کد خبر 1513227
تاریخ انتشار: ۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۴
دلیل توقف شمشیربازان ایران در قهرمانی جهان

سرمربی تیم ملی شمشیربازی سابر ایران علت ناکامی سابریست‌ها در رقابت‌های قهرمانی جهان را بیان کرد.

به گزارش مشرق، تیم ملی شمشیربازی سابر ایران در مرحله یک‌هشتم نهایی مسابقات قهرمانی جهان ۲۰۲۳ ایتالیا مقابل ژاپن (حریف اصلی ایران در آسیا برای گرفتن سهمیه تیمی المپیک) شکست خورد و در نهایت هم نهم جهان شد. در بخش انفرادی هم علی پاکدامن در مرحله یک‌هشتم نهایی، محمد رهبری و محمد فتوحی در مرحله یک سی‌ودوم نهایی و فرزاد باهر در جدول مقدماتی حذف شدند.

امین قربانی در گفت‌وگویی درباره عملکرد تیم ملی شمشیربازی سابر ایران در مسابقات قهرمانی جهان ۲۰۲۳ ایتالیا بیان کرد: در قهرمانی جهان هیچ حریف آسانی نداشتیم. از طرفی از مهر سال گذشته تا الان در اردو و مسابقات بودیم، فشار سنگینی به بازیکنان وارد شد و واقعا خسته شده بودند. یکی از دلایلی که باعث شد نتوانیم در قهرمان جهان نسبت به قهرمانی آسیا و جام جهانی اسپانیا نتیجه مطلوبی بگیریم، خستگی بازیکنان بود.

او ادامه داد: این شرایط برای تیم‌های دیگر هم بود و ما دیدیم در همین مسابقات قهرمانی جهان بازیکنان کره جنوبی حذف شدند. با این حال بازیکنان ما خوب بازی کردند. محمد فتوحی مقابل بازیکن آمریکا که قهرمان جهان شد، در امتیاز ۱۲ برابر بود و بر سر یکی، دو اشتباه بازی را واگذار کرد.

دلیل توقف شمشیربازان ایران در قهرمانی جهان

شرایط ایران با بقیه کشورها یکسان نیست

قربانی در پاسخ به این پرسش که تیم‌های دیگر هم از مهر سال گذشته در مسابقات بودند و شرایط برای همه تیم ها یکسان بود و چرا خستگی روی بازیکنان ایران تاثیرگذار بوده است، تاکید کرد: هر تیمی پتانسیل و ظرفیت‌های خاص خودش را دارد. ظرفیت تیم ما تا همین جا که بالا آمده‌ایم خیلی خوب بوده است. شرایط بقیه تیم‌ها با ما یکسان نیست و خیلی حرفه‌ای‌ترند. برای نمونه امکانات و شرایط تیم‌هایی مانند مجارستان، ایتالیا، فرانسه و حتی تیم‌های آسیایی چون هنگ‌کنگ با ایران یکسان نیست و از امکانات بهتری برخوردارند.

تیم ما بعد از سه، چهار مسابقه افت می‌کند

او درباره علت اینکه بازیکنان ایران در بازی‌های حساس عملکردهای متفاوتی از خود نشان می‌دهند و هنوز بازی یک‌دستی در بخش تیمی شاهد نبودیم، گفت: دلیل این بالا و پایین‌شدن بازیکن تماما فنی نیست. بلکه بخشی از آن فنی است و بخشی دیگر به خود بازیکن برمی‌گردد. درصدی هم مسائل روانی تاثیرگذار است. از طرفی ورزش حرفه‌ای همین است. تیم‌های دیگر بعد از سه، چهار مسابقه همچنان بالا می‌مانند چون آنها از امکانات بهتری برخوردارند اما تیم ما بعد از سه، چهار مسابقه افت می‌کند چون امکانات و شرایط تیم‌های دیگر را ندارد و طبیعی است که حالت فرسایشی در تیم ما به وجود بیاید.

دلیل توقف شمشیربازان ایران در قهرمانی جهان

به جای شنیدن درد دل سابر گلایه کردند چرا انتقاد کردید

سرمربی تیم ملی با اشاره به نیاز تیم سابر به حمایت و امکانات بیشتر تصریح کرد: ما همیشه اعلام کردیم که باید از تیم سابر حمایت مالی شود و امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری بهتری در اختیار این تیم قرار بگیرد. فدراسیون تلاش خود را می‌کند اما یک دست صدا ندارد. وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک باید تا دیر نشده زودتر قدم جلو بگذارند. این صحبت‌ها را برای این انجام دادیم که در مسیر کسب سهمیه المپیک راحت‌تر پیش برویم. واقعا کار سختی در پیش داریم و باید حمایت شویم. ما حرف‌هایمان را زدیم، درد دل‌هایمان را کردیم و مشکلات را گفتیم اما به جای اینکه به حرف‌هایمان توجه شود، برخی دوستان گلایه کردند که چرا چنین صحبت‌هایی را مطرح کرده‌ایم.

توقع داشتم فتوحی مقابل ژاپن بهتر بازی کند

قربانی در مورد اینکه محمد فتوحی در بازی حساس مقابل ژاپن در مرحله یک‌هشتم نهایی قهرمانی جهان نتوانست بازی همیشگی خودش را انجام دهد، تاکید کرد: خودم نیز توقع داشتم که محمد فتوحی در بازی مقابل ژاپن عملکرد بهتری داشته باشد اما به هر حال این مسائل پیش می‌آید و ما باید روی نقاط ضعف و قوت بازیکنان کار کنیم. از طرفی از لحاظ روانی بیش از اندازه داریم روی ژاپن تمرکز می‌کنیم و این مسئله نظام تیم ما را به هم می‌زند. در قهرمانی آسیا توانستیم این مسئله را مدیریت کنیم و ژاپن را شکست دادیم. در قهرمانی جهان اگر ژاپن را شکست داده بودیم ۹۰ درصد راه کسب سهمیه المپیک را رفته بودیم، از این رو این مسابقه حساسیت بالایی داشت و با این حال با اختلاف امتیاز کمی شکست خوردیم. به هر حال ما باید این تیم را مدیریت کنیم اما یادمان نرود که دستمان از لحاظ کادر فنی خالی است. هر تیمی که در قهرمانی جهان شرکت کرده بود، کمک مربی، ماساژور و آنالیزور را در کنار خودش داشت.

دلیل توقف شمشیربازان ایران در قهرمانی جهان

اختلاف امتیاز ایران و ژاپن نگران‌کننده نیست

سرمربی تیم ملی در پاسخ به این پرسش که اختلاف امتیاز بین ایران و ژاپن برای کسب سهمیه تیمی المپیک نگران‌کننده نیست و چه زمانی می‌توان گفت تیم ایران به صورت قطعی سهمیه را گرفته است، تاکید کرد: اختلاف امتیازی که بین تیم ایران و ژاپن وجود دارد بالاست و از این لحاظ مشکلی نیست. با توجه به عملکرد خوبی که تیم سابر ایران در جام جهانی اسپانیا و قهرمانی آسیا داشت، اختلاف امتیاز ما با تیم‌های ژاپن و چین بیش از ۲۰ امتیاز شد. هر قدر اختلاف امتیاز بیشتر باشد طبیعتا قطعی‌شدن کسب سهمیه تیمی المپیک زودتر اتفاق می‌افتد. ما چهار مسابقه دیگر داریم که می‌توانیم در آن سهمیه تیمی المپیک را بگیریم.

نمی‌توانم بگویم در هانگژو چه مدالی می‌گیریم

او در مورد امکان گرفتن مدال طلای بازی‌های آسیایی هانگژو گفت: واقعا نمی‌توانم از همین الان بگویم که در بازی‌های آسیایی کدام مدال را می‌گیریم اما می‌رویم که بهترین عملکرد را داشته باشیم. اما هر قدر هزینه کنیم همان اندازه هم برداشت می‌کنیم. با این حال می‌رویم که پرچم ایران را بالا ببریم.

قربانی در پاسخ به این پرسش که با توجه به نزدیک‌شدن مسابقات قهرمانی کشور و ستلایت سرهنگ‌پور به بازی‌های آسیایی هانگژو، قرار است نفرات اصلی تیم ملی شرکت کنند یا خیر، تصریح کرد: مسابقات قهرمانی کشور هم ۲۰ روز دیگر آغاز می‌شود که با بازی‌های آسیایی فاصله دارد. در مورد مسابقات ستلایت سرهنگ‌پور هم فدراسیون ایران در حال مذاکره با فدراسیون جهانی است تا در مورد تغییر زمان آن تصمیم‌گیری کنند.

دلیل توقف شمشیربازان ایران در قهرمانی جهان

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس