کد خبر 1513431
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۰
با خوردن این خوراکی‌ها از قلبتان مراقبت کنید

تغذیه صحیح نقش مهمی در سلامت سیستم قلبی‌عروقی دارد و از همین‌رو گنجاندن بعضی از خوراکی‌ها در پیشگیری از این بیماری­ها تاکید می‌شود.

به گزارش مشرق، در ادامه این مطلب، به معرفی خوراکی هایی خواهیم پرداخت که عادت به مصرف آنها می تواند در حفظ سلامت سیستم قلبی و عروقی بدن موثر باشد. این خوراکی ها عبارتند از:

سیر

سیر، سبزی محافظ عروق شناخته می‌شود زیرا حاوی ترکیبات فعال گوگردی از جمله آلیسین است. مطالعات بسیاری نشان داده است که این ترکیبات از خطر بیماری‌های قلبی‌عروقی پیشگیری می‌کند و مانع از تجمع ذرات چربی در عروق و تنظیم سطح چربی خون از جمله کلسترول می‌شود. آلیسین همچنین خاصیت آنتی‌اکسیدانی محافظ عروق نیز دارد. مصرف سیر با اتساع عروق خونی در کاهش فشار خون نیز موثر است.

ماهی‌های چرب

ماهی‌های چرب مانند ساردین و سالمون منبع غنی از اسیدهای چرب امگا۳ هستند. این اسیدهای چرب در بهبود خونرسانی نقش دارند و به تنظیم کلسترول خون کمک می‌کنند. براساس مطالعات، مصرف ماهی‌های چرب خطر حمله قلبی را کاهش می‌دهد. متخصصان توصیه می‌کنند که روزانه ۵۰۰ میلی‌گرم امگا ۳ دریافت شود که البته مصرف ۲ تا ۳ وعده ماهی چرب در هفته این نیاز بدن را تامین می‌کند.

روغن زیتون

از بین چربی‌های مفید برای قلب باید به روغن زیتون نیز اشاره کرد زیرا سرشار از اسیداولئیک؛ نوعی اسید چرب ضروری غیراشباع. روغن زیتون همچنین مقدار فراوانی پلی فنول دارد که ترکیبات آنتی‌اکسیدانی است و از عروق در برابر تجمع چربی محافظت می‌کند. مصرف روغن زیتون در رژیم غذایی متعادل خطر بروز بیماری‌های قلبی‌عروقی را هم کاهش می‌دهد.

گردو

گردو و دیگر خشکبار جزء میان‌وعده‌های سالم و مفید برای قلب و عروق محسوب می‌شود. مطالعات بسیاری نشان می‌دهد مصرف منظم خشکبار سطح کلسترول مضر خون و گرفتگی عروق را کاهش می‌دهند. این خوراکی‌ها موجب کاهش فشار خون نیز می‌شوند که از این نظر نیز بر سلامت قلب موثر است. مجموعه این خواص به اسیدهای چرب امگا۳، ویتامینE و آرژنین مربوط است که موجب اتساع و سلامت عروق می‌شود.

زردچوبه

زردچوبه یکی از ترکیبات آنتی‌اکسیدانی پرکاربرد است. این ادویه خوشرنگ فرایند اکسیداسیون چربی‌ها که تحت‌تاثیر رادیکال‌های آزاد است و نهایت موجب التهاب دیواره عروق می شود را کاهش می‌دهد. مصرف زردچوبه تجمع چربی‌ها در عروق را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین دلایل بروز سکته قلبی کمتر می‌کند.

انار

انار به‌خاطر وجود پلی‌فنول‌ها که ترکیبات آنتی‌اکسیدانی قوی هستند برای سلامت بدن بسیار مفید است. از جمله این تاثیرات می‌توان به پیشگیری از آسیب عروق ناشی از تصلب شریان‌ها اشاره کرد. خوردن انار تولید اکسیدنیتریک در خون را نیز تحریک می‌کند که در حفظ اتساع عروق، تنظیم فشار خون و بهبود خونرسانی موثر است.

منبع: سلامت

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس