کميسيونر اطلاعات انگليس طي گزارشي به بررسي جنبه‌هاي مختلف نقض حريم خصوصي شهروندان انگليسي پرداخته و تصريح مي‌کند که ارتشي از ابزارهاي مختلف نظارتي، اين شهروندان را زير نظر دارد.

به گزارش مشرق به نقل از روزنامه تلگراف انگليس، در حالي که دولت اين کشور اعلام کرده که اقداماتي را به منظور ممانعت از زير سوال رفتن حقوق خصوصي شهروندان انگليسي اتخاذ کرده است، "کريستوفر گراهام" کميسيونر اطلاعات انگليس فاش کرد که دستگاه‌هاي نظارتي اين کشور به سرعت در حال روي آوردن به روش‌هايي هستند که تجسس در زندگي خصوصي مردم را "شديدتر و وسيع‌تر" مي‌کنند.

انگليس بيش از هر کشور ديگري، شهروندان خود را زير نظر دارد
اين گزارش با بيان آنکه موج جديد فعاليت‌هاي نظارتي، جاسوسي از مردم را بيش از هر زمان ديگري گسترده مي‌کند، مي‌افزايد: کميسيونر اطلاعات سابق انگليس نيز در سال 2006 هشدار داده بود که انگليس "قدم‌زنان در خواب به سمت يک جامعه نظارتي مي‌رود".
البته اين هشدار در گزارش سال 2010 نيز تکرار شده است. در اين گزارش آمده: تجسس و نظارت بصري، پنهاني، پايگاه‌داده‌اي و ديگر انواع آن به سرعت در حال افزايش است و به سمتي مي‌رود که فراتر از مرز تحمل جامعه خواهد بود.
اين گزارش حاکيست، در حال حاضر انگليسي‌ها بيش از هر شهروند ديگري در دنيا، تحت نظارت هستند. زيرا ارتشي از سيستم‌هاي تجسسي شامل دوربين‌هاي مداربسته و دوربين‌هاي ردياب وسايل نقليه، پايگاه‌ داده‌هاي عظيم دولت و به اشتراک گذاشتن داده‌هاي شخصي همچون جزئيات مسافرين هوايي براي زير نظر گرفتن شهروندان انگليسي به کار مي‌رود.

پيشرفت فناوري در انگليس به معناي تشديد نظارت بر مردم است
گزارش کميسيونر اطلاعات انگليس تصريح مي‌کند که پيشرفت فناوري و ارتباطات در انگليس بدان معناست که اعضاي جامعه هم‌اکنون با جنبه‌هاي بسيار مهم‌تر و شديدتري از نظارت روبرو هستند.
اين گزارش در ادامه به استفاده پليس "مرسي‌سايد" در شمال غربي انگليس از بالگردهاي بدون سرنشين اشاره کرده و مي‌نويسد: احتمال آن که استفاده از اين بالگردها در کشور فراگير شود بسيار بالاست و حتي ممکن است در جريان بازي‌هاي المپيک 2012 نيز پليس انگليس از بالگردهاي بدون سرنشين استفاده کند.
تلگراف با تاکيد بر آنکه قدرت نظارتي بالگردهاي بدون سرنشين بسيار بالاتر و جامع‌تر از دوربين‌هاي مدار بسته است مي‌نويسد: اين ابزارها مشکلات زيادي بوجود خواهند آورد. به خصوص آنکه اين امکان وجود دارد که دولت از فعاليت‌هاي مردم بطور زنده تصويربرداري کند.
از سوي ديگر استفاده دولت از فناوري موقعيت‌ياب تلفن همراه (جي.پي.اس) و دوربين‌هاي مدار بسته در محل کار هم مي‌تواند شرايط را فراهم کند تا دولت بتواند کارمندان را بيش از قبل تحت نظر بگيرد.

cctv_security_centre.jpg

سوءاستفاده از اطلاعات شخصي کاربران شبکه‌هاي اجتماعي
اين گزارش در ادامه به نگراني‌هاي موجود از توانايي دولت انگليس در استفاده از اطلاعات شخصي کاربران شبکه‌هاي اجتماعي اينترنت پرداخته و مي‌نويسد: سايت‌هاي شبکه اجتماعي، اطلاعات شخصي افراد را جمع مي‌کنند. بطوريکه با استفاده از اين اطلاعات حتي مي‌توان ترجيحات سياسي و جنسي افراد را نيز پيش‌بيني کرد که اين امر نگراني‌هاي زيادي را در مورد سوءاستفاده ارگان‌هاي نظارتي بوجود آورده است.
گزارش کميسيون اطلاعات انگليس در اين‌باره مي‌گويد: کنترل فعاليت‌هاي تجسسي و نظارتي با استفاده از فناوري‌هاي جديد به حدي دشوار است که بدون وجود يک رژيم سفت و سخت قانون، ناظر و مجري، امکان‌پذير نيست.
گزارش تلگراف در ادامه با اشاره به وجود پايگاه داده "دي.ان.اي" شهروندان انگليسي و همچنين ذخيره تصاوير دوربين‌هاي مدار بسته مي‌نويسد: هنوز حوزه‌هاي بسيار زيادي وجود داد که نظارت بر مردم را تشديد کرده و گسترش مي‌دهد.

تجسس از شهروندان انگليسي در همه جوانب گسترش يافته است
گراهام در اين باره مي‌گويد: بسياري از قوانين جديدي که هر ساله در انگليس اجرايي مي‌شوند، از ابتدا براي حفظ حريم خصوصي افراد در نظر گرفته شده بودند. اما نگراني اصلي اين است که بعد از اجرايي شدن اين قوانين، هيچ کسي بر اين امر نظارت نمي‌کند که آيا اين قوانين براي همان اهداف اوليه به کار گرفته شده‌اند و يا اينکه اصلا اعطاي برخي قدرت‌هاي جديد توجيه پذير بوده است يا خير؛
به همين خاطر نيز گراهام در گزارش خود به به کميته منتخب مجلس عوام انگليس ارايه مي‌شود تاکيد کرده است که مي‌بايست بطور قانوني چگونگي استفاده سازمان‌هاي دولتي از قوانين را مورد بررسي قرار داد.
در همين حال، "الکس دين" مدير گروه ديده‌بان "بيگ‌برادر" مي‌گويد: تجسس و نظارت در انگليس در همه جوانب گسترش يافته است و در حال بدتر شدن است.
وي مي‌افزايد: هم‌اکنون ما با اين مساله مواجه شده‌ايم که پيشرفت فناوري اين اجازه را به دولت داده است که هر لحظه از زندگي ما را زير نظر بگيرد.
بر اساس اين گزارش شدت اقدامات نظارتي نسبت به شهروندان انگليسي به حدي است که حتي دولت جديد اين کشور نيز پس از روي کار آمدن، به اين امر اذعان کرده است. بطوريکه يک سخنگوي دولت انگليس در اين باره مي‌گويد: دولت جديد معتقد است که دسترسي‌ها و نظارت‌هاي بدون مجوز زيادي در زندگي‌ خصوصي مردم کشور انجام مي‌شود.
وي که سعي مي‌کرد دولت جديد انگليس را متفاوت از دولت‌هاي پيشين و مدافع حريم خصوصي شهروندانش نشان دهد، افزود: ما آزادي‌هاي شهروندي را در قلب سياست‌هاي خود قرار داده‌ايم.
اين سخنگوي دولت انگليس بدون اشاره به چگونگي طرح‌هاي دولت براي جلوگيري از نقض حريم خصوصي شهروندان گفت: ما خود را ملزم به آن مي‌دانيم که نقض حريم خصوصي مردم و نظارت غيرمجاز بر آن‌ها را محدود کنيم.

Big-Brother-surveillance-CCTV.jpg

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس