نقشه شرق سوریه.jpg

اتفاقات و تحولات هفته های گذشته در مناطق پر اهمیت شرق سوریه در قالب های مختلف از جمله تشکیل گروه های جدید تحت حمایت آمریکا نشان داد آمریکایی ها به دنبال دور جدیدی از درگیری ها هستند.

سرویس جهان مشرق- در دو سال گذشته مناطق مختلف سوریه آرامش نسبی را پشت سر گذاشت و خبری از درگیری ها به ویژه در محورهای شمالی نبود اما در هفته ها و روزهای اخیر اتفاقاتی رخ داده که دوباره تحولات میدانی این کشور را به تیترهای اصلی رسانه های منطقه و جهان تبدیل کرده است.

تحرکات جدید نیروهای آمریکایی و گروهک های تروریستی در شمال شرق و شرق سوریه ( به ویژه محور شرقی استان دیرالزور) وضعیت را در این محورها شکننده کرده و براساس اطلاعات به دست آمده این مناطق را تا آستانه درگیری پیش برده است

به گفته منابع میدانی، در روزهای گذشته مناطق شرقی سوریه صحنه تبادل آتش های پراکنده بوده و نوع رفتار آمریکایی ها و تروریست ها در این محور باعث شد حملات راکتی علیه آنان با شدت بیشتری نسب به گذشته ادامه یابد.

در این عملیات های ضد آمریکایی که نقش گروه های مقاومت مردمی تازه تاسیس شده پر رنگ تر است مواضع اشغالگران در تاسیسات گازی « کونیکو» و میدان نفتی « العمر» و منطقه الشدادی در جنوب استان حسکه هدف قرار گرفت.

باید توجه داشت ورود عملی گروه های مقاومت مردمی برای پاسخ به تحرکات آمریکایی ها تنها چند روز بعد از اعلام خبر تشکیل گروه «برکان الفرات» بود که با حمایت واشنگتن قصد دارد علیه نیروهای ارتش سوریه و جبهه مقاومت در منطقه ماجراجویی کند.

اتفاقات و تحولات هفته های گذشته در مناطق پر اهمیت شرق سوریه در قالب های مختلف از جمله تشکیل گروه های جدید تحت حمایت آمریکا و با تحرکات جدید در منطقه همراه شده، نشان داد آمریکایی ها به دنبال دور جدیدی از درگیری ها در این محور هستند.

در این میان جبهه مقاومت، نیروهای خود را در بالاترین سطح برای واکنش به هر سناریویی آماده کرده اما در گام نخست و مقطع فعلی ترجیح بر این است که پاسخ به تحرکات فعلا در سطح بخشی از ظرفیت های گروه های مقاومت مردمی باشد.

پشت پرده و اهداف آمریکایی ها از ایجاد درگیری در شرق سوریه دلایل مختلف دارد که در گزارش های بعدی توضیح داده خواهد شد اما فقط در یک مورد وجود منابع بزرگ نفتی و گازی را در شرق استان دیرالزور نباید فراموش کرد و این مسئله اهمیت این مناطق را در شرق رود فرات چند برابر کرده و باعث شد آمریکایی ها در سال های گذشته این محور را به بهانه مبارزه با داعش و حمایت از اکراد منطقه به اشغال دربیاورند.

میدان های نفتی مهمی از جمله « غلبان، یونس، التنک، شعیطات، قهار۱، قهار۲، ازرق، جرینوف، العمر، سیجان، غواری، الجفره، کونیکو، رمیلان و ...» در این محور واقع شده اند و آمریکایی ها چند پایگاه نظامی را برای غارت این منابع تاسیس کردند.

میدان نفتی العمر بزرگترین میدان از لحاظ مساحت و برداشت در شرق فرات محسوب می شود و «التنک» هم دومین میدان بزرگ نفتی در منطقه « شعیطات» واقع شده و میدان «رمیلان» حدود هزار و 322 چاه نفت و 25 چاه گاز دارد و میدان گازی کونیکو هم که سابق یک منبع بزرگ برای تولید برق دولت سوریه به شمار می آید در اشغال آمریکایی ها و نیروهای تحت فرمان آنان است.

نیروهای موسوم به دموکراتیک سوریه تنها عناصر مورد حمایت آمریکایی ها در منطقه شرق فرات محسوب نمی شوند و گروهی از عشایر عرب منطقه هم به دلایل منافع مالی ( دریافت بخشی کوچکی از سود غارت میدان های نفتی و گازی) با آمریکایی ها و شبه نظامیان کُرد همکاری می کنند.

براساس اطلاعات به دست آمده، در سال های گذشته قبیله العکیدات حضور چشمگیری در اطراف میدان های نفتی و گازی مناطق شرقی رود فرات داشته و در حال حاضر هم بیشترین همکاری را با نیروهای آمریکایی و کُرد در این محور دارد.

البته تعداد قابل توجهی از قبایل عرب منطقه در شرق رود فرات در سال های گذشته از سوی نیروهای تحت حمایت آمریکا ( به ویژه عناصر موسوم به دموکراتیک سوریه) زیر فشار و ظلم قرار بوده اند و همین مسئله باعث شده گروه های مقاومت مردمی از درون این قبیله ها بیرون آید که در آینده می توانند توازن قوا را به سود خود و دولت سوریه تغییر دهند.

همان گونه که در بخش نخست گزارش گفته شد منابع نفتی و گازی شرق رود فرات یکی از دلایل آمریکایی ها برای تحرکات و ماجراجویی جدید به شمار می آید و در مقطع فعلی نوع رفتار آنان ها برای افزایش سطح تنش در منطقه حساس، راهبردی و پیچیده شرق سوریه نشان می دهد اهداف بزرگتری را در این محور دنبال می کنند که قطع ارتباط نیروهای جبهه مقاومت در مرزهای مشترک عراق و سوریه و مسدود کردن مسیر راهبردی « تهران - مدیترانه» که بر معادلات جهانی هم تاثیر گذار است یکی از همین موارد به شمار می آید؛ در گزارش های پیش رو این موضوع از زاویه های مختلف بررسی و ارائه خواهد شد و نشان می دهد دست آمریکایی ها با وجود تمامی تلاش ها برای تغییر موازنه قدرت در این محور بسته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 44
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
    34 20
    پناه بر خدا و مهدی فاطمه در اخرالزمان سخت. ممکنه خروج سفیانی نزدیک باشد
    • adrian DE ۰۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
      10 17
      جو نده بابا
    • Amirmohammad IR ۰۲:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
      20 10
      خوف نکن عزیز جان .دوستداران و شیعیان واقعی آقا امام زمان عج.در همین برهه زمانی وجودشان را باید اثبات کنند.الأنبار تا رقه سوریه مرکز فتنه سفیانی است.و در این منطقه مردم سوریه و عراق مصیبتهای بزرگی را بدتر از زمان داعش تجربه خواهند کرد.و وظیفه ایران دخالت در این موضوع نیست .چرا که خداوند از قبل شهاب ثاقب را برای کافران آماده کرده است..
    • IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
      22 0
      Amirmohammad ایران فقط بایستی عزم داشته باشه تا آمریکا رو با حرکات ایذایی شدید، از منطقه پرت کنه بیرون. وگرنه دست روی دست گذاشتن که معنی نداره.
    • IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
      1 8
      ⠀ صبح امروز شنبه یاسمین مقبلی، فضانورد ایرانی‌آمریکایی، همراه با سه فضانورد دیگر از سه کشور مختلف، در ماموریت ناسا با راکت فالکون شرکت اسپیس‌اکس راهی ایستگاه فضایی بین‌المللی شد.
  • IR ۲۲:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
    18 17
    احتمال خروج سفیانی قبل ظهور . همگی دعا کنید تا نجات پیدا کنند همه مسلمانان مظلوم عراق سوریه و.... پناه بر الله
  • IR ۲۳:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
    13 9
    بدون هیچ ملاحظه ای بایستی نیروهای آمریکایی داعش و گروههای طرفدار آمریکا که در سوریه لانه کرده‌اند را بایستی بمباران فرشی بیست و چهار ساعته در تمام ایام سال نمود. بایستی این حروم لقمه ها رو تا آخرین نفر از بین برد
    • ایرانی IR ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
      1 4
      چی میزنی دایی هواپیما بی سوخت شد
    • IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
      1 0
      کاملا موافقم
  • اشکان IR ۲۳:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۴
    12 7
    من نمیدونم آخا این امریکای مستبدوچی میخواد از جون کشورهای دیگه؟هر جا کا میبینی میخواد دخالت کنه.خاورمیانه.خلیج فارس.شبه جزیره کره.تایوان....
    • IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
      2 9
      منافع
    • حمید IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
      0 0
      موافقم منم
  • GB ۰۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    3 16
    روسیه باید تو دیرالزور وعراق و خلیج فارس پایگاه بزنه ترکیه هم باید شرق فرات رو بگیره
    • علی اکبر IR ۰۷:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
      6 10
      مرگ بر انگل ستان خبیث مرگ بر امریکای جنایتکار مرگ بر صهیونیست اللهم عجل لولیک الفرج یا صاحب الزمان
  • TR ۰۰:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    10 2
    سرمایه گذاری در نانو تکنولوژی خوب است.
  • ناشناس IR ۰۱:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    9 1
    انشاالله قطع شود
  • FR ۰۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    14 16
    غربگدا ها،. این را دوست ندارند باور کنند که آمریکا،. جرات مقابله با ایران را ندارد آمریکا خوب می‌داند ،. اگر غلطی انجام دهد، تمام، پايگاه های نظامی و کشتی هایش در منطقه نابود خواهد شد، به این خاطر، در حال تدارک فتنه دیگری در خاورميانه است
  • IR ۰۲:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    10 6
    حال که اخریکاییها نفت این چاه ها را غارت میکنند .باید توسط مقاومت به اتش کشیده شوند وهر وقت امریکا یکی را خاموش کرد مجددا به موشک بسته شود.
  • IR ۰۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    13 84
    اسد و رژیم ایران بدانند کوردها داعش نیستند مراقب باشید زیاد سر به سر کوردها نزارید یهو دیدین یک شبه سراختون امدن
    • IR ۰۶:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
      7 0
      برو کنار بزار باد بیاد
    • ناشناس IR ۰۸:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
      7 2
      من خودم کرد هستم و میدونی مشکل کردها در چی هست ؟مشکل این هست که هر ظالمی میاد لباس ما کردها را میپوشه و داعیه حمایت از کردها را هم داره ولی در باطن اول به خود ما کردها خیانت میکنه و سر آخر کردها را بدنام میکنه !!
    • IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
      6 0
      آره راست میگی تو کوردها همان هایی هستند نصف شب به حاج قاسم زنگ زدند بیا زن و فرزند ما را از دست یک عده داعشی نجات بده ما دیگر نمی توانیم جلوی یک عده داعشی مقاومت کنیم شما تا عمر دارید مدیون حاج قاسم هستید. افتاد؟؟؟
    • مجتبی از زنجان IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
      4 1
      باعث تجزیه چهار کشور عراق-ترکیه-ایران و سوریه میشوند وفادار نیستند
    • تبریز IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
      2 11
      یوخ بابا، از طرف اکراد انسان و مومن و ساده زیست ، حرف نزن . جوگیر نشو...
    • IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
      1 0
      دادا کور ها که کورن نمیبینن منم به تنهایی میتونم همشونو پاکسازی کنم منظورت چی بود آخه
    • لنگی IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
      0 0
      کوره گیانمی هیییییی . که می یواش تر ، کم توز بکه ،
  • IR ۰۳:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    22 2
    بحران فوق العاده وخیم سوریه تا جایی پیشرفت که هر لحظه منتظر شنیدن خبر اسارت و اعدام بشار و خانواده و یارانش بودیم حتی ترابری ما بین شلیک اسلحه های سبک تکفیری ها می نشست اصلا سوریه رفته بود این کلاف سردرگم و بسیار پیچیده اما خیلی هوشمندانه و گره به گره باز شد تا زمان مذاکرات برجام که کلا جبهه نظامی خوابید با اینکه روند به سود مقاومت بود و تا امروز هم این قضیه ادامه دارد وقتی روند باز کردن گره به گره متوقف شد سوریه دوباره شد محل تولید مشکلات جدید , امروز حداقل 30 هزار نفر ترویست مسلح در استان ادلب و استان حلب حضور دارند که بعد از این همه توقف , حالا قطعا این مناطق را دو سه طبقه کردند و استحکامات قوی ساختند بنابر ادبیات نظامی باشد باید 90 هزار نفر نیرو از ارتش سوریه و مقاومت در حلب , حما , لاذقیه و ... حضور دائم داشته باشند برای اینکه مقابل حمله احتمالی تروریست ها دفاع کنند یعنی این توقف ها باعث شده حداقل 90 هزار نفر نیرو از ارتش سوری و نیروهای مقاومت دیگر در دسترس نباشند بحث مقاومت که فقط سوریه نیست همین کسری حدودا 90 هزار نفری باعث می شود وقتی اسرائیل به جنوب سوریه حمله می کند نشود پاسخ داد یا نشود به نیروهای آمریکایی یا اکراد تجزیه طلب فشار آورد حالا داعش هم شروع کرده به یکسری عملیات های جدید و آمریکایی ها بعضی از بومی های منطقه شرق سوریه را هم تحت گروهی جدید گرد هم آوردن که کار این ها صرفا زدن کاروان های مقاومته و یک عملیات هم داشتن وقتی گره ادلب را باز نکردین نمی شود سایر گره ها را باز کرد و وقتی دشمن نفسی تازه کند دوباره سازمان دهی کند مشکلات چند برابر می شه ما که نمی دانیم در صحنه سیاسی چه خبره اما این مشخص است که ترکیه در ادلب وقت می سوزاند که سوریه بشود کارخانه تولید مشکل برای ایران و جبهه مقاومت و تا گره ادلب باز نشود وضعیت آچمز سوریه ادامه پیدا خواهد کرد و گره ادلب هم با مذاکرات سیاسی باز نخواهد شد حداقل اینکه مذاکرات سیاسی باید بازه داشته باشه آقا 3 ساله به جایی نرسیدین نظامی باید تا جاده سراقب جسرالشغور پیشروی کنید که طرف بفهمه با شامورتی بازی تو مذاکرات و اتلاف وقت نمی تونه به هدفش برسه ترکیه حداقل در موضوع سوریه , کاملا تحت دستور تل آویو و واشنگتن عمل می کنه این مثل روز روشنه .
    • IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
      1 0
      ایران دومیلیون نیروی بسیج فعال داوطلب داردچرا از این نیرو برای پاکسازی کامل سوریه استفاده نمی شود؟
    • IR ۰۳:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
      0 0
      چون اونوقت نمی شود گفت موضوع سوریه باید سوری سوری حل شود دستگاه تبلیغات هم دست صهیونیست هاست و ما را متجاوز جا می زنند فتنه فارس و عرب راه می ندازن و ... ضمن اینکه جبهه مقاومت یک‌جبهه بزرگه و ما هم باید توان خود را برای خریت احتمالی آمریکایی ها نگه داریم و رو هم نکنیم که چی تو چنته داریم ما در سوریه و عراق ، حدودا ۳ هزار نفر شهید با ملیت ایرانی دادیم این ها مستشاران و فرماندهان میدانی بودند اینی که ما با قوای چند ۱۰ هزار نفره وارد سوریه شویم از هر نظری ، مشکلات را بیشتر می کند برای همین نوشتم مشکل را باید گره به گره و عمدتا توسط خود سوری ها حل کرد چنانکه این روش قبلا خیلی عالی جواب داده و خوب ارتش سوریه و جمع آن ها با نیروهای مردمی سوری ، شاید ۲۰۰ هزار نفر هم نشه گره ادلب باز می شد اما وضعیت تغییر می کرد .
  • IR ۰۷:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    2 0
    آ مریکاییها در این روز هاو از یک ماه قبل تحولات منطقه را به چالش انداختند براساس تحرکات که از آمریکاییها رخ می دهد آمریکا می خواهد دوباره داعش را در سوره احیا کند فراخوان و جمع آوری نیرو برای داعش کاملا آشکارا انجام می دهند جهت پیشگیری و دفع این بلا و آفت خاورمیانه را تسلط و در فرصت مناسب با موشک ریشه کن کرد.
  • IR ۰۸:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    11 2
    شما کفتید که داعش تمام شد
    • IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
      2 1
      حتی اگه تا نفر اخرشون هم دود بشه اخریکا خودش سربازاشو میفرسته برای استخدام جدید اون حکومت داعش بود که تمام شد آلبانی جان
  • IR ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    12 3
    در این شرایط سخت جهانی ایمستاگرتم هم مسدود شد و میلیونها نفر بیکار شدن؟
  • زهیری IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    13 0
    امریکا بدون کسب منفعت مالی هیچ اقدامی نمیکنه ،برای مثال فقط یک ناو امریکا که اخیرا به منطقه امده اندازه یک استان بزرگ ایران( انرژی) روزانه مصرف میکنه،قطعا هزینه اش پرداخت شده در ثانی با خودشان تجهیزات پالایشگاهی اورده اند برای غارت میادین گازی و نفتی سوریه ،پس اهداف استراتژیکی دارند نه اهداف تاکتیکی،ازجمله تامین نفت و گاز امریکا ،بستن راه زمینی ارتباطی ایران با حزب الله و در نتیجه کاهش فشار به رژیم اسراییل ،ایجاد هرج ومرج در منطقه واحیا گروههای تجزیه طلب همچون داعش برای درگیر کردن نیروهای روسی برای کاهش فشار درجبهه اوکراین و اخیرا کشورهای افریقایی مانند نیجر و مالی و بورکنیفاسو ،به نفع رژیم فرانسه و اکراین، از طرفی تضعیف حکومت سوریه و جلوگیری از توسعه نفوذ روسیه در منطقه و قطع ارتباط روسها با مجاهدین عراقی همچون حشد الشعبی وجلوگیری از نقل و انتقال تاکتیکها و سلاحهای جدید و پیشرفته میان مجاهدین حشد الشعبی وحزب الله وبلعکس وغایت الغایات همه اینها مقابله با توسعه نفوذ کشور ایران در این منطقه مهم و استراتژیکی است . نهایتا برای مقابله با انها باید اقدامات کشورهای روسیه ،سوریه ،ایران و عراق هماهنگ در قالب یک یا چند نقشه استراتژیکی صورت گیرد.
  • IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    2 4
    تشکیل وزارت جنگ و ساخت بمب اتم ایرانی یکی از حیاتی تربن کارها برای ایران است.
  • صالح IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    2 10
    خروج سفیانی ملعون رو دارن فراهم میکنن
    • IR ۰۲:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
      1 0
      اصلا هزار تا منفی بدین، ولی خروج سفیانی جزو امور حتمی قبل از ظهور هست، یعنی صد در صد اتفاق میافته. باید آماده باشیم جلوی سفیانی و لشکر رو بگیریم.
  • طاها IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    1 0
    آقا پای برهنه به از کفش تنگ ، بهتره با آمریکا جنگ کنیم و کشته شویم تا اینکه با این نو دولتان مدارا کنیم ، تا کی مدارا؟!
  • علی IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    0 0
    سلام‌چندتا‌سفیانی‌دیگرمیخواهی‌ظهور‌کنند امریکا‌عربستان‌اردن‌اسراییل‌و....جهان‌تحت‌ سلطه‌سفیانیها‌وغارتگران‌وسرمایه‌داران وجنگ‌طلبان‌هست‌‌
  • کریم IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    0 0
    ببینید گفته شده سفیانی با پرچم سیاه از عمق سوریه میاد و کمتراز یک سال نابود میشه . پس داعش سفیانیه اصلی نبود . و چون گفته شده سفیانی پرچم های سیاه رو به سرخ تبدیل میکنه. پس بنظرم داعش پیش زمینه سفیانی بود . و سفیانی ادعای اسلام داره . با این اوصاف از نظر من یا ترکیه اس یا طالبان . پس اینکه گفته شده از دمشق ظهور میکنه شاید منظور پیش زمینه ی سفیانی یعنی (داعش)بوده
  • مسعود IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    0 1
    میشه با سیاست و دیپلماسی اصولی این خطرات را خنثی کرد. نه اینکه هم با مردم و هم با دنیا گلاویز بشیم و بعد هم به همه بگویید حق ماست!
  • FR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۵
    2 0
    انشالله دستشان نه تنها بسته بلکه قطع شود
  • IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
    1 0
    کردها باید مواقب باشند رکب نخورند و ب سرنوشت اوکراین دچار نشوند.
  • IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
    1 0
    چیزی که ایرانی ها را خوش‌حال می‌کند، رفتن یاسمین مقبلی ب داخل سفینه ای اس اس در فضا نیست، برگشت پول های بلوکه شده ایران است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس