    تفنگ بادی بود
  • ناشناس ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۷
    4 3
    مشرق جان ! داراگوف دیگه چیه ! بگو قناسه تاملت بهتر متوجه شوند! ولی قناسه خیلی خوش دسته جبهه رفته ها بهتر می دادند ابهتی داره تو دست.
  • ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۷
    0 0
    من وقتی سرباز بودم تو کلاس آموزشی برامون یه اشتایر ایرانی آوردن باهاش کار کردیم البته شلیک نکردیم خیلی چیز توپی بود دوربینش که البته ساخت داخل نبود جایی رو که نشون میداد اصلا نمیدونستی کجاست از بس نزدیک میبرد
  • حسین ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۷
    0 1
    باید ده هزار تک تیرانداز ماهر داشته باشیم که موقع جنگ با امریکا در کل کشور پراکنده بشن. اینطوری به هیچ وجه امریکاییها نمیتونن پیشروی کنن و ماشین جنگیشون زمینگیر میشه
    • عماد IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۹
      0 1
      چرا خودت اول جلو نمیشی می خوای پشت خط مقدم کمپوت باز کنی بعد به خودت بگی رزمنده .
  • ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۷
    0 0
    AFARIN ARTESHE IRAN E ESLAMI
  • كارشناس ارشد ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۷
    0 0
    فَلَمْ تَقْتُلُوهُمْ وَلَكِنَّ اللَّهَ قَتَلَهُمْ وَمَا رَمَیتَ إِذْ رَمَیتَ وَلَكِنَّ اللَّهَ رَمَی؛ 17/8 و شما آنها را نكشتید؛ بلكه خدا آنها را كشت و تو (تیر) نینداختی؛ هنگامی كه انداختی ولیكن خدا انداخت والبته وبه ياد داشته باشيم منابع قدرت هم معنوي هستند هم مادي و خدايي ناكرده غفلت زده نشويم كه  ديگر كار تمام است  بله تسليحات مدرن خيلي شرط است ولي در دفاع مقدس ٨ ساله اين تجهيزات نبود كه باعث پيروزي شد  توكل به منبع عظيم الهي و در درجه دوم استفاده از توان مادي رمز پيروزي بود اگر اشتر اسب استر نباشد، كجا قهرناني بود قهرمان را
  • ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۷
    1 1
    اما فک کنم این سیمینوف بود ها !
  • هادی ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۷
    0 0
    توان نیروهای ما زیاده تا جایی که حتی شبکه ی ضد ایرانی بی بی سی در موردش میگه نیروهای ایرانی آموزش دیده و مهارت دارند ولی از تجهیزات خوبی برخوردار نیستند.در جنگ های مدرن مثل جنگ افغانستان یا عراق یا همون جنگ ویتنام هم ما دیدیم که فقط تجخیزات مهم نیست بلکه توان رزمی و عملیاتی مهمه.خدا رو هم شکر میکنم از نظر تجهیزات داریمپیشرفت خوبی میکنیم.فقط من درخواستم از طراحان اسلحه اینه که روی سلاح های اتوماتیک تهاجمی و تجهیزات جانبیش بیشتر کار کنن چون مهمه...
  • امیر ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۷
    0 0
    اقایون یک سوال ایران این تسلیحاتو به کشور های دیگه صادر میکنه؟مثل تک تاب؟
  • ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۷
    0 0
    تفنگ بادی اون شکمته
  • Man ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۷
    0 0
    ماشاءالله به این اعتماد به نفس. ولی جوان عزیز به تو هم افتخار می کنیم.
  • زانیار ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۷
    0 0
    لذت بردم اساســـــــــــــــی پرچـــم بالاست
  • یوسف نیری ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۷
    0 1
    دوست عزیز قناسه همون سیمینوفه ! نه داراگوف
  • ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۷
    0 0
    انشالله بادش بهت می وزه
  • ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۷
    2 0
    همون موقع مدرس دوره مون میگفت کسی رو داریم الان که از نهصد متری اسب در حال دویدن رو میزنه، دیده بود که میگفتا، میگفت کل پای عقب اسبه پریده بود میخوام قدرت تخریبو بگیری
  • ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۷
    3 0
    عزیز من دراگانوف نام اصلی این سلاح است که توسط ارتش شوروی سابق استفاده میشد و در زبان عربی به آن قناسه میگویند البته این اسلحه ساخت روسیه میباشد
  • ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۷
    1 0
    تو هم بگو قناصه نه قناسه
  • ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۷
    0 0
    کمتر با کامپیوتر بازی کن
  • ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۷
    2 0
    باتشکر از مقاله خوبتان چرا راجع به نیروی هوایی بخصوص جنگنده های ساخت داخل مقاله نمی نویسید؟؟؟؟؟
  • یک مربی تک تیراندازی ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۷
    1 0
    میبخشید عزیز من شما اصولن تا حالا در صحنه نبرد بوده اید ؟ فلسفه استفاده از تک تیرانداز به رگبار بستن افراد نیست و محل استقرار یک تک تیرانداز بنوعی است که خود او برای بهتر تسلط داشتن محلی را انتخاب میکند تا بهتر بتواند شکارهایش را انتخاب کند و در ضمن اهداف یک تک تیرانداز هدفهای خاصی است که نیازی به تیراندازی مکرر پشت سرهم نیست یکی از عیوب سلاحهائی از نوع داراگانوف و ژث این است که بدلیل برگشت الات متحرک باعث میشدود که خصوصن در مسافت های بالای دویست متر ضریب خطا بالا رفته و امکان اصابت دقیق پائین بیاید و در ضمن در یک تیراندازی موفق چند عامل موثر میباشد همچون دما، رطوبیت هوا و و و . تیراندازی توسط سلاحهای گلنگدنی باعث میشود تا تیرانداز با اطمینان بیشتری به سمت هدف مورد نظر و نه اهداف مورد نظر شلیک را انجام دهد بازهم تکرار میکنم کار و وظیفه تک تیرانداز از بین بردن هدف با کمترین شلیک یعنی حداکثر دو تیر است که برای یک تیرانداز خبره تیر دوم نمره رد میباشد و هر تیرانداز شاید ساعتها منتظر هدف مورد نظرش باشد تا آن را مورد هدف قرار دهد جهت اطلاع جنابعالی لازم به ذکر است که بهترین تک تیراناز زن جهان در زمان جنگ جهانی توانست 309 نفر را هدف قرار دهد و در اولین شکارش در یک روز تنها توانست دو نفر را بزند و در روزها و مواقع بعدی هم اینگونه نبود که بتواند پنجاه نفر پنجاه نفر شکار کند ، یک تک تیرانداز با محدودیتهای زیادی روبروست بطوری که بعضی مواقع حتی باید در جای خودش حتی دستشوئی کند چون امکان دیده شدن و مورد هدف قرار گرفتن از سوی دشمن بسیار است .
  • ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۷
    0 0
    چند تا نکته اول اینکه دراگانوف سلاح تک تیر اندازی کامل نبود ، و بخاطر نگهداری آسانتر توسط کشور های فاقد ارتش حرفه ای خریداری شد (که نکته ی مثبتیه) بعد اینکه تک تیر اندازی فقط مربوط به سلاح نیست و گلوله هم تاثیر بالایی داره سرعت خروج گلوله از دراگانوف نسبت به مدل های مشابه کمتره (پدیده بالستیسیته تو اون شدید تره) یه سرچی در مورد ماوزر98 بکنید بد نیست ، این سلاح هنوز هم متونه از پس خیلی از همقطار های جوونش بر بیاد بعد اینکه ببخشید سوال میکنم ، شده ما تاحالا به جز کپی کردن خودمون هم چیزی بسازیم؟
  • ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۷
    0 0
    بله 25 کشور
  • ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۷
    0 0
    مطمئنی خوب آموزش دیده اند؟ سر مستند های SURVIVING THE CUT رو ببین متوجه میشی آمادگی و تمرین یعنی چی؟؟؟
  • ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۷
    0 0
    از تک تیرندازان دوره دفاع مقدس میشه شهید عبدالرسول زرین رو نام برد . شهید خرازی بهش میگفت گردان تک نفره . ( تو جنگ گردانها بیشتر از هر دسته بندی دیگه ای معروفیت داشتن ) این گفته شهید خرازی اهمیت کار این شهیدو میرسونه . داستانهای زیادی در این رابطه بین بچه های اصفهان معروفه.جای یه گزارش خالیه.
  • سیدمحمد ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۷
    0 0
    این فقط اعتماد به نفس نیست، توکل مطلق به خداست.ضمن آنکه در تبار من، پدربزرگم، پدر ایشان و پدربزرگ ایشان مشهورترین تک تیراندازان منطقه بودند از بختیاری تا کهگیلویه و این میراث به من رسیده
  • ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۷
    0 0
    وقتی میشه ازفاصله ۲ کیلومتری هدف رو زد دیگه یک گلوله یا پنج گلوله فرق زیادی نمیکنه و گمون نکنم گلوله گذاری مجدد تأثیر زیادی داشته باشه !
  • yaser ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۷
    0 0
    khob inam harfie :|
  • ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۷
    0 0
    اقا این سوال منهم هست چرا راجع به نیروی هوایی هیچ وقت چیزی نمیگید؟
  • ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۷
    0 0
    آخه چیزی ندارن که بگن.
  • ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۷
    0 0
    آقا سید انشاالله شهید شی
  • ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۷
    0 0
    استفاده کردیم از مطالب . زانیار از این چیزها لذت نمی برند مگر غذا بود؟
  • کماندوی ایرانی ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۷
    0 0
    خب آدم عاقل اوتها هم همین آموزش های SURVIVING THE CUT رو می بینند تازه این مراحل ابتدای هست . مراحل بعد PRO SURVIVING هست که طی می کنند
  • راست گو ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۷
    0 0
    آقا امیر اول برای چی این سوال را می پرسی . دوم اینکه چرا از مردم کوچه و بازار . حال اگر خیلی برایت مهم است یا می خواهی در دفتر خاطرات یاد داشت کنی . برو از وزارت دفاع بپرس تا دقیق بدانی !
  • ایرانی ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
    0 0
    آقای ناشایست اول تو بیا برادری تو صابت کن بعد نظر بده؟
  • مهربان ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
    0 0
    عزیزان من دعواتون سر چی سر اسم خوب بروید سربازی همه چی یاد می گیرین؟ به هر حال ناشناس که باهم دعوا نمی کنه .
  • کودک دوست ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
    0 0
    کوچولو تو اسم تفنگ بادی را از کجا یاد گرفتی منظور همان تفنگ پلاستیکیه بود . پس گوگولی مگولی برو بخواب. بوس لا لا.
  • ۰۰:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
    1 0
    جنگنده های ساخت داخلی در کار نیست همون اف 5 یا هواپیماهای روسی را شکلش را عوض می کنند با موتور فرسوده آنها خیلی هم بدرد نخورند
  • بزرگ ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
    0 0
    آرزو بر جوانان عیب نیست؟
  • سرهنگ ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
    0 1
    لطفا برو نیروی زمینی ارتش استخدام شو.
  • آشنا ۰۰:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
    0 0
    هر وسیله ای در جای خود کارائی وبهره بری دارد. هرسخن جائی یو هر نکته مکانی دارد. هر کسی کار خودش آتیش به انبار خودش؟؟؟
  • صنعتگر ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
    0 1
    تا ...دشمن بسوزه ما توانایی ساخت داریم ؟
  • مهران ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
    0 1
    در صورتیکه بتوانیم سلاح 20 م م تک تاب را به تجهیزات هدف گیری مناسب مجهز کنیم خواهیم توانست هزاران گردان دونفره ایجاد کنیم که هرکدام کابوسی خواهد بود برای یک ارتش
  • سیدمحمد ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
    0 1
    شهید زرین، همشهری ماست.لر کهگیلویه که به اصفهان مهاجرت کرد و همانجا ازدواج کرد.وقتی شهید شد روزنامه های بغداد تیتر اولشون این بود:صدام، صیاد خمینی را صید کرد.در کهگیلویه، تک تیرانداز زبده زیاد داریم و به نوعی به صورت ژنتیک تک تیرانداز هستند
  • ۰۳:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
    0 1
    هاها، بابا توان رزمی! ولا زمان جنگ که ما بسیجی بودیم وضع همچین تعریفی نداشت و ما بیشتر گوشت قربونی بودیم تا سرباز!
  • ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
    0 1
    شما با این اطلاعات نظامی استراتژی هم صادر می کنی؟؟؟!!! گردان دونفره؟؟؟؟
  • ابی ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
    0 0
    زورتون نیاد یک مشت لمپن چاله میدونی تفنگ بادیه پز نداره که
  • ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
    0 0
    من شنیدم بعد از 5-10 تا تیر گیریپاژ میکنه؟ مشکلش رفع شده؟
  • ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
    0 0
    حالا لر یا اصفهانی یا هرجی ....ایرانی هست و مسلمان برای اسلام و مملکتش جنگیده و شهید شده ....یکم به افق دیدمون وسعت بدیم آقا سید
  • ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
    0 1
    غرور به اعتماد به نفس فرق میکنه....نیتت رو خالص کن عزیز دنبال به یاد داشتن اسمت توسط ما نباش....
  • ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
    0 0
    سلام درسته نظر شما ولی اول اینکه خود کپی برداری هم یک نوع استراتژی حساب میشه و نکته دوم اینکه شاید ساخته شده باشه ولی حرفی ازش درز نکرده باشه تا حالا
  • امیر ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
    0 0
    از نظري كه دادي معلومه خودت خيلي زورت اومده بيچاره بد بخت!
  • ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
    0 0
    ایول !
  • رسول ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
    0 0
    امیرجان یجور گفتی انگار توساختی که انقدر ناراحت شدی ابی راست میگه از نظر ظاهری خیلی ضعیفه نصبت به نمونه خارجی اصلا قابل قبول نیست پسرم
  • ایمان ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
    0 0
    همینش رو هم که نمی تونی دستت بگیری تا چه برسه تیراندازی کنی عمو جان
  • بنده خدا ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
    0 0
    سلاح انفرادی تک‌تیرانداز فقط M107 گلوله‌های این سلاح در صورت برخورد با نفرات دشمن اونها به دو نیم می‌کنه قابلیت نفوذ فوق‌العاده بالایی داره برد عالی قابلیت شکار هلیکوپتر و حتی هواپیمان رو در مسافت‌های نزدیک داره دقت بالا در شلیک
  • ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
    0 0
    البته وقتی از فاصله دو کیلومتری داری هدف رو میزنی خیلی هم جونت در خطر نیست. مخصوصا که سلاحی مثل اشتایر بیشتر برای مقابله با هلیکوپتر و خودرو هستش. فکر کن یه هلی کوپتر مثلا سمت مرز داره می یاد و یه سرباز از دو کیلومتری هدف می گیردش بنده خدا اصلا نمی فهمه از کجا خورد که بخواد مقابله کنه البته یه کلیپ بود که یه سرباز امریکایی از فاصله ۲۱۰۰ متری یه سرباز طالبانو زده بود البته سلاحش خشاب دار بود
  • ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
    0 0
    امریکا معمولا اول از هوا حمله می کنن
  • ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
    0 0
    ناقلا کجا خدمت رفتی حرفات برام آشناس ! کرج بودی ؟!
  • سردار ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
    0 0
    شما تشریف بیارین سپاه
  • ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
    0 0
    ولی یکی از دوستان من مربی آموزش یه جای جدی ... هستش ، بهش نشون دادم این تمرینات رو بیشترشو آشنایی داشت ، اما خیلیاش براش تازه بود روش های آموزشی ایران مبتنی بر آموزش فیزیکی هست تقریبا شبیه دیدگاه نظامیان شرقی اما در همه ی تمرینات مثل green beret و یا همون surviving the cut توجه ویژه ای به توانایی های ذهنی ، کنترل اعصاب ، توجه به هم تیمی و ... میشه یعنی به جز سختی های جسمی که میدن ، روی اعصاب هم کار میشه مثلا اینکه چطور از 3 تا لوله و 2 تا چرخ گاری بسازیم!! یا اینکه زیر سر و صدا هرچی که تو 10 دقیقه گذشته دیدیم رو بیاد بیارم یا اینکه تیمی که رفته تمرین ، افرادش میدونن همه برگشته ان یا نه؟؟
  • ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
    0 0
    برادر از کدوم پایگاه اعزام شده بودی؟ از پایگاه شهید آبراهام لینکلن واقع در بروکلین نیویورک؟ یا پایگاه خواهران جنیفر لوپز در LA ؟؟ سلام برسون
  • ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
    1 0
    بعید میدونم چون کپی رایت رو رعایت نمیکنیم مثلا چطور میشه کپی M4 یا M16 یا m40 رو به کسی فروخت در حالی که بچه هم متوجه شباهتشون میشه یا ایضا اسنایپ هایی مثل دراگانوف ، دوش پرتاب میثاق ، تقریبا همه اش یا مونتاژه یا کپی
  • ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
    0 0
    در دوره استفاده از موشکهای قاره پیما دیگه کسی از تک تیر انداز استفاده نمیکنه.
  • یوسف ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
    0 1
    سلام ... کسانی که از سلاح های سنگینی برای تیر اندازی مثل AM-50(نمونه ایرانی همونSH-50)و سلاح "تک تاب"استفاده میکنند آن هم با بردبیش از 2000 کلیومتردر جایی مستقر می شوندواستتارمیکنند. نه اینکه بدوند یا سرپا شلیک کنند... در کل بسیار سلاح خوبی هستندوامیدوارم شاهد آن ها در دستان نیروهامون باشیم...در آخر کسانی که اطلاعات ندارند یا مثلا میگن بده یاسرعت میاره پایین نظر ندهند ...لطفا...یاعلی
  • یوسف ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
    0 0
    آخه عزیزم برای تصرف و پاکسازی واشغال یک جا آدم سوار موشک میکنند...چرا وقتی نمیدونی نظر میدی...
  • یوسف ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
    0 0
    اینکه یعنی فقط مثلا تانک خوب "آبرامز" ... واقعا حرف قشنگی نیست..یا علی
  • یوسف ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
    0 0
    معلومه هیچی نمیدونی...
  • یوسف ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
    0 0
    قشنگ جوابشو دادی ناشناس...یاعلی
  • یوسف ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
    0 0
    ابی یا ابی واقعا برازندته
  • حسین ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
    0 0
    منظورم فاز بعدی حمله اوناس که میخوان از زمین حمله کنن. در واقع اگه مطمئن باشن که رو زمین شکست میخورن هیچوقت از هوا حمله نخواهند کرد
  • حسین ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
    0 0
    اوخ اوخ بی تربیت مشرق از این کامنتا میذاشتی ما نمیدونستیم؟!!!
  • ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
    0 0
    شنیدن کی بود مانند دیدن ؟
  • حسین نجار ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۹
    1 0
    اسم دراگونف منو یاده بازی I'm going in )IGI) میندازه :) زند باد ایران و نیروهای نظامی به خصوص سپاه پاسداران که بودنش برای ایران نعمت بزرگی هست.
  • میلاد ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۹
    0 0
    چرا به AM-50 SAYYAD-2 اشاره نکردید.
  • یوسف ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۹
    0 0
    چرا منفی دادی؟
  • ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۹
    0 1
    هر وسیله یا ابزاری جای خودش رو داره عزیز!!
  • حجت ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۹
    0 0
    اخوی اگه اینطوریه. F22 هم کپی هواپیمای برادران رایته چوه هردوشون چرخ و بال داشتند.
  • حجت ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۹
    0 0
    چون ساخت هواپیما اونم مدرن یه کار دو روزه نیستش که بشه سریع انجامش داد اونم تو این هاگیر واگیر
  • حجت ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۹
    0 0
    به نظر جنابعالی وقتی یه یارو گروگانگیری می کنه موشک می زنند بهش؟
  • ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۹
    0 0
    اگه قرار بود با سلیقه شما تفنگی ساخته بشه که اون وقت باید بهش می گفتیم ده تیر انداز ، نه تک تیر انداز!!!؟؟!؟!؟!!
  • ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۹
    0 1
    مثل اینکه فراموش کردید رهبر عزیزمان امام خامنه ای فرمودند ما در شرایط بدر و خیبر هستیم. این یعنی دکترین ضربه اول، این یعنی اینکه قرار است به زودی پا بر خره خره اسرائیل بگزاریم اگر قرار بود در موضع دفاعی باشیم که می فرمودند خندق
  • ۰۱:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۰
    0 0
    پس با این حساب جنابعالی هم در خونه بجای مگس کش از نارنجک استفاده کن که قوی تره!؟؟!؟
  • ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۰
    0 0
    مربی گرامی تک تیر اندازی. سلام و درود به شما. اما بعد. خدمتتان عرض کنم ماموریت های تک تیراندازی مختلف است و همه مانند هم نیست. شما فکر می کنید آمریکا و آلمان مغز خر خورده اند و حالیشان نبوده که سلاح باید دقیق تر باشه و نیازی نداره خشاب داشته باشه؟ کشورهایی که یه قرنه دارن در اقصی نقاط جهان می جنگن حتما تجربه و علم بهتری دارن نسبت به ما که 70 ساله غیر از جنگ عراق با کسی نجنگیدیم. این گزارشهای شهدای صابرین اشک منو در میاره. نمیدونم چرا شما اونجا نیستی از عقب تک بزنی؟ چرا باید جوونای به این نازنینی برن دقیقا جلوی دماغ این تروریستها و شهید بشن؟ خوب حتما یه گیری داره کار دیگه. اگه ما هم مانند ارتش امریکا پشتیبانی هوایی و پهپادهای جنگی و تصویر آنلاین داشتیم جوون هامونو الکی الکی به کشتن نمیدادیم. اگه تیم تک تیرانداز حمایت می کرد اینقدر تلفات نمیدادیم. اگه تیم تک تیر انداز داشتیم که تو هلیکوپتر بالاسر عملیات باشن این نمی شد. بله عزیز. همیشه هدف و ماموریت ثابت نیست. اون موقع است که باید از تو هلیکوپتر دو سه تا بزنی. چون تکون داره.
  • ۰۲:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۶
    4 0
    از خودکم بینی بعضی از کمنت گزارها خیلی متأسفم ونمیتونم به اینا بگم ایرانی و هم وطن! وقتی ماهواره وماهواره بر و موشکهای میسازیم که اربابای امریکایی بعضیها شلوارشونو خیس کردن ! بازم بعضیا پیدا میشن و میگن ما کجا و ساخت هواپیما؟! جیگر غرب زده یک کشور در حال اماده باش نمیاد خالی بندی کنه!
  • ابي ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۷
    1 0
    من با اين سلاح بدون دوربين هر فاصله اي رو مثل آب خوردن ميزنم . من بختياريم. چون تا فاصله 1800 متري رو با برنو هم زدم .
  • علی ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۸
    0 0
    1800 که چیزی نیس من تا 5000 مترو با سنگ میزنم چه برسه به برنو
  • سید ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
    0 0
    گلم قناصه نه قناسه (بند قیه القناص)=تفنگ دوربین دار تک تیر انداز
  • reza ۰۳:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۲
    0 0
    تو20 متری خودتو به زور میبینی چطوری بدون دوربین 1800متری رو بدون دوربین زدی؟؟؟
  • ابي ۰۴:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۸
    0 0
    چون من خودم تك تيراندازم
  • یک کاراموز تک تیر اندازی ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
    0 0
    برنو با تفنگهای ما فرق داره.یه تفنگ مثل hs-50نمیشه با برنو مقایسه کرد.خود من در تمرینات با hsبدون دوربین شلیک کردم.تونستم به 5یا10سانتی هدف شلیک کنم پس با برنو چکار میکنم.راستی برام دعا کنید برای یگان ویژه یا صابرین قبول شم.
  • سید حسین ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
    0 0
    آقا M-82 چهارده کیلو وزنشه تازه خیلی هم طول زیادی داره. اصلا کارای خوبی نداره.
  • اسي ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۷
    0 0
    اقا اگه جنگ شد نترسين يك تير ويك تفنگ بادي هم برات مهم باشه !!! خوب با اين كار ميشي تازه يك مسلمان مثل فلسطيني كه با اين تفنگ ساده وسبك يك سرباز امريكايي رو از پا دراورد وتفنگ ووسايلش رو به غنيمت برد.
  • حسین ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
    0 0
    واقعاکه احسنت برشما ماتاآخرهستیم
  • محمد صدوقی ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۸
    0 2
    اسم منو بعنوان اولین تک تیراندازی که قلب صهیونیستها رو هدف میگیره در ذهن داشته باشید.یک سرباز گمنام کسی که اسراییلی ها ازش وحشت داشتند.
  • hamid ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۰
    0 0
    از خواب بیدار شو
  • hamid ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۰
    0 0
    چشم .امری دیگر نداری عزیزم ....
  • ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۱
    0 0
    ه977فد67ق
  • علی ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۳۱
    0 0
    سلام ایران ژ36 هم تولید می کنه؟
  • ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
    0 0
    تو دستور بده برات تولید میگنیم
  • ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
    0 0
    مادر دوران دفاع مقدس 10 هزار رو نداشتیم واز همه مهمتر دیگه کسی با تفنگ نمی جنگه مثل این که تو باغ نیستی ها
  • ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
    0 0
    ایولا بابا ...... چون منم خودم اسمم سید محمد است
  • رضایی ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
    0 0
    بنظر من دقت و قدرت تخریب برای سلاح تک تیر انداز اگرچه مهم هستند اما تا حدودی سرعت گلوله گذاری مجدد و سبک بودن سلاح به جهت لزوم جابجایی سریع تک تیرانداز بسیار مهمه و سلاح های تک تیرانداز سنگین عملا کارایی نخواهند داشت.تصور کنید تفنگ 22کیلویی رو بخواهند با خود بسرعت جابجاکنند!
  • رضایی ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۵
    0 0
    بنظر من دقت و قدرت تخریب برای سلاح تک تیر انداز اگرچه مهم هستند اما تا حدودی سرعت گلوله گذاری مجدد و سبک بودن سلاح به جهت لزوم جابجایی سریع تک تیرانداز بسیار مهمه و سلاح های تک تیرانداز سنگین عملا کارایی نخواهند داشت.تصور کنید تفنگ 22کیلویی رو بخواهند با خود بسرعت جابجاکنند!
  • فاطمه ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۹
    0 0
    ماشاالله بعضیا چه اطلاعات کامل و خوبی دارن
  • رنجر دالاهو ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۴
    0 0
    تعلیمات نظامی با اخرین ورژن روز>از خوردن خون مار تا بالباس خیس تو سرما جان به در بردن
  • حامد ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۵
    1 0
    آرزوم اینه اسنایپر بشم و روانی اسنایپرم ن جو گیرم ن هیچی فقط عاشق تنفگ اسنایپ هستم آرزوم دومم اینه روزی قرار بمیرم تو جنگ به همراه تفنگم بمیرم که اسنایپ باشه عشقمه خدای دیونه اسنایپم همش درس خوندم در طول خدمت که برم بزور هم شده باید تفنگ تک تیراندازی ازشون بگیرم ی دل سیر تیر بندازم کاش ی کمپ داشتیم تا من استعداد خدا دادیمو نشون میدادم با خیلی تفنگها شلیک کردم اما دراگانوف چیز دیگه یا اون تفنگ اتریشی اوففف خدا کاش یکیشو داشتم.
  • ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    حاجی منم با این عشق و حال رفتم نظام چنان غرورمو ازم گرفتن تهش مارو میخواستن بکنن نگهبان دم در..همش پارتی بازیو نا عدالتیه ... کاری ندارن چی بلدی....فقط پارتیت کیه...غرورمو ازم گرفتن
  • ناشناس ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۱
    0 0
    چرا ناراحتی عمو فدات ◘ بگیر بخواب شبا قاطی عروسکات می خوای مثل ما شی ولی نگی جایی ◘ چون من گل می زنم بیشتر از علی دایی
  • عقاب IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۴
    0 0
    آفرین حضرت ابوالفرض به شما افتخار میکنه.
  • ابومهدی IR ۰۲:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۲
    0 0
    سلاح های تکتیرانداز محور مقاوت در سوریه به لای جرزدیوارهم نمیخوردند .تجربه شخصیمه, لاف نمیزنم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس