جوان‌گرایی و تغییر نسل تیم ملی از رویا تا واقعیت؛ وعده قلعه‌نویی چقدر عملی خواهد شد؟

امیر قلعه‌نویی در حالی به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال معرفی شد که یکی از وعده های او جوان‌گرایی بود.

به گزارش مشرق، به دنبال ناکامی تیم ملی فوتبال ایران در راه صعود به مرحله یک هشتم نهایی جام‌جهانی ۲۰۲۳ قطر و شکست در آخرین بازی مرحله گروهی برابر آمریکا، کارلوس‌ کی‌روش سرمربی تیم ملی ایران در قطر به کار خود پایان داد و در ادامه هدایت تیم ملی قطر را بر عهده گرفت.

بعد از جدایی کی‌روش انتخاب و معرفی سرمربی جدید تیم ملی سه ماه طول کشید و در نهایت بعد از کش و قوس‌های فراوان و مذاکره با چندین گزینه داخلی و خارجی امیر قلعه‌نویی برای دومین بار هدایت تیم ملی ایران را بر عهده گرفت تا جانشین کی‌روش شود. قلعه‌نویی در نخستین اظهار نظر خود در مورد حضور در تیم ملی یکی از اهداف مهم خود را جوان‌گرایی و تغییر نسل فوتبال ایران اعلام کرد. وی در مصاحبه‌ای گفت: تیم ملی نیاز به جوان گرایی دارد.

این تیم بالاترین شرایط سنی خود را در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر داشت. کی‌روش بعد از سه سال و ۸ ماه دوری از فوتبال ایران درحالی بار دیگر به عنوان سرمربی جدید تیم ملی ایران انتخاب شد تا هدایت ملی‌پوشان ایران در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر را برعهده بگیرد. او کمتر از ۱۰۰ روز زمان داشت تا شاگردان خود را برای حضور در این رقابت‌ها آماده کند. لیست تیم ملی در حالی از سوی فدراسیون فوتبال اعلام شد که باز هم مربی پرتغالی همانند دوره‌های گذشته علامت سوال‌های زیادی را برای اهالی فوتبال ایجاد کرد.

بیشتر بخوانید:

بازی‌های تدارکاتی آینده به درد تیم قلعه‌نوییمی‌خورد؟

کی‌روش، علیرضا بیرانوند، امیر عابدزاده، سید حسین حسینی، پیام نیازمند، رامین رضاییان، صادق محرمی، حسین کنعانی، سید مجید حسینی، مرتضی پورعلی گنجی، شجاع خلیل‌زاده، ابوالفضل جلالی، میلاد محمدی، روزبه چشمی، سعید عزت‌اللهی، احمد نوراللهی، علی کریمی، احسان حاج صفی، سامان قدوس، وحید امیری، علی قلی‌زاده، علیرضا جهانبخش، کریم انصاری‌فرد، سردار آزمون، مهدی طارمی و مهدی ترابی را به عنوان بازیکنان تیم ملی ایران با خود به قطر برد.

با اعلام فیفا هر تیم می‌توانست ۲۶ بازیکن را در این رقابت‌ها با خود به همراه ببرد اما کی‌روش در عین ناباوری ترجیح داد ۲۵ بازیکن را به همراه خود به جام جهانی ببرد درحالی که این مربی چهره‌های سرشانسی هم چون امید نورافکن و میلادسرلک را به قطر نبرد. از طرفی نیز این مربی ۴ دروازه‌بان را با خود به قطر برد و علی رغم مصدومیت بیرانوند دربازی با انگلیس کی‌روش تنها از سیدحسین حسینی در ادامه بازی با انگلیس و ولز استفاده کرد. اما نکته جالب‌ توجه در خصوص لیست تیم ملی در جام‌جهانی آنجا بود که تیم ملی ایران با میانگین سنی ۲۸/۹۲ سال پیرترین تیم این دوره از رقابت‌ها را به خود اختصاص داد. این موضوع درحالی اتفاق افتاد که به زعم بسیاری از کارشناسان تیم ملی در بازی آخر دوره گروهی خود برابر آمریکا نیاز به بازیکنان دونده و جوان داشت تا بتواند برابر این تیم نتیجه بگیرد. از طرفی نیز با توجه به سن بازیکنان تیم ملی در این دوره از رقابت‌ها هیچ یک از بازیکنان تیم ملی در پایان این دوره از مسابقات نتوانستند تیم خارجی را متقاعد کنند تا وی را به خدمت بگیرند و به نوعی این جام‌جهانی هیچ یک از بازیکنان ایرانی را لژیونر نکرد.

قلعه نویی در آخرین فهرست تیم ملی ایران برای حضور در مسابقات کافا نیز همانند کی‌روش ۲۵ بازیکن را دعوت کرد. علیرضا بیرانوند، پیام نیازمند، حسین پورحمیدی، وحید امیری، احسان حاج صفی، مرتضی پورعلی‌گنجی، مجید حسینی، حسین کنعانی زادگان، صادق محرمی، رامین رضاییان، سعید عزت اللهی، روزبه چشمی، محمد کریمی، امید نورافکن، سعید مهری ،‌ مهدی ترابی، مهدی قائدی، امیرحسین حسین‌زاده، مهدی طارمی، علیرضا جهانبخش، محمد محبی، رضا اسدی، علیرضا علیزاده، شهاب زاهدی و سردار آزمون ۲۵ بازیکنی بودند که سرمربی جدید تیم ملی آنها را آخرین اردو تیم ملی دعوت کرد.

با بررسی لیست نهایی کی‌روش در جام جهانی و لیست قلعه نویی در کافا، شاهد ۱۰ تغییر هستیم. حسین پورحمیدی، محمد کریمی، امید نورافکن، سعید مهری، مهدی قائدی، امیرحسین حسین‌زاده، محمد محبی، رضا اسدی، علیرضا علیزاده و شهاب زاهدی بازیکنانی بودند که جایگزین نفراتی همچون شجاع خلیل‌زادهف میلاد محمدی‌، کریم انصاری‌فرد، سامان قدوس‌، علی قلی‌زاده، علی کریمی، احمد نوراللهی، امیر عابدزاده، حسینی حسینی و ابوالفضل جلالی شدند. همین تغییرات کافی بود تا میانگین سنی تیم ملی ایران در رقابت‌های کافا نسبت به جام‌جهانی بیش از ۲ سال کاهش یابد و به ۲۶/۷۲ سال برسد.

۹ بازیکن از ۱۰ بازیکنی که قلعه‌نویی به اردو تیم ملی دعوت کرد زیر ۲۸ سال سن دارند و همین موضوع تاثیر بسزایی در کاهش میانگین سنی بازیکنان تیم ملی نسبت به جام جهانی داشته است. امیرحسین حسین زاده درحالی با ۲۲ سال سن جوان‌ترین بازیکن تیم ملی در رقابت‌های کافا لقب گرفت که ابوالفضل جلالی با ۲۴ سال سن جوان‌ترین بازیکن تیم ملی بود.

البته آخرین لیست تیم ملی نیز با نقدهایی مواجه است که نمی‌توان آنها را نادیده گرفت. سرمربی تیم ملی درحالی هدف خود را جوان‌گرایی اعلام کرد که در آخرین لیست وی برای شرکت در مسابقات کافا تنها یک بازیکن زیر ۲۳ سال دیده می‌شد و با توجه به تیم‌های شرکت کننده در این رقابت ها می‌شد به ستاره‌های جوان بیشتر بها داد تا علاوه بر محک خوردن در یک رویداد بین المللی، پتانسیل‌های خود را نیز به خوبی نشان دهند. از طرفی در لیست نهایی قلعه نویی علیرضا علیزاده هافبک محبوب وی در گل‌گهر سیرجان نیز وجود داشت که این بازیکن هم‌اکنون ۳۰ سال سن دارد.

جام ملت‌های آسیا از ۲۲ دی تا ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ در قطر برگزار خواهد شد و تیم ملی در این ۷ ماه در ۳ پنجره فیفادی فرصت دارد تا خود را برای شرکت در این رقابت‌ها آماده کند بعد از آن شاگردان قلعه‌نویی باید خود را برای مسابقات مرحله مقدماتی جام‌جهانی و در صورت صعود برای شرکت در این رقابت‌ها در سال ۲۰۲۶ آماده کنند.تغییر نسل یک پروسه زمان بر بوده و با توجه به زمان کم باقی مانده و مشخص نبودن برنامه تیم ملی در فیفادی و همچنین با توجه به سخنان سرمربی جدید تیم ملی باید دید آیا این روند جوان‌گرایی و تغییر نسل تیم ملی توسط کادر جدید و ایرانی صورت خواهد پذیرفت یا نه؟

گفتنی است تیم ملی ایران در مرحله گروهی رقابت‌های جام ملت‌های آسیا در گروه C این رقابت‌ها باید به مصاف تیم‌های امارات، هنگ‌کنگ و فلسطین برود.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ع IR ۱۹:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    0 0
    جوانگرایی نیاز به از خود گذشتگی دارد و باید برای مدتی بخیال نتیجه شد
  • حمید IR ۲۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
    0 0
    سجادی بالای کیسه ای ها رفت.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس