استولتنبرگ

دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی گفت، نشانه‌ای از اینکه روسیه قصد حمله به این ائتلاف در خاک رومانی را داشته وجود ندارد.

به گزارش مشرق، «ینس استولتنبرگ»، دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) با انتشار پستی در شبکه اجتماعی «ایکس» (توئیتر سابق) در واکنش به ادعای رومانی درباره کشف قطعات یک پهپاد در روز شنبه در خاکش و نسبت دادن این پهپاد به روسیه گفت، نشانه‌ای از قصد مسکو برای حمله به خاک ناتو در رومانی وجود ندارد.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، استولتنبرگ روز شنبه اعلام کرد، با «کلاوس یوهانیس»، رئیس جمهور رومانی یک گفتگوی تلفنی با موضوع جنگ در اوکراین و ادعای کشف قطعات پهپاد روسی در رومانی داشته است.

استولتنبرگ در پست خود نوشت: «با (کلاوس یوهانیس درباره) حملات روسیه در اوکراین در محل رودخانه دانوب و پیدا شدن قطعات پهپاد در رومانی گفتگو کردم. نشانه‌ای از نیت حمله به ناتو وجود ندارد اما این حملات بی‌ٍثبات کننده هستند. من از تصمیم آمریکا برای استقرار تعداد بیشتری از جنگنده‌های اف-۱۶ برای تامین امنیت هوایی ناتو استقبال می‌کنم. ما با رومانی همبستگی داریم.»

وزارت دفاع رومانی پیشتر ادعا کرد، سربازان این کشور روز شنبه برای دومین بار در عرض یک هفته گذشته قطعات جدیدی از یک پهپاد را در خاک این کشور در نزدیکی مرز با اوکراین یافته‌اند.

یوهانیس بعد از گفتگوی تلفنی با استولتنبرگ در پستی در شبکه اجتماعی «ایکس» مدعی شد، این قطعات «مشابه با قطعات متعلق به پهپادهای مورد استفاده ارتش روسیه» هستند.

او مدعی شد: «من این نقض حریم هوایی حاکمیتی کشورمان را که برای شهروندان رومانیایی منطقه تهدید محسوب می‌شود شدیدا محکوم کردم.»

روز دوشنبه هفته گذشته اوکراین مدعی شد، در جریان یک حمله هوایی شبانه روسیه به یک بندر اوکراین در رودخانه دانوب، چند پهپاد در خاک رومانی منفجر شدند. مقام‌های رومانی ابتدا این ادعاهای اوکراین را رد کردند اما روز چهارشنبه هفته قبل موضعشان را تغییر دادند و در این راستا «آنجل تیلوار»، وزیر دفاع رومانی ادعا کرد، قطعاتی از آنچه که احتمالا پهپادی روسی است در خاک رومانی یافت شده‌اند.

دبیر کل ناتو نیز روز پنجشنبه گذشته موضعی مشابه را در رابطه با این ادعای رومانی ابراز کرده و گفته بود، نشانه ای از این که این قطعات کشف شده حاصل حمله عمدی روسیه به خاک رومانی بوده باشند وجود ندارد.

به دنبال آغاز درگیری روسیه با اوکراین، کشورهای غربی ضمن محکوم کردن مسکو و تشدید فشارهای اقتصادی، حمایت‌های همه جانبه سیاسی، مالی، تسلیحاتی از کی‌یف را در دستور کار قرار داده‌اند.

روسیه به شدت با هرگونه حرکت در راستای الحاق اوکراین به ناتو مخالفت کرده است و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه هشدار داده که این یک «خط قرمز» برای روسیه خواهد بود.

اوکراین تمایل خود برای پیوستن به ناتو را از سال ۲۰۰۸ اعلام کرده است. این اقدام به شدت با مخالفت روسیه مواجه شد. دولت روسیه تأکید کرد که گسترش حوزه ناتو به سرزمین های شوروی سابق امنیت ملی و حوزه نفوذ آن را تهدید می‌کند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۹
    0 0
    بذار از باتلاق اوکراین روسیه نجات پیدا کنه
  • عمیر IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۹
    0 0
    مگه جرعتشو داره ؟ با سیلی ابدار ما مواجه میشه
  • DE ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۹
    0 1
    وظیفه تک تک شما روسگدایان وطنی به عنوان خادمین کاخ کرملین جانفشانی در راه ارباب پوتین است در نبود پریگوژین رهبر واگنر به جبهه های جنگ اوکراین و روسیه بشتابید و به عنوان مدافعان کرملین بجنگید و به درک واصل شوید که اگر خدای نخواسته شکستی برای روسیه در این معرکه حاصل شود هیمنه ارباب برای مدت های طولانی و شاید همیشه به باد فنا خواهد رفت و بی سرپرست خواهید شد
  • IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۹
    0 0
    جراتشو نداره
  • خسرو IR ۲۳:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۰
    0 0
    روسیه بنده خدا دیگه آه نداره با ناله سودا کنه . چه برسه به این چیزا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس