چرا ترامپ در مناظره‌های انتخاباتی جمهوری‌خواهان شرکت نمی‌کند؟

حضور نیافتن ترامپ در مناظره‌های انتخاباتی نشان‌ می‌دهد مشاوران رسانه‌ای و انتخاباتی او راهی بسیار جالب توجه را برای پیشبرد کمپین انتخاباتی‌اش پیش روی رئیس‌جمهور سابق آمریکا گذاشته‌اند.

به گزارش مشرق، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین ایالات متحده و نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ این کشور از حزب جمهوری‌خواه، اعلام کرده است در مناظره‌های انتخاباتی حزب جمهوری‌خواه شرکت نمی‌کند.

ترامپ در مطلبی در شبکه اجتماعی تروث نوشته ‌است: «مردم مرا می‌شناسند و می‌دانند چه ریاست‌جمهوری موفقی داشته‌ام». وی گفته نظرسنجی‌ها نشان ‌می‌دهد او با ارقام «افسانه‌ای» از سایر رقبای خود در این حزب فاصله‌ای بسیار جدی دارد. ترامپ در حالی قرار است از زیر بار مناظره‌های انتخاباتی درون‌حزبی شانه خالی کند که به نظر می‌رسد تمام حواس و امکانات خود را روی مبارزه در دادگاه‌هایی متمرکز کرده است که او را با اتهاماتی جدی مواجه کرده‌اند.

وی قرار است روز پنجشنبه هفته جاری با حضور در شهر آتلانتا خود را تسلیم زندان جورجیا کند. بازداشت ترامپ به دستور دادگاه جورجیا به‌ اتهام توطئه و تلاش غیرقانونی در این ایالت برای ملغی کردن نتایج انتخابات سال ۲۰۲۰ است. در این پرونده، دونالد ترامپ و شماری از وکلا، دستیاران، کارکنان دفاتر انتخاباتی و اعضای محلی حزب جمهوری‌خواه متهمند برای ایجاد تغییر در نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا دست به اعمال غیرقانونی زده‌اند.

دادستان فولتون، در ارتباط با این پرونده به ترامپ و ۱۸ متهم دیگر تا روز جمعه فرصت داده است به‌طور داوطلبانه خود را به زندان شهر فولتون معرفی کنند، در غیر این صورت به‌طور رسمی بازداشت خواهند شد. ترامپ حداکثر تا ظهر روز جمعه به‌وقت محلی مهلت دارد خود را به مقامات تسلیم کند. ترامپ و ۱۸ متهم دیگر پرونده جورجیا باید در زندان آتلانتا حاضر شوند، رسماً دستگیر شوند، از آنها عکس گرفته شود و انگشت‌نگاری شوند و حداقل ۱۰ درصد وثیقه خود را در زندان بپردازند.

حضور نیافتن ترامپ در مناظره‌های انتخاباتی حزب جمهوری‌خواه و موافقت او برای تسلیم شدن نشان‌ می‌دهد مشاوران رسانه‌ای و انتخاباتی او راهی بسیار جالب توجه را برای پیشبرد کمپین انتخاباتی‌اش پیش روی رئیس‌جمهور سابق آمریکا گذاشته‌اند. ترامپ سال ۲۰۱۶ نیز با این تصویرسازی از خود به ‌عنوان یک بازیگر خارج از فضای سیاسی واشنگتن که در تلاش است مرداب فساد سیاسی در این کشور را بخشکاند، توانست آرای مردم آمریکا را از آن خود ساخته و پیروز انتخابات شود.

برپایی دادگاه‌های مختلف علیه او و ۹۱ مورد اتهامی که در این دادگاه‌ها به او وارد شده، فرصت خوبی برای ترامپ بوده که نشان دهد فرضیه قبلی‌اش درباره اینکه دولت پنهان در ایالات متحده مانع حضور او در سیاست است، کاملاً درست بوده است. ترامپ شاید دادگاه‌های دموکرات‌ها علیه خود را اقدامی جهت انتقام‌گیری این حزب از پیروزی‌اش در انتخابات ۲۰۱۶ بداند اما در نهایت با شرکت نکردن در مناظره‌های انتخاباتی حزب جمهوری‌خواه، نشان‌می‌دهد از عملکرد حزب متبوعش در حمایت از خود به‌شدت ناراحت و ناامید است.

ترامپ تنها در شرایطی می‌تواند با ایجاد بحران در فضای سیاسی آمریکا، زمینه برای بازگشت به قدرت را فراهم کند که غیر از دوقطبی کردن فضای سیاسی جامعه، نیاز به مظلوم‌نمایی نیز دارد. او از یک سو می‌داند حضور نیافتن در مناظره‌های انتخاباتی به رونق این مناظره‌ها لطمه می‌زند و مانع شنیدن صدای نامزدهای دیگر در این عرصه می‌شود و از سوی دیگر می‌خواهد نشان دهد نیازی به حزب جمهوری‌خواه برای رأی‌آوری دوباره در انتخابات نیز ندارد، زیرا این حزب به‌دلیل پایین بودن میزان آرا و محبوبیت سایر گزینه‌ها، راهی جز رو آوردن به ترامپ و درخواست از وی برای پذیرفتن نامزدی حزب برای رقابت با بایدن ندارد.

ترامپ تلاش می‌کند مردم به‌جای پرداختن به مباحث انتخاباتی حزب جمهوری‌خواه، در نهایت به تماشای تصاویر تسلیم شدن به زندان ایالت جورجیا و سرنوشت مردی بنشینند که در مرداب سیاسی واشنگتن، از هر ۲ حزب جمهوری‌خواه و دموکرات عبور کرده و نماینده واقعی مردم برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری به‌عنوان یک «اوت سایدر» یا بازیگر خارجی است. او در پست دیگری در شبکه اجتماعی‌اش نوشته ‌است: «می‌تونی باور کنی؟ به آتلانتا می‌روم، جورجیا، تا دادستان چپ‌گرای رادیکال بازداشتم کند». همین مساله نشان‌ می‌دهد ترامپ قصد دارد از تمام روند موجود در دادگاه و کسانی که در آن مشارکت دارند، در جهت اهداف انتخاباتی‌اش بهره بگیرد و دوگانه دموکرات فاسد و دیکتاتورمآب و ترامپ، قهرمان تنهای مبارزه با مرداب سیاسی واشنگتن را دوباره برای انتخابات بعدی زنده کند.

سؤالی که اینجا مطرح می‌شود، این است: آیا این استراتژی می‌تواند به او در پیروزی در نبردهای انتخاباتی کمک کند؟ نگاهی به نظرسنجی‌های اخیر انتخاباتی بعد از متهم شدن ترامپ در دادگاه‌های مختلف نشان ‌می‌دهد این اقدامات تا حد زیادی باعث بالا رفتن میزان آرای او در حزب جمهوری‌خواه شده است. بر اساس نظرسنجی انجام شده توسط شبکه خبری سی‌بی‌اس، ترامپ برای ۶۲ درصد از رأی‌دهندگان جمهوری‌خواه، کاندیدای مطلوب است و نزدیک‌ترین رقیب او، فرماندار فلوریدا، ران دسانتیس، ۱۶ درصد حمایت دارد. سایر نامزدهای این حزب در رقابت برای نامزدی کمتر از ۱۰ درصد حمایت داشتند.
ترامپ عقیده دارد به قدری آرای مردم در حزب جمهوری‌خواه را با خود به‌همراه دارد که بهتر است در مناظره‌های انتخاباتی با رقبایی که آرایی حتی نزدیک به او نیز ندارند، هم‌کلام نشده و به آنها درباره کارنامه کاری خود پاسخگو نباشد.

با این حال ممکن است سایر رقبای او به این نتیجه برسند که بهتر است در غیاب ترامپ، یکدیگر را نشانه نروند و تنها به ضربه زدن به جایگاه او در حزب جمهوری‌خواه و جمهوری‌خواهان بپردازند. ترامپ اما به نظر می‌رسد اعتقاد دارد بدون او، این مناظره‌ها دیدنی نیست و اصولاً رأی‌دهندگان جمهوری‌خواه تأثیرپذیری از این مناظرات ندارند. تعیین سایر مناظره‌های انتخاباتی با نامزدهای حزب دموکرات اما بعداً مشخص می‌شود و باید دید آیا ترامپ می‌تواند اقدامات حقوقی خود را سر و سامان داده و با خیال راحت‌تری در این مناظره‌ها شرکت کند یا قبل از رسیدن به فصل مناظره‌ها بین ۲ حزب، راهی زندان می‌شود.

منبع: روزنامه وطن امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس