کد خبر 1513324
تاریخ انتشار: ۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۸
اربیل

رئیس دولت منطقه کردستان عراق در سالروز وقوع «کشتار عشیره بارزانی ها» به دست رژیم بعث، از بغداد درخواست غرامت کرد.

به گزارش مشرق، «مسرور بارزانی» نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق امروز (دوشنبه) با صدور بیانیه‌ای به مناسبت چهلمین سالروز حادثه «کشتار عشیره بارزانی‌ها» در ۳۱ جولای ۱۹۸۳ (۹ مرداد ۱۳۶۲) به دست نظامیان رژیم معدوم بعث، خواستار پرداخت غرامت مادی و معنوی به بستگان کشته شدگان شد.

به نوشته وبگاه شبکه روداو، در بیانیه مسرور بارزانی آمده است: «امروز چهلمین سالگرد یکی از وحشیانه‌ترین جنایات رژیم سابق عراق یعنی نسل‌کشی هزاران نفر از مردم بی‌گناه بارزانی است که تنها به دلیل کرد و بارزانی بودن دستگیر و در بیابان‌های عراق زنده‌به‌گور شدند».

او در بخش دیگری از این بیانیه گفت: «بار دیگر بر خواسته‌ی اقلیم کردستان برای پرداخت غرامت مادی و معنوی به خانواده و اقوام انفال شدگان و مردم مظلوم کردستان از سوی دولت عراق بر طبق قانون اساسی تأکید می‌کنیم، همه‌ی ما باید برای ریشه کن کردن اندیشه‌ی انفال و نسل‌کشی و جلوگیری از تکرار این جنایات تلاش کنیم».

رژیم بعث عراق صبح روز ۳۱ تیر ۱۳۶۲ حملات گسترده‌ای به مناطق و شهرک‌های میرگه سور، حریر، قوش تپه، شقلاوه و بحرکه در اطراف شهر اربیل آغاز کرد. در پی این عملیات هزاران نفر از عشیره بارزانی‌ها به مناطق بیابانی در نزدیکی مرز عربستان انتقال داده شده و سپس قتل‌عام شدند؛ بسیاری از منابع کُرد به زنده گور کردن افراد عشیره بارزانی در این جنایت اشاره دارند.

در این روز هشت هزار نفر سوار بر کامیون‌های نظامی شده و به منطقه «عرعر» در نزدیکی مرز عربستان انتقال یافتند. کشتار بارزانی‌ها سه سال پس از کشتار «کردهای فیلی» که شیعه بودند رخ داد.

منطقه کردستان عراق پس از سقوط رژیم بعث بارها از بغداد درخواست غرامت کرده است. «ریبر احمد» وزیر امور داخلی کردستان عراق در اسفند ۱۳۹۹ گفته بود که درخواست غرامت ۳۸۰ میلیارد دلاری بابت خسارت به قربانیان بمباران شیمیایی حلبچه، انفال، کشتار بارزانی‌ها، فیلی‌ها و کلیه آسیب دیدگان از جنایات رژیم صدام، به دولت بغداد ارائه شده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
    3 1
    اون موقع ایران باید چند تریلیون دلار غرامت بخواد...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس