شوک رسانه‌ای به آمریکایی‌ها/ سند «تهران‌تایمز» تایید شد+ تصاویر

مقامات آمریکایی اصالت آخرین سند روزنامه تهران‌تایمز درباره افشاگری‌ها پیرامون تعلیق فرستاده ویژه دولت آمریکا در امور ایران را تأیید و آن را «شوکه‌کننده و بسیار نگران‌کننده» توصیف کردند.

به گزارش مشرق، روزنامه انگلیسی‌زبان «تهران تایمز» چاپ ایران در ادامه افشاگری‌های قطره‌چکانی خود درباره پشت‌پرده برکناری «رابرت مالی»، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران، روز دوشنبه ۲۸ آگوست (۶ شهریور) در گزارشی اختصاصی با عنوان «حرف آخر»، سندِ دلیل برکناری مالی را منتشر کرد؛ سندی که رسانه‌ها و مقامات آمریکا نیز اصالت آن را تأیید کردند.

افشاگری‌های تهران تایمز از این جهت مهم است که دولت آمریکا از چند هفته پیش که موضوع برکناری رابرت مالی رسانه‌ای شد، درباره این پرونده سکوت کرده؛ سکوتی که موجب خشم رسانه‌ها و مقامات آمریکا شده که چرا باید یک رسانه ایرانی به چنین اسناد و اطلاعاتی دسترسی داشته باشد و آمریکایی‌ها با خواندن گزارش‌های افشاگرانه تهران‌تایمز از چگونگی پرونده مالی مطلع شوند؟

برای اطلاع از روند گزارش‌های افشاگرانه تهران‌تایمز درباره پشت پرده وضعیت و پرونده رابرت مالی، ترجمه فارسی این گزارش‌ها در این لینک‌ها قابل‌دسترس است: لینک ۱، لینک ۲، لینک ۳

حرف آخر

پس از اینکه رسانه‌های آمریکا اوایل تیرماه گزارش‌های مبهمی درباره تعلیق و احتمالاً برکناری ناگهانی رابرت مالی منتشر کردند، سخنگوی وزارت خارجه این کشور روز ۳۰ ژوئن (۹ تیر) ضمن تأیید این گزارش‌ها، بدون ارائه جزئیات اعلام کرد رابرت مالی به «مرخصی» رفته و تا اطلاع ثانوی «آبرام پیلی»، معاون رابرت مالی موقتاً وظایف او را برعهده خواهد گرفت.

رسانه‌های آمریکا بعد از اظهارنظر این سخنگو به نقل از «مقامات آگاه» گزارش دادند که «اداره امنیت دیپلماتیک، مجوز صلاحیت امنیتی رابرت مالی را تعلیق کرده و برای بررسی بیشتر پرونده او را به مرخصی اجباری فرستاده است.» این نوع گزارش‌ها نه‌تنها ابهامات پیرامون برکناری رابرت مالی را روشن نکردند، بلکه به حجم ابهام‌ها هم دامن زدند.

شوک رسانه‌ای به آمریکایی‌ها/ سند «تهران‌تایمز» تایید شد+ تصاویر

همان‌گونه که در بالا اشاره شد روزنامه تهران‌تایمز تنها رسانه‌ای بود که در چند هفته گذشته با دسترسی به منابع و اسنادِ وزارت خارجه آمریکا و با انشتار گزارش‌هایی ابهامات این پرونده را روشن‌تر کرد و اکنون در گزارش با عنوان «حرف آخر» سندی محرمانه از وزارت خارجه آمریکا منتشر کرده که دلایل برکناری رابرت مالی در آن تشریح شده است.

البته دسترسی این روزنامه انگلیسی‌زبان ایرانی به منابع و اسناد وزارت خارجه آمریکا تنها منحصر به پرونده رابرت مالی نیست؛ تهران تایمز روز ۲۲ مرداد نیز در گزارشی اختصاصی با عنوان « Crazy Scheme» سندی را از وزارت خارجه آمریکا منتشر کرد که از نقش آشکار واشنگتن در اغتشاشات پارسال در ایران پرده‌برداری می‌کند. (جزئیات بیشتر)

شوک رسانه‌ای به آمریکایی‌ها/ سند «تهران‌تایمز» تایید شد+ تصاویر تصویر سند حساسی که تهران‌تایمز منتشر کرده

طبق این سندی که تهران تایمز منتشر کرده روز ۲۱ آوریل ۲۰۲۳ (اول اردیبهشت امسال)، «ارین اسمارت»، مدیر دفتر امنیت دیپلماتیک وزارت امور خارجه آمریکا این یادداشت را برای رابرت مالی ارسال می‌کند؛ یادداشتی که در آن دلایل لغو مجوز امنیتی رابرت مالی و برکناری‌اش به او اطلاع داده شده است.

ارین اسمارت یادداشت خود را این‌گونه آغاز می‌کند «این یادداشت به اطلاع شما می‌رساند که مطابق با استانداردهای دولت ایالات متحده مندرج در دستورات اجرایی ۱۲۹۶۸ و ۱۳۴۶۷، با اصلاحیه‌ها، دستورالعمل‌های قضایی امنیت ملی و مقررات وزارت امور خارجه، من به عنوان مدیر دفتر امنیت دیپلماتیک دفتر امنیت و صلاحیت پرسنل (DS/SI/PSS)، مشخص کرده‌ام که ادامه صلاحیت امنیت ملی شما به وضوح با منافع امنیت ملی سازگار نیست. واجد شرایط بودن امنیت ملی شما، از جمله مجوز امنیتی فوق محرمانه شما، به حالت تعلیق می آید تا تحقیقات انجام شود.»

این مقام امنیتی آمریکا در ادامه سه دلیلِ «رفتار شخصی»، «مدیریت اطلاعات طبقه‌بندی‌شده» و «استفاده از فناوری اطلاعات» را به عنوان دلایل لغو مجوزهای امنیتی رابرت مالی بیان می‌کند. ارین اسمارت خطاب به رابرت مالی نوشته «دفتر امنیت پرسنل DS (DS/SI/PSS) اطلاعاتی در مورد شما دریافت کرده که نگرانی‌های امنیتی جدی ایجاد می‌کند و می‌تواند بر اساس دستورالعمل‌های قضاوتی امنیت ملی با کدهای E (رفتار شخصی)، K (استفاده از اطلاعات محافظت‌شده)، و M (استفاده از فناوری اطلاعات) تعلیق کند.»

ارین اسمارت پس از ارائه این دلایل به رابرت مالی توصیه می‌کند که «بر اساس FAM ۲۳۳.۴۱۲ ، شما باید کارت شناسایی ساختمان، هر گونه اعتبارنامه صادر شده توسط دولت و گذرنامه دیپلماتیک خود را به DS/SI/PSS تحویل دهید.»

آمریکایی‌ها سند «تهران تایمز» را تأیید کردند

پس از انتشار این سندِ وزارت خارجه آمریکا در روزنامه تهران تایمز، مقامات و رسانه‌های آمریکایی به روال چند هفته گذشته ضمن تأیید اصالت این سند به دولت آمریکا تاختند که چرا باید این روزنامه ایرانی در این سطح به اسناد وزارت خارجه آمریکا دسترسی داشته باشد، در حالی‌که مقامات و رسانه‌های آمریکایی از آن اطلاعی ندارند.

نشریه پولیتیکو در گزارشی با عنوان «افشاگری رسانه ایرانی خشم جمهوری‌خواهان را برانگیخت» نوشته که «قانونگذاران جمهوری‌خواه از وزارت امور خارجه می خواهند تا بررسی کند که چگونه تهران تایمز، رسانه دولتی ایرانی، یادداشتی به دست آورده که به راب مالی فرستاده ویژه ایالات متحده در امور ایران اطلاع می دهد که مجوز امنیتی وی به حالت تعلیق درآمده است.»

شوک رسانه‌ای به آمریکایی‌ها/ سند «تهران‌تایمز» تایید شد+ تصاویر

به نوشته پولیتیکو «مایک مک‌کال»، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا با انتشار بیانیه ای هشدار داد که Foggy Bottom فاگی باتم (وازت خارجه آمریکا) «باید یک بررسی امنیتی از بالا به پایین انجام دهد، زیرا نگرانم که درز اطلاعاتی رخ داده باشد ».

پولیتیکو در ادامه می‌نویسد که «مک‌کانل همچنین نگرانی‌هایی را مطرح می‌کند که تهران تایمز بار دیگر به اطلاعاتی دست یافته که تاکنون از قانون‌گذاران آمریکایی پنهان شده؛ قانون‌گذارانی که خواستار دریافت اطلاعات بیشتری از تحقیقاتِ جاری درباره (رابرت) مالی هستند، اینکه مثلاً آیا او باید به اطلاعات محرمانه دسترسی می‌داشت. ماه گذشته نیز مک‌کانل تهدید کرد که برای دریافت جزئیات این پرونده مقامات وزارت خارجه را (به کنگره) احضار خواهد کرد.»

مک‌کال در بیانیه خود نوشته «اگر این یادداشت (سند تهران‌تایمز) معتبر باشد، بسیار نگران‌کننده است، به‌ویژه اینکه این نخستین بار نیست که سخنگوی حکومت ایران (تهران تایمز) اخیراً نشان داده به اطلاعات حساس دولت آمریکا دسترسی دارد، در حالی که کنگره همچنان نامحرم است.»

پولیتیکو درباره صحت و اصالت سند تهران‌تایمز می‌نویسد «شخصی که با پرونده تحقیقات رابرت مالی آشنایی دارد و اصل یادداشت را دیده در گفت‌وگو با پولیتیکو گفت که نسخه تهران تایمز با اصل یادداشت مطابقت دارد.»

سناتور بیل هاگرتی (R-Tenn.)، از اعضای کمیته روابط خارجی سنا، نیز از «بازرس کل وزارت امور خارجه» آمریکا خواسته تا «چگونگی دستیابی تهران تایمز به این یادداشت» را بررسی کند. هاگرتی با انتشار بیانیه‌ای نوشت: « تکان دهنده است و تا جایی که اطلاع دارم، بی سابقه است که بازوی تبلیغاتی حکومت ایران به یادداشتی «حساس اما طبقه بندی نشده» در آوریل ۲۰۲۳ مربوط به تعلیق مجوز امنیتیِ رابرت مالی، فرستاده ویژه (دولت آمریکا در امور ایران) دست یافته است.»

هاگرتی با بازنشر جمع‌آوری امضای نمایندگان سنا برای توضیح دولت بایدن درباره پرونده رابرت مالی و اینکه «چگونه ایران به این یادداشت وزارت خارجه دست پیدا کرده؟» افزود: وازت خارجه آمریکا به سناتورهای آمریکا پاسخ به این سوال و خیلی پرسش‌های حساس دیگر بدهکار است.

شوک رسانه‌ای به آمریکایی‌ها/ سند «تهران‌تایمز» تایید شد+ تصاویر

«گابریل نورونها»، مشاور پیشین وزارت خارجه آمریکا در امور ایران با انتشار پیامی در توییتر نوشت: تهران تایمز- رسانه دولتی ایران- یادداشتی «حساس اما غیرمحرمانه» را درباره رابرت مالی منتشر کرده که توضیح می‌دهد چرا مجوز امنیتی او لغو شده است. نامه به نظر من معتبر است.» وی در ادامه افزود: این واقعیت که ایرانی‌ها می‌دانستند چرا مجوز او لغو شد و کنگره هنوز هم نمی‌داند، در سطوح مختلف عمیقاً نگران‌کننده است.»

شوک رسانه‌ای به آمریکایی‌ها/ سند «تهران‌تایمز» تایید شد+ تصاویر

وب‌سایت الجمِنیر algemeiner نیز در گزارشی با اشاره به گزارش «حرف آخر» تهران تایمز نوشت: تهران تایمز، رسانه دولتی ایران، از ماه جولای (تیرماه) در چند نوبت جزئیاتی را در درباره تعلیق رابرت مالی منتشر کرده که پیش از این منتشر نشده بود.» این وب‌سایت به اعتراض قانونگذاران آمریکایی از جمله «جیم بانکز» به انتشار چنین اسنادی از طرف تهران تایمز اشاره می‌کند که گفته «دولت بایدن همین حالا باید روشن کند رابرت مالی چه کار کرده که مجوز امنیتی‌اش لغو شده و چه اطلاعات حساسی در اختیار رژیم ایران قرار داده است.»

شوک رسانه‌ای به آمریکایی‌ها/ سند «تهران‌تایمز» تایید شد+ تصاویر

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در گفت‌وگو با الجمِنیر گفته که «وزارت خارجه از انتشار گزارش تهران‌تایمز اطلاع دارد، اما درباره مسائل داخلی اظهارنظر نمی‌کند. رابرت مالی همچنان در مرخصی است و به علت ملاحظات حفظ حریم خصوصی اطلاعات بیشتری نمی‌توانیم اضافه کنیم»

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 3
  • سید IR ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
    2 2
    رسوائی پشت رسوائی برای یانکیستان !!!!
  • BR ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
    2 0
    تهران تایمز در امریکا همون کار رادیو گیلان رو میکنه
  • IR ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
    1 1
    هیچی بابا همون سفر ترامپ را گفته که فارس زد دیگه چیز دیگه ای نگفته و نکرده
  • IR ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
    3 0
    عین اونا که از اسناد ما بااطلاعند و ما بیخبریم
  • حاجی از سه راه جوبشور قم IR ۲۲:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
    4 52
    وای چه قدر شما حریم شخصی حالیتونه حریم شخصی تون منو کشته
    • IR ۲۲:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
      15 10
      زوزه بکش حرام لقمه :)
    • ایرانی IR ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
      2 2
      وای حاجی تقلبی از سه راه تل آویو-حیفا چه قدر از سوزش تو و امثال تو بخاطر قدرت و عزت جمهوری اسلامی لذت میبریم:))) ماله کشی تون برای ارباب منو کشته!
  • IR ۲۳:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
    27 4
    این نشاندهنده قدرت امنیتی ایرانه. تاکورشود هرآنکه نتواند دید...
  • IR ۲۳:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۷
    6 12
    همه باهم هم دست شدن برای چپاول ایران
  • رام IR ۰۷:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
    2 2
    تهران تایمز سخنگوی اقلیت تندرویی هست که دقیقا عین اسرائل مخالف برجام و رفع تحریم هاست! اقلیت صاحب قدرت و صاحب تهران تایمز همان کاسبان تحریم هستند که هروقت احتمال به نتیجه رسیدن مذاکرات هست با ترفندی ماتع میشوند و برای منافع نامشروع حاضرند ملت در شعب ابی طالب بماند! نحگ بر خائنان ملت ایران!
  • سید IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
    2 2
    مرگ بر آمریکا
  • Hamid IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
    1 1
    این واسه مملکت افتخاره به امید روزی که این ماموران زحمت کش دست مسوولانی بیلیاقت رو از سفر مردم هم کوتاه کنن
  • Hamid IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
    1 2
    این واسه مملکت افتخاره به امید روزی که این ماموران زحمت کش دست مسوولانی بیلیاقت رو از سفر مردم هم کوتاه کنن
  • رضا IR ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۸
    1 1
    بنظر من گردانندگان تهران تایمز همون امنیتی های بدنام و تند روئی هستند که منافع سرشاری از تحریم ها نصیب شون میشه. ننگ ابدی بر شما !

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس