کد خبر 1514697
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۲:۳۰
هدف آخر پروژه «زن زندگی آزادی» چیست؟

اقدامات هنجارشکنانه همچون کشف حجاب نشان داد که طرح شعار زن زندگی آزادی تنها یک سراب بوده و شاهد تضیع حقوق و جایگاه والای زنان در این جنبش هستیم.

به گزارش مشرق، ۱۴ مردادماه در تقویم رسمی کشورمان به عنوان روز «حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی» نامگذاری شده است. انتشار اعلامیه حقوق بشر اسلامی از سوی کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی پیش‌درآمدی شد تا کشورهای اسلامی نیز با تاسی از اندیشه‌های اسلامی اعلامیه‌ای را در خصوص چهارچوب‌های حقوق بشر و کرامت انسانی منتشر کنند، اعلامیه‌ای دارای راهکاری جمعی برای ارزش گذاشتن به حقوق انسان‌ها از نگاه شریعت اسلامی است، به مناسبت این روز، «مهدیه شادمانی»؛ مدرس دانشگاه و پژوهشگر حوزه زنان در یادداشتی با اشاره به اصل کرامت انسانی زن مسلمان در ایران اسلامی، به بررسی اهداف پشت‌پرده پروژه «زن، زندگی، آزادی» پرداخته است که در ادامه می‌خوانیم:

در «ولایت تشریعی» زن نیز دارای شخصیت قانونی است

یکی از اصول مسلم نظام حقوقی اسلام توجه ویژه به حقوق و تکالیف بانوان به تناسب تکوینی و جایگاه تشریعی آنها است. به عنوان نمونه در جایگاه تکوینی، باورهای غلط جاهلیت در باب خلقت زنان را مورد نکوهش قرار داده و بر اعتقاد نقص تکامل زن از حیث خلقت خط بطلان کشیده و به صراحت به جنبه تکاملی و نحوه یکسان خلقت زن و مرد اشاره داشته است.

در «ولایت تشریعی» نیز به مصدریت قرآن و سنت اهل بیت (ع)، زن نیز دارای شخصیت قانونی است. بنابراین طبق منابع جامع فقهی در مبانی حقوق بشر اسلامی با تمرکز بر حقوق زنان می‌توان اذعان داشت بخشی از این حقوق ناظر به حقوق شخصی مانند مالکیت بر دارایی، ارث و قسمتی دیگر متوجه بر حقوق زن در خانواده مانند مهر، نفقه و حضانت است که اگر شاهد نابرابری و عدم‌تشابه در احکام شریعت نیز هستیم، بر طبق تفاوت‌های ذاتی و اصل عدل استوار بوده نه نقض حق زنان و جایگاه فرودست در شریعت اسلامی.

با توجه به این مقدمه، جمهوری اسلامی ایران نیز با الهام از شریعت و حقوق بشر اسلامی، نظام حقوقی و تکالیف زنان را در عرصه‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی تدوین کرده تا زمینه رشد متوازن مادی و معنوی آن‌ها را ایجاد کند. حق برخورداری از حیات شایسته، تکریم، آزادی اندیشه و مصونیت از تعرض بخشی از منشور حقوق و مسؤولیت‌های زنان است که با تناسب حق و تکلیف شکل گرفته است و در نتیجه در رویکرد نوسازانه انقلاب به زنان شاهد سوژگی آن‌ها در شکلی نظامند در ابعاد معنوی و فیزیکی هستیم.

پس از انقلاب اسلامی انگارهای ذهنی زنان هویت، حقوق و مسؤولیت‌ها دچار تحول مثبت شد. البته این تغییر شگرف در تحولات مرتبط با حقوق زنان تنها مختص ایران نبوده و جهان اسلام نیز پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای را در عرصه‌های حقوق و مسؤولیت‌های بانوان رقم زده است

در حقیقت پس از انقلاب اسلامی انگارهای ذهنی زنان هویت، حقوق و مسؤولیت‌ها دچار تحول مثبت شد. البته این تغییر شگرف در تحولات مرتبط با حقوق زنان تنها مختص جغرافیای جمهوری اسلامی ایران نبوده و جهان اسلام نیز به واسطه درک مبانی حقوق بشر اسلامی، پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای را در عرصه‌های حقوق و مسؤولیت‌های بانوان رقم زده است.

به عنوان نمونه سازمان کنفرانس اسلامی توجه ویژه‌ای را به موضوع حقوق زنان در قالب مباحث توسعه مبذول داشته است. این سازمان تلاش کرده تا درک خود از حقوق زنان را بر مبنای شریعت اسلامی، عرف و معاهدات بین‌المللی در چارچوب سند تأسیس سازمان، اعلامیه (اوآگادوگو) سال ۲۰۰۵ ارائه دهد. در هفتمین کنفرانس وزرای اسلامی در مورد نقش زنان در پیشبرد توسعه برای کشورهای عضو در جلسه موسوم به «توانمندسازی زنان در کشورهای عضو: چالش‌ها و چشم‌اندازها» در سال ۲۰۱۸، تعداد ۱۶ قطعنامه در خصوص بهبود شرایط حقوقی، اقتصادی، اجتماعی و امنیتی زنان در کشورهای عضو به تصویب رسید که ارتقای چشمگیری را در خصوص حقوق نسوان مطرح می‌ساخت.

اما اگر چه حقوق و کرامت انسانی زنان به نسبت دوران منحط پهلوی و یا در وسعتی بیشتر در جهان اسلام دارای جایگاه ارزشمندی شده است، اما به دلیل تقابل ایدئولوژیکی غرب با جمهوری اسلامی ایران و تعارض منافع شاهد هستیم، هجمه و تبلیغات غرب در جهت تقلیل جایگاه زنان در جهان اسلام و ایران است.

هدف آخر پروژه «زن زندگی آزادی» چیست؟
زوایای پنهان پروژه «زن زندگی آزادی»

آخرین تلاش مذبوحانه دشمن در هجمه علیه اسلام و ایران

اکثر تصویرسازی‌های رسانه‌ای به گونه‌ای طراحی شده تا زن مسلمان را در مقام ابژگی، دچار آپارتاید جنسی و فاقد حقوق مطرح و کشورهای غربی با انگارهای لیبرالیستی را در شاخص توسعه جنسیتی دارای رشد و جهان اسلام را دچار نزول معرفی کند. شاید بتوان آخرین تلاش مذبوحانه دشمن در هجمه علیه اسلام و ایران را در راه اندازی جنبش «زن زندگی آزادی» در سال ۱۴۰۱ معرفی کرد که در پی تحریف حقیقت حقوق زنان مسلمان و ایرانی بود.

تعرض به کرامت انسانی بانوان محجبه و کشیدن چادر، لیدرسازی از بانوان و تشویق به ضرب و شتم نیروهای حافظ نظم و امنیت، اقدامات هنجارشکنانه همچون کشف حجاب نشان داد که طرح شعار زن زندگی آزادی تنها یک سراب بوده است

به صورتی که دشمن با طرح این شعار و وارونه جلوه دادن پیشرفت‌های زنان در عصر جمهوری اسلامی، نقض حقوق زنان را به عنوان اصلی‌ترین مطالبه زنان در آشوب‌های سال ۱۴۰۱ معرفی کند. اما تعرض به کرامت انسانی بانوان محجبه و کشیدن چادر، لیدرسازی از بانوان و تشویق به ضرب و شتم نیروهای حافظ نظم و امنیت، اقدامات هنجارشکنانه همچون کشف حجاب یا آغوش رایگان نشان داد که طرح شعار زن زندگی آزادی تنها یک سراب بوده و شاهد نفی و تضیع حقوق و جایگاه والای زنان در این جنبش هستیم.

اگر چه نمی‌توان منکر ضعف در مدیریت مطالبات زنان و فقدان اجماع نظری در حل مسأله در سال‌های اخیر شد، اما در یک کلیت جمهوری اسلامی ایران توانسته با الگوگیری از انگاره و آموزه‌های حقوق بشر اسلامی زمینه‌ساز رشد و پیشرفت زنان بر مبنای صلاحیت‌ها و توانمندی‌ها در محدوده شریعت اسلامی باشد و قطعاً نگاهی عمیق به تاریخ خشونت و تبعیض جنسیتی غرب برای زنان بار دیگر اثبات می‌کند که جنبش زن زندگی آزادی که ساخته شده دول غربی در جهت استحاله ایدئولوژیکی، دین‌زدایی و در نتیجه اضمحلال نظام اسلامی است. در حقیقت هدف نهایی آن بردگی زن مسلمان و ایرانی در عرصه جنسی و جسمی است تا اهداف جهان سرمایه‌داری تأمین شود.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 31
  • در انتظار بررسی: 30
  • غیر قابل انتشار: 12
  • IR ۰۵:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
    46 3
    حقوق زنان!!! شما برای مردا حقوقی قائل نیستین اونوقت .................
  • DE ۰۶:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
    5 37
    حرامزاده ها، خائنین و منافقین سلطنت طلب ها تفاله چاهزاده پهلوی ،تجزیه طلب ها ، پست فترت های وطن فروش توی اروپا وامریکا با امنیت نشستن میخوان ایرانیها رو به جون هم بیندازند تا ایران نا امن بشه ،
  • IR ۰۶:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
    38 4
    اگر گناهان را بشمرید بی حجابی در ته لیست قرار میگیره ظلم در اول لیست هست بعد ادم کشی بعد دزدی
  • علی IR ۰۶:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
    38 4
    من عقل دارن خواهشا وارونه جلوه ندید به فکر معیشت و اقتصاد بیمار باشید لخت به دنیا اومدی و لخت هم از دنیا میری....
  • IR ۰۷:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
    3 22
    ظاهرا در این کشور کسی برای مقابله با مردان بیحجاب برنامه‌ای ندارد. مردان بیحجاب منافقانه بیحجابی را ترویج می‌دهند. وقتی غیرت یک مرد فرو بریزد دیگر حجاب زن برایش مفهومی ندارد و لخت در خیابان گشتن برایش عار نخواهد بود.
  • IR ۰۷:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
    26 1
    درود برشما وظیفه دین تبیین و توصیه است به مردم. آنها یی که در راه دین گام بر می دارند همین دو امر را سرلوحه کار خود می دانند و نه بیشتر. تبیین و توصیه. پذیرفتن یا نپذیرفتن و انتخاب بعهده خود فرد است. اجبار و اکراهی در دین نیست. چون دین می خواهد بر قلوب مردم حکومت کند نه بر آبدان یعنی بدن های مردم.
  • IR ۰۷:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
    4 31
    آرایشگاه‌های زنانه تعطیل بشن و رنگ مو وارد کشور نشه خانمها روسری سرشون خواهند کرد ،در اروپا انقد که در ایران موی بلوند مد شده وجود نداره .
  • IR ۰۷:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
    29 0
    ازادی ایرانمان
  • احمد IR ۰۷:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
    3 37
    کار با هیچ مسئله ای نداریم،فقط میخوایم بدونیم پس غیرت همسرها،پسرها،باباها.......کجا رفته، اخه فرستادن زن لخت و با اندام تحریک کننده کجاش جز شخصیت،مز اینکه معنی ان اینکه من اماده تن فروشی هستم البته اگر مردی مانده
  • IR ۰۷:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
    16 40
    زن زندگی آزادگی : زن فقط کالای جنسی
  • سید IR ۰۷:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
    11 33
    هدف نهائی زن، بردگی و مازادی زن است!!!!
  • lastcommander IR ۰۷:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
    33 3
    سرنگونی
    • IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
      3 37
      منظورت احتمالا کردن سرت تو گونیه که فرجام بدخواهان این نظام مقدس چیزی جز این نیست
  • محمد IR ۰۷:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
    36 10
    چرا باید حجاب اجباری باشد ، چون یک عده می ترسند آرام ارام کسی دیگر اعنتنایی به حجاب اصلا نداشته باشد واین گسترش پیداکند ، بخاطر همین حجاب اجباری هست ، دلیل دیگری تمیتواند داشته باشد
    • IR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
      2 30
      متاسفانه یک چیزهایی تو کله شماها کردن بدبختانه شما عوض فکر فقط تکرارش می کنید . کسی از بی حجابی شماها نمی ترسه بلکه حجاب کمک می کنه بی ریختی هاتون موجب به هم خوردن حال ملت نشه
  • IR ۰۸:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
    1 28
    هدف هرچه که باشه نتیجه رسوایی و عرض خود بردن ست دقیقاً چون سرنوشت خانم خادم الشریعه که بخاطر حجاب پشت به وطن کرد و تبعه کشور بیگانه شد اما در مقابل ی بانوی محجبه اندونزیایی به زانو در آمد تا بفهمد چوب خدا صدا نداره و حجاب محدودیت نیست بلکه مصونیت است
  • IR ۰۸:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
    10 13
    سرکارخانم عزیز.لازم نیست این همه اسمون ریسمون ببافیم تاثابت کنیم دشمن نقشه کشیده زنان مار بی حجاب کند.اگرجنابعالی دختر دهه هشتاد نودی داشته باشید دیده ایدکه نسلهای این دهه ها محصول پرورش اندیشه دهکده جهانی هسند پای اینترنت وماهواره بزرگ شده اند واعتقاد عقلی وقلبی به حجاب ندارند . از کودکی بدون روسری کلاس زبان یا باشگاه رفته اند حالا بزرگ شده اند وحاضر نیستند رروسری سرکنند .موضوع به همین سادگی است معیارهای بین اللملی جای ارزشهای محلی رادرسراسر جهان پرکرده است .
  • IR ۰۸:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
    12 0
    سکوت بهتر از بحث با احمقهاست
  • IR ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
    3 6
    بگو پیشرفت تفکر فمینیستی آن هم به صورت رسمی و الان دارید در سقوط خانواده میل می فرمایید!!
  • IR ۰۸:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
    15 25
    اولا اشاره به سنت اهل بیت پیامبر کردید خ.ب این چه ربطی به زنان ایران زمین دارد دوما فرمودید چادر کشیدن از زنان محجبه (زنان نانخور نظام) هتاکی است و تجاوز به آزادی فردی است پش حمله کردن شما و هم باندهاتون به زنان با حجاب آزاد اسمش تروریسم هستش چون به آزادی شون علاوه بر تجاوز دیگر حوادث ناهنجار هم اتفاق افتاده و سوما هم هر چیزی مخالف خواسته های شما توهم کار دشمن بودن را برایتان ایجاب کرده
  • IR ۰۸:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
    0 0
    هدف آخر پروژه «زن زندگی آزادی» چیست؟ عبور فضای موجود در فضای مجازی به متن جامعه بدون چارچوب قانونی و الغای این مهم که در امر تشخیص و عمل به تکلیف در حوزه دین اساسا فرامین دین غلط می باشد و این فرد است که برای خود حد و حدود تعریف می کند نه قوانین سرزمینی . اکیدسو
  • IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
    14 2
    حجاب جز معروف است نه در دسته منکر
  • IR ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
    11 7
    نابودی شما انشاالله
    • IR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
      5 8
      نابودی مریم وحشی و سگای داخلیش.
    • IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
      0 0
      در همین توهمات بمونید میتو نید دوباره امتحان کنید تا یا مشت لاشه بیشتر رو دستتون بمونه :)
  • IR ۰۸:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
    4 1
    مردی که به زن دست درازی کند مرد نیست چقدر دلم گرفت این خانم بزرگوار را اینجوری مظلوم دیدم کاش می مردم و چنین صحنه ای نمی دیدم وای بر ما به خدا قسم الان داره اشک از چشمم مثل ابر باران میاد خدا لعنت کند این حیوون بی شرف را تو مرد نیستی تو اصالت نداری تو شرف نداری با یک زن که این برخوردو نمی کنن اونم خانمی که واقعا خانم هست اخر شرافت آخه بی شرف بی شرفی تا کجا
  • IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
    9 4
    مملکتی که اقتصاد به این داغونی بااین همه معتاد بیکار داره ولی فقط به فکر حجاب معلومه بهترین مملکته
  • مسعود دیپلمات IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
    0 0
    شعار زن، زندگی، آزادی، ابلهانه تر از آن است که شایسته اینهمه بحث باشد. مثلا کلمه "زن" مبین چه خواسته ای است؟! یا منظور از کلمه "زندگی؟" چه نوع زندگی است. یا هدف از "آزادی" چه نوع آزادی است؟! لذا با ضرس قاطع عرض می کنم که گوینده این شعار، خود نیز ابله تشریف دارند. واسلام.
  • IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
    3 12
    انقلاب فاحشه گری شکست خورد ولی هنوز شطتنت عاملان آن تمام نشده‌ است
  • مسعود دیپلمات IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
    0 0
    شعار زن، زندگی، آزادی، ابلهانه تر از آن است که شایسته اینهمه بحث باشد. مثلا کلمه "زن" مبین چه خواسته ای است؟! یا منظور از کلمه "زندگی؟" چه نوع زندگی است. یا هدف از "آزادی" چه نوع آزادی است؟! لذا با ضرس قاطع عرض می کنم که گوینده این شعار، خود نیز ابله تشریف دارند. واسلام.
  • احمد IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۶
    0 0
    هدف آخر بی حجابی، ا ن شاء الله جهنم است .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس