کد خبر 1524659
تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۸
ترکیه

تارنمای خبری استار ترکیه از آغاز عملیات ساخت شهر جدید اسکان آوارگان جنگی در شمال سوریه با همکاری و مشارکت کشور قطر خبر داد.

به گزارش مشرق، در مرحله نخست ساخت این شهر جدید، استانداری غازی‌آنتپ به نمایندگی از طرف ترکیه ساخت یک هزار و ۶۸۰ واحد مسکونی را در اطراف شهر الباب سوریه بر عهده گرفته است.

به نوشته این رسانه، این شهر جدید «الکرامه» نامگذاری شده و در اطراف روستای «سوسونبات» در حدود ۱۰ کیلومتری شمال شهر الباب سوریه در حال ساخت است که پس از تکمیل، میزبان حدود ۹ هزار نفر خواهد بود.

تارنمای استار همچنین گزارش داد که این شهر جدید در زمینی به مساحت ۵۰۰ هزار متر مربع و با سرمایه گذاری این موسسه خیریه قطری در حال ساخت بوده و در داخل آن، تاسیساتی شامل مهدکودک، مدرسه، مرکز بهداشت، مرکز آموزش حرفه‌ای و مسجد احداث خواهد شد.

بنا به اعلام این رسانه، در این شهر که در مدت ۳ سال و با تامین مالی صندوق توسعه دولتی قطر تکمیل می شود، تنها غیرنظامیان و پناهندگان سوری مقیم ترکیه اسکان داده می شوند.

مقام های ترکیه حدود چهار ماه پیش شمار اتباع و آوارگان سوری ثبت شده حاضر در این کشور را سه میلیون و ۹۱۱ هزار نفر اعلام کرده و گزارش دادند که از این تعداد، ۳۱۹ هزار آواره تحت حمایت بین المللی هستند و یک میلیون و ۳۴۳ هزار نفر نیز مجوز اقامت دارند.

با آغاز بحران سوریه در اسفند ماه سال ۱۳۸۹، بیش از ۱۲ میلیون نفر از جمعیت ۲۳.۵ میلیون نفری این کشور آواره شدند که از این میان ۶.۵ میلیون به خارج سوریه رفتند و ۵.۵ میلیون نفر نیز در داخل این کشور آواره شدند.

به اعتقاد کارشناسان مسایل منطقه، هم اکنون شمار زیادی از آوارگان سوری مقیم ترکیه که منابع رسمی تعداد آنها را حدود ۳.۵ میلیون نفر می دانند، به عنوان کارگر در کارخانه ها و دیگر مراکز ترکیه فعال هستند و خروج آنها مشکلات زیادی برای صاحبان صنایع این کشور ایجاد خواهد کرد.

موضوع مهم درباره بازگردندان آوارگان سوری به کشور خود و ساخت مسکن برای آوارگان سوری با کمک دولت قطر، برنامه آنکارا بدون اخذ نظر آوارگان سوری و دولت دمشق است.

روزنامه «ترکیه» چند هفته پیش اعلام کرد که ترکیه در حال ایجاد یک "ساختار جدید" در مناطق شمال غرب سوریه است و با ایجاد این ساختار دست به ایجاد "شوراهای محلی" منصوب شده در ۱۳ منطقه مختلف در شمال غرب سوریه به ویژه مناطق مهمی چون اعزاز، جرابلس، الباب، تل ابیض و راس العین زده است.

ارتش ترکیه از سال ۲۰۱۶ در اقدامی غیرقانونی و تجاوزکارانه، طی سه عملیات سپر فرات (۳ شهریور ۹۵ تا ۹ فروردین ۹۶) و عملیات شاخه زیتون (۳۰ دی ماه ۹۶ تا ۴ فروردین ۹۷) و چشمه صلح_۲۰۱۹)، مناطق وسیعی از خاک سوریه از جمله عفرین و شهرهای الباب، اعزاز و جرابلس را تصرف کرده است.

ارتش ترکیه هم اکنون بیش از یکصد پایگاه غیرقانونی در شمال سوریه دارد و شهر جدید در حال احداث در مناطق اشغال شده شمال سوریه در حال احداث است و به اعتقاد ناظران و محافل سوری، آنکارا با اسکان و استقرار آوارگان در شمال سوریه، هدف تغییر جغرافیا و بافت جمعیتی را دنبال می‌کند.

سال گذشته، پارلمان سوریه با صدور بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد که «ترکیه با اشغالگری خود در شمال سوریه قصد دارد موج جدیدی از آواره کردن اجباری ساکنان این منطقه را به راه بیاندازد و در نتیجه بافت جمعیتی آن را تغییر دهد.»

دولت سوریه همواره حضور نیروهای نظامی ترکیه در شمال سوریه را "اشغالگرانه" خوانده و خروج ارتش ترکیه از خاک سوریه و قطع حمایت از گروههای تروریستی در شمال سوریه از جمله شروط عادی سازی روابط دمشق ـ آنکارا اعلام کرده است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
    3 0
    ارباب روسیه و ترکیه خوشگل از سوریه انداختنتون بیرون بین خودشون تقسیمش کردن
  • IR ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
    2 1
    ترکها ی بدشانسی که دارن اینه که در بین اعراب قرار گرفتن
    • حمیدرضا IR ۲۳:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
      0 2
      بدشانسی مردم خاورمیانه اعم از فارس وکرد وعرب وایزدی وترکمن وآذری این است که کشوری بی فرهنگ وزورگو وجیره خوار یهود جهانی وانگلیس خودش را کرده نخود هر آش!!
  • IR ۱۹:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
    3 1
    ایران هم قله ها رو برای روسیه فتح میکنه !...
  • IR ۱۹:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
    3 2
    زرشک
  • IR ۱۹:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
    10 3
    ترکیه داره همه کاره ی منطقه میشه
  • IR ۱۹:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
    0 3
    کاش مسئولان بیدار بشن !!! میبینید رابطه با کشورهای دیگه با ترکیه ای که بدون ایران نابود میشد چیکار کرد ؟؟؟ حالا اقتدار منطقه ایران هست یا ترکیه؟
  • مجتبی IR ۱۹:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
    1 2
    اردوغان و ترکیه خدای باجگیری و گدایی هستند از اعراب ،چرا قطر این سرمابه گذاری در افغانستان نمی کند ؟؟؟؟؟
  • 13583968 IR ۲۰:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
    3 0
    مطمعن باشید اردوغان احمق موصل وکرکوک را ضمیمه می‌کنه تا ۲۰۳۰ و اربیل ناامن می‌کنه بارزانی نادان هم کاری از دستش بر نمیاد چون خابین هست به کشور عراق
  • IR ۲۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۷
    6 1
    ترکیه سرور فارس‌ها هرکاری کنه، درسته

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس