کد خبر 1522531
تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۷
جزئیات طرح امنیتی ویژه اربعین در عراق

فرمانده عملیات بغداد امروز خبر داد که طرح امنیتی ویژه اربعین در عراق از امروز اجرایی شده است که در سه مرحله صورت خواهد گرفت و تمامی ارگانهای امنیتی این کشور در آن حضور دارند.

به گزارش مشرق، احمد سلیم فرمانده عملیات بغداد امروز پنجشنبه جزئیات طرح امنیتی ویژه اربعین را شرح داد و گفت که این طرح، در سه مرحله خواهد بود و از امروز نیز اجرایی شده است.

سلیم به خبرگزاری رسمی عراق (واع) گفت: فرماندهی عملیات بغداد و بخشهای وابسته به آن، طرح امنیتی اربعین را برای حمایت از زائرانی آغاز کردند که عازم استان مقدس کربلا هستند؛ چه به صورت پیاده یا با خودرو. همچنین امنیت موکبها، مساجد و حسینیه‌ها نیز تأمین شده است.

وی با بیان اینکه این طرح در سه مرحله صورت خواهد گرفت، درباره مرحله نخست گفت: بخش اول، خدماتی است و شامل برگزاری نشستهایی با موکبداران است که در این زمینه باید موافقت رسمی از مقر فرماندهی بغداد داشته باشند. تماس با مراکز خدماتی مانند ادارات برق، بهداشت، حمل و نقل هم شامل این طرح است.

این فرمانده عراقی با اشاره به اینکه، عملیاتهای پیش‌دستانه‌ای مانند بازرسی و بازداشت افراد تحت تعقیب هم صورت می‌گیرد، تصریح کرد: فرماندهی عملیات بغداد با استفاده از اطلاعاتی که نهادهای اطلاعاتی در اختیار آن قرار داده بوند، عملیات بزرگی را انجام داد؛ به نحوی که برخی از افراد متهم به تروریست بازداشت شدند. کما اینکه برای تأمین امنیت مراسم اربعین، هتلها، پارکینگها و گاراژها هم بازرسی شده است.

«تحسین الخفاجی» فرمانده عملیات مشترک عراق هم یکشنبه گذشته گفت که بیش از بیست هزار نفر از ارتش، پلیس، الحشد الشعبی و دیگر سازمان‌های امنیتی نظیر اطلاعات، امنیت ملی و سازمان‌های اطلاعاتی در این طرح مشارکت دارند.

الخفاجی اضافه کرد: «این طرح با حمایت نیروی هوایی خواهد بود و بخش عمده‌ای از مساحت عراق که در محورهای زیارت قرار دارد از جمله بصره در جنوب و همچنین مناطق شمالی عراق به سوی کربلا، تحت پوشش طرح امنیتی قرار خواهند گرفت».

سلیم در ادامه، مرحله دوم را مرحله اجرای این طرح دانست؛ به گونه‌ای که در جریان آن، محورهای نقل و انتقال زائران کنترل می‌شود و امنیت مسیرهای اصلی تأمین و مناطقی که احتمال دارد به صورت غیر مستقیم محل کمین یا تیراندازی قرار گیرد هم کنترل خواهد شد. در این زمینه، هماهنگیهایی با فرماندهی هوایی ارتش صورت گرفته است تا در این زمینه پروازهای شناسایی انجام دهد تا امنیت حرمی هوایی برای حرکت زائران تأمین شود.

وی با اشاره به فعالیت نیروهای لباس شخصی که حدود ۱۵ هزار نفر از همه ارگانهای اطلاعاتی فعال در بغداد است، تصریح کرد: ۱۵ مقر متعلق به فرماندهی عملیات بغداد در مسیر زائران احداث شده است تا در صورت هر گونه حادثه غیر مترقبه‌ای، فورا دست به کار شوند. کما اینکه برای تأمین امنیت خطوط ریلی هم طرح ویژه‌ای در دست اجراست؛ به ویژه اینکه در دو سال اخیر، انتقال زائران به وسیله قطار افزایش یافته است.

فرمانده عملیات بغداد با اشاره به حضور نیروهای سازمان الحشد در این طرح برای کمک به این فرماندهی، خاطر نشان کرد: مرحله سوم، مربوط به پایان مراسم اربعین و بازگشت زائران است. این مرحله روز ششم سپتامبر (۱۵ شهریور) ماه خواهد بود. برای تأمین امنیت شهر کاظمین و بازگشت امن و روان زائران، طرح مفصلی تدوین شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس