خیزش آفریقا علیه فرانسه/ کودتاهای جدید در راه است

یک کارشناس مصری با اشاره به تحولات کشور آفریقایی گابن گفت: این تغییرات به بیداری مردمی در قبال حضور فرانسه، و همچنین به بازیگران دیگری در این قاره مربوط می‌شود.

به گزارش مشرق، رافت محمود کارشناس مصری به واکاوی تحولات کشور آفریقایی گابن پرداخت.

وی در واکنش به کودتای نظامی در گابن و ریختن صدها نفر از مردم به خیابانها در استقبال از نظامیانی که رژیم سابق را برکنار کردند، افزود: در ابتدا باید بگوییم که آنچه در گابن و نیجر رخ می دهد از تحولات کشورهای؛ مالی، بورکینافاسو، چاد و منطقه ساحل و به طور کل صحرا جدا نیست و به مثابه بازنگری در روابط و ائتلاف بندی این کشور با قدرتهای خارج از آفریقا و نیز تغییر سیاستهاست.

رافت محمود تاکید کرد: عوامل بسیاری در این تغییرات سهیم بوده اند که بارزترین آنها این است که تغییر خاص اقتصادی و سیاسی در این کشورها رخ نداده است و مردم آن همچنان با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می کنند و بیشتر آنها با منافع فرانسه گره خورده که این مناطق قبلا مستعمره آن بوده است و از این رو احساس عدم استقلال اقتصادی از استعمار فرانسه رو به افزایش است.

این کارشناس مصری مسائل آفریقا در ادامه تصریح کرد: این تغییرات به بیداری مردمی در قبال حضور فرانسه مربوط می شود و همچنین به بازیگران دیگری در این قاره مربوط می شود که در راستای از بین بردن نفوذ غرب و به ویژه فرانسه حرکت می کنند.

وی بیان کرد: خط ممتد از آفریقای مرکزی، چاد، مالی، بورکینافاسو، سنگال و هم اکنون گابن و نیجر با حضور فرانسه مخالفند. همچنین نسل جدید در این کشورها، نسلی تحصیلکرده هستند که توان خوانش واقعیت بین المللی را دارند و با حضور فرانسه در کشور خود مخالفند. آنها توسعه فرانسه را می بینند و اینکه خبری از توسعه و رشد در کشورشان نیست و متوجه استثمار و غارت منابع خود از سوی فرانسه هستند.

این کارشناس مصری اعلام کرد: رهبران این کشورها بویژه رهبرانی که روی کار آمده اند به خوبی می دانند از سوی قدرتهای دیگر حمایت می شوند. قاره آفریقا مدتهاست که شاهد تغییراتی است و این بازتاب تغییرات در نظام بین الملل و مرتبط با آن و تمایل برای نظام بین المللی دیگر است. از این رو آنچه در قاره سیاه می گذرد جدای از تحولات و کشمکش های بین المللی برای تغییر نظم بین الملی کنونی یا ابقای آن نیست.

رافت محمود در پایان تاکید کرد: این کودتا آخرین در کشورهای آفریقایی نخواهد بود و از سوی دیگر فرانسه هم تسیلم نخواهد شد و از نفوذش دست نمی کشد. اوضاع کنونی نمایانگر این است طی روزهای آتی بی ثباتی و درگیری در کار خواهد بود.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
    1 0
    فرانسه از سردمداران تبعیض نژادی و توحش و واندالهای شیطانی در جهان می باشد لازم بود همیشه شعار مرگ بر فرانسه نیز سر داده می شد
  • سید فروزان CH ۰۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۹
    0 0
    کشورهای مثلا استقلال یافته از فرانسه ، کل در آمد خود را تحویل فرانسه میدهند و دولت‌های فرانسوی حداقل نیاز آنها را تامین ، یعنی استقلال کشک
  • IR ۰۳:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۹
    1 0
    به امید قطع دست استعمارگران مخصوصا استعمار قدیمی ؛ نژاد پرست و ضد اسلامی فرانسه از سر همه ملتها ؛ مخصوصا ملل اسلامی .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس