کد خبر 1510672
تاریخ انتشار: ۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۱۱
‌

هتک حرمت دوباره به قرآن در استکهلم سبب شد موجی از محکومیت‌ها را در سراسر جهان براه بیوفتد و عراق از سوئد خواست این فرد موهن را تحویل دهد.

سرویس سیاست مشرق- سلوان مومیکا، پناهده عراقی‌الاصل در سوئد که پیش از این به قرآن کریم اهانت کرده بود، روز پنجشنبه، ۲۹ تیر بار دیگر مقابل سفارت عراق در استکهلم و با حمایت پلیس سوئد، یک نسخه از قرآن کریم را پاره کرد. او اینبار تصاویری از رهبر انقلاب، سید حسن نصرالله و مقتدی صدر و پرچم عراق نیز با خود همراه کرده و به آنها نیز اهانت کرد.

حین بی احترامی او به قرآن شماری از مسلمانان نیز مقابل سفارت عراق در استکهلم تجمع اعتراضی برگزار کرده و شعار «لا اله الا الله، محمد رسول الله» سر دادند.

پشت پرده پروژه اسلام هراسی چیست؟ +عکس‌وفیلم

اما پیش از این، بامداد پنجشنبه، گروهی از حامیان جریان صدر عراق به رهبری مقتدی صدر در یک تظاهرات، ساختمان سفارت سوئد در بغداد را آتش زدند. سفارت سوئد در عراق در همان روز اعلام کرد که تا اطلاع ثانوی به دلیل تظاهرات در اطراف ساختمان آن، تعطیل است و خدمات آن متوقف می‌شود. پس از آن دولت عراق با برگزاری یک نشست اضطراری بعد از ماجرای حمله به سفارت، با صدور بیانیه رسمی از سفیر سوئد در بغداد خواست تا خاک این کشور را ترک کند.

به همین منظور یگ گروه افراطی و ضد اسلام‌ به نام Danske Patrioter (میهن‌پرستان دانمارک) نیز در دانمارک مقابل سفارت عراق در کپنهاگ در اقدامی شنیع یک نسخه از قرآن کریم را به آتش کشیدند. این گروه گفت که این اقدام را در اعتراض به حمله به سفارت سوئد در بغداد انجام داده است. هتک حرمت قرآن کریم در سوئد و دانمارک در ماه‌های اخیر با محکومیت گسترده جهانی روبرو شده و تظاهرات و اجتماعات بسیاری علیه آن برگزار شده است.

اولین بار سلوان مومیکا روز عید قربان، مقابل بزرگترین مسجد شهر استکهلم به قرآن کریم اهانت کرده بود.

هتک حرمت دوباره به قرآن در استکهلم سبب شد موجی از محکومیت‌ها را در سراسر جهان براه بیوفتد و عراق از سوئد خواست این فرد موهن را تحویل دهد. همچنین منابع خبری عراق از به آتش کشیده شدن مقر یک سازمان دانمارکی در بصره در اعتراض به اهانت به قرآن و پرچم این کشور خبر دادند. علاوه بر این یک منبع امنیتی عراقی نیز مدعی شد که یک سازمان فعال دانمارکی در زمینه مین زدایی در بصره با راکت هدف قرار گرفت.

پشت پرده پروژه اسلام هراسی چیست؟ +عکس‌وفیلم

حمله راکتی به مقر سازمان دانمارکی در بصره

واکنش‌ها در ایران

سفارت ایران در سوئیس نیز در بیانیه‌ای نسبت به هتک حرم دوباره قرآن کریم واکنش نشان داد: اهانت به قران کریم جامعه جهانی را با اقدامی ضد اندیشه و اخلاق و ناقض موازین اولیه و اساسی حقوق بشر تحت پوشش آزادی بیان مواجه کرد. این اقدام که یک جنایت فرهنگی و توهین آشکار به جمع مسلمانان بوده و تحت حمایت علنی دولت سوئد مجددا تکرار شد خبر از برنامه‌ریزی پنهان جریان‌های ضد دین، هرج و مرج طلب و مخالف همزیستی مسالمت آمیز جوامع انسانی می دهد.

توهین به گنجینه بی بدیل و انسان‌ساز قرآن کریم در کشورهای مدعی توسعه یافتگی، احترام به حقوق بشر و پیروان ادیان نمی تواند لطمه ای به جایگاه رفیع این کتاب الهی در میان مردم جهان وارد کند. این‌گونه اقدامات غیرانسانی تنها چهره دروغین غرب و استانداردهای دوگانه آن را بیش از پیش در معرض نمایش قرار می‌دهد.

سفارت جمهوری اسلامی ایران در برن ضمن محکوم ساختن این اقدام موهن و تحریک آمیز معتقد است، مقامات سوئدی با حمایت از تحرکات مزبور نشان دادند بیش از هر کسی مسئول عواقب و پیامدهای غیرقابل جبران اینگونه اعمال شنیع در نفرت پراکنی، تحریک خشونت، بیگانه هراسی و ایجاد اختلاف بین پیروان ادیان ابراهیمی بوده و باید پاسخگوی نتایج مخرب مربوطه باشند.

پشت پرده پروژه اسلام هراسی چیست؟ +عکس‌وفیلم

متن بیانیه سفارت جمهوری اسلامی ایران - برن

مردم ایران نیز روز جمعه ۳۰ تیر با برگزاری تجمع و راهپیمایی، اهانت به ساحت قرآن کریم را محکوم کردند. این راهپیمایی در شهرهای ایلام، اهواز، کرمان، خراسان جنوبی، قزوین، کرمانشاه، ارومیه برگزار شد. دانشجویان انقلابی و اهالی تهران نیز عصر جمعه مقابل سفارت سوئد تجمع کردند که در ادامه منجر به تحصن شد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز صبح شنبه نسبت به این هتکای واکنش نشان داده و فرمودند: «جسارت به ساحت مقدس قرآن مجید در سوئد، حادثه‌ای تلخ و توطئه‌آمیز و خطرآفرین است. اشد مجازات برای عامل این جنایت مورد اتفاق همه علمای اسلام است، دولت سوئد نیز باید بداند با پشتیبانی از جنایتکار، در برابر دنیای اسلام آرایش جنگی گرفته و نفرت و دشمنی عموم ملت‌های مسلمان و بسیاری از دولت‌های آنان را به سوی خود جلب کرده است.»

«وظیفه آن دولت آن است که عامل جنایت را به دستگاه‌های قضایی کشورهای اسلامی تحویل دهد. توطئه‌گران پشت صحنه نیز بدانند حرمت و شوکت قرآن کریم روز به روز افزون‌تر و انوار هدایت آن درخشان‌تر خواهد شد، امثال این توطئه و عاملان آن، حقیرتر از آنند که بتوانند جلوگیر این درخشش روزافزون باشند.»

در اینرا همچنین برخی هیئات مذهبی نیز نسبت به این اهانت واکنش نشان داده و در شب های عزاداری محرم، این اقدام را محکوم کردند. مهدی رسولی و سیدرضا نریمانی در اشعار عزاداری خود از قرآن کریم حمایت کردند.

همچنین شب چهارم محرم در هیأت عقیلة العرب تبریز، عزادان سیدالشهدا (ع) با نگهداشتن قرآن در دست، سینه زنی و عزاداری کردند.

واکنش‌های بین المللی

سیدحسن نصرالله با اشاره به اینکه هر مسلمانی باید به مسئولیت خود در قبال امت اسلامی عمل کند، نسبت به اهانت به قرآن کریم واکنش نشان داده و اظهار کرد: «به نظر می‌رسد که موساد در پس این فتنه قرار دارد. اگر کشورهای اسلامی، سوئد را تحریم کنند، مسئله اهانت به قرآن کریم و مقدسات اسلامی هم حل خواهد شد.»

علاوه بر این هزاران لبنانی پس از نماز جمعه با لبیک به ندای سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان با برپایی تحصن، بی حرمتی به قرآن کریم در سوئد و جریحه دار کردن احساسات مسلمانان را محکوم کردند. نیروهای واکنش سریع پلیس لبنان به همراه گروهی از کماندوهای ویژه ارتش در اطراف سفارت سوئد به نگهبانی ایستادند. شبکه Nbn اندکی قبل گزارش داد سفیر سوئد لبنان را ترک کرد.

پشت پرده پروژه اسلام هراسی چیست؟ +عکس‌وفیلم

پشت پرده پروژه اسلام هراسی چیست؟ +عکس‌وفیلم

در لبنان نیز یه هیئت عزاداری به نام روضتین با نوای حسین خیرالدین مداح مشهور لبنانی، در واکنش به هتک حرمت قرآن، از این کتاب مقدس حمایت کردند.

وزارت خارجه عراق نیز در یک بیانیه در بامداد شنبه، ضمن اعلام اینکه بر تعهد خود برای پیگیری تحولات مربوط به این «رویداد شنیع» ایستاده، از جامعه بین‌المللی خواست تا مقابل جنایاتی که اصل صلح و همزیستی در سراسر دنیا را نقض می‌کنند بایستد.

در عراق همچنین معترضان عراقی در میدان التحریر در مرکز بغداد تجمع کرده تا اهانت به قرآن کریم و مجوز مسئولان سوئدی را برای جسارت مجدد به مقدسات محکوم کنند.

پشت پرده پروژه اسلام هراسی چیست؟ +عکس‌وفیلم

پشت پرده پروژه اسلام هراسی چیست؟ +عکس‌وفیلم

نماینده ویژه چین در سازمان ملل هم نسبت به این رویداد واکنش نشان داده و در ژنو تصریح کرد: «پکن به شدت ازسرگیری قرآن سوزی را محکوم می‌کند و و از طرح شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در پی آتش زدن قرآن در سوئد حمایت می‌کند».

پیش از این نیز در پی هتک حرمت قرآن کریم در دو هفته گذشته در سوئد، شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد روز چهارشنبه ۱۲ ژوئیه (۲۱ تیر) قطعنامه‌ای در مورد نفرت مذهبی تصویب کرد که در آن از رئیس شورای حقوق بشر سازمان ملل خواسته می‌شود که گزارشی در مورد نفرت مذهبی منتشر کند.

آشکار است که پشت پروژه ماجرای هتک حرمت به ساحت مقدس قرآن کریم یک دسیسه سیاسی بزرگ با هدف اسلام هراسی در جریان است، در این واقعه هر سرویس امنیتی بیگانه (مثل موساد) این مجال را می‌یابد تا با گسیل چند مامور قرآن‌سوز به چند شهر اروپایی، کشورهای اسلامی را وارد یک چالش سیاسی و بین‌المللی کند، در دورانی که رژیم صهیونیستی از دورن و بیرون با بحران‌های عمیق روبه‌رو است، اسلام هراسی یک راهبرد برای برون رفت از وضعیت کنونی است!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • TR ۰۸:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    0 1
    خخخ اسلام هراسی !

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس