کد خبر 1521625
تاریخ انتشار: ۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵
بازدید رئیسی از سکوی فاز ۱۱ میدان گازی پارس جنوبی

رئیس جمهور در بدو ورود به شهرستان عسلویه با عزیمت به محل فاز ۱۱ میدان پارس جنوبی به عنوان بزرگترین میدان گازی مشترک جهان، از سکو و یکی از مهم‌ترین فازهای بخش ایرانی این میدان عظیم بازدید کرد.

به گزارش مشرق، سید ابراهیم رئیسی که صبح امروز دوشنبه به منظور افتتاح عملیات تولید گاز از فاز ۱۱ میدان پارس جنوبی به شهرستان عسلویه سفر کرده است، در بدو ورود به محل استقرار این سکوی دریایی عزیمت و از بخش‌های مختلف آن بازدید کرد و با توضیحات دست‌اندرکاران از جزئیات عملیات کم‌نظیر انتقال سکوی این فاز از فاز دوازدهم و نیز راه‌اندازی این فاز مهم میدان عظیم پارس جنوبی مطلع شد.

رئیس جمهور در جریان این حضور ضمن بازدید از بخش‌های مختلف، با کارگران و مهندسان حاضر در این سکو که در شرایط سخت دریایی به شکل شبانه‌روزی در این میدان تولید فعالیت می‌کنند نیز به گفتگو پرداخت.

فاز ۱۱، جنوبی‌ترین و مرزی‌ترین فاز میدان گازی پارس جنوبی به شمار می‌رود و از این لحاظ مهمترین فاز این میدان است چرا که در صورت عدم برداشت از آن، گاز به بخش‌های جنوبی مهاجرت خواهد کرد.

طی ۲۰ سال گذشته عملیات راه‌اندازی این فاز بارها به شرکت‌های خارجی واگذار شد، اما این شرکت‌ها به بهانه تحریم هر بار عملیات احداث و راه‌اندازی را ناتمام رها کردند، تا اینکه در سال ۱۴۰۰ با روی کار آمدن دولت سیزدهم، این طرح به عنوان یکی از طرح‌های نیمه‌تمام دارای اولویت مورد توجه قرار گرفت و با واگذاری آن به شرکت‌های داخلی و با اتکا به توانمندی‌های متخصصان کشورمان پس از ۲۰ سال وقفه در مدت ۲ سال با تلاش جهادی و شبانه‌روزی، امروز افتتاح و عملیات تولید گاز در آن آغاز خواهد شد.

با بهره‌برداری از این فاز روزانه ۵۶ میلیون مترمکعب به تولید گاز و میعانات گازی کشور افزوده خواهد شد که درآمدی ۵ میلیارد دلاری را در سال نصیب کشور خواهد کرد و تولید ناخالص داخلی را حدود ۱ درصد افزایش خواهد داد.

متخصصان توانمند صنعت نفت کشور برای تسریع در راه‌اندازی این سکو و احصای منابع ملی کشور در این میدان مشترک، به جای ساخت سکوی جدید، سکوی فاز ۱۲ را که با افت فشار مواجه شده بود، به این فاز منتقل کردند که عملیات انتقال این سازه ۳ هزار و ۲۰۰ تنی در شرایط ناآرام و متلاطم دریا، یکی از عملیات‌های کم‌نظیر مهندسی و فنی در سطح جهان است که پیش از این تنها ۲ بار آن هم توسط بزرگترین شرکت‌های نفتی مطرح دنیا نسبت به سکوهای نفتی انجام شده بود و نه سکوی گازی. متخصصان سرافراز صنعت نفت جمهوری اسلامی ایران بدون خرد کردن و قطعه‌قطعه کردن این سازه عظیم، در شرایط تحریمی همه‌جانبه، با اجرای این عملیات تولید گاز در این فاز را ۳ سال زودتر عملیاتی کردند که اقدامی شایسته تحسین است.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 1
  • انقلابی منطقی IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
    6 1
    قطر چندین ساله داره استفاده میکنه ما تازه!
    • ایرانی GB ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
      0 2
      خوب که چی ؟ تو الان چی رو میخوای ثابت بکنی ؟ اون قطر جانت مثل ایران تحت تحریم هست ؟ قطر جانت مثل ایران ۴۴ سال تحت تحریم بود ؟ فکر نمیکنم قطر جانت حتی ۴۴ روز هم بتونه تحریم ها رو تحمل بکنه تا چه برسه به ۴۴ سال , همین کاری که این عزیزان صنعت نفت و گاز انجام دادند شاهکار به معنای واقعی کلمه هست اون هم برای کشوری که ۴۴ سال تحت تحریم بوده که حتی سیم خاردار هم نمیتونسته وارد کشور بکنه ! از قدیم گفته اند : ماهی رو هر وقت از آب بگیری تازه ست ! تو بجای نق زدن و تعیین تاریخ کردن , سرتو مثل یک ایرانی واقعی بالا بگیر کمی آستین ها تو بالا بزن و به اسم خدا شروع بکن به کار و تلاش کردن , خود خدا هم به زندگیت برکت میده , حالا چه امروز به زندگی برکت بده چه ده سال دیگه
    • IR ۱۷:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
      1 1
      نتیجه رای امدنیوزی هست
  • IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
    4 3
    داداش رفت قطر سالهاست داره با پول های میدان گازی جنوب سرمایه گذاری می کنه تازه شما ها رسیدین به تولید؟ باید دولتهای قبلی دادگاه صحرایی بشن
    • IR ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
      1 4
      نتیجه رای امدنیوزی هست
    • صفار IR ۲۲:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
      0 0
      ما از نفتشم داریم برداشت می کنیم قطر خام فروشی کمتری داشته
    • صفار IR ۲۲:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
      0 0
      ما از نفتشم داریم برداشت می کنیم قطر خام فروشی کمتری داشته
    • صفار IR ۲۲:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
      0 0
      ما از نفتشم داریم برداشت می کنیم قطر خام فروشی کمتری داشته
    • صفار IR ۲۲:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
      0 0
      ما از نفتشم داریم برداشت می کنیم قطر خام فروشی کمتری داشته
  • محمدایوب IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
    4 4
    لعنت خدا بر افساد طلبان دزد که فقط به فکر جیب قبیله دزدان اصلاح طلب هستند و مانع پیشرفت کشور میشوند
    • IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
      0 0
      شرافتا،وجدانا،خدا وکیلی،حضرت عباسی،اگر دین و ایمون دارید ببینید زمان اصلاح طلبان چقدر از فاز های عسلویه افتتاح شده.
  • محمدایوب IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
    3 2
    هاشمی طبا گفته رییسی نباید به سفر وبازدید وافتتاح برود باید مثل شیخ گلاسکو توی کاخ سعدآباد بشینه ما فرزندان ایرانیم اصلاح طلب ودزد نمی مانیم بخونه علی برکت الله بگه کارهای جمع آوری دلار و سکه را به حسین فریدون بسپاره
    • IR ۱۷:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
      1 0
      آیا جنابعالی قبلا رای کنسرتی و آمد نیوزی و رای سلبریتی و رفع حصری داده بودی؟
  • FR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
    0 0
    زنگنه فاز یازده پارس جنوبی را جهیزیه برجام کرده بود به نفع توتال .......بالاخره جهیزیه را پس گرفتیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس