کد خبر 1518003
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۲
با مشکلات گوارشی در هوای گرم چگونه مقابله کنیم؟

گرمای تابستان فقط روی پوست و مو اثرات منفی نمی‌گذارد و می‌تواند گوارش را نیز تحت‌تأثیر قرار دهد. با افزایش دما، سیستم گوارشی سرعت خود را کم کرده و ضعیف می‌شود که می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند.

به گزارش مشرق، تغییرات آب و هوا بر بدن و عملکرد آن اثر می‌گذارد. هوای خیلی گرم باعث کاهش عملکرد گوارشی می‌شود و احتمال مشکلات و ناراحتی‌های گوارشی مانند گرفتگی معده و درد شکم، احساس تهوع و استفراغ، اسیدیته و سوزش سردل، از دست دادن اشتها، نفخ، یبوست و مدفوع شل و آبکی افزایش می‌یابد. البته این را هم مدنظر داشته باشید که مشکلات گوارشی در تابستان ممکن است واقعاً هم ربطی به تابستان نداشته باشند و فقط تصادفاً با این فصل گرم هم‌زمان شده باشند، بنابراین اگر علاوه بر علائم گوارشی علائم دیگری هم دارید و مشکلتان ادامه‌دار شده حتماً به پزشک مراجعه کنید.

آیا درست است که تابستان بر سلامت گوارش ما اثر می‌گذارد؟

طبق آمار و مطالعات، ریسک شعله‌ورشدن علائم بیماری التهابی روده و گاستروانتریت ویروسی (آنفلوانزای معده) در روزهای گرم سال بیشتر است. گرمای طاقت‌فرسای تابستان می‌تواند برای هر کسی که در حال حاضر مشکلات گوارشی دارد ناراحت‌کننده باشد.

توصیه‌هایی برای حفظ سلامت گوارش در روزهای بسیار گرم تابستان

از مصرف قهوه و نوشابه‌گازدار پرهیز کنید

اگر عادت دارید معمولاً زیاد قهوه و نوشابه مصرف کنید، در روزهای تابستان باید محتاط‌تر باشید. این نوشیدنی‌ها می‌توانند بدنتان را فوراً دهیدراته کرده و معده‌تان را تحریک کنند.

هر روز ورزش کنید

اگر مشکلات معده یا ناراحتی گوارشی دارید پس حتماً لازم است هر روز ورزش کنید. داشتن فعالیت بدنی مستمر و هر روز ورزش‌کردن کمکتان می‌کند از درد و ناراحتی معده و نفخ و گاستریت و بدهضمی خلاص شوید. وقتی هوای بیرون خیلی گرم است بهتر است داخل ورزش کنید. در خانه می‌توانید با وزنه تمرین کنید، یوگا یا تمرینات هوازی انجام دهید.

با این که فعالیت بدنی منظم در تابستان خیلی مهم است؛ اما با مدت و شدت تمرین آهسته شروع کنید، بیش از ۴۵ دقیقه تمرین نکنید و حداقل نیم ساعت بعد از ورزش برای خوردن غذا صبر کنید. این زمان اجازه می دهد تا گردش خون منحرف شده به عضلات به معده بازگردد و به هضم مناسب غذا کمک کند.

دوغ و ماست و کشک بخورید

این موارد می‌توانند تحریکات معده را تسکین دهد و برای سلامت گوارش و تسهیل هضم مفید است. ضمناً این مواد، اسیدیته معده را به حداقل می‌رساند.

رژیم غذایی سالم و مغذی داشته باشید

سعی کنید میوه‌های تازه، سبزی‌ها برگ‌دار و طالبی و سیب و گلابی و خیار و خربزه و هندوانه بیشتر بخورید. شربت نعنا و آبلیمو و سالاد کاهو و کرفس نیز برای تابستان عالی است. از خوردن غذاهای چرب و فراوری شده و کنسروی و هله‌هوله تا جایی که می‌توانید دوری کنید.

از قند و شکر و نوشیدنی‌های شیرین پرهیز کنید

در حالی که نوشیدن مایعات برای هیدراته ماندن بدن بسیار مهم است؛ اما از نوشیدنی‌های شیرین خودداری کنید. غذاهای حاوی قند زیاد و طعم و رنگ افزوده باعث مشکلاتی مثل نفخ و معده درد می‌شوند. غذاهای سنگین هم نخورید؛ چون به گوارشتان فشار می‌آورند. بهترین کار نوشیدن مایعات شفاف است.

پُرخوری نکنید و وعده‌های غذایی را کوچک‌تر و مکررتر کنید

با شروع تابستان برنامه غذایی خود را تغییر دهید و وعده‌های غذایی‌تان را کوچک‌تر و مکرر کنید؛ یعنی اندازه هر چیزی که می خورید را کاهش دهید، اما به جای سه وعده اصلی، ۵ تا ۶ وعده غذایی بخورید.

فوراً بعد از خوردن غذا نخوابید؛ چون باعث سوزش معده می‌شود. آهسته غذا خوردن، جویدن صحیح و لذت بردن از طعم و مزه غذایی که می خورید همگی به هضم کمک می‌کنند. از آنجایی که سیستم گوارش در تابستان کندتر می‌شود، آهسته و آگاهانه غذا خوردن به جلوگیری از مشکلات گوارشی کمک می کند.

پروبیوتیک بخورید

کفیر و کیمچی حاوی باکتری‌های مفید برای گوارش‌اند و مشکلات گوارش را مثل اسهال که در تابستان رایج است تسکین می‌دهند. سعی کنید پروبیوتیک‌ها را در رژیم غذایی هر روزتان بگنجانید.

از خواص سرکه سیب غافل نشوید

آب سیب تخمیرشده یک راهکار بسیار خوب برای تعدیل pH معده است. مقدار کمی سرکه سیب را با آب رقیق کرده و بنوشید تا نفخ و اسیدیته و گاستریتتان بهتر شود. می‌توانید از سرکه سیب به‌عنوان چاشنی سالاد نیز استفاده کنید.

غذاهای دوستدار معده بخورید

در حالی که بهتر است از غذاهای چرب و اسیدی در تابستان اجتناب شود، لیستی از غذاهای مفید برای معده وجود دارد که به هضم آسان و راحت کمک می‌کند. گیاهانی مانند نعنافلفلی، بابونه و زنجبیل برای تسکین مشکلات گوارشی بسیار مفیدند.

از مواد غذایی خوب نگهداری کنید

روزهای گرم تابستان فرصتی مناسب برای باکتری‌ها و دیگر میکروب‌ها هستند تا خودشان را زنده نگه دارند و تکثیر شوند. اگر از مواد غذایی، خوب و درست نگهداری کنید، می‌توانید جلوی رشد این عوامل بیماری‌زا را بگیرید و دچار عفونت‌های گوارشی نشوید.

در معرض بوهای تند قرار نگیرید

شاید به نظرتان عجیب برسد؛ اما بوها و رایحه‌های تند باعث ناراحتی گوارش می‌شوند و می‌توانند حالت تهوع و استفراغ ایجاد کنند. پس لطفاً برای پوشاندن بوی عرق از عطرهای تند استفاده نکنید.

کمتر از داروهای OTC استفاده کنید

آنتی‌اسیدها و مهارکننده‌های اسیدهای گوارشی مشکلات معده را تسکین می‌دهند؛ اما زیاده‌روی در مصرف آنها می‌تواند شرایط را بدتر کند؛ بنابراین توصیه می‌کنیم مصرف این داروها را در تابستان به حداقل برسانید.

میوه‌های برش خورده و مانده نخورید

میوه‌هایی که برش خورده‌اند و در معرض هوا قرار گرفته‌اند زمینه‌ای مساعد برای رشد باکتری‌ها هستند و مصرف این میوه‌ها خصوصاً در تابستان می‌تواند مشکلاتی برای گوارش ایجاد کرده یا حتی منجر به مسمومیت شود. غذاها و میوه‌هایی را که در معرض هوا بوده‌اند و خوب نگهداری نشده‌اند نخورید.

منبع:تبیان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس