1

اصلاح‌طلبان نهادی: رادیکال‌های چپ باید واقع‌بین بوده و توجه داشته باشند که در شرایط کنونی نه بسیج اجتماعی برای اصلاح‌طلبان مقدور است و نه بسیج سیاسی!

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل بانام «ویژه‌های مشرق» شمارا در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید

************

روزنامه‌های امروز دوشنبه ۹ مردادماه در حالی چاپ و منتشر شد که سرنوشت پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی، وضعیت بورس و آخرین رایزنی‌های انتخاباتی در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

فضای سیاسی کشور به تدریج خود را برای حضور در انتخابات آماده کرده و به تدریج در حال داغ شدن است، البته با نزدیک شدن به انتخابات بهانه‌گیری‌های اصلاح‌طلبان با هدف تحریم آن افزایش خواهد یافت.

روزنامه سازندگی در سرمقاله خود به قانون انتخابات پرداخته و نوشته است:

قانون جدید انتخابات را حتی اگر ساده دلانه مثبت ارزیابیش کنیم فقط برای راحتی دستگاه‌های اجرایی و نظارتی تمهیداتی اندیشیده که فارغ البال‌تر از گذشته کارشان را انجام دهند؛ افزوده شدن یک نهاد اطلاعاتی به مراجع استعلام صلاحیت جز آنکه انتخابات را امنیتی تر از گذشته تصویر می‌کند چه گلی بر سر ملت می‌زندطولانی شدن زمان بررسی صلاحیت‌ها از دو ماه به چهار ماه کدام گره را از مشکلات مردم می‌گشاید!

اگر سلاح‌ورزی تائید صلاحیت نشود وضعیت خطرناک می‌شود! / فعال اصلاح‌طلب: میان مردم پایگاه اجتماعی نداریم پس انتخابات را تحریم می‌کنیم

روزنامه هم‌میهن نیز که مواضع تحریمی دارد به قانون انتخابات تاخته و می‌نویسد:

اصطلاح پیش‌ثبت‌نام معنایی ندارد و این اشتباه مصطلحی است که از مصاحبه آقای وحیدی هم شروع شد و از واژه پیش‌ثبت‌نام استفاده کردند. درحالی‌که آنچه در قانون جدید آمده، خود ثبت‌نام است، چراکه مرحله بعدی وجود ندارد و ثبت‌نام اصلی همین است. در مرحله بعد وزارت کشور، فراخوانی می‌دهد تا افرادی که از طریق سامانه ثبت‌نام کردند، مدارک خود را حضوراً تحویل دهند. مزیتی که قانون‌گذار برای آن نام برده، این است که مهلت‌هایی که در قانون برای انجام مراحل مختلف انتخابات پیش‌بینی شده را وسیع‌تر می‌کند و احیاناً دقت مجریان بالاتر می‌رود و این مهمترین مزیتی است که برای این موضوع وجود دارد و ظاهراً قصد قانون‌گذار برای تعجیل در اجرای مراحل انتخابات همین باشد.

در ادامه این یادداشت آمده است:

نیت‌خوانی نمی‌خواهم بکنم که آیا تعمدی بوده یا سهواً به وجود آمده، اما از طرفی مشکلی در این دوره ایجاد شده و آن مرتبط با همین بخش اصلاحیه است. اینکه به یکباره و دو هفته مانده به شروع مرحله ثبت‌نام براساس قانون جدید، این موضوع اعلام شده است، مشکلاتی را در پی خواهد داشت. براساس قانون قدیم این اتفاق به شکل طبیعی باید در آذرماه رخ می‌داد و الان یکباره اعلام‌شده که ۴ ماه جلوتر مراحل ثبت‌نام انجام خواهد شد و باعث غافلگیر شدن فعالان عرصه سیاسی و انتخاباتی شده است و این یکی از بزرگترین عیوبی است که قانون جدید دارد.

اگر سلاح‌ورزی تائید صلاحیت نشود وضعیت خطرناک می‌شود! / فعال اصلاح‌طلب: میان مردم پایگاه اجتماعی نداریم پس انتخابات را تحریم می‌کنیم

روزنامه اعتماد نیز از حرکت چراغ خاموش اصلاح‌طلبان خبر داده و نوشته است:

باید توجه داشت مردم تا زمانی که متوجه تغییرات اساسی در نظام حکمرانی نشوند، همراه نخواهند شد و چک سفید امضا به هیچ فرد و جریانی نخواهند داد. تصمیم‌سازان و سیاستگذاران باید صدای مطالبات مردم را به‌خصوص پس از رخدادهای اعتراضی اخیر بشنوند و در انتخابات زمینه انعکاس این مطالبات را فراهم کنند. در غیر این صورت این پیام به جامعه ارسال می‌شود که تغییری در کار نخواهد بود و بهبودی حاصل نمی‌شود. نتیجه این امر هم نهایتا کشور را با مشکلات عدیده‌ای در بخش‌های سیاسی، امنیتی، اقتصادی و... مواجه می‌سازد.

اگر سلاح‌ورزی تائید صلاحیت نشود وضعیت خطرناک می‌شود! / فعال اصلاح‌طلب: میان مردم پایگاه اجتماعی نداریم پس انتخابات را تحریم می‌کنیم

البته بررسی‌ها نشان می‌دهد در محافل جریان اصلاحات بحث‌های اختلافی عمیقی در خصوص راهبرد مورد تأکید طیف اصلاح‌طلبان ساختاری مطرح و انتقاداتی درون تشکیلاتی‌ای در خصوص موفقیت این راهبرد و پیامدهای آن مطرح‌شده است. در این میان برخی از اصلاح‌طلبان نهادی و میانه‌رو بابیان اینکه تأکید بر اصلاحات ساختاری و تصریح بر تغییر قانون راهبردی است که صرفاً با تلاش گفتمانی محقق نمی‌شود تأکیددارند اینکه تاج‌زاده و برخی دوستان وی تا پیش‌ازاین مخالف اعتراض خیابانی بودند و حال تأکید بر نمایندگی جنبش اعتراضی «زن، زندگی، آزادی» دارند نشانگر آن است که این بخش از اصلاح‌طلبان همچنان به خیابان می‌اندیشند.

اصلاح‌طلبان نهادی در ادامه با تأکید بر اینکه در شرایط کنونی مسائل ملموس و مرتبط بازندگی و رنج روزمره مردم در اولویت قرار دارند تصریح می‌کنند مطالباتی چون انتخابات آزاد یا اصلاح قانون اساسی تا وقتی به نان شب مردم و مسائل مبتلابه آن‌ها، آن‌هم در شرایط سخت اقتصادی و معیشتی که دارند ترجمه نشود و یا ربطش به احساس تحقیر مردم در مقابل بسیاری از موارد تحمیلی مانند سبک زندگی و پوشش اجتماعی آشکار نشود، بسیج اجتماعی فراگیری به دنبال نخواهد داشت. اصلاح‌طلبان نهادی همچنین تأکیددارند اصلاح‌طلبان باید واقع‌بین بوده و توجه داشته باشند که در شرایط کنونی نه بسیج اجتماعی برای اصلاح‌طلبان مقدور است و نه بسیج سیاسی.

روزنامه اصلاح‌طلب آرمان امروز نیز به تحلیل اردوگاه‌های مختلف در انتخابات پرداخته و می‌نویسد:

به خاطر حاکم بودن فضای یاس که در دوره‌های گذشته وجود داشته است، ما جوش و خروشی را در جریان اصلاحات نمی‌بینیم. پنج گروهی که در حال حاضر فعالیت می‌کنند، بدین گونه است، یک جریانی را امروز پایداری‌ها شکل داده‌اند و جلو می‌روند، یک جریانی را آقای قالیباف جلو می‌برد و رهبری می‌کند، یک جریانی را شریان جلو می‌برد، یک جریانی را آقای رییسی جلو می‌برد و یک جریانی را آقای احمدی‌نژاد جلو می‌برد.

چهار تا از این گروه‌ها قطعاً فعالیت جدی در انتخابات دارند اما اینکه خود آقای احمدی‌نژاد شرکت کند مشخص نیست اما به هر حال خیلی از نیروهای آقای احمدی‌نژاد امروز در دولت هستند و تا جایی که بنده اطلاع دارم بعضی افراد در دولت هم هستند که برای انتخابات مشغول برنامه‌ریزی هستند. هر دولتی هم که باشد این کار را انجام می‌دهد و دولت آقای رییسی هم دوست دارد که یک مجلس هماهنگ با خود داشته باشد. البته برخی در جریان راست نگران حضور لاریجانی بعد از ائتلاف با اصلاح‌طلبان هستند.

اگر سلاح‌ورزی تائید صلاحیت نشود وضعیت خطرناک می‌شود! / فعال اصلاح‌طلب: میان مردم پایگاه اجتماعی نداریم پس انتخابات را تحریم می‌کنیم

فرجام پرونده سلاح‌ورزی چه خواهد شود؟

جلسه شورای عالی نظارت برای بررسی انتخاب حسین سلاح‌ورزی به ریاست اتاق بازرگانی ایران که قرار بود برگزار شود، مجدد به تعویق افتاد، این جلسه قرار بود امروز ظهر در وزارت صمت با حضور عباس علی آبادی وزیر صمت و رئیس شورای عالی نظارت و سایر اعضای شورا درباره حضور غیرقانونی «حسین سلاح‌ورزی» در انتخابات برگزار شود، که به روز شنبه آینده موکول شد. دستور این جلسه در مورد ابهامات وارده به انتخابات رییس اتاق بازرگانی بود.

روزنامه شرق اما ردصلاحیت سلاح‌ورزی را سیاسی خوانده و با لحنی تهدید آمیز نوشته است:

انتخابات پرماجرای پارلمان بخش خصوصی با فشار دولت و رسانه‌های نزدیک به اصولگرایان در آستانه ابطال قرار گرفته است؛ موضوعی که از دیدگاه فعالان بخش خصوصی و فعالان صنایع بزنگاه کیان و استقلال اتاق ایران توصیف می‌شود. حالا حدود یک ماه از انتخابات اتاق ایران می‌گذرد و حسین سلاح‌ورزی با رأی قاطع بیشتر از نیمی از اعضای پارلمان بخش خصوصی و با فاصله زیاد از رقبای خود توانسته است کرسی ریاست را به دست آورد اما تلاش دولت برای دخالت در نتیجه اتاق ایران از نظر منفی حراست وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره برخی کاندیداها و از جمله سلاح‌ورزی شروع شد.

شرق در ادامه می‌نویسد:

نظر حراست وزارت صنعت، معدن و تجارت اما با تأکید حقوق‌دانان و نهادهای ناظر انتخابات اتاق بازرگانی اهمیت تعیین‌کننده نداشت و به گفته آنها انتخابات در صحت و سلامت برگزار شد اما این باعث نشد که دست دخالت دولتی‌ها از نتیجه انتخابات پارلمان بخش خصوصی کوتاه شود و رسانه‌های اصولگرا و نزدیک به دولت شروع به سنگ‌اندازی و درخواست ابطال انتخابات کردند. بهانه برخی از رسانه‌ها این بود که به زعم آنها رئیس فعلی اتاق ایران در صفحات شخصی خود از معترضان سال گذشته حمایت کرده است. بااین‌حال بخش خصوصی بر نتیجه انتخاب خود پافشاری کرده و سلاح‌ورزی سفت و سخت در موضع خود ایستاد.

اگر سلاح‌ورزی تائید صلاحیت نشود وضعیت خطرناک می‌شود! / فعال اصلاح‌طلب: میان مردم پایگاه اجتماعی نداریم پس انتخابات را تحریم می‌کنیم

برخی خبرها حاکی است، شبکه نفوذ برای به تأخیر انداختن تصمیم‌گیری برای ابطال این انتخابات غیرقانونی فعال شده است و تلاش می‌کند علی‌آبادی وزیر صمت را متقاعد کند تصمیم‌گیری برای ابطال این انتخابات را تا زمان تفکیک وزارت صمت و تشکیل وزارت بازرگانی به تعویق بیندازد تا هزینه این اقدام بر دوش وزیر جدید بازرگانی بیفتد. در حالی که تخلفات متعدد در برگزاری این انتخابات واضح و مبرهن است و گزارش تمام نهادهای نظارتی، امنیتی و اطلاعاتی بر لزوم ابطال این انتخابات تأکید دارد، جلسه فردا یک آزمون مهم برای وزیر صمت و دیگر اعضای شورای‌عالی نظارت هست تا اراده خود را برای اجرای قانون و مقابله با بی‌قانونی نشان دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 34
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۲۱:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
    5 10
    چقدر خوب است وضعمان
    • IR ۲۱:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
      12 4
      تا شما کی باشی با این تیکه ات
    • IR ۰۷:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۰
      3 1
      ساخت ایران قوی با اقتصاد قوی میسر است ایران هاب انرژی و مرکز ترانزیت جهان (کریدورهای ریلی دریایی جاده ای) علی‌رغم موقعیت ویژه ژئوپولیتیک، ایران نتوانسته‌است از جایگاه ویژه خود برای اتصال مسیرهای ترانزیتی شرق و غرب(جاده ابریشم اهنی) و شمال و جنوب استفاده کند و رقبای منطقه‌ای ایران، به سرعت در حال طراحی مسیر‌هایی هستند که ایران را دور می‌زند جهان منتظر ما نخواهدماند تاکی کم کاری .دورزدن تحریم ها_ رونق اقتصادی _ رونق گردشگری _ جلوگیری از خام فروشی _ فسادزدایی گمرک _ اشتغال زایی و ...
    • IR ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۰
      6 4
      واللّه که اگر اصلاح طلبان تهوع آور و طرفداران بعضاً نادان و بیشتر مزدورشان انتخابات ایران را تحریم کنند این به نفع نظام ما هست چرا که هربار این جماعت سکان قوای مقننه و یا مجریه را در این چهار دهه در اختیار داشته اند که بیشتر هم در اختیار همین ضالّین بوده است،کشور به اندازه دو برابر آن سال ها عقبگرد داشته است! این جماعت فقط به هدف کسب رضایت کدخدایشان در انتخابات حضور پیدا می کنند و هیچ دغدغه ای برای پیشرفت کشور ایران ندارند! چنان که گویی کشور اصلی و قبله آمالشان یانکیستان است!!!
    • سعید IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۰
      4 2
      چزا این قضیه را زودتر تمام نمی کنید مگر می شود ضد انقلاب در این کشور مسئول بشود
  • IR ۲۱:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
    7 3
    بهتر که شرکت نکنید چون تعداد بسیار کمی از مردم طرفدار اصلاح طلب هستن اونم بخاطر منافع شخصی خودشان اصولگرا شاید کمی بیشتر طرفدار داشته باشن نصف بیشتر رای دهنده ها که ۶۰میلیون هست نزدیک به ۴۰میلیون هر دو گروه را دیگه قبول ندارن
    • IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۰
      0 4
      و لابد آقا احمدی نژاد هم نماینده اون ۴۰ میلیونه!
  • IR ۲۲:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
    7 3
    اگر اصلاح طلبان میان مردم پایگاهی ندارند تحریم انتخابات نیز هیچ فایده ای ندارد و باعث شرکت بیشتر مردم می‌شود. باید به افرادی قدرتمند و انقلابی به رای داد.
    • IR ۲۲:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
      2 2
      انقلابی بودن یعنی چی؟؟
    • IR ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۰
      4 2
      انقلابی تون رو تو ریاست جمهوری دیدیم
  • IR ۲۳:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
    1 2
    ادم که فکر میکنه میگه اوناییکه احتمالا از قبل انقلاب این دو جناح اماده و بعد انقلاب راهی میدان کردند هدفشون فقط تخریب بوده وگرنه شما همه چی تو اینا میبینی عشق انگلیس عشق روسیه و.... بجز احترام به کشور و وطن دوستی واقعی فقط جیب و قدرت الانم که اوضاع خرابه علنا زده بیرون
    • IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۰
      1 1
      اینجورام نیست. البته خناسان شب و روز در تلاشند تا همینجوری فکر کنی
  • IR ۲۳:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
    5 2
    تحریم کنید تا جونتون در اد از شما زالوصفتان بیشتر از این انتظاری نیست
  • IR ۲۳:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
    5 2
    صلاح ورزی ضد انقلاب چرا در راس حرم اتاق بازرگانی ايران قراربگیرد نون نمک نطام می خورد وبه‌ خیانت می کند اين شخص بايد درزندان باشد نه در رياست
  • IR ۰۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۰
    2 3
    بیخود کردن ، حتما این مردک باید عزل شود ‌‌‌‌‌!...
  • IR ۰۳:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۰
    2 3
    ترحم و بخشش سلاح ورزی که در اغتشاشات بوده و دستگیر و زندانی شده ، که بایستی اعدام شود ، حالا دارد برای کشور خط و نشان می کشد. ترحم به شرور نادان می شود شرارت مجدد.
  • CH ۰۵:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۰
    1 1
    از حذف سلاح ورزی در مانده ؟
  • IR ۰۶:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۰
    1 4
    اصلاحات = کثافات
  • IR ۰۸:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۰
    3 2
    حتما اصول گراها خیلی در میان مردم وجاهت و پایگاه دارند اصلاح طلبان خائن در کنار اصولگرایان متجر و عقب افتاده کشور را به نابودی کشانده اند اگر این دو جناح بسیار مخرب و ضد ایران و انقلاب از جامعه ایران حذف شوند آنوقت می توان امید داشت ایران روی خوشی و آرامش به خود ببیند
    • IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۰
      1 1
      چرا صغری کبری می چینی؟ رک بگو به نظرت اگر کی بیاد اوضاع گل و بلبل میشه؟!
  • علی ولی خدا عبا دالله IR ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۰
    2 2
    آقایان در جناح راست شما که می گین اصلاح طلبان را مردم قبول ندارن
  • دکتر محلاتی FR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۰
    3 2
    چگونه است که هیچ رئیس جمهوری از هر جناح با سیستم بانکی ربائی و بی عدالتی گسترده، رشوه و فساد اقا و خانم زادگی هیچ برخورد و عملی انجام نمیدهد ؟
    • IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۰
      2 0
      اینگونه است که سود بانکی زیر نرخ تورم ربا محسوب نمیشه. در چنین شرایطی اگر مفت و مجانی وام بگیری یعنی تو سود می بری به قیمت زیان بانک و در نتیجه بیت المال. رشوه و فساد هم به بازرسی ریاست‌جمهوری گزارش بده برخورد میشه.
  • IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۰
    4 2
    بچه ها هم می دانند که اصلاح طلبان همان کسانی هستند که برای تصاحب قدرت سال 88 جنگ راه انداختند. آنها اگر ذره ای امید داشته باشند که می توانند قدرت را تصاحب کنند، حاضرند برای آن هر کاری کنند ولی هنگامی که یقین دارند در میان مردم پایگاهی ندارند، تحریم انتخابات بهترین و جذاب ترین تاکتیکی است که می توانند اتخاذ کنند.
    • IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۰
      1 2
      درست است. اگر وجاهت و داشتند دقيقا پشت قدرت مردم پناه مي بردند! هنوز شكست سنگين ياران خاتمي در انتخابات مجلس روي گوششان زنگ مي خوره!!!! اي فاسدان خائن به وطن و شهدا! اگر مردم شما را قبول دارند پس به اشخاص منتسب شما به عنوان ياران تان نگاه كرده و حتي اگر ناشناخته هم باشند راي مردم را جلب مي كنند! ...اين گوي و اين ميدان!
  • رضا IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۰
    1 1
    پایگاه چیه. مردم دو دسته شدن .
  • بهنام IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۰
    2 1
    کلا کسانی که کاندیدای نمایندگی چه مجلس و چه شوراها میشوند همه شان هدفشان دزدی است مگر آنکه خلافش ثابت شود
  • IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۰
    2 0
    طرف زده ده دقیقه کار می کنم پونصد تومن می گیرم برا تعمیر برد لوازم خانگی! متاسفانه انتقال علم بین مهندسان برای نبود رقیب در بازار طبق امار جهانی در جایگاه بالای صدمین کشور است و کسی بر حقوق و مالیات اصناف نظارت نمی کند و اصناف معتقدن چون کشور نفت دارد و صنعتی نیست پس نباید هم مالیات بدهند و در دریافت دستمزد رحم ندارند . خلاصه مدیران دولتی نفتی و بانکی و هلدینگ ها را از نظر حقوق عملکرد شفاف کنید تا دیر نشده ، تا سرشاخه های صنعتی کشور شفاف نشوند و قانونمدار اوضاع هر روز بدتر است. تبعیض باعث جنگ می شود
  • IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۰
    1 3
    برخی ها پشت پرده دارند با جریان سکولار مماشات و معامله می کنند معنا ندارد فرد ضدانقلاب رئیس بخش مهمترین خصوصی کشور شود آن هم با قلدری و بی اعتنایی به مهمترین بخش های پاسداری از نظام اگر این یکی را نظام کوتاه بیاید نشانه واگذاری مسالمت آمیز انقلاب به جریان بر انداز است
  • IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۰
    1 0
    مردم قبول ندارن.
  • IR ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۰
    1 0
    در دی ماه سال ۹۹ دیوان محاسبات فهرستی از ۶۰ شرکت دولتی منتشر کرد و به حقوق و دستمزد مصوب کارکنان این شرکت‌ها برای سال ۱۴۰۰ پرداخت. طبق این گزارش میانگین حقوق کارمندان برخی از این شرکت‌ها به بیشتر از ۵۲ میلیون تومان می‌رسید و کمترین میانگین حقوقی که کارمندان این شرکت‌ها دریافت می‌کردند ۲۰ میلیون تومان گزارش شد. الان چند شده حقوق ها ؟ چرا گزارشات دقیق تری برای سال های بعد ارائه نشده است ؟
  • حسن IR ۱۸:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۰
    0 0
    تایید صلاحیت سلاح ورزی تکرار فشاری است که اصلاح طلب ها در تایید صلاحیت اقای حناچی برای شهر داری تهران اوردند ونتیجه هم گرفتند
  • IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۱
    0 0
    یه ادم متخلف شده بدبختی دولت بی عرضه
  • هموطن IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۶
    0 0
    اللهم عجل لولیک اللهم الحفظ قاعدنا الامام خامنه ای مرگ بر منافق داخلی فتنه گر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس