کد خبر 1517147
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۳
صادرات قالی دستباف افغانستان افزایش یافت

وزارت صنعت و تجارت طالبان گفت صادرات قالی های دستباف افغانستان در سه ماه قبل در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته، ۳۰ درصد افزایش یافته است.

به گزارش مشرق، بر پایه داده های وزارت صنعت و تجارت طالبان، از ماه فروردین تا ماه تیر سال جاری قالی دستباف به ارزش بیش از ۷ میلیون دلار به ترکیه، آمریکا، امارات متحده عربی، ایتالیا و ازبکستان صادر شده است.

عبدالسلام جواد، سخنگوی وزارت صنعت و تجارت به طلوع‌نیوز گفت: «صادرات قالی دستباف در مدت سه ماه اول سال ۱۴۰۲ در حدود ۲۶۰ متر مربع بوده که ارزش مجموع مالی آن به ۴ میلیون و ۴۷۰ هزار دلار می‌رسد.»

شماری از صادرکنندگان قالی دستباف گفتند صادرات مستقیم قالی افغانستان در حال حاضر به کشورهای اروپایی و آمریکایی بیشتر شده است.

محمد صابر، فروشنده قالی در مصاحبه با خبرنگاران گفت: «در مدت یک سال فروش بیشتری داشتیم و اکثر مشتری‌های ما در خارج از کشور و انتقالات هم به عهده خود ماست.»

سید محمد، یکی دیگر از فروشندگان قالی افزود: «قالی ما بهترین قالی در سطح جهان است و برای رشد صادرات این محصول طالبان باید از تاجرها حمایت کند. اگر ما در این عرصه تولید و فروش داشته باشیم اقتصاد وطن رشد می‌کند.»

اتحادیه‌ تولیدکنندگان و صادرکنندگان قالی افغانستان گفت نمایشگاه‌های بین‌المللی خارج از کشور به خاطر بازاریابی در بخش قالی دست‌بافت افغانی موثر بوده و برگزاری این نمایشگاه‌ها نقش مهمی در افزایش صادرات داشته است.

نور احمد نوری، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان قالی گفت: «ما شاهد یک نمایشگاه پر دستاورد در شهر آستانه کشور قزاقستان بودیم و امیدواریم در آینده چنین نمایشگاه‌هایی برگزار شود و ما تولیدات خود را به نمایش بگذاریم.»

آمارهای وزارت صنعت و تجارت طالبان نشان می‌دهند که افغانستان در سال ۱۴۰۱ هجری خورشیدی قالی دستباف به ارزش نزدیک به ۲۲ میلیون دلار به کشورهای پاکستان، ترکیه، ایالات متحده آمریکا، ازبکستان و امارات متحده عربی صادر کرده است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
    0 0
    یعنی پایان حکومت مافیایی آنوسی ؟
  • IR ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
    6 5
    چند وقت دیگه اقتصاد افغانستان از اقتصاد ایران جلو میزنه
    • ایرانی GB ۲۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۲
      0 0
      چند مدت دیگه , طالبان جانت دوباره سقوط میکنه ,,, اینها که حق آب ایران رو ندادند از یک جایی چوبشو میخورند
    • حمیدرضا IR ۰۳:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
      0 0
      همین خزعبلات را سال سقوط طالبان بدست جرج دبلیو بوش هم میزدید!میگفتید چندوقت دیگه باید پشت درب سفارت افغانستان درتهران چادربزنیم وصف بکشیم جهت گرفتن ویزا!!
  • IR ۰۰:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
    1 0
    در اصل این فرش قالی ترکمن و ازبک های افغانستان هست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس