راهکارهای ۱۰ گانه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برای مردمی‌سازی حکمرانی فرهنگی

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برای مردمی‌سازی حکمرانی فرهنگی راهکارهای ۱۰گانه‌ای را ارائه کرد و گفت: گفتمان‌سازی موضوعی باید در حکمرانی فرهنگی مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش مشرق، حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه در «اولین اجلاسیه ملی مردمی‌سازی دولت» با تاکید بر اصول حکمرانی و مردمی‌سازی حکمرانی فرهنگی اظهار داشت: برای حکمرانی فرهنگی باید الگوی حکمرانی تعیین شود.

وی با بیان اینکه در غرب سه الگوی هرمی، بازاری و شبکه‌ای برای حکمرانی وجود دارد، افزود: هنگامی از مردمی‌سازی سخن می‌گوییم، نمی‌توان براساس حکمرانی هرمی بازاری عمل کرد. در حال حاضر حکمرانی غالب در کشور هرمی بازاری است، باید حکمرانی متناسب با هدفمان در نظر بگیریم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: نهادسازی موضوعی بسیار لازم است، راهپیمایی غدیر چرا موفق بود چون نهادسازی لازم صورت گرفت، توافق مفهومی در غدیر باعث موفقیت شد. در اربعین هم توافق مفهومی وجود دارد اما در حجاب توافق مفهومی نداریم، ما نتوانستیم حجاب را مردمی‌سازی کنیم چون به توافق مفهومی نرسیدیم.

حجت الاسلام خسروپناه با تاکید بر انسجام دستگاه‌های دولتی ادامه داد: انسجام دستگاه‌های دولتی در غدیر و اربعین باعث شد که همه به میدان آمدند هرگاه انسجام دستگاه‌ها باشد موفقیت در موضوعات هم حاصل می‌شود.

وی با تاکید بر باورمندی دولت نسبت به مردم اضافه کرد: امام(ره) مردم را باور داشت جنگ جهانی سوم در ایران را به شکست کشاند و ایران پیروز شد، تحریم و جنگ جهانی بودیم، اما پیروز شدیم چون مردم را باور داشت، رهبر معظم انقلاب نیز مردم را باور و بر حرکت‌های مردمی تاکید دارند، این دولت نیز به مردم باور دارد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: اما باورمندی دولت در اصلاح ساختارها است، مهم ترین اصلاح ساختار مربوط به بانک است، اشکال به بانک ربوی نیست بانک مانع مردمی‌سازی است، ساختاری حکمرانی هرمی بازاری است، اجازه نمی‌دهد حکمرانی مردمی، ولایی و شبکه‌ای ایجاد شود. چون اینگونه است اگر دولت هم اراده کند، باز هم موفق نمی‌شود بنابراین اصلاح ساختاری مقدم است.

حجت الاسلام خسروپناه با یادآوری اینکه گفتمان‌سازی موضوعی نیز باید در حکمرانی فرهنگی مورد توجه قرار گیرد، یادآور شد: اتفاقی در کشور نمی‌افتد مگر اینکه گفتمان‌سازی لازم صورت گیرد، گفتمان‌سازی غدیر و اربعین از ۱۰ سال پیش شروع شده که اکنون نتیجه داده است، برای مردمی‌سازی باید از گفتمان‌سازی استفاده شود.

وی با بیان اینکه سیر تدریجی مشارکت مردمی در موضوعات مردمی شاهد هستیم، ادامه داد: شکل‌گیری مردمی‌سازی غدیر و اربعین تدریجی بود. هم اکنون سه میلیون جوان عضو داوطلب جمعیت هلال احمر است، در حالی این مردمی سازی ۱۰ سال پیش نداشتیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر قرارگاهی شدن موضوعات فرهنگی خاطرنشان کرد: قرارگاهی شدن موضوعات نقش مهمی در اصلاح ساختار فرهنگی دارد، وقتی غدیر و اربعین قرارگاهی شد، مردمی شد. قرارگاه باید دست مردم باشد اما وزارت کشور تسهیل‌گری کند.

براساس گزارش شورای عالی انقلاب فرهنگی، خسروپناه اصول دیگر حکمرانی فرهنگی را خانواده محوری و اجتماعی محور دانست و بیان کرد: موضوعات فرهنگی باید اجتماعی محور و خانواده محور باشد، مردم باید حس کنند که کار فرهنگی باعث تحکیم خانواده و جامعه می‌شود آن وقت می توان نتیجه گرفت.

راهکارهای ۱۰ گانه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برای مردمی‌سازی حکمرانی فرهنگی


وی اصل دهم را به عنوان اصل الاصول توحید محبتی برشمرد و ادامه داد: مردم فهیم هستند و می‌فهمند که وقتی از مردم سخن می‌گوییم آیا برای رای، اعتبارات، خوش آمدن است یا نگاه توحیدی داریم. منظور توحید فلسفی و کلامی نیست، توحیدی که ثمره‌اش محبت به مردم است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: توحید محبتی یعنی اینکه برای خدا محبت به مردم داشتن است نه اینکه منافع شخصی در نظر گرفته شود. در واقع اگر توحید محبتی شکل نگیرد تمدن سازی نوین اسلامی شکل نمی‌گیرد چون مبدا تمدن سازی مردمی سازی است.

خسروپناه درباره مردمی‌سازی شورای عالی انقلاب فرهنگی هم اظهارداشت: برای مردمی سازی شورای عالی انقلاب فرهنگی، باید هیات‌های اندیشه‌ورز فرهنگی اجتماعی مردمی استانی شکل بگیرد. در ۱۱ استان این ایده را مطرح کردم تا دبیرانی انتخاب شوند و مستقیم با ستاد فرهنگی اجتماعی این شورا ارتباط داشته باشد.

وی با اعلام به‌کارگیری ۲ دستیار ویژه در امور فرهنگی و اجتماعی تصریح کرد: نمایندگان مردمی در ستادهای چهارگانه تخصصی شورای عالی انقلاب فرهنگی حضور دارند و برخی از میزهای تخصصی ذیل این ستادها به نمایندگان مردمی سپرده شده است.

این استاد دانشگاه همچنین از عضویت نماینده جبهه مردمی در شورای عالی انقلاب فرهنگی به‌عنوان عضو حقیقی خبر داد و گفت در صورت نهایی شدن این طرح آن را اجرایی می کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • وطن پرست DE ۲۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۹
    0 0
    مردمی سازی =. پوپولیستی سازی. اقتصاد رو مردمی کردید حالا نوبت فرهنگه؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس