به گزارش مشرق به نقل از جام جم آنلاین، رهبر معظم انقلاب اسلامي درباره اهميت پدافند فرمودند: پدافند در اولويت اول نيروهاي مسلح ايران است.
براي درك اهميت اين نيرو با امير فرزاد اسماعيلي، فرمانده قرارگاه پدافند هوايي خاتمالانبيا (ص) به گفتوگو نشستيم. بهرغم اينكه انتظار داشتم اميراسماعيلي برخورد خشك نظامي با ما داشته باشد، او بسيار خوشرو بود و با تواضع به سوالات ما پاسخ ميداد.
امير اسماعيلي در گفتوگو با ما تاكيد داشت كه جمهوري اسلامي دكترين دفاعي را دنبال ميكند و ايران علاقه و اعتقادي به سپر موشكي ندارد.
او بر اين باور بود كه تكنولوژي دفاعي ايران منحصربهفرد است و با ساير كشورها تفاوت دارد.
با توجه به اينكه قرارگاه پدافند خاتمالانبيا در سال 87 از نيروي هوايي ارتش جدا شد به نظر شما ضرورتهاي ايجاد اين قرارگاه چه بود و چرا اين جداسازي انجام گرفت؟
پدافند هوايي يك قدمت شصت ساله دارد. زماني كه نيروي هوايي ارتش تقريبا در دهه 30 تشكيل شد، پدافند هوايي هم از همان زمان در دل نيروي هوايي به عنوان تيپ مستقل دفاع هوايي شكل گرفت. منتها وظيفه پدافند هوايي قبل از پيروزي انقلاب اسلامي فقط حفظ و حراست از محدوده هوا، فضاي پايگاههاي شكاري نيروي هوايي بوده كه بعد از پيروزي انقلاب و شروع جنگ تحميلي همان ماموريت را دنبال و بعضا هم برخي ماموريتهاي تاكتيكي را دنبال كرده است.
اما تجربيات هشت سال دفاع مقدس و چگونگي رويارويي با حملات و تهديدات هواپايه و همچنين آنچه كه از جنگهاي اخير و روز دنيا به دست آمده و تجزيه و تحليل شده، جمهوري اسلامي ايران را كه دكترين دفاعي را دنبال ميكند بر اين داشته كه سياستهاي كلي و كلان دفاعي خودش را به سياستهاي اجرايي تبديل كند. اين سياستهاي اجرايي در راستاي فرمان فرماندهي معظم كل قوا مبني بر در اولويت قرار دادن پدافند هوايي كشور براي مواجهه با تهديدات بوده است.
به همين منظور دستور تاريخي فرماندهي معظم كل قوا كه بنا به پيشنهاد فرماندهي كل ارتش جمهوري اسلامي ايران بود و بر تفكيك بخش دفاع و پدافند هوايي از نيروي هوايي ارتش و تشكيل قرارگاه پدافند هوايي تاكيد ميكرد، صادر شد. البته اين اقدام با اسم قرارگاه و نه با اسم نيرو صورت گرفت و دليل اين امر نيز اين بود كه اين قرارگاه از همه پتانسيلها و سامانههاي دفاعي موجود در كشور، چه سامانههايي كه در سپاه موجود است و چه ارتش، بسيج و حتي نيروي انتظامي بتواند استفاده كند و با بهرهبرداري از يك شبكه منسجم و يكپارچه پدافند هوايي دفاع قابل توجهي را به منصه ظهور برساند.
در حال حاضر اين قرارگاه چه ماموريتي را دنبال ميكند و چشمانداز برنامههاي آتي اين قرارگاه چيست؟
ماموريت قرارگاه پدافند هوايي چهار ماموريت اصلي است كه براي اعضا و عناصر پدافند هوايي تعريف شده است. اينها تعريفهاي نظامي است كه اول از كشف شروع ميشود، كشف شامل همه اهدافي ميشود كه در هوا و فضا وجود دارد.
بعد از آن نيز شناسايي آنها اعم از دوست يا دشمن است كه دومين ماموريت قرارگاه به شمار ميرود. سومين ماموريت رهگيري اهدافي است كه دوست شناسايي نميشوند و چهارمين ماموريت درگيري و انهدام براي اهدافي است كه مظنون به تخاصم هستند.
اين چهار ماموريت براي عناصر پدافند هوايي تعريف شده، اما آنچه كه از ماموريت قرارگاه پدافند هوايي در اذهان عمومي و كليات وجود دارد دفاع منسجم و يكپارچه از حريم هوا و فضاي جمهوري اسلامي ايران اعم از مرزهاي خشكي يا دريايي است. آنچه كه قرارگاه پدافند هوايي دنبال ميكند، شناسايي بموقع تهديد و رويارويي بموقع با تهديدهاست. در حقيقت ما دفاع در عمق را دنبال ميكنيم. اينكه بياييم دفاع را از مرزهاي هوايي شروع كنيم درحقيقت هم غافلگير شدهايم و هم دفاع خوبي نخواهيم داشت.
پس دفاع در عمق اولين موضوع قرارگاه پدافند هوايي است كه با همه سامانههايش آن را دنبال ميكنيم و در دستور كار خود داريم. لازمه دفاع در عمق هم داشتن يكسري لوازم و تجهيزات است، مثل تجهيزات دوربرد راداري يا شنود الكترونيك كه بموقع اين تهديدات را شناسايي ميكند، اما قبل از اينكه تهديدات شناسايي شود لازمهاش داشتن يك اشراف اطلاعاتي خوب است و اشراف اطلاعاتي خوب با توجه به سامانههاي اطلاعاتي كه در قرارگاه و در ساير نيروها موجود است صورت ميگيرد.
تجميع اين اطلاعات در پدافند هوايي امكانپذير است كه باعث ميشود ما شاهد يك اشراف اطلاعاتي نسبتا خوبي باشيم و بتوانيم بموقع با تهديدات رويارويي داشته باشيم.
شما اشاره كرديد كه قرارگاه با ساير نيروها در تعامل و ارتباط است اين ارتباط به چه صورتي شكل ميگيرد؟
يكسري دستورالعملها و آييننامهها به همه نيروهايي كه ميخواهند در شبكه پدافند هوايي كشور انجام وظيفه كنند ديكته ميشود. اين دستورالعملها و آييننامهها از تفكرات و همان سياستهاي كلي و كلان ستاد كل نيروهاي مسلح نشات ميگيرد و به همه نيروهايي كه وظيفه پدافند هوايي را به عهده دارند ابلاغ ميشود. تمام اين سامانهها در كنترل عملياتي قرارگاه پدافند هوايي است و اينها دستورپذيري عملياتي را در مواقع بحران فقط از شبكه يكپارچه ميگيرند اما در مورد شبكه يكپارچه پدافند هوايي كشور بايد بگويم كه ما فقط به متمركز و مستقل بودن آن در يك نقطه فكر و بسنده نكردهايم، بلكه بهرهگيري از تمام سامانههاي پدافند هوايي اعم از سپاه و ارتش را كه هر كدام شامل دو استان و حداكثر چهار استان ميشود در دستور كار قراردادهايم تا در بخش دفاع هوايي به كار گرفته شده و بموقع بتوانند اين دفاع منسجم را انجام دهند.
لازمه اين كار داشتن ارتباطات مستقل و امن و همسوست كه اين مساله با همفكري همه نيروها و با هدايت و همسويي ستاد كل نيروهاي مسلح به نحو خوبي انجام شده است. البته باز هم كارهاي زيادي داريم كه آن را انجام دهيم و امروز شاهد يك دفاع منسجم هستيم و هماهنگيهاي خوبي بين سامانههاي پدافند هوايي ما و سپاه و ساير نيروهاي ارتش وجود دارد.
ما شاهد طرحهاي مختلف سپر موشكي در اطراف ايران از جمله سپر موشكي تركيه، سپر موشكي اعراب و گنبد آهنين اسرائيل هستيم. راجع به اين سپرها توضيح بفرماييد و آيا اين سپرها ميتواند براي ايران تهديد باشد؟
من توجه شما را به يك مقدمهاي جلب ميكنم. در زمان گذشته در جنگهايي كه از شمشير و سپر و نيزه استفاده ميكردند داشتن سپر يك حكم دفاع داشت و هيچوقت از سپر براي حمله استفاده نميشد. سپر موشكي هم كه امروز از آن صحبت ميشود سپري است كه عليه موشكهاي بالستيك و دوربرد استفاده ميشود، اما توجه داشته باشيد كه سياستهاي كلان و كلي ما در حقيقت يك چيز است و آن سياست كلي دكترين دفاعي كشور است. وقتي دكترين دفاعي مطرح ميشود يعني اينكه دولت، مجلس و نيروهاي مسلح همه بايد اعتبارات، زمان و تمام پتانسيل دانشي خودشان را براي دفاع هزينه كنند.
اينطور نيست كه بگوييم ما دكترين دفاعي را داريم و بعد ميخواهيم به حمله فكر كنيم، چون بودجه و اعتبار اين امر را به ما نميدهند و اگر به ما بدهند هم دكترين و نظرات و ايدئولوژي ما مبني بر دفاع است و نه بر كشورگشايي. جمهوري اسلامي ايران چون دكترين دفاعي دارد سامانههايش هم دفاعي است و به اين موضوع فكر نميكند كه بخواهد موشكي را از مرزهاي جمهوري اسلامي ايران به سمت كشورهاي ديگر گسيل كند و براي اين امر هم سرمايهگذاري نكرده است.
وقتي موضوع سپر موشكي مطرح ميشود بايد موشكي باشد كه عليه اين سپر به كار برده شود و وقتي چنين چيزي وجود ندارد مساله منتفي است. دكترين نظامي ما و تمامي كشورها نيز براي كشورهاي ديگر محرز و مشخص است و اين نيست كه بگويم در هالهاي از ابهام قرار دارد و كشورها با توسل به اين امر در برابر ايران پيشگيري ميكنند.
ما براي كشورهايي كه اجازه ميدهند كه يك چنين سامانههايي در كشورشان مستقر شود خيلي متاسفيم، چرا كه خود اين سامانهها باعث تهديد است. همچنين به برخي از كشورها كه از آمريكا و اسرائيل و همپيمانان آنها در برخي از مسائل تبعيت ميكنند، ميگوييم كه با اين روش مساله ايرانهراسي را دنبال ميكنند و چنين ترسي هم بيمورد است.
همانطور كه شاهد هستيم در تمامي مسائلي كه در كشورهاي عربي رخ داده است جمهوري اسلامي ايران فقط دعا كرده است كه مردم به حق قانوني خود برسند و مداخلهاي در اين امر نداشته است. همچنين وجود سپر موشكي در بسياري از اين كشورها حكايت از اين دارد كه آنها بعد عمليات رواني را در اين مساله دنبال ميكنند. در حقيقت ميخواهند اينطور عنوان كنند كه به عنوان يك ژاندارم منطقه ميتوانند امنيت را دنبال كنند.
بايد گفت كه سپر موشكي با هر خاصيت و فعل و انفعالي كه باشد اگر براي خود اين كشورها به هر منظوري و قاعدهاي باشد ربطي به ما ندارد، اما ما هوشياريم و عنوان ميكنيم كه اگر اين مسائل عليه جمهوري اسلامي ايران باشد قاطعانه برخورد و مقابله ميكنيم. اين سامانهها و سيستمها هر چند پيشرفته باشند، اما يك ضربالمثل وجود دارد كه ميگويد خود اسلحه مهم نيست بلكه آدمي كه از اسلحه استفاده ميكند مهم است، از اينرو هر چه كه اين سيستمها پيشرفتهتر باشند در صورت تهديد، بيشتر هم آسيبپذيرند و مورد اصابت قرار ميگيرند.
با توجه به دكترين دفاعي كه شما به آن اشاره كرديد آيا ايران نيز طرحي براي ايجاد سپر موشكي در دستور كار خود دارد؟
اينجا كه قرارگاه پدافند هوايي است و ما هر چه موشك داريم و به اندازه كافي هم داريم موشكهاي زمين به هواست. در بحث سپر موشكي كه كشورهاي فرامنطقهاي و منطقه به آن فكر ميكنند قرار گاه پدافند هوايي نه اقدامي كرده و نه خواهد كرد، اما موشكها، هواپيماهاي پدافندي و سينه مملو از ايمان بچههاي قرارگاه پدافند هوايي سپري است كه عليه تهديدات همواره آماده است. ما هر آنچه كه بتوانيم به عنوان سپر دفاعي عليه تهديدات استفاده ميكنيم و علاقه و اعتقادي به سپر موشكي نداريم.
بارها گفته شده كه ايران توانايي انهدام موشكها و فرونشاندن هواپيماهاي بدون سرنشين و هدايت آنها را دارد. لطفا در اين باره توضيح دهيد؟
اولين موضوعي كه وجود دارد اين كه هواپيماهاي بدونسرنشين به خاطر اينكه خلباني در آنها نيست داراي يك تكنولوژي و قابليت منحصر به فرد است. اين هواپيماها بايد از طريق سامانههاي خيلي پيشرفتهتر از خودشان هدايت شوند. هدايت اينگونه سامانهها هم به طريق ماهوارهاي، GPS و سايتهاي زميني مقدور است و هم به طريق pre plan (پري پلن) و اين امر به آن معناست كه اطلاعاتي را از قبل به اين پرواز ميدهند تا ماموريت خود را انجام دهد و بعد به سمت آشيانه خود بازگردد. مواجهه با اينگونه تهديدات نه اينكه نشدني باشد، اما سخت است. كشور جمهوري اسلامي ايران در حقيقت كشوري است كه تحت تحريم قرار دارد.
با اين وجود تحريم نه تنها ما را كند نكرده است، بلكه يك اثر بسيار بزرگ بر همه كشور دارد و آن اين است كه باعث تقويت و پيشرفت جمهوري اسلامي ايران در همه ابعاد شده است. اما اين پيشرفت هم خيلي زود حاصل نميشود. صددرصد براي مواجهه با اينگونه تكنولوژيهاي برتر هم بايستي زمان صرف كنيم و هم دورانديش باشيم و بتوانيم با تهديدات آينده اين دسته از موضوعات مقابله به مثل كنيم.
اينكه هواپيماهاي بدونسرنشين را يا بزنيم يا بنشانيم، دستاوردي است كه از دستور فرماندهي معظم كل قوا حاصل شده است. ما تمام پتانسيل خود را به كار گرفتهايم كه بتوانيم در برابر اينگونه تهديدات سربلند بيرون بياييم. شاهد بوديد كه چند وقت پيش در شرق كشور توانستيم يك هواپيماي پهپاد را به زمين بنشانيم.
اين عمليات يك كار منسجم و هماهنگي بود كه سامانههاي پدافند هوايي سپاه و ارتش توانستند اين هواپيما را به زمين بنشانند و تمام اطلاعات آن هم در حال حاضر در دست نخبگان اين امر در حال تجزيه و تحليل است. ما تمام كار و پتانسيلمان را براي مواجهه با تهديدات روز و نوين دنيا كه در آينده نيز اتفاق خواهد افتاد بهكار ميگيريم و اين موضوع را در دستور كار داريم.
درخصوص موشكها چطور؟
ما سيستمي را در قرارگاه پدافند هوايي كليد زدهايم كه كار آن از سال گذشته شروع شده بود و خبر آن را به رسانهها داده بوديم. اين پروژه چند بخش دارد؛ اولين بخش آن آموزش جنگ الكترونيكي بود كه در قرارگاه پدافند هوايي براي اولينبار با سامانه جنگ الكترونيك اتفاق افتاد و سامانه «سبا» و «شاهد» بهكار گرفته شد.
دومين بخش آن، تست و آزمايش سامانههاي پدافند در مواجهه با اقدامات جنگ الكترونيك دشمن بود كه در نظر داشت پايداري سيستمهاي ما را در برابر جنگ الكترونيك واقعي دشمن برآورد كند و اين موضوع نيز كليد خورد. بخش سوم آن مربوط به اثرگذاري روي موشكهاي هدايت برد بلند و بالستيك دشمن يا موشكهاي هوا به زميني است كه عليه سامانههاي پدافند هوايي يا تاسيسات مهم و حياتي ما به كار گرفته خواهند شد كه اين پروژه هنوز تمام نشده و مراحل خودش را سپري ميكند البته مراحل موفقيتآميزي هم دارد كه در حقيقت هدايت موشكها به سمتي است كه ما مد نظرمان است و اين كار بزرگ و شگرفي است كه لازمه آن استفاده از دانش بومي كشور ميباشد. بيشتر از اينكه به خود سيستم نياز داشته باشيم نيازمند آن هستيم كه اطلاعاتمان براي خودمان محفوظ بماند و در اين رابطه از دانش موجود در دانشگاه و صنعت دفاعي كشور و تجربيات داخل قرارگاه استفاده كرديم. انشاالله اميد داريم امسال كه گزارش اين كار را ميدهيم مانند دو گزارش قبلي براي سال آينده آماده بهرهبرداري باشد.
در سالهاي اخير دشمنان ايران تهديد كرده اند كه نيروگاههاي هستهاي كشورمان را هدف قرار ميدهند آيا پدافند برنامه ويژهاي براي دفاع از نيروگاههاي هستهاي دارد؟
مساله حمله و دفاع مثل مساله بازي شطرنج است هميشه كسي كه در شطرنج حمله و كسي كه دفاع ميكند بايد آماده باشد. بايستي همواره نفر حملهكننده به اين بينديشد كه حركت بعدي دفاع چيست و دفاعكننده هم بايد اين موضوع را مدنظر داشته باشد كه حركت ديگر حملهكننده چطور خواهد بود. هركدام از اين موازنهها تغيير كند بازي به نفع نفر بعدي رقم خواهد خورد. تهديدات عليه برنامه هستهاي ما همواره وجود دارد و در بحث نيروگاههاي هستهاي نيز كشورهايي هستند كه ما را تهديد ميكنند.
ما در برابر اين امر بيتفاوت نيستيم بلكه همواره با هوشياري آن را دنبال ميكنيم. در حقيقت ما در مورد تهديداتي كه دشمنانمان تمريناتشان را بر اساس آن انجام ميدهند تمركز كردهايم. از جمله تمرينات رژيم صهيونيستي است كه به كرات در اين زمينه انجام ميشود و نمونه آن در جزيره كرت يونان، ايتاليا و ديگر كشورها برگزار شده است. طبيعتا ما در مواجهه با اين تمرينات سياستهاي دفاعي، نحوه گسترش نيروها، چنينش سامانهها و نحوه رويارويي با اين تهديدات را برنامهريزي كردهايم. در آينده نيز شاهد رزمايشها و تمرينات تاكتيكي خواهيم بود و اين مساله را مدنظر داريم.
تا چه اندازه سيستم پدافند براي شناسايي دشمن از ماهواره و هواپيماهاي بدون سرنشين استفاده ميكند؟
براي كشور جمهوري اسلامي ايران سيستم ماهواره يك خاصيت دانشي و علمي دارد. تا كنون در جمهوري اسلامي ايران از بحث ماهوارهها كه با موفقيت هم پرتاب شده در موارد نظامي استفاده نشده است. ما در بخش زمين پايه آنقدر سيستم و سامانه داريم كه آنها را به روز كردهايم. اين سامانهها به شكل بومي توليد و مورد استفاده قرار ميگيرد. بخش ماهوارهاي و فضا را هم درخصوص چگونگي تغيير مسير يا رويارويي با موشكهاي بالستيك در دستور كار خود داريم كه بخشي از آن در توضيحاتي كه قبلا اشاره كردهام آمده است. با اين حال سياستي در استفاده از ماهوارهها نداريم و اعتقاد ما براساس اعتقاد دولت است كه تاكيد دارد كه در بخش دانشي بايد از ماهوارهها استفاده شود.
درخصوص هواپيماي بدون سرنشين چه اقداماتي انجام دادهايد؟
هواپيماهاي بدون سرنشين را به شكل بومي توليد ميكنيم و در اين راه از صنايع دفاعي استفاده ميكنيم. از هواپيماهاي بدون سرنشين در بخشهاي شناسايي، اطلاعاتي و اهداف پرنده استفاده ميكنيم همچنين براي افزايش مهارت نفراتي كه ميخواهند با هواپيماي بدون سرنشين دشمن رويارويي داشته باشند استفاده ميشود. در بخش پهباد كار كردهايم و همچنان كارمان را رو به توسعه ادامه ميدهيم.
آيا پدافند در مقابل حضور كشورهاي فرامنطقهاي در پايگاههاي نظامي كشورهاي منطقهاي و همسايه تمهيداتي انديشيده است؟
پدافند هوايي به دو قضيه فكر ميكند اول دريافت سيگنال تهديد است. اين امر به معناي شروع دفاع در عمق است. مساله دوم تجاوز به مرزهاي هوايي است. در اين دو مساله پدافند هوايي تمام تمركز و سيستمهاي خودش را به كار ميگيرد. كشورهاي فرا منطقهاي در تمام كشورهاي اطراف ما حضور دارند و پروازهاي آموزشي، آزمايشي و طرح جنگي خودشان را با كشورهايي كه در آنها مستقر هستند انجام ميدهند، همچنين رزمايشهاي مشترك برگزار ميكنند. در اين شرايط ما بايستي همه اينها را رصد كنيم و اينكه آنها دنبال چه قضيه و مسالهاي در منطقه هستند را در نظر بگيريم. به هيچ عنوان چشممان را روي برنامههاي آنها از جمله برنامههاي پروازيشان نميبنديم و سعي داريم از اين نكته غافل نشويم. ما آنها را با سيستمهاي راداري دوربرد، سامانههاي شنود بالاخص شنود الكترونيكي همواره رصد ميكنيم و در تلاش هستيم تا انشاالله غافلگير نشويم.
در بحث موشكهاي اس 300 گفته شده بود كه ايران به توانايي ساخت موشك با برد بلند رسيده و موشكهاي اس 300 ايراني توليد كرده است در اين باره توضيح دهيد؟
در حال حاضر تنها سيستم برد بلندي كه همه سامانههاي پدافند هوايي كشور استفاده ميكند و در اختيار قرارگاه پدافند هوايي است سامانه اس 200 است و اين سامانه فقط اسمي از اس 200 دارد و تمام قسمتها و بخشهاي آن بوميسازي شده و تغيير پيدا كرده است. اين تغيير هم تغيير در نگرش تاكتيكي و تغيير در نگرش سيستمي است. اما در بخش اس 300 كه وزارت دفاع و وزارت امور خارجه ما پيگير آن هستند و تاكيد دارند كشوري كه تعهد كرده است بايد به تعهدات خودش پايبند باشد موضوعي است كه به ما ربطي پيدا نميكند. اگرچه اين امر دنبال ميشود اما ايران نيز ساكت نيست و سكوت نكرده است.
در بخش داخلي با كمك صنعت دفاعي، دانشگاه و قرارگاه پدافند هوايي ساخت موشكي مثل اس 300 را به بخش امكانسنجي رساندهايم و اين بخش تمام شده است و اميدواريم كه در امتداد سال جاري و سال آينده به نقاط خيلي مثبت و درخشاني برسيم. آن چيزي كه در اين راستا ما را بسيار خوشبين و خوشحال كرده اين است كه مشكل خاصي در زمينه توليد اين سيستم نداريم. همه امكانات آن مهياست و هم از نظر علمي و هم از نظر تجهيزات و لوازمي كه بايستي پاي كار باشد، آماده است.
درباره ميزان و نوع همكاريهاي موشكي و بالستيكي ايران با كشورهاي ديگر توضيح بفرماييد؟
من عرض كردم پدافند هوايي فقط در بخش موشكهاي زمين به هوا فعاليت ميكند. در اين بخش سياست كلي، استفاده از موشكهاي بالستيك نيست. همچنين قرارگاه پافند هوايي عملكرد موشكي يا همكاري مشترك موشكي را با ساير كشورها دنبال نميكند. دليل اين امر آن است كه پدافند هوايي يك كشور نميتواند تمام رمز و رموز كار خود را براي كشور ديگركه حتي دوست هم باشد آشكار كند. اگر چنين اتفاقي بيفتد پدافند شاهد آن خواهد بود كه بزودي مسائل محرمانهاش كشف و عليه خودش به كار گرفته ميشود. بنابراين ما اعتقادي به همكاري مشترك موشكي زمين به هوا در بخش دفاعي با هيچ كشوري نداريم.
پدافند در بحث تامين تجهيزات خود تا چه اندازه خودكفا است و با وجود بحث تحريمها آيا تامين تجهيزات پدافند با مشكل مواجه نشده است؟
عمده سامانههاي موجود در پدافند هوايي سامانههايي است كه قبل از پيروزي انقلاب اسلامي وارد كشور شده است. بعد از پيروزي انقلاب اسلامي سامانههاي ديگري هم به اين سامانهها اضافه شد كه اين سامانهها بومي بود و ما مشكلي براي استفاده از آنها نداشتيم. اما سامانههاي قبلي ساخت كشورهايي مثل انگلستان، آمريكا يا حتي روسيه بود و اگر قرار بود كه تحريمها باعث ضعف ما شود، ما امروز حتي يكي از اين سامانهها را قابل استفاده نداشتيم.
همان طور كه پيش از ما نيز تصميم گرفته شد و ما نيز اين تصميم را ادامه داديم بر آن شديم كه تجهيزات داخلي اين سامانهها بوميسازي شود. ما تمام سامانهها را بوميسازي كرديم و تنها كاري كه نكرديم تغيير اسم اين سامانهها بود. در حال حاضر در بخش پايداري و بر سر پا ماندن سامانهها هيچ نقطه گلوگاهي نداريم. همه آنها سرپا ست و كار خودشان را به شايستگي انجام ميدهند.
آيا پدافند توانايي صادرات تسليحاتي به كشورهاي ديگر را دارد؟
قرارگاه پدافند هوايي توانايي انديشيدن به چگونه دفاع كردن را دارد. چگونه دفاع كردن به اين معناست كه با چه تجهيزاتي دفاع ميكنيم و چگونه در اين باره ميانديشيم. چگونه تدبير كردن در مراكز آموزشي ما انجام ميشود و چگونه دفاع كردن توسط صنعت، دانشگاه و قرارگاه، توليد بومي ميشود. صادرات اصلا در سياستهاي كلي ما نيست و اگر قرار باشد ما اين تمهيدات را به جاهاي ديگري به عنوان صادرات بفرستيم در حقيقت بخشي از دفاع را صادر كردهايم. ما براي حداقل ده سال آينده دفاع را پيشبيني ميكنيم و در اين زمان ده سال آينده دفاع خود را براحتي نميفروشيم.
سال گذشته ما خبر داشتن رادارهاي برد بلند HF را داديم و امروز شاهديم كه در يكي از يگانهاي ما اين رادارها مستقر است. اگر قرار باشد اينها را به كشورهاي ديگر صادر كنيم در حقيقت تكنولوژي خودمان را صادر كردهايم. تكنولوژي ما با تكنولوژي ساير كشورها متفاوت است. ديگر كشورها در يك فضا و بستر خيلي ملايم كار ميكنند و از كمك ديگران نيز بهره ميگيرند تا به تكنولوژي برسند اما كشور جمهوري اسلامي ايران به سختي به تكنولوژي دست مييابد چرا كه ما تحريم هستيم و به ما كمكي نميشود. بنابراين اين دانش و تكنولوژي را چون مرواريدي گرانبها در داخل صدف براي خودمان نگه ميداريم.
امسال از سوي مقام معظم رهبري سال حمايت از توليد و كار و سرمايه ايراني ناميده شد، قرارگاه پدافند چه اقدامات مهمي در اين رابطه انجام داده است؟
ما براي اين قضيه كه در حقيقت پيروي از انديشه اقتصاد مقاومتي است فكرهاي زيادي كردهايم. نه براي امسال بلكه از سال گذشته و از سنوات قبل اين مساله در نيروهاي مسلح، در ارتش جمهوري اسلامي ايران و قرارگاه پدافند هوايي به عنوان يك نصبالعين قرار داشته و دارد. پيشاني كار ما اين است كه در همه زمينهها صرفهجويي را رعايت كنيم.
خود اين بحث به حمايت از توليد ايراني كمك ميكند. قرارگاه پدافند هوايي يك يگان تاكتيكي است و هميشه در حال آمد و شد و تغيير مكان است كه اين امر مستلزم استفاده از سوخت است از اينرو ما در همه زمينهها از جمله استفاده از سوخت صرفهجويي را در دستور كار داريم. در بخش سيستم و سلاح به هيچ عنوان به واردات از خارج كشور فكر نميكنيم. راه درازي در پيش داريم اما سعي كرديم در بخشهاي ارزاق، معيشت و منزلت صرفهجويي را سرلوحه كارمان قرار دهيم.
قرارگاه پدافند در حال حاضر با كدام مجموعههاي دانشگاهي، پژوهشي و تحقيقات صنعتي داخلي در ارتباط است و اين بخش چه كمكهايي به قرارگاه پدافند ميكند؟
مجموعه دانشگاهي و علمي كشور مانند شبكه يكپارچه پدافند هوايي كشور به هم منسجم است. اينطور نيست كه ما دانشگاه خاصي را مدنظر داشته باشيم بلكه با همه پتانسيل دانشگاهي كار ميكنيم. امروز اين افتخار را داريم كه بيش از 250 نخبه زبانزد علمي كشور از همه دانشگاههاي كشور با ما همكاري تنگاتنگ علمي دارند. بارها به اين عزيزان گفتهايم كه شما مثل ما در يك دفاع منسجم سهيم هستيد. دانش تسليحاتي و دفاعي را تقسيم كردهايم تا امنيت اين قضيه به نوعي بالا برود و از فرار مغزها جلوگيري شود و نفرات دانشي ما براي دفاع از كشورخودشان بينديشند.
آيا بورسيه خاصي براي اين دانشجويان در نظر گرفتهايد؟
هر سال براي نفرات خودمان سهميهاي داريم و كرسيهايي را از دانشگاهها در رشتههاي خاصي كه مدنظرمان است، كسب ميكنيم. بيشتر به اين نكته توجه داريم كه بين پنج تا ده سال آينده چه بهرهبرداري و استفادهاي از اين بورسيهاي كه كردهايم، داشته باشيم.
آيا آموزش نيروهاي پدافند تماما در داخل ايران انجام ميگيرد يا دورههاي آموزشي در ديگر كشورها نيز براي اين نيروها در نظر گرفته شده است؟
قرارگاه پدافند هوايي تنها چيزي را كه ميتواند داشته باشد و صادر كند، آموزش پدافند هوايي است. قرارگاه پدافند هوايي كه به اسم رسول الله متبرك شده است در هيچ كشوري مشابهي مانند خود ندارد. اين اولين تجربه است و بعد از چهار سال امروز ميتوانيم بگوييم كه آموزش خوبي داريم. شايد هنوز آموزش ما در تمام كاركنانمان نهادينه نشده است اما از آنچه بسترسازي كردهايم راضي هستيم و ميتوانيم بگوييم كه براي كشورهاي دوست ميتوانيم آموزش دفاعي خوبي داشته باشيم. آموزش تماما در داخل قرارگاه پدافند هوايي انجام ميگيرد و حتي ما در ساير نيروها هم آموزشي نداريم. بخشي از آموزشها به شكل مشترك در نيروي هوايي ارتش و با استفاده از زير ساختهاي آموزشي نيروي هوايي داده ميشود. اما در ديگر نيروها ما هيچ انتقال دانشجو نداريم مگر اينكه بورسيه باشند و ما كرسي دانشي را بخريم.
اجازه دهيد در مورد خودتان هم بپرسم. شما يكي از جوانترين فرماندهان در نيروهاي مسلح ايران هستيد. به نظر شما دليل انتخابتان براي فرماندهي پدافند چيست؟
اين اولين تجربه جمهوري اسلامي ايران در انتخاب فرماندهان نبوده است. اوايل پيروزي انقلاب به دليل اينكه خيلي از فرماندهان و مسئولان و سردمداران نيروهاي مسلح متواري شدند آنچه كه باقي ماند پيكره و بدنه ارتش بود و آنها همين بچه مسلمانهايي هستند كه در حال حاضر مسئولند. در پيكره ارتش كساني بودند كه سنوات خدمتي بين 17 سال تا 22 سال را داشتند و اين مساله در سنوات قبل هم سابقه داشته است.
اما مهم نيست كه يك فرمانده جوان براي يك مجموعه انتخاب شود مهم اعتمادي است كه فرمانده معظم كل قوا به آن جوان ميكند و اين اعتماد يك اعتماد ماندگار است. بايد پاسخ اعتماد ايشان را به شايستگي داد. مهم سن و سال نيست بعضي مواقع ممكن است يك نفر با سن بالا هم فكر و دلش جوان باشد اما مهم اعتماد است.
آيا خانواده شما با شغل شما مشكلي ندارند؟
به نظر شما اگر آنها با شغل من مشكل داشتند، من به اينجا ميرسيدم.
کد خبر 151106
تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۷:۳۳
- ۰ نظر
- چاپ
دستور تشكيل قرارگاه پدافند هوايي خاتمالانبيا(ص) كه يكي از نيروهاي چهارگانه ارتش جمهوري اسلامي ايران است در بهمن ۱۳۸۷از سوي رهبر معظم انقلاب صادر شد و اين نيرو با تقسيم نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران در ده شهريور 1387 تشكيل شد.