کد خبر 1512211
تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۸
عراق از دستگیری یکی از عاملان جنایت اسپایکر خبر داد

نیروهای امنیتی عراق توانستند یکی از سرکردگان داعش را که در جنایت اسپایکر در سال ۲۰۱۴، نقش ویژه‌ای داشت، دستگیر کنند.

به گزارش مشرق، گروه رسانه‌ای «الاعلام الامنی» وابسته به دفتر نخست‌وزیری عراق امروز (پنجشنبه، ۲۷ جولای) از دستگیری یکی از سرکردگان گروهک تروریستی داعش در استان سلیمانیه در شمال شرق عراق خبر داد.

به نوشته وبگاه خبری بغداد الیوم، این تروریست داعشی به نام «عبدالخالق خزعل سلطان» نقش مهمی در جنایت پادگان اسپایکر در ژوئن ۲۰۱۴ داشت. جنایتی که در آن ۱۷۰۰ نفر از دانشجویان نظامی بازداشت شده به دست داعش قتل‌عام شدند.

در عملیات بازداشت این سرکرده داعش، نیروهای سازمان اطلاعات ملی در هماهنگی با یگان مبارزه با تروریسم عراق نقش داشتند و بر اساس اطلاعات جمع‌آوری شده توانستند او را در مخفیگاه خود در اطراف سلیمانیه به دام بیاندازند.

عبدالخالق خزعل سلطان همچنین فرماندهی بخش «ولایت دجله» را در دست داشت و در عملیات‌های مختلفی علیه نیروهای امنیتی عراق مشارکت داشت. ولایت دجله نامی است که تروریست‌های داعش بر روی مناطق مرزی عراق با سوریه در استان نینوی گذاشته بودند.

عراق از دستگیری یکی از عاملان جنایت اسپایکر خبر داد
نمایشگاه جنایت اسپایکر در محل جنایت و در کنار رود دجله

جنایت اسپایکر به دست تروریست‌های داعش در ۱۴ ژوئن ۲۰۱۴ به عنوان یکی از هولناک‌ترین صحنه‌های حضور داعش در عراق محسوب می‌شود که بعید است تا سال‌های سال از حافظه مردم این کشور پاک شود.

جنایتی که با همکاری برخی از عشایر منطقه در استان صلاح‌الدین رخ داد. در این حادثه که از تاریخ ۱۲ تا ۱۵ ژوئن ۲۰۱۴ به طول انجامید، برخی از دانشجویان دانشکده نظامی «اسپایکر» موفق به فرار شده و ۱۷۰۰ نفر از دانشجویان نظامی بازداشت شده به دست داعش نیز با شلیک گلوله اعدام شدند. جنازه بسیاری از این کشته شدگان کماکان یافت نشده است و هر از گاهی چند جنازه در رود دجله پیدا می‌شود که مربوط به ماجرای اسپایکر است.

عراق از دستگیری یکی از عاملان جنایت اسپایکر خبر داد
نقاشی «عمار سالم الرسام» هنرمند عراقی از جنایت اسپایکر

سه سال پیش «هشام الهاشمی» کارشناس سازمان‌های تروریستی عراقی با سه تن از فرماندهان داعش به گفت‌وگو نشست و آن‌ها به وی گفتند که دستور کشتار را فرماندهی به نام «ابومسلم الترکمانی» معروف به «ابو معتز القرشی» صادر کرد و تعدادی بالغ بر ۱۵۰ الی ۲۰۰ تروریست داعشی نیز دستور وی را اجرا کردند.

به گفته این فرمانده سابق داعش، اجراکنندگان دستور قتل‌عام افرادی بودند که ریشه قبیله‌ای نداشته و افرادی بدون شغل و هویت و همینطور به شدت فاقد معلومات دینی بودند.

به گفته آن‌ها جنایت اسپایکر در نزد البغدادی به معنای رعب و وحشتی بود که برای رسیدن به بغداد لازم بود تا انجام شود و «ابوبکر البغدادی» سرکرده معدوم داعش به انجام چنین جنایت‌های هولناکی تمایل داشت.

بر اساس این گزارش، غیر از دستگیری «عبدالخالق خزعل سلطان»، نیروهای عراقی در استان نینوی نیز چهار عضو گروهک داعش را دستگیر کردند که عضو یگان‌های مختلف این گروهک بودند. همزمان عملیات مشترکی با حضور یگان‌های مختلف الحشد الشعبی و ارتش و پلیس محلی در جنوب استان نینوی با هدف یافتن مخفیگاههای داعش آغاز شده و قرار است دهها روستا و زمین‌های کشاورزی اطراف ان مورد تفتیش و بازرسی قرار بگیرد.

در استان الانبار نیز نیروهای الحشد الشعبی و ارتش عراق در عملیات مشترکی توانستند یک انبار تسلیحاتی داعش را در مناطق بیابانی کشف و ضبط کنند. در این مخفیگاه ۱۰ بمب دست ساز و مقادیر زیادی مواد اولیه و ملزومات ساخت بمب یافت شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
    1 1
    مثل گوسفند تو صف ایستادن تا سرشان را ببرند . آخه یه لگدی یه مشتی یه مقاومتی می کردید ... شما که داشتید کشته می شدید حداقل به کله تو صورت یکیشون میزدید
    • علی IR ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
      1 0
      امیدوارم خودت و خانوادت تو یه همچنین وضعی قرارگیری و این شهدای عزیزو آموزش بدی الهی امین
    • IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۶
      0 0
      علی آقا بنده اسیر جنگی بودم وقتی مهماتمان تمام شد و داشتیم اسیر میشدیم با چند تا ازبچه ها چوب و سنگ بطرف عراقی ها انداختیم و دفاع کردیم سر و کله و یکی دو تاشون را با سنگ زدیم ولی خوب بعدش کتک مفصلی خوردیم ولی مثل گوسفند تو صف نرفتیم تا الان هم احساس خوبی دارم که مفت اسیر نشدم
  • IR ۲۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
    2 0
    لعنت خداوند و رسولانش بر کسانی که داعش را به راه انداختند حمایت کردند . یعنی لعنت بر سران امریکا و انگلیس و اسراییل و فرانسه و...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس