کد خبر 1511556
تاریخ انتشار: ۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۸
پاکستان از جمهوری آذربایجان گاز مایع می خرد

پاکستان که همچنان از فقر انرژی رنج می برد، در تازه ترین اقدام خود برای جبرای بخشی از بحران انرژی در این کشور، قرارداد خرید گاز طبیعی مایع (LNG) با جمهوری آذربایجان امضا کرده است.

به گزارش مشرق، مراسم امضای این قرارداد روز گذشته بین شرکت پاکستانی LNG Limited و شرکت آذربایجانی سوکار روز گذشته در لاهور با حضور شهباز شریف نخست وزیر پاکستان برگزار شد.

نخست وزیر پاکستان در سخنانی در این مراسم گفت مدت قرارداد مزبور یک سال است که تا یک سال دیگر هم قابل تمدید است.

وی گفت: بر اساس این قرارداد، جمهوری آذربایجان هر ماه آمادگی ارسال یک محموله گاز مایع به پاکستان را خواهد داشت. شهباز شریف تاکید کرد اگر اسلام آباد محموله را نپذیرد، مشمول جریمه مالی نخواهد شد.

نخست وزیر پاکستان این توافق را نقطه عطفی در روابط پاکستان و جمهوری آذربایجان خواند. وی به ویژه از رئیس جمهوری آذربایجان به دلیل ایفای نقش محوری در این قرارداد تشکر کرد.

شهباز شریف با اشاره به مذاکرات اخیر خود با رئیس جمهوری آذربایجان گفت: ما به شرکت هواپیمایی آذربایجانی مجوز فرود در اسلام آباد، لاهور و کراچی را داده ایم. این یک گام بزرگ رو به جلو برای توسعه گردشگری و سرمایه گذاری و تبادل هیئت ها بین دو کشور است.

شهباز شریف همچنین خبر داد یک هیات آذربایجانی متشکل از کارشناسان کشاورزی نیز به دعوت وی وارد پاکستان می شود.

نخست وزیر پاکستان همچنین در این مراسم به موضوع افزایش اخیر تعرفه برق اشاره کرد و توضیح داد این افزایش در توافق با صندوق بین المللی پول انجام شده است.

وی در عین حال تصریح کرد این افزایش شامل حال حدود شصت و سه درصد کل مصرف کنندگان داخلی نمی شود. وی گفت: ۳۱ درصد از مصرف کنندگان نیز یارانه دریافت کرده اند.

به گزارش رادیو پاکستان، سفیر جمهوری آذربایجان هم در این مراسم گفت: دو کشور در حال تعمیق همکاری های خود در زمینه های مختلف از جمله انرژی، دفاعی، فناوری اطلاعات و حمل و نقل هستند. وی با بیان اینکه دو طرف در حال مذاکره برای توافق تجاری ترجیحی هستند، ابراز اطمینان کرد در این زمینه نیز موفق خواهند بود.

پاکستان با ایران نیز در سال ۱۳۸۸ یک قرارداد ۲۵ ساله موسوم به خط لوله صلح ایران و پاکستان و با هدف واردات گاز از ایران به امضا رساند.

درسال ۲۰۱۵ و در پی تعلل پاکستان در اجرای کار، ایران درخواست خسارت به مبلغ ۱۸ میلیارد دلار را به دادگاه بین‌المللی ارائه کرد، اما در سال ۲۰۱۹ با دادن فرصتی دیگر به پاکستان قرار شد تا اسلام‌آباد خط لوله خود را تا پایان مارس سال ۲۰۲۴ تکمیل کند. پروژه خط لوله ۷.۵ میلیارد دلاری انتقال گاز ایران به پاکستان و هند امکان صادرات روزانه ۲۱.۵ میلیون مترمکعب گاز( ۷۵۰ میلیون فوت مکعب گاز) ایران به پاکستان را فراهم می‌کند. در فاز اول این پروژه، گاز میدان‌های پارس جنوبی از طریق بلوچستان در غرب پاکستان به هند انتقال داده می‌شود.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • BR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
    2 8
    باکوبرای تامین گازخودش نمی دونه چیکار کنه.
    • US ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۴
      0 0
      استان باکو.
  • IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
    1 4
    پاکستان مواظب باشد شرایط تطهیر را فراهم کرده باشد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس