کد خبر 1525154
تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۵
نخستین دیدار رسمی سران مصر و ترکیه پس از ١٠ سال

اردوغان و السیسی در اجلاس گروه ۲۰ برای اولین بار پس از ده سال به طور رسمی دیدار کردند.

به گزارش مشرق، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه روز یکشنبه در حاشیه اجلاس سران گروه ۲۰ در دهلی نو در اولین دیدار رسمی پس از یک دهه با همتای مصری خود عبدالفتاح السیسی دیدار کرد.

به گزارش اسپوتنیک، احمد فهمی، سخنگوی ریاست جمهوری مصر در بیانیه‌ای اعلام کرد که روسای جمهور دو کشور بر اهمیت تلاش برای پیشبرد مسیر روابط بین دو کشور و ایجاد پیشرفت ملموس در جهت از سرگیری مکانیسم‌های مختلف همکاری دو جانبه تاکید کردند.

رؤسای جمهور دو کشور تمایل خود را برای تقویت همکاری‌های منطقه‌ای به عنوان یک رویکرد راهبردی تثبیت شده در چارچوب احترام متقابل، منافع مشترک و نیات صادقانه به گونه‌ای که به حفظ امنیت و ثبات در منطقه مدیترانه شرقی کمک کند، ابراز کردند.

روابط مصر و ترکیه پس از به قدرت رسیدن عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر در سال ۲۰۱۳ و پس از برکناری محمد مرسی، رئیس جمهور فقید، که آنکارا یکی از برجسته‌ترین حامیان وی بود، متشنج شد.

اخیراً نشانه‌هایی از افزایش نزدیکی ترکیه و مصر آشکار شده است، زیرا السیسی سال گذشته در جریان جام جهانی فوتبال در قطر با اردوغان دست داد؛ دست دادنی که پس از دو سال مذاکره کامل، که با اعزام یک هیئت ترکیه‌ای به مصر آغاز شد، رخ داد.

رؤسای جمهور دو کشور همچنین در پی زمین لرزه‌های فوریه گذشته در ترکیه تلفنی گفتگو کردند.

سامح شکری وزیر امور خارجه مصر در ماه آوریل به ترکیه سفر کرد و با مولود چاووش اوغلو همتای ترک خود دیدار کرد و در آن زمان بر سر یک چارچوب زمانی مشخص برای ارتقای سطح روابط دیپلماتیک و آماده سازی برای نشست سران دو رئیس جمهور توافق کردند.

چاووش اوغلو در ماه آوریل گفت که دو رئیس جمهور ممکن است پس از انتخابات ۱۴ ماه مه در ترکیه که اردوغان در آن پیروز شد، مستقیماً دیدار کنند.

پس از پیروزی اردوغان، رئیس جمهور مصر با وی تماس تلفنی برقرار کرد و انتخاب مجدد وی را به عنوان رئیس جمهور ترکیه برای دوره جدید ریاست جمهوری تبریک گفت و رئیس جمهور ترکیه نیز به نوبه خود از این حرکت محبت آمیز آقای رئیس جمهور ابراز قدردانی کرد.

سخنگوی ریاست جمهوری مصر گفت: روسای جمهور دو کشور بر عمق روابط تاریخی دو کشور و ملت‌های مصر و ترکیه تاکید کردند و بر تقویت روابط و همکاری‌های دو طرف توافق کردند. رؤسای جمهور تصمیم گرفتند فوراً ارتقاء روابط دیپلماتیک بین دو کشور و تبادل سفیران را آغاز کنند.

دو کشور پس از حدود ده سال وخامت روابط، پس از یک سلسله گام‌های نزدیک شدن بین خود، اعلام کردند که روابط دیپلماتیک خود را به سطح سفیر بازگرداندند.

وزارت خارجه دو کشور در بیانیه‌های جداگانه‌ای تأیید کردند که «روابط دیپلماتیک آن‌ها به سطح سفرا ارتقا یافته است».

با وجود سرد شدن روابط دیپلماتیک در آن زمان، تجارت بین دو کشور هرگز متوقف نشد؛ ترکیه در سال ۲۰۲۲ با مجموع ۴ میلیارد دلار بزرگترین واردکننده محصولات مصری بود.

احمد سمیر، وزیر صنعت و تجارت مصر در آگوست گذشته گفت که حجم مبادلات تجاری بین کشورش و ترکیه به ۱۰ میلیارد دلار رسیده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • م IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۹
    1 0
    دو کشور قدرتمند و تحت چتر بزرگ امپراطوری عثمانی سابق؛ چنتا کشور اینچنینی از مسلمان مثل ایران بزرگ باهم باشن ؛ غربیها اینقد نمیتونن سو استفاده کنن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس