کد خبر 1511477
تاریخ انتشار: ۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۵۷

به گزارش مشرق، علیرضا تقوی نیا، تحلیلگر با اشاره به سالگرد انفجار سوپر نفتکش بریجتون متنی را با عنوان (ماجرای نفتکش بریجتون و تحقیر تاریخی آمریکا ) در کانال خود در ایتا منتشر کرد:

۲ مرداد سالگرد انفجار سوپر نفتکش بریجتون است.

در تابستان سال ۶۶ که جنگ نفتکش ها در خلیج فارس بالا گرفته بود، اعراب دست به دامان شوروی و آمریکا شدند.

ابتدا روسها برای اسکورت نفتکش ها قبول مسئولیت کردند اما زمانی که واحد شناوری تحت فرماندهی پرویز قوسی از نیروی دریایی سپاه بوشهر در اردیبهشت ۶۶ علنا به کشتی تجاری ایوان کورتیف حمله کرد، شوروی با وجود اولتیماتوم ۴۸ ساعته به ایران برای همیشه ناوگانش را از خلیج فارس خارج کرد و آمریکا برای دفاع از اعراب ثروتمند خلیج فارس یکه تاز شد.

در اواخر تیرماه ۶۶ آمریکا بزرگترین نفتکش آنروز دنیا را که کویتی بود و الرخاء نام داشت به بریجتون تغییر نام داده و با پرچم ایالات متحده راهی کویت کرد ؛ در این عملیات ۶ ناو فریگیت آمریکایی محافظ این سوپرتانکر بودند.

دستور قاطع برای برخورد با این نفتکش آمریکایی صادر شد ؛ ابتدا در تنگه هرمز قرار بود با موشک ضد کشتی هدف قرار بگیرد که به دلایل فنی عملیات لغو شد ؛ در عملیات دوم قرار بود غواصان به آن مین بچسبانند که آنهم ناموفق بود.

مسئولان نظامی جمهوری اسلامی بازهم انجام عملیات را به نیروی دریایی بوشهر سپردند.

نادر مهدوی و نیروهایش با چند قایق موتوری و ۱۰ مین متعلق به جنگ جهانی دوم که از نیروی دریایی ارتش تحویل گرفته بودند راهی آب های بین المللی شدند.

چند مایل محدوده ای بود که بریجتون احتمال عبور از آنجا را داشت اما با توجه به معدود بودن مین ها ، در ۳ کیلومتر که بیشترین احتمال عبور کاروان وجود داشت به فاصله هر ۳۰۰ متر مین ها ریخته شدند.

نتیجه کار شگفت انگیز بود؛ نفتکش بریجتون که حامل ۱۵۰ خبرنگار و پوشش رسانه ای گسترده بود و ۶ ناو جنگی آن را اسکورت می کردند و چند هلیکوپتر اطراف آن گشت می زدند تا از حضور احتمالی نیروهای ایرانی مطلع شوند با مین برخورد کرد و حفره ای به مساحت ۴۳ متر مربع در بدنه سمت راست آن ایجاد شد؛ آمریکا رسما شکست خورده بود.

این عملیات به پرستیژ بین المللی آمریکا ضربه ای جدی وارد آورد و پیروزی بزرگی برای ایران به حساب آمد تا جایی که تمام اعضای دخیل در عملیات به دیدار امام خمینی دعوت شدند.

نکته جالب عملیات انفجار کشتی بریجتون آنجا بود که شب قبل از انهدام این نفتکش عملیات گسترده مین روبی در آبهای نزدیک به کویت انجام گرفته بود و هواگردهای آمریکایی به طور مداوم به رصد تحرکات سپاه می پرداختند اما ناوگروه نادر مهدوی عملیات را طور زمان بندی کرده بودند که تنها ۳ ساعت قبل از رسیدن بریجتون مین ها را در نقطه مورد نظر رها سازند تا فرصت عکس العمل از نیروی دریایی آمریکا سلب شود .

همچنین نیروی دریایی سپاه با این عملیات نشان داد می تواند از سلاح های کوچک و ابتدایی اما با بهره گیری از خلاقیت و تاکتیک های نوین نامتقارن ، نتایج استراتژیک و قابل توجه بگیرد .

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 12
  • غیر قابل انتشار: 1
  • محسن IR ۰۴:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
    2 0
    تاریخ مبارزان پر افتخار
  • IR ۰۷:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
    1 0
    خداوند شهید مهدوی و همرزمانش را با شهدای کربلا محشور گرداند لبیک یا امام خامنه ای
  • IR ۰۸:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
    2 0
    وما رميت إذ رميت ولكن الله رمى
  • سید کمال IR ۰۸:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
    2 0
    دورود خدا به مهدوی شهید ویارانش
  • CL ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
    1 1
    :)) اندونزی چی شد!!! مال ما نیست برا خودتون... خخخخخخخخ طرف اومد هارت و پورتاشو کرد ، زورش نرسید ، انکار کرد....
  • طاها IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
    4 0
    مایه فخر و مباهات ماست ، صد البته خدا یاور مؤمنین است
  • IR ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
    5 0
    روح شهید مهدوی و شهدای وطن همیشه شاد
  • ایرانی IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
    2 0
    انشاالله هر چه زودتر انتقام سپهبد عزیز سلیمانی را خواهیم گرفت
  • IR ۱۸:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۳
    0 2
    تحقیر امریکا ! خخخخ ! ما که پیوسته و خجسته در حال تحقیر شدنیم خدا !

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس