کد خبر 1513106
تاریخ انتشار: ۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۶:۳۰
سیگار

طبق برآوردهای سازمان جهانی بهداشت حدود یک میلیارد سیگاری در جهان وجود دارد که سالانه ۶ هزار میلیارد نخ سیگار مصرف می‌کنند.

به گزارش مشرق، سیگار حاوی ۶۰۰ نوع ماده‌ مختلف است. بسیاری از این مواد در سیگار برگ و قلیان هم پیدا می‌شوند. وقتی این ۶۰۰ ماده‌ موجود در سیگار را آتش می‌زنید، بیش از ۷۰۰۰ ماده‌ شیمیایی تولید می‌شود. بسیاری از این مواد سمی هستند و تقریبا ۶۹ مورد از آنها نیز باعث بروز سرطان می‌شوند.

وقتی سیگار می‌کشید، سموم از سیگار وارد خون شما می‌شود. این سموم خون را مسموم می‌کنند، خون را غلیظ می‌کند و احتمال تشکیل لخته افزایش می‌یابد. فشار خون و ضربان قلبتان افزایش می‌یابد و باعث می‌شود قلب شما سخت تر از حالت عادی کار کند.

شریان‌ها را باریک می‌کند و مقدار خون غنی از اکسیژن را کاهش می‌دهد و این تغییرات در بدن شما باعث افزایش میزان شریان‌های تنگ و تشکیل لخته می‌شوند که می‌تواند باعث حمله یا سکته قلبی شود.

عوارض سیگار برای قلب

سیگار کشیدن به قلب و گردش خونی شما آسیب می‌زند و خطر بیماری‌هایی مثل بیماری‌های قلبی عروقی، حمله قلبی، سکته، بیماری عروقی محیطی (رگ‌های خونی آسیب دیده) و بیماری‌های مغز و اعصاب شریان‌های آسیب دیده که خون را به مغز شما تامین می کنند)، افزایش می‌دهد.

اگر سیگار بکشید، دو برابر خطر مرگ بیشتری از بیماری‌های قلبی عروقی دارید نسبت به عمر فرد غیر سیگاری

مونوکسید کربن موجود در دود و نیکوتین هر دو فشار بر قلب وارد می‌کنند و باعث می‌شوند قلب سریع تر کار کند. آنها همچنین ریسک ایجاد لخته خون را افزایش می‌دهند.

۲ برابر شدن خطر حمله قلبی با مصرف سیگار

مواد شیمیایی دیگر موجود در دود سیگار، باعث آسیب زدن به آستر شریان‌های کرونری شده که در نهایت منجر به مسدود کردن شریان‌ها می‌شود.در واقع، سیگار کشیدن خطر حمله قلبی را دو برابر می‌کند و اگر سیگار بکشید، دو برابر خطر مرگ بیشتری از بیماری‌های قلبی عروقی دارید نسبت به عمر فرد غیر سیگاری.

خبر خوب این است که بعد از یک سال ترک سیگار، خطر شما نصف می‌شود. پس از ۱۵ سال ترک، خطر شبیه به کسی می‌شود که هرگز سیگار نکشیده است.

نیکوتین باعث تنگ شدن رگهای خونی می‌شود

سیگار کشیدن تمام سیستم قلبی-عروقی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. نیکوتین باعث تنگ شدن رگ‌های خونی می‌شود و در نتیجه در جریان خون، محدودیت به وجود می‌آید. در طول زمان، تنگ شدن رگ‌ها و آسیب‌دیدگی رگ‌های خونی باعث بیماری سرخرگ محیطی خواهد شد.

افزایش فشارخون با مصرف سیگار

سیگار کشیدن، فشار خون را هم بالا می‌برد، دیواره‌ رگ‌های خونی را تضعیف می‌کند و لخته شدن بیشتر خون را به همراه دارد. همه‌ اینها در کنار هم احتمال سکته‌ مغزی را افزایش می‌دهند.

اگر سابقه‌ بیماری‌ها و مشکلاتی نظیر حمله‌ قلبی داشته باشید، با سیگار کشیدن بیشتر در خطر بروز مشکلات قلبی خواهید بود. مضرات سیگار فقط شامل آسیب دیدن سیستم قلبی-عروقی خود فرد نیست بلکه افراد بی‌گناه غیرسیگاری اطراف خود را نیز دچار مشکلاتی می‌کند.

قرار داشتن در معرض سیگار دقیقا مانند این است که خود فرد غیرسیگاری، سیگار می‌کشد و خطراتی مانند: سکته‌ مغزی، حمله‌ قلبی و بیماری‌های قلبی دیگر او را تهدید می‌کند.

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است: ۲۲ میلیارد لیتر هدرفت آب و انتشار ۸۴ میلیون تن انتشار گاز co۲ در فضا تنها بخشی از صدمات جبران ناپذیرتولید سالانه شش تریلیون نخ سیگار برای سیگاری‌هاست.

بر اساس این گزارش تقریبا ۲۰۰ هزار هکتار زمین هر ساله برای کشت محصول تنباکو پاکسازی و ۶۰۰ میلیون درخت هم برای تولید سیگار قطع می‌شود.

برآورد ۲۷ میلیون تن سوخت فسیلی و منابع فلزی و هدررفت مقادیر زیادی انرژی برای ساخت سیگار(۶۲ پتاژول) نیز بخش دیگری از صدماتی است که تولیدکنندگان سیگار به محیط زیست وارد می‌کنند.

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد: تنها در یکسال سیگاری‌ها ۲۵ میلیون تن زباله در چرخه تولید تنباکو، ۴.۵ تریلیون فیلتر سیگار رها شده در اقیانوس‌ها، رودخانه‌ها، سواحل و خاک و ۵۷ هزار ماده شیمایی در فضا منتشر می‌کنند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • A.M IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
    0 1
    معتادان‌بمیر‌وراحت‌میشود
  • محمد IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۹
    1 0
    تجارت پرصودیه برا بعضیا
  • IR ۰۷:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۰
    0 0
    اگه کشیدن سیگار برای ما سیگاری ها ضرر داره عوضش برای دولت سودداره!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس