کد خبر 1519931
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۹
اردوغان

رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه هشدار داد که مداخله نظامی خارجی در نیجر باعث تشدید بی ثباتی در قاره آفریقا خواهد شد.

به گزارش مشرق، اردوغان اعلام کرد که اقدام نظامی خارجی در نیجر اقدام درستی نیست و باعث دمیدن بر بی ثباتی در قاره آفریقا خواهد شد.

رئیس‌جمهور ترکیه که به مجارستان سفر کرده، هشدار داد که اقدام نظامی «جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا» (اِکواس) در نیجر، تهدیدی برای ثبات منطقه است.

به گزارش «میدل ایست آی»، رجب طیب اردوغان مخالفت خود را با مداخله نظامی در نیجر اعلام کرد و هشدار داد که چنین اقدامی به بی ثباتی در منطقه می‌انجامد.

اردوغان به خبرنگارانی که با او به مجارستان سفر کردند، گفت که اقدام نظامی که توسط جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا در نظر گرفته شده است، «درست» نخواهد بود.

وی گفت: «مالی و بورکینافاسو همچنین هشدار داده‌اند که چنین مداخله نظامی به معنای اعلام جنگ علیه آنها خواهد بود. مداخله نظامی در نیجر به معنای گسترش بی ثباتی در بسیاری از کشورهای آفریقایی است».

رئیس‌جمهور ترکیه ادامه داد که از بازگشت هر چه سریعتر به «نظم قانون اساسی و یک اداره دموکراتیک» در نیجر حمایت می‌کند.

اردوغان افزود: «من معتقدم که مردم نیجر برای دموکراسی قیام خواهند کرد و در اسرع وقت به انتخابات خواهند رفت. ما به عنوان ترکیه، همچنان در کنار مردم دوست و برادر نیجر خواهیم بود».

«جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا» (اِکواس)، مخالفت شدید خود با پیشنهاد دوره انتقالی سه‌ساله در نیجر را اعلام کرد؛ امری که بیانگر پیچیدگی تلاش‌ها برای پایان دادن دیپلماتیک به بحران این کشور است.

طی روزهای اخیر احتمال مداخله نظامی جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (اکواس) خبر ساز شده است. این اتحادیه آمادگی خود را برای مداخله نظامی در نیجر در صورت شکست کلیه راه‌های دیپلماتیک اعلام کرده و حتی تاریخی برای آن آغاز این حمله در نظر گرفته است هرچند که زمان مذکور را علنی نکرده است.

کودتای فرماندهان یک گروه نظامی در نیجر که خود را «شورای ملی حفاظت از میهن» می‌نامد، در ۲۶ جولای (۲۰۲۳) بدون شلیک حتی یک گلوله، رقم خورد و یک روز بعد، فرماندهان نظامی عضو این شورا از طریق تلویزیون رسمی کشور، اعلام کردند که قدرت را به دست گرفته‌اند.

در جریان این کودتا، رئیس‌جمهور خلع و در مقر ریاست‌جمهوری تحت بازداشت قرار گرفت، تمامی مرزهای کشور بسته شد، پارلمان و دولت منحل و قانون اساسی به دلیل «بدتر شدن وضعیت امنیتی و بحران اجتماعی و اقتصادی کشور» تعلیق شد و نخست‌وزیر جدید انتخاب شد.

یکشنبه هفته گذشته پیش، پس از پایان مذاکرات گروه اکواس در نیامی پایتخت نیجر، اعلام شد که گفت‌وگوهای هیأت اعزامی این گروه با شورای نظامی نیجر به نتیجه‌ای نرسیده و ناموفق بوده است و شورای نظامی نیجر پیشنهادهای اکواس برای بازگشت رئیس جمهور مخلوع نیجر به قدرت را رد کرده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • TR ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۱
    0 0
    ایران هم اونجاست، زنده باد ایران

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس