کد خبر 1509356
تاریخ انتشار: ۲۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰۴:۴۲

به گزارش مشرق، صابر گل‌عنبری پژوهشگر، مترجم، روزنامه‌نگار و کارشناس روابط بین‌الملل در کانال تلگرامی خود درباره موضوع جزایر سه‌گانه و موضع‌گیری‌های موجود متنی را منتشر کرد:

در مناقشات داغ این روزها پیرامون همراهی روسیه با امارات در مساله جزایر سه گانه آنچه مغفول مانده این واقعیت است که امروزه روسیه روابط با امارات را واجد منافع و فرصت‌های بیشتری می‌داند و معتقد است که به هر حال اگر هم در چنین مسائل اختلافی این گونه موضع‌گیری کند، منافعش با امارات را تضمین و پایدارتر می‌کند و در مقابل هم احتمالا آن را فاقد هزینه برای روابط خود با تهران می‌پندارد.


واقعیت این است که در دنیای امروزی سیاست، بازیگران به دنبال تحقق حداکثری منافع خود هستند و در مسائل اختلافی بین‌المللی هم بیشتر به سمت طرفی غش می‌کنند که این منافع را بیشتر تامین می‌کند.


بی‌توجهی به امر اقتصاد و سیاست خارجی توسعه‌گرا و اقتصاد محور در طول چند دهه متمادی موجب شده است که مزیت‌های راهبردی بالقوه ایران به شکل مطلوبی فعلیت و عاملیت پیدا نکند و در نتیجه آن، منافع روابط با ایران چنگی به دل بازیگران خارجی نزند و از یک مزیت منفعت آور به دلیل تنش‌ها و تحریم‌های مستمر به تهدیدی برای اقتصاد این کشورها فرو کاسته شود. به تبع این وضعیت نیز بازدارندگی نرم کشور آسیب دیده است.


در نتیجه عدم ادراک اهمیت مولفه اقتصاد در ساخت قدرت و بازدارندگی در دنیای مدرن همچنان سیاست‌گذاری و سیاست‌ورزی بر مدار مولفه‌های سنتی قدرت و غفلت از مولفه‌های نوین می‌چرخد؛ اما در مقابل، بازیگران عرب خلیج فارس در این چند دهه با درک مفاهیم و مولفه‌های نوین ساخت قدرت و بازدارندگی نرم، در نتیجه حکمرانی اقتصاد محور و توسعه‌گرا از منابع نفت و گاز به گونه‌ای در عرصه‌های مختلف اقتصادی مزیت‌سازی کردند که امروز واجد مزیت‌های غیر نفتی زیادی شده‌اند که در ترازوی دیگر کشورها بر مزیت‌های روابط با ایران می‌چربد.


بر این اساس هم این کشورها در کنار روابط تاریخی با بلوک غرب، روابطی را نیز به ویژه در دو دهه اخیر با قدرت‌های دیگر از چین و روسیه و هند گرفته تا ژاپن، کره جنوبی، اندونزی و ترکیه پی‌ریزی کرده‌اند. در واقع غافلگیر شدن از این روابط رو به رشد، ناشی از عدم شناخت واقعیت‌های این منطقه در چند دهه اخیر و صرف شناخت از این کشورها و سیاست‌های آنها در چارچوب پیش‌فرض‌های تاریخی و کلیشه‌ای چون وابستگی به غرب و آمریکا است؛ در حالی که آن‌ها از ابتدای هزاره سوم آرام و پیوسته مناسبات خود را با چین، روسیه، هند و دیگر قدرت‌های آسیایی از کانال اقتصاد توسعه دادند.


از این رو، روابط کشورهای عربی خلیج فارس با قدرت‌های غیر غربی به ویژه چین، هند و روسیه از خاستگاه موازنه‌سازی منطقه‌ای به نحوی است که اگر هم فردا روزی نفوذ و تاثیرگذاری آمریکا در خاورمیانه در حد قابل توجهی کاهش یابد و یا آمریکا کلا از منطقه خارج شود که بسیار بعید است، باز قدرت‌های شرقی همان نقش آمریکا را در سطح منطقه در نتیجه منافع در هم تنیده دو سویه و لو به اشکال دیگری ایفا خواهند کرد.


نگاهی گذرا به حجم تجارت کشورهای عربی خلیج فارس با قدرت‌های غیر غربی گواهی بر این مدعاست. به عنوان مثال، تجارت تنها امارات با چین در سال گذشته ۹۹ میلیارد دلار ـ چند برابر ایران ـ بوده و با هند نیز به ۸۵ میلیارد دلار رسیده است؛ در حالی که تجارت هند با ایران تنها ۵ میلیارد دلار است.


حجم تجارت امارات و روسیه هم در سال گذشته با رشد ۹۵ درصدی به حدود ۱۰ میلیارد دلار یعنی حدود سه برابر ایران رسید. ابوظبی بیشترین بهره را از جنگ اوکراین برده و از زمان شروع جنگ میزبان صدها میلیونر و سرمایه‌گذار روسیه بوده است. همچنین در حالی که مراودات تجاری ایران با ژاپن و کره جنوبی تقریبا به صفر رسیده، اما تجارت امارات با دو کشور به ترتیب به ۵۴ میلیارد دلار و ۵.۱ میلیارد دلار رسیده است.

امروز وقتی کشوری مثل امارات حجم تجارت خارجی‌اش ۵۹۹ میلیارد دلار یعنی شش برابر ایران است و اخیرا در فهرست موسسه بین‌المللی توسعه مدیریت IMD صاحب لقب دهمین اقتصاد رقابت‌پذیر جهان شده و قطر و عربستان نیز در جایگاه دوازدهم و سیزدهم قرار گرفته‌اند؛ در حالی که در آن نامی از چین و ژاپن و کره جنوبی نیست، طبیعی است که کشورها و قدرت‌های بزرگ با هدف سهیم شدن در تجارت گسترده شیخ نشین‌ها از جمله امارات، جذب سرمایه‌های کلانشان و کسب دوستی آن‌ها رقابت و لو از کیسه ایران خرج کنند. همین رئیس جمهور کره جنوبی که در ژانویه گذشته به امارات رفت و از بن زاید قول سرمایه‌گذاری ۳۰ میلیارد دلاری گرفت، طی اظهاراتی در آنجا ایران را بزرگ‌ترین دشمن امارات خواند.


همین مزیت‌ها و فرصت‌هاست که اخیرا برای پنجمین بار طی نه سال گذشته نخست وزیر هند را به امارات کشاند. از این جهت هم بعید نیست که هند نیز بعد از چین و روسیه در آینده مواضعی مشابه در خصوص مسائل اختلافی منطقه‌ای اتخاذ کند.


*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 18
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۰۶:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
    3 3
    پس یک رااه می ماند حمله نظامی به امارات یا نا امن کردن امارات برای همیشه امارات از طریق اقتصاد در حال جنگ با ماست و حتی دوستان ما هم به آن کمک می کنند تا امارات است پول ملی ما ارزش پیدا نخواهد کرد کشورهای حاشیه خلیج فارس بعلت مصرف گرا بودن کمک کننده آمریکا در حفظ دلار هستند
  • ایرانی IR ۰۶:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
    4 4
    الان اینارو به ما مردوم میگین برین نشون مسئولین نظام بدین شاید متوجه شدن
  • IR ۰۶:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
    6 2
    بحرین را پس بگیرید، حساب کار دستشون میاد
  • IR ۰۶:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
    5 8
    مشکل اصلی این است که اصل و بنیان رابطه با روسیه از دیدگاه عمومی و اکثریتی مردم شریف ایران مورد سوال است اگر شک دارید نظر سنجی بگذارید نظر سنجی منصفانه و علمی و فراگیر
  • alir IR ۰۶:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
    5 6
    خوبه- جالب است بدانید ارزش ارامکو ده برابر بازار سرمایه کشور است! (می دانید یعنی چی؟ ما صد هاا شرکت نفتی و پتروشیمی و خودرویی ... در بورس سهام داریم )همان کشوری که به نظر ما گاو شیر ده است! بله شیر بده -اما باید بدانید به کی شیر مجانی می دهید و چه می گیرید!
  • IR ۰۶:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
    2 1
    امارات تمام کالاهاش را به ایران قاچاق میکند
  • IR ۰۷:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
    7 4
    ایراد اینه که ما همیشه فکر می کنیم اقتصاد اونها خانه عنکبوته . به خاطر همین داریم پیش میریم به سمت حساب کردن بی پایان روی موشکهامون عوض اصلاح اقتصاد . موشک جای خودش رشد اقتصادی جای خودش . ابر قدرت کسیه که تو همه عرصه ها مزیت بالا داشته باشه . البته اقتصاد بزرگترین مزیت یک ابر قدرته
  • IR ۰۷:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
    9 6
    عقلای سایت مشرق نیوز توضیح دهند آن هنگام که از " عملیات ویژه نظامی روسیه ؟!" ذوق زده شده بودید و از صدور پهپاد های ایران به روسیه بعنوان یک دستاورد بزرگ نام می بردید فکر این روز ها را کرده بودید ؟ کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس که همیشه مورد تمسخر شما بودند و گاو شیرده غربی ها بودند امروز به اعتراف خودتان در چه وضعیتی هستند ؟ آنچه در این تحلیل است همان هایی است که دلسوزان سالیان سال است می گویند و شما آنها را غرب گدا و غرب گرا و خائن و ... می نامیدید
  • IR ۰۸:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
    5 1
    یه پایگاه ویژه عملیات منطقه ای تو سه تا جزیره بزنید تا ببینم کی جرات داره به خاک کشور نگاه بد بندازه
  • علی IR ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
    5 8
    در شرایطی که اقتصاد مملکت منهدم شده، مورد هجوم چند میلیون از اتباع بیگانه قرار گرفتیم که حتی جنایات آنها رو هم سانسور میکنیم، از شمال تهدید قطع مرزهای ما با ارمنستان رو داریم، مسولان رده بالا و خانواده ای آنها غرق در فساد مالی اند،جوانان ما دیگر نه ميتوانند خانه بخرند نه ماشین و ازدواج هم به رویا تبدیل شده ولی همچنان داعش های وطنی مملکت رو از داخل به دلیل مساله حجاب شقه کرده اند و مشغول این مسائل شده ايم.
  • پیرو ولایت IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
    2 3
    اینم از سیاست مدار های ما ! روسیه ایران به این عظمت و موقعیت رو ول کرد به نفع امارات که فک نکنم اندازه یکی از استان های ما بشه. بعد شاهد 136 ایران تو میدون جنگ روس ها میشه برگ برنده ی روس ها. تاکی میخواین نقد بدین نسیه بگیرین؟ کو هواپیماهای سوخو ؟
  • IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
    2 3
    تنها هنر اماراتی ها فروش نفت و تجارته حالا چند سالیه به گردشگری هم میپردازن تا اقتصادشون غیر نفتی بشه.کلا این حجم صادرات و گردش مالی امارات و سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس ناشی از فروش نفت هست.چیزی که ما به دلیل تحریم های آمریکا محروم از آن شدیم و عملا بازار نفت ایران رو ام این کشورها در اختیار گرفتن.جذبه کشورهای حاشیه خلیج فارس برای تمام قدرت ها همین پولشونه که میتونن سرمایه گذاری کنن.
  • IR ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
    3 2
    همانطور که روسیه ایران رو دور زد یک روزی هم امارات رو دور میزنه
  • IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
    4 3
    مشکل اینه که به خاطر دهه ها تحریم و عدم سرمایه گذاری و محروم بودن از تکنولوژی به روز و هدر رفت منابع در جنگ های منطقه ای و شایداز همه مهمتر فساد و بیسوادی و ناکارایی کسانی که در دوره های مختلف مسئول میشن، حکومت ایران ضعیف شده و نمیتونه از داشته هاش دفاع کنه. با همین دست فرمون پیش برید دیگر داشته هاتونم ازتون میگیرن.
  • سیف IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
    4 0
    خدا لعنت کنه اونایی رو که 8 سال تموم کلاً کشور رو تعطیل کردن و صبحونه و نهار و شام‌شون و آب خوردن‌شون‌رو گره زدن به برجام!!!!!
  • مجید AT ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
    4 1
    مشکل اصلی از بی عرضگی ما هست اگر اعلام میکردیم اگر امارات به این ادعاها ادامه دهد ما همه آنهایی که در آنجا زندگی می کنند به امارات می فرستیم و اگر ما آنجا برای ایرانیان جوان مقیم خوزستان خانه سازی و تولید کار میکردیم اگر در آنجا به هتل سازی رو میکردیم و مراکز نظامی می‌داشتیم دیگر جرات نمی کردند از این ادعا ها بکنند چه بگویم از ماست که برماست
  • IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
    3 1
    ۸ سال جنگ ایران و عراق سکوی پرش امارات و عربستان سعودی به خصوص امارات گردید. ما سرگرم جنگ و همه سرمایه های کشور مصروف جنگ میشد و پروژه های عمرانی کاهش پیدا کرده و حذف میشد تا دولت بتواند هزینه جنگ را تامین کند.فرصت به این خوبی، اونها هم زدند و بردند. بعد هم کسی بدش نیاد و ناراحت نشه، ذات بد خود ما ایرانی ها عامل این همه مشکلات اقتصادی ناشی از اختلاس های نجومی و رشوه و رانت و زد و بندهای سیاسی گردید. رئیس جمهور کیه؟ وزراش چطور؟ نمایندگان مجلس؟ اغضای قوه قضائیه ؟ نهادها و و و همه ایرانی هستند دیگه. یکی مثل من یکی مثل تک تک شماها‌. از مریخ که نیومدن دزدی می کنند رشوه می گیرند رانت می گیرند و می دهند .خودمونیم آقاجان، خودمونیم و بی جهت کسی رو مقصر جلوه ندبم.
  • IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
    1 1
    پس وظیفه تک تک شما روسگرایان وطنی به عنوان خادمین کاخ کرملین جانفشانی در راه ارباب پوتین است در نبود واگنر به جبهه های جنگ اوکراین بشتابید و به عنوان مدافعان کرملین بجنگید که اگر خدای نخواسته شکستی برای روسیه در این معرکه حاصل شود هیمنه ارباب برای مدت های طولانی و شاید همیشه به باد فنا خواهد رفت و بی سرپرست خواهید شد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس