ایران آفریقا

روزنامه هم‌میهن مدعی شد روابط با کشورهای آفریقایی بیهوده است و باید با کشورهای قدرتمند تعامل کرد.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: این روزنامه در یادداشتی نوشته است: «آمدوشد با کشورهای جهان، امری پذیرفته‌شده در عرف دیپلماتیک است. لکن ‌این سفرها زمانی دلچسب و مفید است که هدفمند و متضمن منافع‌ملی باشد، نه این‌که از روی ناچاری و به‌روایتی احساسی و صرفاً در شکل‌وشمایل نمایشی و تشریفاتی انجام شود.

کشورها معمولاً یا بازیگرند یا غیربازیگر. البته دراین‌میان نیز برخی تحت عناوینی خودساخته در لاک توهم و خیال‌پردازی رفته و نرم‌ها و دنیایی در مراودات به‌زعم خود ابداع کرده‌اند که جز خسران و انزوا نتیجه‌ای دربر ندارد. تجربه نشان‌داده است که در گوشه انزوا و به‌دور از ارکستر جهانی، تکنوازی خود را سر دادن، عایدی نصیب کشورها نمی‌کند.

سفرهای دیپلماتیک به‌ویژه سفر سران به دیگر کشورها باید متناسب با وزن و جایگاه روابط دو کشور باشد و نتیجه ملموس این سفرها به سمع و نظر مردم‌ رسانده شود. صرف تنظیم چند سند و برگزاری چند مراسم و ردوبدل ‌شدن چند واژه یا گفتمان غیرواقعی، گرچه ممکن است خوراک تبلیغاتی برای مصرف داخلی فراهم کند ولی از دید صاحب‌نظران و کسانی‌ که دستی بر آتش روابط بین‌الملل و دیپلماسی دارند، حنایی بی‌رنگ و نمایشی فاقد رنگ‌وبو است. کشور پهناور ایران با پشتوانه تاریخ بی‌نظیر خود به‌علاوه موقعیت ویژه جغرافیایی، سرمایه‌های مادی، معنوی و انسانی، استحقاق و لیاقت و شایستگی میهمانی یا میزبانی قدرت‌های منطقه‌ای و جهانی که در زمره بازیگران سیاسی، اقتصادی، صنعتی، تکنولوژیکی و... هستند را دارد، نه این‌که از این همه کشورهای مقتدر منطقه‌ای بریده و تنها به دامن کشورهای ورشکسته و عقب‌مانده جهان ازجمله ونزوئلا، کوبا، نیکاراگوئه، کنیا، زیمبابوه، اوگاندا و... پناه ببریم. این امر نشان از انزوا، سیکل معیوب و درنهایت ظلم به کشور باعظمتی مثل ایران است. نگاهی به برخی شاخصه‌های کشورهایی که اخیراً میزبان سیدابراهیم‌رئیسی بودند این واقعیت تلخ را به‌اثبات می‌رساند و کام‌ هر ایرانی را تلخ می‌کند.

اوگاندا کشوری است با حدود ۴۶میلیون جمعیت با مجموع تجارت خارجی حدود ۱۲میلیارد دلار که ۴میلیارد دلار آن را صادرات و ۸میلیارد دلار را واردات تشکیل می‌دهد. درباره جایگاه بین‌المللی اوگاندا همین‌بس که تنها ۲۲سفارت در کشورهای جهان‌ دارد و میزبان ۴۱سفارت خارجی از حدود ۲۰۰کشور جهان است. کنیا کشوری است با جمعیت ۵۳میلیون نفر و تجارت خارجی حدود ۲۱میلیارد دلار که حدود ۱۵میلیارد دلار آن را واردات و ۶میلیارد دلار آن را صادرات تشکیل می‌دهد. کنیا دارای ۵۶ سفارت در کشورهای جهان و میزبان ۹۳سفارت خارجی است.

زیمبابوه نیز کشوری است با جمعیت ۱۶میلیونی که حدود ۱۳میلیارد تجارت خارجی دارد که ۶میلیارد دلار صادرات و حدود ۷میلیارد دلار واردات است. در پایتخت زیمبابوه ۴۲سفارت خارجی حضور دارند و این کشور نیز ۵۱ سفارت در جهان دارد.

در خبرها از میزان حجم یک‌میلیون‌دلاری صادرات ایران به زیمبابوه گزارش شده است. درحالی‌که مطمئناً هزینه سفر ابراهیم رئیسی بیش از این میزان است. به نظر می‌رسد دستاورد فنی و تکنولوژیک این سفر حتی از سفر ناصرالدین‌شاه به فرنگ کمتر باشد.

بزرگ‌ترین خدمت به ایران در عرصه بین‌المللی، بازگرداندن جایگاه واقعی ایران و برقراری رابطه متوازن با تمام کشورها و اجتناب از فرو افتادن در دام کشورهای معدود چون چین و روسیه و باز کردن ‌دست‌وپای روابط از قید کشورهای عقب‌افتاده، منزوی و ضعیف جهان و درنهایت حرکت به‌سوی اعتلای ایران، متناسب با جایگاه واقعی آن است».

درباره این نوشته پر غلط، نکات متعددی شایان تذکر است که به چند مورد ‌اشاره می‌شود. نخست این که برخلاف ماموریت غربگرایان برای ترویج نگاه تحقیرآمیز به جهان غیر غرب، خود دولت‌های غربی به کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین و آسیایی به عنوان کشورهای پر از فرصت اقتصادی - چه در تامین نیازهای راهبردی خود و چه در زمینه صادرات و نفوذ سیاسی و فرهنگی و امنیتی- نگاه می‌کنند. غربگرایان از یک‌طرف روابط با کشورهای معمولی انباشته از فرصت‌های اقتصادی را مسخره می‌کنند و از طرف دیگر تعامل با کشورهایی مثل چین را زیر سؤال می‌برند و حال آن‌که در این مورد نیز بالاترین تجارت با چین را در دنیا همین کشورهای اروپایی و آمریکا دارند. به بیان دیگر غربگرایان همان‌گونه که در هشت سال دولت خود نشان دادند، دنیا را در چهار کشور و دیپلماسی را در حد التماس و انفعال می‌شناسند و دیپلماسی را باج‌دهی و گدایی متقابل تصور می‌کنند.

در همین سفر آقای رئیسی، صادرات محصولات پتروشیمی، تاسیس پالایشگاه فراسرزمینی، کشت فراسرزمینی، صادرات فنی و... پیش‌بینی شده و از جمله بناست بخشی از نیازهای ایران برای تامین کالاهای اساسی بدون پرداخت دلاری تامین شود که ضربه بزرگی به تحریم‌ها و مدیریت درست منابع ارزی برای مصارف ضروری دیگر است. ضمنا تجارت با آفریقا هم نه یکی دو میلیون بلکه به بالای یک میلیارد دلار رسیده و البته دولت بنا دارد این حجم تجاری را به ده برابر افزایش دهد. در موضوع آمریکای لاتین نیز تعاملات گسترده موجب افزایش صادرات نفتی و غیر نفتی، درآمدزایی ارزی (مثلا در زمینه کشتی‌سازی و پالایشگاه ‌سازی) و تامین معادل ارزی یا چند تن طلا به عنوان پشتوانه مهم اقتصاد کشور شد.

دیگر این‌که باید از غربگرایان پرسید آیا خروجی واگذاری انبوه امتیازات نقد در برجام و دیپلماسی کذایی با چشم آبی‌های غربی، چیزی جز دو برابر شدن تحریم‌ها، تعطیلی برنامه در حال پیشرفت هسته‌ای، توقف پروژه‌های بزرگ نیروگاهی و پالایشگاه ‌سازی و عقب‌انداختن اقتصاد کشور به مدت هشت سال بود تا جایی که اقتصاد ایران در رتبه‌بندی جهانی شش پله سقوط کرد!؟

مدیران هم میهن بهتر از هرکس می‌دانند اما کتمان می‌کنند که دولت متبوع آنها با همان نسخه معیوب دیپلماسی به جایی رسید که زیر ۳۰۰ هزار بشکه نفت فروخت، خزانه ارزی را جارو کرد و ۴۸۰ هزار میلیارد کسری به علاوه ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان بدهی به ارث گذاشت اما دولت بعدی توانسته در کنار توسعه صادرات غیر نفتی، رکورد فروش نفت بدون برجام را به رکورد پنج ساله برساند و کسری بودجه را کاهش دهد و بخشی از بدهی‌ها را تسویه کند. این‌ها تفاوت دو دیپلماسی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 103
  • در انتظار بررسی: 8
  • غیر قابل انتشار: 22
  • حسین IR ۰۷:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    92 68
    یکی از ضعیف ترین و بی برنامه ترین دولتها بعد از انقلاب دولت کنونی می باشد.
    • IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      46 20
      البته در ضعف برخی قسمت ها شکی نیست ولی خدا وکیلی اگر منظورتان حمایت از طیف نجس اصلاح طلب است که وطن فروش ترین و بی دین ترین افرادو دولت ها هستند باید باعرض معذرت بگویم غلط اضافی فرمودید
    • مجتبی IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      16 9
      این هم درسته، دولت انقلابی تعرفه 170 درصدی یعنی سه برابر قیمت وارداتی آن ها را میفروشند مدیر عامل ایران خودرو نیز می‌شود رئیس شهرک های صنعتی دولت انقلابی تحوبل بگیر مشرق ورود وزارت اطلاعات
    • IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      20 14
      خود تحقیرانی که فقط فرنگی ها را انسان و آدم می شناسند و سگ آمریکایی را پاک تر از انسان آفریقایی می دانند و پیشاب فرنگی ها را نوشین تر از سرکه انگبین وطنی!!!
    • IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      7 9
      یک به یک تبلیغاتی که در مورد عربستان و ترکیه و جاهای دیگه شد معکوس شده از بیانیه شورای همکاری خلیج فارس گرفته تا موضع روسیه در مورد جزایر سه گانه
    • IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      8 6
      در دوران روحانی از طرف امریکا و اروپا تحریم بودیم حتی با عربستان و امارات هم رابطه نداشتیم و منزوی بودیم حالا با عضویت در شانگهای و اوراسیا و بریکس و تعامل با کشورهای همسایه و امریکای لاتین از انزوا خارج شدیم.
    • من IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      4 3
      از قدیم گفته اند هر وقت خواستی دروغی بگی، بزرگ بگو، ولی دیگر نه اینقدر بزرگ که نشه هیچجوری هضمش کرد. این فرمایش شما هم از این دسته. بی برنامه؟ لابد برناه ششم را که مجلس نوشت و دولت اجرا نکرد، عمه دروغگوها بود؟؟
    • ایرانی GB ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      5 4
      جماعت مثلا" اصلاح طلب دله دزد به سایت مشرق سرازیر شده اند بجهت ماله کشی بدرگاه حسن کلید جان شون که در مدت هشت سال نان شب مردم ایران رو وصل کرد به برجام نکبتی خودش , جان نثاران حسن کلید یادشون رفته که چه جوری دست گدایی بطرف آمریکایی ها دراز کردند و گدایی دوستی و گدایی محبت کردند و چه جوری اقتصاد مملکت رو به جایی رسوندند که مردم ذله شدند , چرا این جماعت دله دزد حسن کلید پرست از خودشون نمیپرسند در مدت هشت سال سلطنت حسن کلید جان شون , هفته هفت روز در حال گدایی بطرف آمریکایی ها بودند که دست آوردش چیزی نبود جز خروج خود آمریکا از برجام مقدس حسن کلید جان شون ؟ هم دله دزدی میکنید هم طلبکارید , هم بی عرضه اید هم خودتون رو هم فن حریف میدونید , هم داد از فقر و گرانی در ایران میزنید هم دست تون که برسه از هر دزدی دزدترید و به نان شب یتیم و زن های بیوه هم رحم نمیکنید , هم خودتون رو فهمیده و باکلاس معرفی میکنید هم سال دوازده مثل سگ واسه آمریکایی جماعت دولا راست میشید , هم خودتون رو عاشق انقلاب معرفی میکنید هم هر سنگی دست تون برسه به طرف نیروهای دلسوز بحال مردم پرت میکنید , هم خودتون و هم دولت حسن کلید جان تون رو کاملا" مظلوم و معصوم و دلسوز بحال مردم فرض میکنید و هم از ته دل میخواهید که مردم ایران بنده و عبید و نوکر و آلت دست آمریکایی جماعت بشن , سوال من از تویه طرفدار جماعت مثلا" اصلاح طلب اینه : چرا اینقدر پست , دریده , دزد , موذی و رذل هستید ؟
    • IR ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      2 6
      اتفاقا برعکس با برنامه ریزی خوب داره کار می‌کنند شما احتمالاً از طیف اصلاح طلبان یا وابستگان شیخ کذاب روحانی هستی
    • IR ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      0 0
      یو تار موی گندیده رییسی به کل خاندان فعلی و نوادگان دزد و بی شرف و خائن و انگلیسی دولت روحانی و دارو دسته ۴۰ دزد بغدادش میارزد
    • IR ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      0 0
      افتضاحترین دولت با خاین ترین کابینه دولت بنفش بود
  • شهروند IR ۰۸:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    12 6
    شتر در خواب بیند پنبه دانه بابا ی خجالت هم خوبه
  • IR ۰۸:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    27 14
    اصلاح طلبان واپوزوسیون مردم ساده لوح و کم دان را تحریک وبه اغتشاشطلب تبدیل میکنند تا خود به منفعت برسندکیست که نداند ضدانقلاب و اصلاح طلب هیچکدام دلسوز واقعی مردم ایران نیستند.
    • ایرانی IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      12 1
      عمو جون اصلاحات و اصول گرا سرش تو یه آخور تو حرص نخور
    • IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      13 7
      برو کشکت بساب با این اصولگراییت که مملکت را به سقوط کشاندید
  • ترابیان IR ۰۸:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    25 24
    شما جانورهای افساد طلب وطن فروش که به حساب خودتان با کدخدا مذاکره کردید. و صنعت هسته ای ،حاصل زحمت دانشمندان و نخبگان کشور را مفت و مجانی دود هوا کردید جز خیانت به علم کشور چه دستاوردی برای کشور داشت
    • IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      19 9
      5 سال ثبات ارز.تورم تک رقمی.عدم کمبود در مایحتاج اولیه.عدم سو تغذیه.و دیپلماسی .............. تا اینکه پیغام خروج از برجام صادر شد
    • محمد IR ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      4 4
      داداش پنج سال ثبات ارز به واقع داری خودتو گول میزنی ترکیدن ارز چی ثبات ارز هم که احمدی نژاد داشت داداش ضرر گازی یادت رفته ناپدید شدن اون همه ارز و طلا یادت رفته حداقل انصاف هم خوب چیزیه اینکه همه کم کاری کردن شکی نیست
    • IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      4 6
      افساد طلبان قیمت ارز را 10 برابر کردند یعنی مردم 10 برابر فقیر شدند.
  • IR ۰۸:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    13 3
    آمار گفته شده نشان دهنده وزن این کشورها می باشد
  • طبا IR ۰۸:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    10 18
    اصلاً قراردادهای رئیسی فراسرزمینی نبوده که !!! فضایی بوده !!! چرا ؟؟؟ چونکه از اون میمونهای وارداتی قراره برای یفر به عصا استفاده بشه !! م
  • مجتبی IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    20 15
    خدارا شکر تواین دولت رابطمون با کشورها گشته عالی ،نمونه اش کنیا، بورکینوفاسو ،سومالی
    • جمال IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      15 3
      آفریقا ثروتمند ترین قاره جهان با ذخایر الماس جهان و معادن غنی طلا و بزرگترین معادن مس آهن نیکل و یاقوت و زمرد و... انگلیس و فرانسه و اسپانیاو هلند توسط دوستی با کشور های ثروتمند آفریقایی ابرقدرت شدند نه با دوستی آمریکای گشنه
    • حاجی از سه راه جوبشور قم IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      4 3
      جمال همسایه ماهم خیلی ثروتمند هست منم خیلی باهاش دوستم ولی تا حالا چیزی به من نداده
    • IR ۰۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
      2 1
      افریقا ثروت داشت مردمش از گشنگی نمیمردن
  • IR ۰۸:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    21 7
    اون احمق تمام کشور های آفریقا پر از معدن الماس طلا اورانیوم و لیتیوم به ترین چیز برای ایرانی
    • IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      5 10
      قبلا توسط اسرائیل و آمریکا قرار دادهای طولانی بستن در ازاش تکنولوزِی بهشون میدن که ایران قادر به دادن آن نیست آفریقا هم جنس بنجل ایرانی نمیخواد مگر بتوانند پسته و زعفران و میوه ...که البته خودشونم دارن که اونم با مشکل کم آبی که داریم کم کم ناتوان میشیم .
  • سپیده IR ۰۸:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    11 9
    اینکه منابع کشور را به کشورهایی صادر کنید که از آنجا به همان آمریکا و اروپا برود چطور بهتر از مبادله‌ی مستقیم با همان کشورهاست؟
  • مهدی IR ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    2 6
    فقط غلط زیادی میکنند
    • م.م IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      4 1
      سلام به دوستان لطفاً در گفتار ادب رو رعایت فرمایید.
  • ایرانی IR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    3 4
    خسته کننده است
  • علی ولی خدا عبا دالله IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    5 5
    خوبه با سفر به کشور هایی مانند آفریقا به کشور کمک نمی شود
    • IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      4 3
      بروید با فرانسه قرارداد ببندید تا توتال بعد از گرفتن نقشه چاه‌های مشترک گاز ایران و کشورهای عربی اطلاعات را به آنها بفروشد . قرارداد و تعهدات پژو را یکطرفه قطع کند و واکسن آلوده به ایدز را به ایران صادر کند. و به صدام موشک سوپر استاندار بدهد و یا برویم با آمریکا قرارداد ببندیم که تاسیسات نفتی خارک را بمباران کند و یا موشک به هواپیمای مسافربری بزند. برجام هم که کلاه گشاد بوده. اغتشاشات هم که دست آورد همین غربی های دزد و بی شرف است.
  • علی IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    18 15
    ما خودمون در صحنه بين المللی قدرتمند هستیم و مونده داخل که با یک جارو کشی عوامل نفاق و پیاده نظام دشمن رفتنی هستند
    • IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      3 1
      تو بدرد جارو کشی هم نمی خوری
  • مطلع IR ۰۹:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    32 8
    ما در حال حاضر در روابط بین الملل بجای حرکت در چارچوب منافع ملی داریم خاله زنک بازی میکنیم ودچار خوش خیالی وبد گمانی شدیم
  • IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    16 7
    اصلا سما خوب مرده شور دیپلماسی را ببرن . مرغ ۱۲۰ تومنی و دلار ۵۰ افریده فرازمینی هاست
  • IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    11 8
    لابد منظور این روزنامه روابط با کشورهای بازیگری هست که برجام را تو پاچه اصلاحات کردن بعد هم پاره کردن بعد هم دلار از ۵ تومن شد ۳۵ تومن بالاغیرتن شماها که جلو امیر کویت زانو میزدید دم از دیپلماسی نزنید شما یا جیره خوار غربیا هستید یا متوهم
    • IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      4 0
      شما هم در مورد کنار گذاشته شدن برجام خودتون رو می زنید به کوچه چپ.
  • محمود IR ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    6 13
    عجیبه دیگ به دیگ میگه روت سیاه . همتون سر تا پا یک کرباسین
  • IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    4 6
    فقط شماها حق گذاشتن کلاس دیپلماسی دارید بقیه بايد برن گردو بازی؟!!!!!
  • ناشناس IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    11 5
    ریسی کار میکنه این نامردا ایراد میگیرن ولی انها 32 سال دزدی کردن چی؟
  • ناشناس IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    9 4
    روزنامه هم میهن برو اول از اربابت اجازه بگیر بعد بیا نظر بده .روزنامه چولمنگ وقتی آنها می گویند باید برده ما باشید باز هم قبول می کنید .غربی ها می گویند ما ارباب شماییم باز هم حرف های مزخرف می گوید
  • IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    4 3
    دست مريزاد خوب تفسير كرديد
  • کارمند ساده IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    5 3
    هر چه که در رابطه با آ رئیسی می گوید صحیح است ولی ما یعنی 70 درصد جمهور ملت ایران شامل خانواده کارگر و کارمند و کسبه و کشاورزخرد چیزی را سر سفره یا در جیبمان و یا بالا رفتن ارزش ریالی پول ایران ؛ حس نمی کنیم ؛
  • ماله IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    9 8
    ماله بکشید بدبخت ها مردم کور نیستند حداقل اکثرشون به جز ارزشی و ساندیسی کور نیستند حاصل رو می بینند چیزی که تو ۴ دهه برآیندش صفر بوده
    • IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      7 7
      پیشرفت ایران در بیست سال اخیر در دنیا بی نظیر است.
  • IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    4 5
    هی میگین ضربه بزرگ به تحریم ها
  • IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    7 4
    چطور ابراهیم رییسی به فکر دیپلماسی داخلی نیست اما دیپلماسی خارجی برایش از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است ؟
  • سعید IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    5 4
    چه عجب از کیهان ببینید دیگه اتش چقدر شور شده که داد اشپز هم درامده
  • IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    4 1
    داشتن بی ارزش ترین پول دنیا ، نشان میده که کیهان اف و مشرق افسکی که شرق گدا هستند و اصلاح طلبان که غرب گدا هستند، چه بلایی سر مردم وآوردند
  • مسلمان IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    4 3
    آقای شریعت مداری 2 سال پیش می گفت آقا امضای این برجام رو 2 ماه به تاخیر بیاندازید معجزه می شود و اروپا و آمریکا پشت در وزارت خارجه ایران به افتند!!!!!! الان از آن 2 ما 2 سال گذشته دریغ از ..........
  • IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    3 20
    کدوم معادن تمام معادن آفریقا دست شرکت های غربی است چین هم چنتایی گرفته به ایران چیزی نمیرسه از اون معدن ما تو کشور خودمون اصولی نمیتونیم یه معدن کشف و استخراج کنیم چه برسد جای دیگه تو کدوم کشور بود کارخونه خودرو سازی زدن ولی فکر برق رو نکردن متاسفانه سیاست های کلان باعث میشه دولت ها نتونن خوب عمل کنن و اینکه اکثر مسئولین سواد و سیاست مسئولیت خودشون رو ندارن و گند میخوره به کارها یک نکته مهم را فراموش نکنید دست های کشورهای غربی و روسیه و جدیدا هم چین شدیدا پر زور و فعال هستن و سنگ بزرگی هستن برای سعادت کشور و مردم اول مردم باید تکلیف خودشون رو با این دست های پشت پرده مشخص کنن فقط کافیه پرده رو کنار بزنن
  • IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    3 4
    دیگه ظاهرا اصلاح طلب فهمیدن که تعاملات دیپلماسی موفق دولت کنونی کم کم داره نتیجه میده میگن چی بگیم بذار فقط بکوبیم وبس مثلا دولت قبل شما با قدرتمندان تعامل داشت باهم قدم میزدن راه میرفتن میخندیدن چی شد چرا قراردادها رو پاره کردن هاااا شما که میگی با آفریقایی ها نباید تعامل داشت میدونی در ارتباط با کشورهای غربی چه رقابتی در دنیا راه افتاده میدونی بازار آفریقا دیگه بازار ده سال بیست سال پیش نیست میدونی چقدر مزیت اقتصادی داره درست میشه اونجا نمیدونی دیگه شما مثل همون نماینده های اصلاح طلبی هستید که با موگرینی سرودست میشکستن تا سلفی بگیرن خاک برسر خود تحقیری شون کنن
    • ایران IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      4 1
      چرت و پرت نگو خدا را شکر که اصلاح طلبان خاری در چشم و استخوانی در گلوی شما ست
  • IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    3 3
    معلومه که مسیر دلت درسته که داد خود تحقیر و ارباباشون در اومده!
    • US ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      2 1
      مسیر دولت کاملا درسته!!! هرکجا اراده کرده
  • امیر IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    5 1
    بله می شود با. روی. بعضی ها می شود کفش دوخت پنجاه سال هم دوام دارد هیچی نمی شود
  • alir IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    3 0
    نمایندگی های فردا موتور محض نمونه کد 202 افشاری خودرو sx5 را 1350 میلیون فروش فوری در معرض گذاشته - تماس گرفتیم که نرخی است شرکت فردا موتور اعلام کرده است طبق مصوه 584 شورای رقابت نرخ فروش رسمی این خودرو با احتساب عوارض و مالیات حدود 915 میلیون تومان است . این درحالی است که هنوز متقاضیان دیماه 1401 هنوز خودرو تحویل نگرفته اند. تخلف در روز روشن! این یک دهن کجی تمام به حاکمیت و مردم است.
  • IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    7 7
    شما رسانه سپاه و دولت هستید مجبورید هر جور شده از اینها دفاع کنید ولی مردم از دولت آقای رئیسی ناراضی هستند، چیزی که در واقعیت داریم میبینیم عملکرد خیلی ضعیف هست چیزی شبیه دولت شیخ بنفش یا حتی بدتر از اون.
  • محسن IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    0 4
    اصلاح طلبان با هرکشوری اقای سید ابراهیم رئیسی سفر کنه با عناوین مختلف نق می زنند با چین که دومین اقتصاد دنیا است همین اسمان ریسمان را بافتن والان هم برای کشورهای افریقایی بلغور می کنند اینها فقط دنیا را چهارتا کشور های جنایتکار مثال امریکا ،انگلیس خبیس ،فرانسه ،والمان می دانند تمام بقیه را حساب نمی کنند
  • احمد IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    3 0
    هم ل گرایان از این ور بام افتادن و هم اصلاح طلبان از آن ور متاسفانه هر 8 سال هم جاشون تو دولت عوض می شه و مشکلات دوره خود را گردن قبلی می اندازن ای کاش هر دو گروه رای نیارن و حاج محسن رضایی ریس جمهور بشه
  • عبدالعلی گل بابا نژاد IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    4 0
    سلام ولی در دوره ۸سال دولت قبلی حقوق یکماه من بازنشسته خرج ۷۶روز کفایت میکرد اما حالا که ۱۴برابر افزایش قیمت دارد اجناس ۱۴۰۰درصد یکماه حقوقم فقط خوراک ۱۷روز فقط فقط خوراک آنهم ۱۷روز میشه افسوس و دریغ از یک بار قضاوت به حق شما آب سر چشمه خور ها که تمام خرج شما از بیت المال وملت خوری دارید .
  • IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    2 3
    رابطه با آفریقا کاملاً درست است ترکیه را ببینید، آفریقا سرزمین فرصت هاست. اگر دولتهای قبل بیشتر با آفریقا مراوده داشتند الان از ترکیه هم جلوتر بودیم.
    • ناشناس IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      3 1
      یادمه یه روزای ملت ترکیه آرزوی اومدن به ایران را داشتن ایران رو بهشت میدونستن چه کردیم با ایران که الان بگیم اگه فلان کار رو میکردیم الان از ترکیه جلوتر بودم واقعا افسوس
    • ناشناس IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      2 1
      یادمه یه روزای ملت ترکیه آرزوی اومدن به ایران را داشتن ایران رو بهشت میدونستن چه کردیم با ایران که الان بگیم اگه فلان کار رو میکردیم الان از ترکیه جلوتر بودم واقعا افسوس
  • ناشناس IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    2 4
    دولت رییسی کارش روی اصول است امثال دولت روحانی هستند که مملکت را ورشکسته می کنند بخدا اگر دولت روحانی و خاتمی یک سال دیگر بودند تمام نخبه های ما ترور و مملکت کاملا ویران شده بود هجمه اصلاح طلبان و هیاهوی آنها زیاد ولی درونشان توخالی است ۳۵سال مملکت دست اصلاح طلبان است ببینید به چه روزی افتادیم .
  • IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    2 2
    دوستان عزیز توجه کنید، در بسیاری از قطعنامه های سازمان ملل این کشور ها دارای رای هستند، اگر ما بتوانیم ارتباط بیشتری با کشور هد داشته باشیم در مجامع بین المللی نفوذ کلام بیشتری داریم، البته باید توجه کرد که همین کشورها مقاصد سفر دیپلماتیک سیاستمداران اروپایی و امریکایی هم هستن
  • سینا IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    1 2
    مثلی معروف هست که میگوید با که زیستی تا بگویم کیستی اینها فقط دنبال کسانی در سطح و حد خودشان میگردند که با آنها ارتباط برقرار کنند
  • رضا IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    3 1
    دیپلماتهایی که تنها قصدشون از سفر به کشورهای گرسنه فقط اینه که بگن اره ماهم با جهان در ارتباطیم و این سفرها هیچ منفعتی برای مردم بیچاره کشور نداره ....
  • IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    0 3
    یعنی کرباسچی که تهران به روز سیه نشوند برای ما آدم شده تقصیر خودمون یادمه سال ۷۶اینا بو که می خواستند کرباسچی محاکمه کنند چه فشار به قوه قضایه آوردند از خاتمی رفسنجانی فائزه اون اقتصاددان عوضی آخوندی که تاز از فرنگ اومده بود یک عده گل به بچه داده بودند که کر باسچی بدهند وهنوز تکرار می شود و مردم ما درس نگرفتند
    • IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      2 0
      شما بدون فوت وقت حتما خودتو به یک روانشناس متبحر نشون بده که شدیدا هذیان میگی.هرچند امیدی به معالجه اساسی نیست
  • IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    7 1
    هزينه سفر ریسی و خدم و حشم این سفر از تراز و حجم مبادلات تجاری ابران و زیمبابوه بیشتر است
  • حکیم IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    5 1
    چاخان کردنو دروغ و خودنمایی مثلا همه چیو میخواین خوب جلوه بدین فاید نداره .در حد حرف که همه میتونن حرفدبزنن .حال مردم خوب نیست
  • IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    1 6
    چرندیات و خزعبلات روزنامه میهن در جایی مشخص می شود که همفکران احمقش مدرک سرسپردگی و نوکری را از اربابانشان دریافت کردند تا به رای دهندگان بی اطلاع ثابت کنند که ما هدفمان آسایش و آرامش شما نیست بلکه هدف ما رسیدن به امیال کثیف و پلید خودمان است که تا حدودی موفق شدیم ام از آنجاییکه خداوند متعال و خون پاک شهیدان ضامن حفظ سربلندی و اعتلای ایران اسلامی است بنابراین در این سرزمین جایی برای خیانتکاران و سرسپردگان نیست و این تعداد انگشت شمار هم بزودی در کنار ارباب سال نودوپنجشان آرام خواهند گرفت
  • پارسا IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    2 1
    داشتیم زندگیمونو میکردیم
  • ناشناس IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    2 0
    واقعا چقدر بعضیاتون کرید که فکر میکنید اصولگرا با اصلاح طلب فرق دارن
  • محمد IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    0 3
    وطن فروشان اصلاح طلب فقط امریکا و چهارکشئر غربی را دنیا میدونند ولی جالب که همین آمریکا هم اینها را آدم حساب نمیکنه شیخ حسن هشت سال مملکت را ویران کرد حال این دولت هرچه کارمیکنه گند حسن هنوز پاک نمیشه
  • IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    4 1
    چقدر جالبه که ما ایرانی ها به خاطر سیاست های اشتباه سیاستمدار ها به هم دیگر توهین میکنیم !!!!!!!!!!!!!!
  • مهدی IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    3 0
    با سلام بنده این همه جهت گیری سیاسی و در بطن نوشته هاتون و متوجه نمیشم به عنوان یک ایرانی که طرف دار هیچ رنگ و کنش سیاسی نیست
  • ذارتان IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    2 0
    سیاست خارجی نه زیاد اینوری خوبه نه اونوری
  • ک IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    2 0
    چرا تا کم میارید به اصلاح طلبها می تازید .مردم خیلی وقته که از اصلاحات عبور کردن.
  • اکبر IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    3 1
    کند همجنس با همجنس پرواز...حدتون همینه
  • Hesam IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    0 2
    کجایی دنیا یک ادم پولدار و قدرتمند که از تاراج ملتها به اینجا رسیده منفعت به کسی رسونده بازم خیری باشه توی همین کشورها ضعیفه
  • IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    2 0
    این همه حرافی
  • IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    2 0
    اصلاح طلبان که اونطوری اصولگراهات.نم ک اینطوری دیگه چطوری میخواین سرمون رو گرم کنید چرا از رو نمیرید شما؟
  • IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    4 1
    ی کیلو گوشت نمیتونم جلوی زن و بچه ام بگبرم بذارم دولت قبل سه ماهی ی گوسفند میشد بخری مرع کیلویی ۱۱۰ چه خبره خدا داند
  • IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    2 1
    دیپلمات فقط مبدع تز زمستان سخت !!!
    • IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
      0 0
      آره والا..چه حالی میکردن با گفتن Winter is coming .مدعیان مدیریت جهانی!!
  • دانش ازاد IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    3 0
    با درود به ایرانیان فهیم و اهل مطاعه چوپانی نزد اربابش از کارامدی و تلاشش تعریف فراوان میکرد ارباب در نهایت اشاره به گوسفندان نحیف و لاغر کرد و گفت چگونه است که در گوسفندان دنبه ای نمیبینم .
  • سید IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    0 3
    نویسنده هم‌میهن اول این‌که میگه ما کشوری جوگیریم که در جهان تک‌نوازی می‌کنیم ، اما دو خط بعدش میگه ایران کشوری پهناور با عظمت با تاریخ فلان و .... . اینجاست که میگیم اصلاح‌طلبان نهایت تناقض هستند ؛ وانگهی توصیفاتی که هم‌میهن از اوگاندا و زیمباوه و... نوشته دقیقا نشون میده که اتفاقا چه جاهای بکر و واردات‌چی و بستر بسیار مناسبی برای سطح فناوری‌های ما هستند
  • IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    2 1
    فروختن منابع ملی همچون نفت ودادن بدهی که بابت دخالت دردیگر کشورها که درسالهای گذشته صورت گرفته مگر افتخار است
  • Javad IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    2 2
    خاک بر سر هر چی غربگرا و خود باخته هست لعنتی ها اینقدر پرو هستند که از رو نمیرن
  • IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    2 0
    در دنیای سیاست هیچ دوستی ،دوست دائمی نیست و هیچ دشمنی هم دشمن دایمی نیست .اما آن چیزی که دایما مهم است منافع ملی است . آمار و معدل در هر فصل از روابط و همکاری های بین المللی تنها معیار گویای موفقیت در سیاست های خارجی است
  • Ha IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    3 2
    کاملا حق گفته .شما انقلابی‌ها استاد شعارید
  • IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    3 1
    این به اصطلاح اصول گرایان چه حالی میکنن به اصلاح طلبان نابود شده بتازند و همه نابسامانیها و فشل شدن کشور را گردن انها که دیگر طرفداری ندارن و ففط برای گرم کردن تنور نگه داشتنشان بندازن در صورتیکه بیشترین سهم را در فساد و عقبگرد کشور اصولگرایان داشتن و اصلاحاتیها نقششان بیشتر امیدواری و سرگرم کردن مردم و جلوگیری از وقوع انقلاب جدید بوده که تا حالا موفق هم بودن و اتفاقا اصول گرایان باید ممنون دارشان باشند که روساشون هستن ولی به جغله های حقوق بگیرشان گفتن برید تو رسانه ها و همه گندزدنها را گردن اصلاحاتیها بندازین
  • IR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    1 2
    هر کی طرفدار روباه انگیسی بنفش هست باید بهش شک کنه!
  • IR ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    3 2
    پس وظیفه تک تک شما روسگرایان وطنی به عنوان خادمین کاخ کرملین جانفشانی در راه ارباب پوتین است در نبود واگنر به جبهه های جنگ اوکراین بشتابید و به عنوان مدافعان کرملین بجنگید که اگر خدای نخواسته شکستی برای روسیه در این معرکه حاصل شود هیمنه ارباب برای مدت های طولانی و شاید همیشه به باد فنا خواهد رفت و بی سرپرست خواهید شد
  • IR ۲۱:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    0 0
    احسنت واقعا جایگاه واقعی ایران فراتر ازاین حرفها عست اما کو هرچی بی کفایت بیسواد مشاوران بیسواد کشوردردست گرفتن
  • IR ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۳۱
    0 0
    از قدیم گفتن کافر همه را به کیش خود پندارد یه چی دیگه هم گفتن با پوزه یگ دریا کثیف نمیشه ! افتاد؟؟؟
  • کاربر۴۵۶ IR ۰۱:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    2 2
    سفره مردم و قدرت خرید مردم و حال روزشون گواهه عملکرد دیگه به جون هم افتادن تو این کامنتا خنده داره
  • حسین IR ۰۷:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    0 0
    اصلاح طلب سوپاپ اطمینان دیگه تمام شد
  • IR ۲۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۱
    0 0
    خنگ سیاسی_استراتژیک هستن نمیفهمن غرب رو به افول است و ..بماند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس