به گزارش مشرق، کانال تلگرامی موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی با انتشار مطلبی با عنوان «تربیت‌نیافته، تندخو و بی‌رحم؛ آمریکایی‌ها حکومت رضاشاه را چگونه می‌دیدند؟» نوشت:


اولین روزهای مرداد ۱۳۲۳، خبر مرگ رضاشاه به ایران رسید. او که از تابستان ۱۳۲۰ طبق نظر نگلیسی‌ها از کشور خارج شده و توسط آنها به جزیره موریس در جنوب آفریقا تبعید شده بود، چهارم مردادماه در رختخوابش مرده بود. استبداد و خفقانی که رضاشاه در سالهای سلطنتش حاکم کرده بود، به قدری بود که تا چندسال پس از سقوطش، روزنامه‌ها و نویسندگان مختلف با تندترین لحن و کلام، علیه او قلم می‌زدند. «استبداد و سرکوب» مهمترین و پررنگ‌ترین تصویرذهنی مردم از روزگار رضاخانی بود. چیزی که همان سالها نه بطور علنی، ولی در لابلای گزارش‌های بازیگران خارجی میدان سیاست ایران هم بیان می‌شد.

والاس.ای.موری که در سالهای ابتدایی سلطنت رضاشاه، کاردار آمریکا در تهران که در سالهای بعد ریاست بخش امور خاور نزدیک وزارت امور خارجه آمریکا را بر عهده داشت، سال ۱۳۱۱ در گزارشی در این‌باره چنین نوشت:

«از لحاظ سیاسی، ایران یک سلطنت مشروطه است که البته بیشتر به یک نظام کاملا دیکتاتوری می ماند. رضا پهلوی، بنیانگذار سلسله حاکم، هفت سال گذشته را بر کشور حکم رانده، و در طول این مدت یک دولت متمرکز قدرتمند، تحت کنترل خود و حمایت های ارتش ایجاد کرده است. نخست وزیر کشور یک مقام تشریفاتی بیش نیست؛ و وزرای کابینه اش فرقی با کارمندان یک دبیرخانه ندارند. مجلس هم بیشتر به نهادی بله قربان گو می‌ماند تا مجلس. انتخابات مجلس از کاخ شاهنشاهی کنترل می شود و وکلای مجلس هم بنا به آنچه دربار به آنها دیکته می کند رأی می دهند. تا همین چند وقت پیش، صحنه سیاست ایران جولانگاه شخصیتی به همان بزرگی شاه بود؛ یعنی حضرت اشرف تیمورتاش، وزیر دربار، مشاور اصلی شاه و مجری اراده ملوکانه. او که فردی زیرک، هوشمند و بی پروا بود، چنان قدرتی یافته بود که به عزلش منجر شد؛ و هم اینک شاه به تنهایی ریاست همه جلسات هیأت دولت را بر عهده دارد و درباره همه مسایل به تنهایی تصمیم می گیرد. شاه برخلاف مشاور دست راستش (تیمورتاش)، فردی تربیت نیافته، تندخو، و بی رحم است که هیچ وسعت دید با اطلاعی از جهان ندارد.»

منبع، کتاب رضاشاه و بریتانیا، نوشته دکتر محمدقلی مجد

تربیت‌نیافته، تندخو و بی‌رحم؛ آمریکایی‌ها حکومت رضاشاه را چگونه می‌دیدند؟

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • BR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۰
    0 0
    الان حرف های امریکایی ها حقانیت شد؟ نه اینکه به حکومت الان ایران تروریست نمیگن؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس